FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات ورهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با زندگی


زندگی در احادیث

۲۷ فروردین ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

عناوین

گواراترين زندگى بهترين زندگى آنچه زندگى را تيره مى سازد
ميانه روى در زندگى گوناگون

گواراترين زندگى

إرشاد القلوب: در حديث معراج آمده است :

 يا أحمَدُ ، هَل تَدري أيَّ عَيشٍ أهنى ، و أيَّ حَياةٍ أبقى ؟ قالَ : اللّهُمَّ لا ، قالَ : أمّا العَيشُ الهَنيءُ فهُوَ الذي لا يَفتُرُ صاحِبُهُ عَن ذِكري ، و لا يَنسى نِعمَتي ، و لا يَجهَلُ حَقّي ، يَطلُبُ رِضايَ لَيلَهُ و نَهارَهُ
 اى احمد! آيا مى دانى كدام زندگى گواراتر و كدام حيات ماندنى تر است؟ عرض كرد : بار خدايا! نه. فرمود : اما زندگىِ گوارا آن زندگى اى است كه صاحب آن از يادِ من خسته نشود و نعمت مرا از ياد نبرد و به حقِّ من نادان نباشد و شب و روزش در پى به دست آوردن خشنودى من باشد.

( إرشاد القلوب : ۲۰۴ )

سليمان عليه السلام ـ در حكمت هايش ـ فرمود:

قَد جَرَّبنا لينَ العَيشِ و شِدَّتَهُ ، فوَجَدنا أهنَأهُ أدناهُ .
ما نرمى و سختى زندگى را آزموديم و گواراترين زندگى را در كمترين (ساده ترين) آن يافتيم.

( شرح نهج البلاغة : ۳/۱۵۹ )

امام على عليه السلام :

أهنَى العَيشِ اطّراحُ الكُلَفِ .
 گواراترين زندگى، دور افكندن تكلّفات و تشريفات است.

( غرر الحكم : ۲۹۶۴ )

امام على عليه السلام :

إنَّ أهنَأ النّاسِ عَيشا مَن كانَ بِما قَسَمَ اللّه ُ لَهُ راضِيا .
گواراترين زندگى را كسى دارد كه به آنچه خداوند براى او قسمت كرده است، خشنود باشد.

( غرر الحكم : ۳۳۹۷ )

امام على عليه السلام :

أطيَبُ العَيشِ القَناعَةُ .
 خوشترين زندگى، در قناعت است.

( غرر الحكم : ۲۹۱۸ )

امام على عليه السلام :

أنعَمُ النّاسِ عَيشا مَن مَنَحَهُ اللّه ُ سُبحانَهُ القَناعَةَ ، و أصلَحَ لَهُ زَوجَهُ .
خوشترين و آسوده ترين زندگى را كسى دارد كه خداوند پاك او را قناعت ببخشد و همسرى شايسته عطايش فرمايد.

( غرر الحكم : ۳۲۹۵ )

امام على عليه السلام :

طَلَبتُ العَيشَ فما وَجَدتُ إلاّ بِتَركِ الهَوى ، فَاترُكوا الهَوى لِيَطيبَ عَيشُكُم .
زندگى [خوش] را جستم اما آن را جز در فرو گذاشتن هوا و هوس نيافتم. پس، از هوا و هوس دست بر داريد، تا زندگيتان خوش و خرّم شود.

( جامع الأخبار : ۳۴۱/۹۵۰ )

امام صادق عليه السلام :

لا عَيشَ أهنَأُ مِن حُسنِ الخُلقِ .
زندگى اى گواراتر از خوش خويى، نيست.

( علل الشرائع : ۵۶۰/۱ )

بهترين زندگى

امام على عليه السلام :

أحسَنُ النّاسِ عَيشا مَن عاشَ النّاسُ في فَضلِهِ .
زندگى آن كس از همه بهتر است كه مردم در پرتوِ احسان و كمك او زندگى كنند.

( غرر الحكم : ۳۰۵۸ )

امام على عليه السلام : 

إنَّ أحسَنَ النّاسِ عَيشا مَن حَسُنَ عَيشُ النّاسِ في عَيشِهِ .
بهترين زندگى را كسى دارد، كه مردم در زندگى او خوب زندگى كنند.

