FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هویت‌یابی نقش مادری نقشه استعمار را خنثی می‌کند


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 01 دی 1403 - 15:53
مدیر اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی جامعه الزهراء(س) گفت: اگر نظام یک جامعه مختل شود، استعمار به راحتی می تواند آن را در سلطه خودش قرار دهد.
نقش،جامعه،زنان،مادري،نظام،نقشه،احترام،سالم،مردان،عرصه،اسلام، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ ندا حکمت‌نیا، مدیر اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی جامعه الزهراء(س)، به تبیین سخنان رهبر انقلاب در دیدار بانوان پرداخت و گفت: اگر نظام یک جامعه مختل شود، استعمار به راحتی می‌تواند آن را در سلطه خودش قرار دهد.
جوامع رشدیافته و جوامعی که زیر بار زور نمی‌روند جوامعی هستند که نظام خاصی در آن حاکم است و این نظم و نظام مانع دست‌درازی هر کسی می‌شود.
در این میان نخستین گام برای خنثی کردن نقشه استعماری علیه نقش مادری، ارزش‌گذاری و احترام به مقام مادر است.
وی افزود: در تاریخ متعدد نمونه‌هایی از نقشه استعماری در تخریب و تضعیف نقش مادری قابل شناسایی است.
در سال‌های پیش از انقلاب زنان محدود به نقش خانه‌داری و مراقبت از فرزندان شده بودند و از شرکت در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی منع بودند، این نقش را هم به عنوان یک نقش فرعی و ضعیف تلقی می‌شد که تلاش می‌شد تضعیف کنند و می‌بینیم که زنان را مثلاً به عنوان ضعیفه خطاب می‌کردند که تمام اینها در کتب تاریخی قابل ملاحظه است و همه اینها نشان می‌دهد استعمار نقش مادری را مورد تحقیر و تمسخر قرار داده است.
چرا این نقشه استعماری است؟
به خاطر اینکه اگر نقش مادری حذف شود و آن را بخواهیم کنار بذاریم و بخواهیم ضعیفش کنیم نقش پدری و کل خانواده سست می‌شود.
او تصریح کرد: وقتی خانواده در یک جامعه‌ای نقش اصلی نداشته باشد و نقش آفرین نباشد در کنار آن پدر هم معنا نمی‌شود در کنار آن هسته اصلی یک جامعه رشد یافته معنا پیدا نمی‌کند و وقتی که یک جامعه‌ای پیچ و مهره اصلی آن که خانواده هستند مادر، پدر و فرزندان در جای خودشان نباشند همین سرایت می‌کند به جامعه و در پی آن، نظم جامعه به هم می‌ریزد.
حکمت‌نیا ادامه داد: اگر نظام یک جامعه مختل شود، استعمار به راحتی می‌تواند آن را در سلطه خودش قرار دهد.
جوامع رشدیافته و جوامعی که زیر بار زور نمی‌روند جوامعی هستند که نظام خاصی در آن حاکم است و این نظم و نظام مانع دست‌درازی هر کسی می‌شود.
در این میان نخستین گام برای خنثی کردن نقشه استعماری علیه نقش مادری، ارزش‌گذاری و احترام به مقام مادر است.
او ابراز داشت: آگاهی و اطلاعات و آموزش‌هایی که مربوط به اهمیت نقش مادری و تأثیر آن بر جامعه است، باید بیشتر برای جامعه تبیین شود و در این زمینه باید بیشتر از زنان و مادران حمایت شود؛ چرا که تشویق آنها به شرکت فعال در تصمیم‌گیری‌ها و تقویت اعتماد به نفس آنها می‌تواند نقشه دشمن را خنثی کند.
مدیر اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی جامعة الزهراء به نقش رسانه‌ها در تحکیم نقش مادری اشاره و اظهار داشت:در این بین، فیلم‌ها و تصویرسازی‌ها بی‌تردید می‌تواند تأثیرمثبت بگذارد.
