FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی برای تقویت عدالت آموزشی


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 18 آذر 1403 - 15:46
دبیر شور ای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تکنولوژی و هوش مصنوعی می‌تواند در تامین عدالت آموزشی در مناطق محروم نقش بسزایی داشته باشد.
تربيت،تعليم،پرورش،نظام،آموزش،انقلاب،شوراي،فرهنگي،معلمان،دبير ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش حکمرانی و سیاستگذاری نظام تعلیم و تربیت با اشاره به چالش‌ها و نیاز به اصلاحات در نظام آموزش و پرورش، از چهار اولویت اساسی برای بهبود وضعیت تعلیم و تربیت در کشور سخن گفت.
وی ضمن گرامیداشت یاد همه شهدای آموزش و پرورش، از جمله معلمان، کارمندان، و دانش‌آموزان شهید، و به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، به اهمیت این نشست و تلاش‌های صورت گرفته برای برپایی آن اشاره کرد.
وی از وزیر آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه فرهنگیان، دبیر همایش و تمامی دست‌اندرکاران و معلمان حاضر در جلسه تقدیر کرد و از معلمان و مدیران مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهرستان دزفول که در آنجا درس آموخته است، یاد کرد و از درگذشت برخی از آنان ابراز تأسف کرد و برای معلمان زنده آرزوی سلامت داشت.
موفقیت نظام تعلیم و تربیت پس از انقلاب
استاد خسروپناه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که در این نشست به نمایش درآمد، تصریح کرد: آیا نظام تعلیم و تربیت ما پس از انقلاب موفق بوده یا خیر؟
خروجی تعلیم و تربیت ما در کشور در این نشست‌ها و حضور وزرای آموزش و پرورش به وضوح دیده می‌شود.
دستاوردهایی چون حضور معلمان و دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم و همچنین پیشرفت‌های علمی کشور، نشان می‌دهد که این دستاوردها تنها در دانشگاه‌ها نمایان نمی‌شوند، بلکه ادامه‌دار و پایدار در نظام آموزش و پرورش هستند.
وی به برگزاری اردوهای جهادی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون معتکف داشتیم که حدود ۶۰ درصد آنان دانش‌آموزان بودند.
همچنین در اربعین هم همین روند مشاهده می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار آن شد که ظرفیت‌های مثبت و اثرگذار آموزش و پرورش دیده شود و زحمات گذشته و حال مدیران و معلمان مورد توجه قرار گیرد و همچنین پیشنهاد داد تا این تجارب در قالب مستندهای آموزشی منتشر و به سایر مدیران منتقل شود.
کافی نبودن وضعیت فعلی نظام تعلیم و تربیت
استاد خسروپناه به پرسش درباره کافی بودن وضعیت موجود نظام تعلیم و تربیت پاسخ داد و گفت: قطعاً وضعیت فعلی کافی نیست و فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم.
شورای انقلاب فرهنگی پس از دو جلسه تحقیقاتی، در دولت چهاردهم به چهار اولویت در حوزه آموزش و پرورش رسید که شامل عدالت آموزشی، کیفیت بخشی به نیروهای انسانی، تحول آموزش و پرورش با نگاه به فناوری‌های پیشرفته و تحول امور پرورشی و تربیتی هستند.
وی افزود: این اولویت‌ها بعد از تحقیقات پیمایشی و نظرسنجی که مرکز رصد ما انجام داد، مشخص شدند و از مجموعه مراکز رصد استفاده شده است.
کشور به این چهار اولویت رسید و ما در انقلاب فرهنگی چهارم این اولویت‌ها را دنبال می‌کنیم.
ستاد تعلیم و تربیت شورا با کمک شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش ان‌شاءالله این اولویت‌ها دنبال می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مدل حکمرانی ما هرم‌گونه نیست که عده‌ای در شورا تصویب کنند و وزیر اجرا کند، بلکه تمام راهکارها و راه‌حل‌ها از بدنه آموزش و پرورش گرفته می‌شود و پس از جمع‌بندی در ستاد تعلیم و تربیت، در صحن شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌گردد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعال‌سازی مجموعه‌های فنی و تخصصی در استان‌ها و مشارکت جدی فعالان تعلیم و تربیت در این نشست، ابراز امیدواری کرد که این چهار اولویت به‌طور جدی دنبال شود تا تحول واقعی در نظام تعلیم و تربیت کشور رخ دهد.
چگونگی تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه سخنان خود در همایش حکمرانی تعلیم و تربیت، به برخی از راهکارهای عملی برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اشاره و پیشنهاداتی را مطرح کرد.
وی در ابتدا تاکید کرد که برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، نیاز به تدوین الگوی جامع و مشخصی برای تعلیم و تربیت و تکریم معلمان و مربیان داریم.
تربیت معلم باید با نگاه جامع به تعلیم، تربیت و تکریم همراه باشد.
این الگو باید مدون و به مرحله اجرا برسد.
خسروپناه به اهمیت الگوی تربیت و پرورش متربیان و متعلمان نیز اشاره کرد و گفت که این الگو تا حد زیادی تدوین شده، اما اجرای آن نیاز به تلاش بیشتری دارد.
وی همچنین بر لزوم مهارت‌ورزی دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: مهارت‌ورزی باید در مدارس، نه تنها در هنرستان‌ها، بلکه در مدارس عمومی نیز ترویج شود.
ایجاد کارگاه‌های مهارت‌آموزی در مدارس می‌تواند به این هدف کمک کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، ضرورت به‌روزرسانی برنامه درسی را مورد اشاره قرار داد و افزود: برنامه‌های درسی باید به‌طور مداوم بازنگری شود تا با تغییرات زمانه هماهنگ باشد.
همچنین وی از توزیع عادلانه امکانات و منابع انسانی در مدارس سخن گفت و اظهار کرد: توزیع عادلانه امکانات در مدارس مناطق مختلف کشور، به‌ویژه در شهرستان‌ها و روستاها، بسیار مهم است.
استاد خسروپناه در مورد چگونگی تأمین منابع مالی برای این اهداف گفت: در حال حاضر، آموزش و پرورش باید از حمایت‌های بیشتری از سوی هلدینگ‌ها و بخش‌های اقتصادی برخوردار باشد.
برخی هلدینگ‌های موفق باید به‌طور خاص در تأمین منابع مالی آموزش و پرورش مشارکت کنند.
این رویکرد می‌تواند منبع درآمدی ثابت برای این وزارتخانه باشد.
وی همچنین بر حضور گسترده خیرین و خانواده‌ها در حمایت از نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: خیرین نقش بسیار مهمی در تقویت این نظام دارند و باید از ظرفیت‌های آنان به‌طور بهینه استفاده کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان افزود: برای تقویت این راهکارها، استفاده از فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
این تکنولوژی می‌تواند در تأمین عدالت آموزشی در مناطق محروم نقش بسزایی داشته باشد.
وی سخنان خود را با شعری از یک شاعر ایرانی به پایان رساند و گفت: «ای معلم بوی باران می‌دهیم، در خزان درس بهاران می‌دهید، ساعتی از عشق می‌گویی سخن، ساعتی هم درس ایمان می‌دهیم.»
استاد خسروپناه در نهایت از تمامی دست‌اندرکاران و معلمان خواست تا با همت جمعی و مشارکت فعالانه، به تحقق این راهکارها و تحول نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کنند.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 19 آذر 1403 - 00:54 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0