( غرر الحكم : ۳۶۳۶ )

تحف العقول ـ به نقل از على بن شعيب ـ :

دَخلتُ على أبي الحَسنِ الرِّضا عليه السلام ، فقالَ لي : يا عَلِيُّ ، مَن أحسَنُ النّاسِ مَعاشا ؟ قُلتُ : أنتَ يا سَيِّدي أعلَمُ بِه مِنّي ، فقالَ عليه السلام : يا عَلِيُّ ، مَن حَسُنَ مَعاشُ غَيرِهِ في مَعاشِهِ يا عَلِيُّ ، مَن أسوَأُ النّاسِ مَعاشا ؟ قُلتُ : أنتَ أعلَمُ ، قالَ : مَن لَم يَعِشْ غَيرُهُ في مَعاشِهِ .
 خدمت امام رضا عليه السلام مشرف شدم حضرت به من فرمود : اى على! بهترين زندگى را چه كسى دارد؟ عرض كردم : سرورم! شما بهتر از من مى دانيد. حضرت فرمود : اى على! كسى كه زندگى ديگرى در زندگى او خوش و خرّم باشد. اى على! بدترين زندگى را چه كسى دارد؟ عرض كردم : شما بهتر مى دانيد. فرمود : كسى كه ديگرى در زندگى او [خوش و خرّم ]نباشد.

( تحف العقول : ۴۴۸ )

آنچه زندگى را تيره مى سازد

امام على عليه السلام :

ثَلاثٌ لا يَهنَأُ لِصاحِبِهِنَّ عَيشٌ : الحِقدُ ، و الحَسَدُ ، و سُوءُ الخُلقِ .
سه چيز است كه هر كس داشته باشد، زندگى بر او گوارا نيست : كينه، حسادت و بد خويى.

( غرر الحكم : ۴۶۶۳ )

امام على عليه السلام : 

مَن لَم يَتَغافَلْ و لا يَغُضَّ عَن كَثيرٍ مِنَ الاُمورِ تَنَغَّصَت عِيشَتُهُ .
هر كه درباره بسيارى از امور بى اعتنايى و چشم پوشى نكند، زندگيش تيره شود.

( غرر الحكم : ۹۱۴۹ )

امام على عليه السلام :

الطَّيشُ يُنَكِّدُ العَيشَ .
 سبكسرى .حديث زندگى را تيره و دشوار مى كند.

( غرر الحكم : ۷۸۹ )

امام صادق عليه السلام :

ثَلاثَةٌ تُكَدِّرُ العَيشَ : السُّلطانُ الجائرُ ، و الجارُ السَّوءُ ، و المَرأةُ البَذِيَّةُ .
سه چيز زندگى را تيره مى كند : فرمانرواى ستمگر، همسايه بد و زن بد دهن و وقيح.

( تحف العقول : ۳۲۰ )

الخصال : امام صادق عليه السلام فرمود :

خَمسُ خِصالٍ مَن فَقَدَ واحِدَةً مِنهُنَّ لَم يَزَلْ ناقِصَ العَيشِ زائلَ العَقلِ مَشغولَ القَلبِ ، فأوَّلُها : صِحَّةُ البَدَنِ ، و الثّانِيَةُ : الأمنُ ، و الثّالِثَةُ : السَّعَةُ في الرِّزقِ ، و الرّابِعَةُ : الأنيسُ المُوافِقُ ـ [ قال الراوي : ]قُلتُ : و ما الأنيسُ المُوافِقُ ؟ قالَ : الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ ، و الوَلَدُ الصّالِحُ ، و الخَليطُ الصّالِحُ ـ و الخامِسَةُ : و هِيَ تَجمَعُ هذِه الخِصالَ : الدَّعَةُ .
 پنچ چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، پيوسته زندگيش لنگ، خردش سرگشته و فكرش مشغول است : اول، تندرستى. دوم، امنيّت. سوم، فراخى در روزى. چهارم، همدم سازگار . راوى مى گويد : عرض كردم : منظور از همدم سازگار چيست؟ فرمود : زن نيك و فرزند نيك و همنشين نيك . [امام عليه السلام در ادامه فرمود :] و پنجم كه جامع همه اينهاست، آسايش.

( الخصال : ۲۸۴/۳۴ )

ميانه روى در زندگى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الاقتِصادُ فِي النَّفَقةِ نِصفُ المَعيشَةِ .
 ميانه روى در خرج كردن، نصف معيشت است .

( كنز العمّال : ۵۴۳۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 مَنِ اقتَصَدَ أغناهُ اللّه ُ .
هر كه ميانه روى كند، خداوند توانگرش گرداند.

( تنبيه الخواطر : ۱/۱۶۷ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ما مِن نَفَقةٍ أحَبَّ إلَى اللّه ِ مِن نَفَقةِ قَصدٍ .
 هيچ خرجى نزد خدا، محبوبتر از خرجى نيست كه با ميانه روى همراه باشد.

