FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب در گرو وحدت حوزه و دانشگاه


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 27 آذر 1403 - 17:01
اراک- تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است و در راستای این جهاد علمی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.
دانشگاه،حوزه،جامعه،وحدت،كشور،توسعه،علميه،اظهار،انقلاب،علمي،ن ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: وحدت حوزه و دانشگاه، درخت پرثمری است که با پیروزی انقلاب اسلامی در خاک این سرزمین ریشه زد و چنانچه مراقبت شده و رشد کند، عطر گلهای علم و معنویت فضای جامعه را پر کرده و نتایجی ماندگار چون تعالی، آزادی، خودکفایی و توسعه را رقم می‌زند.
۴۵ سال پیش، بیست و هفتم آذرماه سال ۱۳۵۸، در چنین روزی، آیت الله محمد مفتح، استاد حوزه و دانشگاه و از پیشروان نهضت انقلاب اسلامی در مقابل دانشگاه تهران به دست عوامل گروهک منحرف فرقان به شهادت رسید که پس از آن این روز با عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» شناخته شد.
لزوم وحدت نخبگان حوزوی و دانشگاهی، برای توسعه علمی کشور
رئیس دانشگاه اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وحدت نخبگان حوزوی و دانشگاهی حول محور ولایت برای توسعه علمی و فرهنگی کشور امری ضروری است و باید این مهم مورد توجه ویژه باشد.
مجتبی ذوالفقاری افزود: رسالت خطیر ما در دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی کارآمد برای تأمین و تقویت مدیران آینده کشور است که برای انجام این کار به طور قطع تنها داشته‌های علمی کفایت نمی‌کند بلکه باید دانشجویان با تعامل و هم افزایی با حوزویان در تمام زمینه‌های اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و هویت ملی رشد پیدا کنند.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توجه به علم و جهت دهی به عالم اظهار کرد: ایجاد فضای امید در میان جوانان، پویایی، انگیزه و پیشرفت را در جامعه گسترش می‌دهد.
رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: استعدادهای خوبی در دانشگاه‌ها نهفته است که امیدواریم این جریان‌های امیدآفرین برای اساتید، دانشجویان و جامعه توسعه پیدا کند.
وی گفت: حوزه‌های علمیه، کانون انسان سازی و هدایت معنوی جامعه است حوزه‌های علمیه، کانون انسان سازی و هدایت معنوی جامعه است و در تربیت دینی و اخلاقی جوانان نقش تأثیرگذاری دارد.
ذوالفقاری اضافه کرد: در شرایط ویژه کنونی، وحدت نخبگان حوزوی و دانشگاهی، حول محور ولایت برای توسعه علمی و فرهنگی کشور امری ضروری است و تمام ظرفیت‌ها باید در این راستا بکار گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه در عصر کنونی، جنگ اندیشه‌ها جایگزین نبرد سخت افزاری شده است، افزود: قدرت‌های سلطه گر در تلاش هستند بر افکار مردم نفوذ کنند و یکی از ابزارهای تقویت بازدارندگی نظام در برابر این تهاجم، مجهز شدن کارگزاران به یک عقبه فکری و عقیدتی است که پیامد آن دستیابی به یک نظام تصمیم گیری کارآمد است و این مهم جز با هم اندیشی و تقویت میان حوزه و دانشگاه محقق نمی‌شود.
رئیس دانشگاه اراک گفت: یکی از راهکارهای مسئولان برای مقابله با توطئه‌های دشمنان، تقویت حلقه‌های ارتباطی حوزه علمیه با مراکز تولید علم است که می‌تواند به گسترش ارزش‌های اسلامی، رشد فضائل اخلاقی، هدایت مناسب تشکل‌های دانشجویی و جلوگیری از عقاید انحرافی منجر شود.
