FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منتظران حقیقی به جای جستجوی زمان ظهور، خود را آماده می‌کنند؛ خوشا به حال صابران در دوران غیبت


 

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 23 آذر 1403 - 14:24
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: ما مأمور به بیان حق هستیم و نسبت به پذیرش حق توسط دیگران هیچ مسئولیتی نداریم کما اینکه پیامبر هم همین وظیفه را داشتند.
حضرت،خدا،فرمود،معرفت،پيامبر،شناخت،وصفي،امام،اوصياء،انبيا،امي ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در سخنرانی خود در مسجد حضرت امیر به منتظران حقیقی و راه رستگاری آنان در دوران غیبت اشاره کرد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:
از جابر بن عبدالله نقل شده که رسول خدا فرمودند: اولی الأمر جانشینان من و امامان مسلمین هستند.
نخستین آن‌ها علی و آخرین آن‌ها مهدی است.
او غیبتی خواهد داشت که بر اعتقاد به امامتش ثابت نمی‌مانند، مگر کسانی‌که خداوند قلب آن‌ها را برای ایمان آزمایش کرده باشد.
جندل بن جنادۀ یهودی به رسول خدا گفت: من را از اوصیاء بعد از خودت آگاه کن تا به ایشان تمسک کنم.
حضرت فرمود: اوصیاء من دوازده نفر هستند.
جندل گفت: ما هم در تورات ایشان را اینگونه یافته‌ایم.
آن‌ها را برای من نام ببر.
فرمود: اولین آن‌ها پدر همه امامان علی است.
سپس حضرت تا آخرین امام را نام برد و فرمود: آخرین آن‌ها مهدی است که غایب خواهد شد.
خوشا به حال صابران در دوران غیبت او.
این افراد همان کسانی هستند که خداوند آن‌ها را در کتاب خود توصیف کرده: قرآن مایه هدایت است برای پرهیزگاران.
کسانی‌که به غیب ایمان دارند.
سپس فرمود: ایشان حزب خدا هستند.
آگاه باشید که تنها حزب خدا رستگار هستند.
پس بحث از اوصیاء پیامبر در کتاب انبیا پیشین از جمله تورات مطرح بوده است.
ما در مباحث محرم و صفر سال گذشته گفتیم که ولایت امیرالمؤمنین در بین تمام انبیا مطرح و شرط نبوت آن‌ها بوده است.
فلذا یکی از رسالت‌های تمام انبیا ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین به امت‌های خودشان بوده است.
سوال جندل به این معنا است که او بر اساس تورات از نام این جانشینان آگاه بوده است.پیامبر می‌فرماید: خوشا به حال صابران در دوران غیبت.
یعنی منتظران حقیقی عوض آنکه بگویند حضرت چه زمانی تشریف می‌آورد خودشان را آماده ظهور حضرت می‌کنند.
این انتظار یک بحث کنش‌گری است.
یعنی باید برای ظهور حضرت تلاش کرد.
کسانی که ایمان به غیب دارند، یعنی کسانی که به حضرت مهدی ایمان دارند.
فقط این‌ها متقی محسوب شده و رستگار هستند.
شناخت وصفی، دومین گام در کسب معرفت امام
این نوع از شناخت، بیان خصایص و مقامات این ذوات مقدسه است.
معرفت اسمی پاسخی برای مدعیان دروغین امامت، و ثمرۀ معرفت وصفی برای در امان ماندن از شبهات است.
ما مأمور به بیان حق هستیم و نسبت به پذیرش حق توسط دیگران هیچ مسئولیتی نداریم.
کما اینکه پیامبر هم همین وظیفه را داشتند.
عدم پذیرش حق هم به وجود برخی از موانع در درون افراد ارتباط دارد.
به طور کلی حق به واسطه قلب پذیرفته می‌شود.
قرآن در مورد آن‌هایی که از پذیرش حق خودداری می‌کنند می‌فرماید: در قلب‌های آن‌ها بیماری وجود دارد.
بیماری‌های قلب ٢٢ مورد است.
کسانی‌که از این بیماری‌ها نجات پیدا کرده‌اند استعداد پذیرش حق را دارند.
باید شناخت شما به حدی برسد که بتوانید در مقابل شبهات ایستادگی کنید.
تنها راه نجات هم سوار شدن در کشتی نجات اهل بیت است.
مراتب شناخت وصفی نسبت به وجود مقدس اهل بیت
معرفت وصفی در دو سطح محقق می‌شود: سطح اول برای مرتبه عالی عموم است و سطح دوم برای مرتبه دانی عموم.
من و شما در یکی از این دو سطح قرار داریم.
یا در کف هستیم یا در اوج.
اما یک شناختی هم برای اهل بیت وجود دارد که وصفی نیست بلکه شناخت حقیقی است.
این نوع از شناخت جز برای انبیا و اوصیاء حاصل نمی‌شود.
پیامبر به امیرالمؤمنین فرمود: من را نشناخت به جز خدا و تو؛ و تو را نشناخت مگر خدا و من.
امام صادق فرمود: کمترین درجه شناخت امام این است که او برابر با پیامبر است مگر در درجه نبوت و وارث او است.
و اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خدا است.
و اینکه در هر امری باید تسلیم او بود و به او ارجاع داد و گفته او را اخذ کرد.
این، ادنی مرتبه معرفت است.
یعنی اگر غیر از این باشد دیگر به آن معرفت اطلاق نمی‌شود!
یعنی اگر پیامبر علم و عصمت دارد حضرت امیر هم علم و عصمت دارد.
شاهد، آیه مباهله است که در حق حضرت فرمود: انفسنا.
حضرت امیر خود پیامبر است، به استثنا مسأله نبوت.
تمام علوم و فضائل پیامبران نزد ائمه است
امیرالمؤمنین فرمودند: آن علمی را که حضرت آدم از آسمان به زمین فرود آورد و تمام آنچه که پیامبران به آن فضیلت داده شده‌اند نزد من و نزد عترت حضرت خاتم است.
یعنی اگر حضرت عیسی مرده را زنده می‌کند حضرت امیر هم قادر به زنده کردن مرده است.
مقام نبوت یا تأسیس شریعت به دست ائمه قرار داده نشده؛ اما تحفیظ و تبیین شریعت و تعیین مصادیق بر عهده ائمه است.
ما باید به این معرفت برسیم که به‌واسطه امام زمان است که دین خدا زنده نگه داشته شده است.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 23 آذر 1403 - 20:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0