FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات ورهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با کمال


کمال در احادیث

 

كمال

امام على عليه السلام : 
 العاقِلُ يَطلُبُ الكَمالَ ، الجاهِلُ يطلُبُ المالَ .
دانا، طالب كمال است و نادان جوياى مال.
امام على عليه السلام :
الإنسانُ عَقلٌ و صُورَةٌ ، فَمَن أخطَأهُ العَقلُ و لَزِمَتهُ الصُّورَةُ لم يكنْ كامِلاً و كانَ بمَنزِلَةِ مَن لا رُوحَ فيهِ ، و مَن طَلَبَ العَقلَ المَتَعارَفَ فَلْيَعرِفْ صُورَةَ الاُصولِ و الفُضولِ ، فإنَّ كثيرا مِن النّاسِ يَطلُبونَ الفُضولَ و يَضَعونَ الاُصولَ ، فَمَن أحرَزَ الأصلَ اكتَفى بهِ عنِ الفَضلِ ···و أصلُ الاُمورِ في الدِّينِ أن يَعتَمِدَ علَى الصَّلواتِ و يَجتَنِبَ الكبائرَ ، و ألزَمْ ذلكَ لُزومَ مالا غِنى عَنهُ طَرفَةَ عَينٍ، و إن حُرِمْتَهُ هُلكٌ ، فإن جاوَزَتهُ إلَى الفِقهِ و العِبادَةِ فهُو الحَظُّ .
 انسان، خردى است و صورتى. پس، هركه خرد از او دور شود و صورت همراهش گردد، كامل نيست و به مانند پيكرى بى جان است و هر كه جوياى خرد متعارف باشد، بايد صورت اصول و زوايد (فروع) را بشناسد؛ زيرا بسيارى از مردم دنبال فروع (زوايد) مى روند و اصول را رها مى كنند. پس، هر كه اصل را به دست آورد، از فرع بى نياز مى شود···اصلِ امور در دين، تكيه كردن به نمازها و دورى كردن از گناهان كبيره است، پس پاى بند آن باش، مانند پاى بندى به چيزى كه چشم برهم زدنى از آن بى نيازى نيست و اگر از آن محروم شوى به هلاكت درافتى و اگر آن را توأم با فهم و عبادت انجام دهى، بهره مند شوى.

نقش آگاهى از نقص، در رسيدن به كمال

امام على عليه السلام : 
 ما نَقَّصَ نفسَهُ إلاّ كامِلٌ .
خود را ناقص نشمرد، مگر شخص كامل.
امام على عليه السلام : 
 مِن كمالِ الإنسانِ و وُفورِ فَضلِهِ استِشعارُهُ بنفسِهِ النُّقصانَ .
آگاهى انسان از ناقص بودنش، نشانه كمال و فراوانى فضل اوست.
امام على عليه السلام : 
الكمالُ في الدُّنيا مَفقودٌ .
كمال، در دنيا ناياب است.
 
امام على عليه السلام ـ در شعرى منسوب به ايشان ـ فرمود : 
أَتَمُّ النّاسِ أَعْلَمُهُم بِنَقصِهْ
و أَقمَعُهُم لِشَهوَتِهِ و حِرْصِهْ 
كاملترين مردم، كسى است كه از نقص خويش آگاهتر است
و شهوت و آزمندى خود را بيشتر سركوب مى كند. 
فلا تَستَغْلِ عافِيَةً بشيءٍ
و لا تَستَرخِصَنْ داءً لِرُخْصِهْ .
عافيت را، به هيچ بهايى مفروش
و هيچ دردى را، هر چند ناچيز باشد، دست كم مگير