بیان ارزش‌های نقش مادری با ارائه داستان‌ها و برنامه‌های متنوع هنری مهم است تا این نقش را به عنوان یک نیروی قدرتمند و ارزشمند نشان دهند و به ایجاد نگرش‌های مثبت کمک کند.
اینجا رسانه می‌تواند با تصویرسازی خوب جامعه را حرکت دهد و نگرش و بینش انسان را نیز بسازد.
او با بیان این که اسلام از هر دو جنس یعنی زن و مرد این درخواست را دارد که برای حضور در عرصه فرهنگ و علم ورود پیدا کنند، ابراز داشت: عرصه‌ای که قرار است نظام اجتماع را به حرکت در بیاورد و نقش‌آفرین باشد، عرصه علمی و فرهنگی است که اسلام در این ساحت فرهنگی و فکری، مرد و زن را برابر می‌داند و تفاوتی برایشان قائل نیست؛ چون فرهنگ، روح جامعه است و جنسیت نمی‌شناسد.
چنان که شاهد هستیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه‌های ما رشد کردند و زنان ما با حضور در همه رشته‌ها نقش‌آفرین شدند.
حکمت‌نیا بر فعالیت تخصص‌محور زنان در محافل علمی تأکید کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند که زنان در رابطه با مسائل خاص خودشان می‌توانند به مجتهدین زن مراجعه کنند.
در دانشگاه هم این بالندگی علمی را در بین زنان می‌بینیم؛ از این رو عرصه علم و اندیشه‌ورزی جنس‌بردار نیست؛ البته تقویت عرصه فرهنگ و دانش نیازمند همبستگی زنان و مردان و ایجاد همکاری میان آنها است.
احترام به حقوق هر دو در عرصه فرهنگ و علم می‌تواند کمک کننده باشد و اسلام می‌خواهد پیشرفت جامعه و افزایش سطح فرهنگ و علم در جامعه گسترده‌تر باشد تا جامعه‌ای رو به رشد و تعالی شکل بگیرد.
مدیر اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی جامعة الزهراء با اشاره به این که آموزه‌های اسلامی، بالندگی را برای همه عرصه‌ها و زمان‌ها و برای همه افراد خواهان است و از طریق احترام زن و مرد به حقوق یکدیگر به تقویت ارتباطات سالم بین زنان و مردان و ایجاد تعادل انسجام در روابط اجتماعی و خانوادگی می‌اندیشد.
همچنین تأکید اسلام به حد و حدود و رعایت حریم و حجاب بر این است که ارتباطات سالم اجتماعی، فرهنگی و علمی شکل بگیرد.
او معتقد است اگر ارتباطات میان زنان و مردان، سالم و تعالی‌محور باشد، روح انسان در آرامش قرار دارد و می‌خواهد روابط اجتماعی سالمی ایجاد کند تا مسائل مهم و عرصه‌های مهم را طراحی کند؛ از این رو حریم‌هایی که اسلام قائل شده بی‌فلسفه نیست.
خانم حکمت‌نیا در بخش دیگری از سخنانش به قانون عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: انسانی که درگیر یک سری از جزئیات می‌شود دیگر نمی‌تواند به مراحل علمی و فرهنگی دست پیدا کند، جامعه هم عقب‌مانده می‌شود.
قانون حجاب و عفاف که اخیراً تصویب شده با تأکید بر حفظ و حیثیت و عفاف زنان و مردان شکل گرفته است.
این قانون به منظور احترام به حقوق حریم شخصی زنان و مردان است و از تبعیض جنسیتی جلوگیری می‌کند.
او بر این باور است که خانواده‌های سالم و متعادل در سایه پایبندی به عفاف و حیا شکل پیدا می‌کند، هر فطرت و هر عقل سلیمی می‌داند که روابط سالم، تبعیض جنسیتی را از میان برمی‌دارد، حریم‌ها را مشخص می‌کند و جامعه را با‌ رشدهای عظیم و چشمگیری رو‌به‌رو می‌کند .
انتهای پیام/


 
 

 

نقش،جامعه،زنان،مادري،نظام،نقشه،احترام،سالم،مردان،عرصه،اسلام، ...

شنبه، 01 دی 1403 - 16:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0