( بحار الأنوار : ۷۶ / ۲۶۹ / ۱۷ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الاقتِصادُ و حُسنُ السَّمتِ و الهَدْيُ الصالِحُ جُزءٌ مِن بِضعٍ و عِشرينَ جُزءا مِن النُّبوَّةِ .
ميانه روى و نيك روشى و شيوه درست و پسنديده، جزئى از بيست و اندى جزء نبوت است .

( تنبيه الخواطر : ۱ / ۱۶۷ )

امام على عليه السلام :

الاقتِصادُ بُلغَةٌ .
ميانه روى، كفاف زندگى را تأمين مى كند.

( بحار الأنوار : ۷۸/۱۰/۶۷ )

امام على عليه السلام :

الاقتِصادُ نِصفُ المَؤونةِ .
ميانه روى، نيمى از هزينه زندگى است.

( غرر الحكم : ۵۶۵ )

امام على عليه السلام :

الاقتِصادُ يُنمي القليلَ ، الإسرافُ يُفني الجَزيلَ .
ميانه روى، مال اندك را رشد مى دهد و اسراف، مال زياد را نابود مى كند.

( غرر الحكم : ۳۳۴ ، ۳۳۵ )

امام على عليه السلام :

مَن تَحَرَّى القَصدَ خَفَّت علَيهِ المُؤَنُ .
هر كه ميانه روى پيشه كند، هزينه زندگيش سبك شود.

( بحار الأنوار : ۷۱/۳۴۲/۱۵ )

امام على عليه السلام :

ما عالَ امرُؤٌ اقتَصَدَ .
 انسانى كه ميانه روى كند ، فقير نشود.

( الخصال : ۶۲۰/۱۰ )

امام على عليه السلام :

مَن صَحِبَ الاقتِصادَ دامَت صُحبَةُ الغِنى لَهُ ، و جَبَرَ الاقتِصادُ فَقرَهُ و خَللَهُ .
 هر كه با ميانه روى همنشين شد، همنشينىِ توانگرى با او دوام يافت و ميانه روى فقر و كاستى او را جبران كرد.

( غرر الحكم : ۹۱۶۵ )

امام على عليه السلام :

السَّرَفُ مَثواةٌ ، و القَصدُ مَثراةٌ .
اسراف ، مايه نابودى است و ميانه روى مايه توانگرى.

( بحار الأنوار : ۷۱/۳۴۷/۱۳ )

امام على عليه السلام :

مَنِ اقتَصَدَ فِي الغِنى و الفَقرِ فقدِ استَعَدَّ لِنَوائبِ الدَّهرِ .
 هر كه در توانگرى و تهيدستى ميانه روى كند، خود را در برابر حوادث سخت روزگار آماده (بيمه) كرده است .

( غرر الحكم : ۹۰۴۸ )

امام على عليه السلام ـ هنگام وفات و در سفارش به فرزند بزرگوارش حسن عليه السلام ـ فرمود:

اقتَصِد يا بُنَيَّ في مَعِيشَتِكَ .
فرزندم! در امور معاش خود، ميانه رو باش .

( الأمالي للطوسي : ۸/۸ )

امام على عليه السلام :

المؤمنُ سِيرَتُهُ القَصدُ، و سُنَّتُهُ الرُّشدُ .
مؤمن، شيوه اش ميانه روى است و روشش پيمودن راه راست .

( غرر الحكم : ۱۵۰۱ )

 امام صادق عليه السلام :

ضَمِنتُ لِمَنِ اقتَصَدَ أن لا يَفتَقِرَ ، و قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «يَسْألُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ العَفوَ» ( البقرة : ۲۱۹) . و العَفوُ الوَسَطُ ،

و قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «و الَّذينَ إذا أنفَقُوا لَم يُسْرِفُوا و لَم يَقْتُرُوا و كانَ بَينَ ذلكَ قَواما» (الفرقان : ۶۷) و القَوامُ الوَسَطُ .

من براى كسى كه ميانه روى كند، ضمانت مى كنم كه فقير نشود. خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «از تو مى پرسند كه چه انفاق كنند، بگو: زيادتى را» . مراد از زيادتى، [رعايت] حدّ وسط [در انفاق ]است. نيز خداوند عزّ و جلّ فرموده است : «و كسانى كه هرگاه خرج كنند، زياده روى نكنند و بر خود سخت و تنگ [نيز] نگيرند، [بلكه] رعايت قوام مى كنند»، قوام، به معناى اعتدال و حدّ وسط است.

( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲/۶۴/۱۷۲۱)

امام صادق عليه السلام : 

إنَّ القَصدَ أمرٌ يُحِبُّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ و إنَّ السَّرَفَ (أمرٌ) يُبغِضُهُ (اللّه ُ عَزَّ و جلَّ) .
ميانه روى چيزى است كه خداوند عزّ و جلّ آن را دوست دارد و اسراف امرى است كه خداوند عزّ و جلّ از آن نفرت دارد.

( الخصال : ۱۰ / ۳۶ )

گوناگون

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا عَيشَ إلاّ لِرَجُلَينِ : عالِمٍ ناطِقٍ ، و مُتَعَلِّمٍ واعٍ .
 زندگى جز براى دو كس نباشد : دانشمند گويا و دانش آموز شنوا.

( أعلام الدين : ۲۹۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

العَيشُ في ثَلاثَةٍ : دارٍ قَوراءَ ، و جارِيَةٍ حَسناءَ ، و فَرَسٍ قَبّاءَ .
زندگى در سه چيز است : [داشتن ]منزل وسيع و همسر نيكو و زيبا و اسب ميان باريك.

( الخصال : ۱۲۶/۱۲۲ )

امام على عليه السلام :

قِوامُ العَيشِ حُسنُ التَّقديرِ ، و مِلاكُهُ حُسنُ التَّدبيرِ .
 ركنِ زندگى، برنامه ريزى درست است و پايه آن مديريت صحيح.

( غرر الحكم : ۶۸۰۷ )

امام على عليه السلام : 

سَلامَةُ العَيشِ فِي المُداراةِ .
سلامت (آسايشِ) زندگى، در مدارا كردن است.

( غرر الحكم : ۵۶۰۷ )

امام على عليه السلام :

بِحُسنِ الأخلاقِ يَطيبُ العَيشُ .
 با اخلاق خوش است كه زندگى خوش و خرّم مى شود.

( غرر الحكم : ۴۲۶۳ )

امام على عليه السلام :

مَوتٌ وَ حِيٌّ ، خَيرٌ مِن عَيشٍ شَقِيٍّ .
 زود مردن، بهتر از زندگى مشقّت بار است.

( غرر الحكم : ۹۷۶۱ )

امام على عليه السلام :

العَيشُ يَحلو و يَمُرُّ .
 زندگى، تلخ و شيرين دارد.

( غرر الحكم : ۵۱۲ )

امام باقر عليه السلام ـ در دعا ـ گفت :

و لا تَشغَلْ قَلبي بِدُنيايَ ، و عاجِلَ مَعاشي عَن آجِلِ ثَوابِ آخِرَتي .
 دلم را با مشغول شدن به دنيا و زندگى زودرس از ثواب آخرتم در آينده باز مدار.

( بحار الأنوار : ۹۴/۲۶۹/۳)

 

امام باقر عليه السلام :

مِن شَقاءِ العَيشِ ضِيقُ المَنزِلِ .
 يكى از بدبختيها و رنجهاى زندگى، تنگى [و كوچكى ] منزل است.

( المحاسن : ۲/۴۵۱/۲۵۵۵ )

میزان الحکمه،جلد هشتم.

میزان الحکمه جلد هشتم آئین زندگی در اسلام حدیث درباره زندگی حدیث اخلاق زندگی
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث
طنین وحی
دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مطالب مرتبط
حدیث: چشم داشتن به دست مردم حدیث: چشم داشتن به دست مردم ۲۶ آذر ۱۴۰۱ حدیث: فرجام نفس طمع ورز حدیث: فرجام نفس طمع ورز ۱۹ آذر ۱۴۰۱ حدیث: نهی از مشورت با ترسو حدیث: نهی از مشورت با ترسو ۲۳ آذر ۱۴۰۱ حدیث: خدمت به خانواده حدیث: خدمت به خانواده ۱۷ آذر ۱۴۰۱ حدیث: تربیت نیک حدیث: تربیت نیک ۲۲ آذر ۱۴۰۱ حدیث: کلید کامیابی حدیث: کلید کامیابی ۲۲ آذر ۱۴۰۱ حدیث: اخلاق طبابت حدیث: اخلاق طبابت ۱۷ آذر ۱۴۰۱ حدیث: دنیادوستی حدیث: دنیادوستی ۲۱ آذر ۱۴۰۱ حدیث: ویژگیهای خردمند و نادان حدیث: ویژگیهای خردمند و نادان ۲۳ آذر ۱۴۰۱ حدیث: منع از تکیه به تنبل حدیث: منع از تکیه به تنبل ۲۶ آذر ۱۴۰۱

 

https://ahlolbait.com/content/5293/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB


دوشنبه، 19 آذر 1403 - 22:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0