ذوالفقاری افزود: مسئولان نظام اولویت‌ها، تاکتیک‌ها و ابزارهای خود را به صورت دوره‌ای مورد بازنگری قرار دهند چرا که دشمنان همواره از شیوه و ابزارهای متفاوتی برای ایجاد تفرقه و شکاف میان این دو مخزن تولید فکر بهره‌گیری می‌کنند.
نقش راهبردی حوزه و دانشگاه در گره گشایی از مشکلات کشور
امام جمعه موقت ساوه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه گفت: این دو مرکز علمی و فرهنگی در گره گشایی از مشکلات کشور نقش برجسته و راهبردی دارند.
حجت الاسلام علی بدرخانی افزود: حوزه و دانشگاه، اگرچه هر کدام وظایف خاص خود را دارند اما در مسیر دستیابی به هدف نهایی که تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی است, مکمل هم هستند.
وی گفت: حوزه و دانشگاه نقطه تقابل هم نیستند بلکه دو بال پرواز ترقی و پیشرفت جامعه به لحاظ مادی و معنوی هستند.
حجت الاسلام بدرخانی با بیان اینکه حوزه باید یاریگر دانشگاه باشد تا مرزهای دانش، علوم انسانی و دانش مدیریت رشد و توسعه یابد، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه باید برنامه‌های دشمن را شناسایی و راه‌های برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی را پیدا کنند.
امام جمعه موقت ساوه تصریح کرد: تربیت جوانان ارزشی، انقلابی و جهادی به منظور سپردن آینده نظام به آنها از وظایف اساسی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است و حوزه علمیه باید در جهاد تبیین از روش‌های نوین استفاده کند و دانشگاه نیز در تدوین دروس از حوزه بهره گیرد.
حجت الاسلام بدرخانی تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه سبب می‌شود تا جهان بینی اسلامی در کشور پایه گذاری شود و این همان چیزی است که دشمن از آن واهمه دارد.
حوزه و دانشگاه برطرف کننده نیازهای جامعه
پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دانشگاه و حوزه دو رکن اساسی اندیشه و اجرا در جامعه است و باید به این باور برسیم که بدون بهره گیری از ظرفیت حوزه و دانشگاه، برخی نیازهای جامعه برطرف نخواهد شد.
حجت‌الاسلام غلامرضا شاه‌حسینی افزود: پیش از انقلاب تلاش شد میان حوزه و دانشگاه شکاف ایجاد نشود و پس از انقلاب تمام ظرفیت‌ها برای افزایش این وحدت در جامعه بکار گرفته شد اما آنگونه که باید نتایج رضایت‌بخش نبود و در مقطعی به شکل همایش و سمینار باقی ماند.
این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در دوران پهلوی برای پایداری حکومت، این دو عرصه مهم کشور (حوزه و دانشگاه) را از یکدیگر جدا کردند و پس از انقلاب، شهید مفتح به نمایندگی از امام برای شکل‌گیری این فضا اقدام کرد که در اوایل اقداماتی انجام شد اما پس از آن دشمن هوشیار و کوتاهی برخی مسئولان باعث شد این دو نهاد به هم نرسند.
وی تصریح کرد: کلام و فلسفه اگر کنار علم و اقتصاد نباشد، شرایط کنونی اقتصادی پیش می‌آید چرا که حوزه در آن نقشی ندارد و عدم شکل گیری فرهنگ در جامعه به دلیل نقش آفرینی دانشگاه در آن بوده و هر زمان نقصی وجود دارد، یکی از این دو نهاد غایب بوده یا کوتاهی کرده است.
این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه گفت: تا زمانی که شاهد عملکرد یکطرفه هر یک از این دو نهاد باشیم، اتفاق مثبتی در هیچ حوزه‌ای شکل نخواهد گرفت.
حجت الاسلام شاه حسینی عنوان کرد: ایجاد مراکز تحقیقاتی می‌تواند در شکل گیری این وحدت مؤثر باشد به شرطی که فضایی ایجاد شود که موضوعات اولویت‌بندی شود.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 27 آذر 1403 - 19:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0