زنان كامل

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 
 كَمُلَ مِن الرِّجالِ كثيرٌ ، و لم يَكمُلْ مِن النِّساءِ إلاّ أربَعٌ : آسِيَةُ بِنتُ مُزاحِمٍ امرأةُ فِرعَونَ ، و مَريمُ بِنتُ عِمرانَ ، و خَديجَةُ بِنتُ خُوَيلِدٍ ، و فاطِمَةُ بِنتُ مُحمّدٍ صلى الله عليه و آله .
 از مردها شمار زيادى به كمال رسيده اند، اما از زنان تنها چهار تن به كمال رسيدند: آسيه دختر مزاحم، [همان ]همسر فرعون، مريم دختر عمران، خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمّد صلى الله عليه و آله .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 أفضَلُ نِساءِ أهلِ الجَنّةِ: خَديجَةُ بِنتُ خُوَيلدٍ ، و فاطِمَةُ بِنتُ محمّدٍ صلى الله عليه و آله ، و مَريمُ بِنتُ عِمرانَ ، و آسِيَةُ بِنتُ مُزاحِمٍ امرأةُ فِرعَونَ .
 برترين زنان بهشت، خديجه دختر خويلد است و فاطمه دختر محمّد صلى الله عليه و آله و مريم دختر عمران ، آسيه دختر مزاحم و [همان] همسر فرعون.

عوامل رسيدن به كمال

بحار الأنوار : 
أقبَل العبّاسُ ذاتَ يومٍ إلى رسول اللّه صلى الله عليه و آله و كانَ العبّاس طُوالاً حَسَنَ الجِسمِ فلمّا رآهُ النّبيُّ صلى الله عليه و آله تَبَسَّمَ إليهِ و قالَ : يا عَمِّ ، إنّكَ لَجَميلٌ! فقالَ العباسُ : ما الجَمالُ بالرجُلِ يا رسولَ اللّه ِ ؟ قالَ : بصَوابِ القَولِ بالحقِّ. قالَ : فما الكمالُ ؟ قالَ : تَقوَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ و حُسنُ الخُلُقِ .
روزى عباس [بن عبد المطلّب ]پيش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد . چون عباس مردى بلند قامت و خوش اندام بود حضرت به او تبسمى كرد و فرمود: اى عمو! تو زيبا هستى! عباس گفت: اى رسول خدا! زيبايى مرد به چيست؟ پيامبر فرمود: به درست گفتن سخن حق. گفت: كمال چيست؟ فرمود: پروا داشتن از خداوند عزّ و جلّ و خوش خويى.
امام على عليه السلام : 
كمالُ الرجُلِ بسِتِّ خِصالٍ : بِأصغَرَيهِ ، و أكبَرَيهِ ، و هيئَتَيهِ ؛ فأمّا أصغراهُ فقَلبُهُ و لِسانُهُ ، إن قاتَلَ قاتَلَ بجَنانٍ ، و إن تَكَلَّمَ تَكَلَّمَ بلِسانٍ ، و أمّا أكبَراهُ فعَقلُهُ و هِمَّتُهُ ، و أمّا هَيئَتاهُ فمالُهُ و جَمالُهُ .
كمال مرد به شش خصلت است: به دو عضو كوچك او و دو شى ء بزرگش و دو هيئت او. دو عضو كوچك او دل و زبان اوست؛ اگر بجنگد ، با دلش مى جنگد و اگر سخن بگويد، با زبانش سخن مى گويد. دو عضو بزرگ او، خرد و همّت اوست و دو هيئت او مال و جمال اوست.
امام على عليه السلام :
 الكمالُ في ثلاثٍ : الصَّبرُ علَى النَّوائبِ ، و التَّورُّعُ في المَطالِبِ ، و إسعافُ الطّالِبِ .
 كمال در سه چيز است: شكيبايى در برابر مصائب، پارسايى در خواهشها و خواستها و كمك كردن به كمك خواه.
امام على عليه السلام : 
بالعَقلِ كمالُ النفسِ ، بالمُجاهَدَةِ صَلاحُ النفسِ .
با خرد است كه نفْس به كمال مى رسد، با جهاد [نفس] است كه نفْس ساخته مى شود.
امام على عليه السلام :
كمالُ المَرءِ عَقلُهُ ، و قيمَتُهُ فَضلُهُ .
 كمال آدمى، خرد اوست و ارزش او، فضل اوست.
امام على عليه السلام : 
 كمالُ الإنسانِ العَقلُ .
كمال انسان، خرد است.
امام باقر عليه السلام : 
الكمالُ كُلُّ الكمالِ التَّفقُّهُ في الدِّينِ ، و الصَّبرُ علَى النّائبَةِ ، و تَقديرُ المَعيشةِ .
كمال حقيقى، همان فهمِ در دين و شكيبايى در برابر بلاى سخت و اندازه نگه داشتن در معيشت است.

