FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیت‌الله اعرافی: وحدت حوزه و دانشگاه حق عمومی جامعه است


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 01 دی 1403 - 14:46
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک انتخاب صنفی و قشری نیست بلکه یک حق عمومی جامعه است، عموم جامعه حق دارد که نخبگان خود را در وحدت ببیند.
حوزه،گسست،دانشگاه،جامعه،وحدت،نخبگاني،علميه،علم،قلمرو،اظهار،ع ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اصفهان اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه که پایه آن وحدت علم و وحی، ارزش‌ها و معرفت‌های روحی و دانش است در اصفهان و در وجود یک فرد چون شیخ بهایی درآمیخته شده، شیخ بهایی چهره‌ای است که در نماد یک شخص دارای ترکیب اتحادی یاد شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: در تاریخ اصفهان نمادی می‌بینیم که جلوه گاه تعامل و درآمیختگی به نحوه ترکیب و اتحاد دین و علم و ارزش و دانش هست.
وی با بیان اینکه قانون اساسی ما برآمده از تفکرات اتحادی دانشگاهیان و حوزویان است، اظهار کرد: در جامعه شناسی و روانشناسی جامعه‌ای، سلسله گسست‌هایی چون گسست نسلی، گسست اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … اشاره شده است.
در میان فهرست گسست‌ها، گسستی به نام گسست نخبگانی است.
اگر جامعه دچار گسست نخبگانی شود حتماً با چالش جدی روبرو می‌شود.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: یک نمادی از گسست نخبگانی، گسست میان حوزه علمیه و دانشگاهیان است.
وقتی گسست میان نخبگان جامعه انجام گیرد، این گسست به بدنه جامعه هم سرایت می‌کند.
این گسست نخبگانی در تاریخ هم وجود داشته است.
وی گفت: جامعه حق و تراز، جامعه‌ای است که خطوط اصلی حق را رعایت می‌کند و دچار گسست نخبگانی نمی‌شود و اگر دچار شد با روش‌های صحیحی آن را اصلاح و ترمیم می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه یک انتخاب صنفی و قشری نیست، بلکه یک حق عمومی جامعه است، عموم جامعه حق دارد که نخبگان خود را در وحدت ببیند.
وی یادآور شد: در ضرورت تعامل و هماهنگی میان دو نهاد نخبگانی حوزه و دانشگاه اولین نکته این است که باید بدانیم حوزه علمیه و دانشگاه هر دو نهاد علمی هستند و هیچکدام شبه علم نیستند، اعتقاد و فکر و اخلاق در حوزه علمیه به معنای واقعی علم است.
از سوی دیگر دین اگر بر پایه عقل استوار نباشد، دین درستی نیست و اگر گزاره‌های آن واقع نما نباشد صحیح نخواهد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این دو قلمرو علمی (حوزه و دانشگاه) پایه مباحث وحدت حوزه و دانشگاه است، هم باید به لایه‌های بالایی و هم سطوح عمیق علمی در هر دو قلمرو نگاه کرد.
وی تاکید کرد: معتقدیم شاخه‌های علم که از وحی و احساس و عقل می روید در کنار هم می‌تواند حقیقت عالم را نمایان کند.
اگر بخواهیم خدمت همه جانبه به جامعه ارائه شود باید قلمروهای دانشی درکنار هم بنشینند و اگر بخواهیم به صورت عمیق به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم یک سری اتفاقاتی در هر دو قلمرو باید رخ بدهد.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: در قلمرو علوم اسلامی و حوزه حتماً نیاز به تحول، تطور و توسعه دانش داریم.
اکنون درختواره علوم اسلامی طی پنج سال توسط هزاران نفر محقق حوزه تهیه شده است.
وی اظهار کرد: در حوزه و دانشگاه باید بدون چالش به این امور بپردازیم، حل مشکلات امروز نظام و جامعه در گرو این است که این دو اندیشکده علمی با یکدیگر به آن بپردازند، تولید نظریات واسط و معطوف به عملیات در پی این امر محقق می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: امروز نیازمند نظریات معطوف به حل مشکلات فعلی جامعه هستیم و این جز با در کنار هم قرار گرفتن حوزه و دانشگاه محقق نمی‌شویم.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 01 دی 1403 - 16:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0