ويژگى انسان كامل

امام على عليه السلام : 
  إذا كانت مَحاسِنُ الرجُلِ أكثَرَ مِن مَساوِيهِ فذلكَ الكامِلُ (التَّكامُلُ) ، و إذا كانَ مُتساوِيَ المَحاسِنِ و المَساوِي فذلكَ المُتَماسِكُ ، و إن زادَت مَساويهِ على مَحاسِنِهِ فذلكَ الهالِكُ .
هر گاه خوبيهاى آدمى از بديهاى او بيشتر باشد، او كامل است و هر گاه خوبيها و بديهايش برابر باشد، او خود را [از هلاكت] نگه داشته و اگر بديهايش بيشتر از خوبيهايش باشد، او هلاك شده است.
امام على عليه السلام :
 الكامِلُ مَن غَلَبَ جِدُّهُ هَزلَهُ .
 انسان كامل، كسى است كه جدّى او بر شوخى اش چيره باشد.
امام على عليه السلام : 
مِن كمالِ المَرءِ تَركُهُ ما لا يَجمُلُ بهِ 
از كمال آدمى است كه آنچه را زيبنده او نيست فرو گذارد.
امام على عليه السلام : 
 تَسَربَلِ الحَياءَ و ادَّرِعِ الوَفاءَ و احفَظِ الإخاءَ و أقلِلْ مُحادَثَةَ النِّساءِ ، يَكمُلْ لكَ السَّناءُ .
جامه شرم بپوش و زره وفادارى به تن كن و برادرى را نگه دار و با زنان كم سخن گوى، تا بلند مرتبگى تو كامل شود.
امام صادق عليه السلام : 
 ثلاثُ خِصالٍ مَن رُزِقَها كانَ كامِلاً : العَقلُ ، و الجَمالُ ، و الفَصاحةُ 
سه خصلت است كه به هر كس روزى شود كامل است: خردمندى، زيبايى و شيوا سخنى.
امام صادق عليه السلام :
لا يَنبَغي لِمَن لم يَكُن عالِما أن يُعَدَّ سَعيدا ، و لا لِمَن لم يَكُن وَدودا أن يُعَدَّ حَميدا، و لا لِمَن لم يَكُن صَبورا يُعَدَّ كامِلاً .
 سزاوار نيست كسى كه دانا نباشد، خوشبخت شمرده شود و يا كسى كه مهربان نباشد، ستوده به شمار آيد و يا كسى كه شكيبا نيست، كامل شمرده شود.

میزان الحکمه،جلد دهم.

میزان الحکمه جلد دهم کمال کمال انسان کمال انسان در چیست حدیث درباره کمال حدیث
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث
طنین وحی
دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مطالب مرتبط
امتحان در احادیث امتحان در احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ زبان از نظر احادیث زبان از نظر احادیث ۲۱ تیر ۱۳۹۴ گفتار و کردار بیهوده از نظر احادیث گفتار و کردار بیهوده از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ سرزنش از نظر احادیث سرزنش از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ لعنت از نظر احادیث لعنت از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ لواط از نظر احادیث لواط از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ مدح و ستایش از نظر احادیث مدح و ستایش از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ زن از نظر احادیث زن از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ دیدار از نظر احادیث دیدار از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ اشیاء پیدا شده از نظر احادیث اشیاء پیدا شده از نظر احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴

 

https://ahlolbait.com/content/7767/%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB


چهارشنبه، 28 آذر 1403 - 22:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0