FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قنبریان: شناختن عمل صالح از غیر صالح را میدان و شرایط و موقعیت معلوم می‌کند


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 17 آذر 1403 - 11:44
استاد حوزه و دانشگاه گفت: شناختن عمل صالح از غیر صالح را میدان و شرایط و موقعیت معلوم می‌کند. گفتیم مرزداری یک جایی سالم و یکجایی ناسالم است.
عمل،احسن،صالح،خدا،مرزداري،آيه،ادامه،قنبريان،دفاعي،دشمن،امام، ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری فاطمیه در مسجد دانشگاه شریف با اشاره به ارتباط عقیده و عمل و چگونگی انجام عمل احسن اظهار داشت: ما باید در کنار عقیده و باور به عمل اصالت بدهیم و این دو از هم جدا نیستند.
حقیقتی واحد هستند که در قلب انسان طوری بروز می‌کنند که اسم آن باور می‌شود و در جوارح جوری می‌نشیند که نامش عمل می‌شود، اگر از هم جدا شوند هر دو از بین می‌روند.
ما عادتی به چیزی داریم فکر می‌کنیم اعتقاد داریم در زمان بلا یا سراشیبی قبر یا فتنه‌ها اما می‌بینیم که این اعتقاد دیگر نیست چون در عمل به کار نیامده.
تنها جایی که می‌شود از عقیده آزمایش گرفت در بزنگاه عمل و در تعهدهای عینی جامعه است.
اگر در زمان تعهدها دیدیم اعتقاد کم شد انقدری که نیست، احتمالاً از دستش داده ایم.
وی با بیان اینکه هر عملی هم صالح نیست افزود: شناختن عمل صالح از غیر صالح را میدان و شرایط و موقعیت معلوم می‌کند.
گفتیم مرزداری یک جایی سالم و یکجایی ناسالم است.
جایی که حضرت امیر به صفین می‌رود و تو می‌خواهی مرزداری کنی اشکال دارد اما کیان مسلمین که به خطر بیفتد و تو مرزداری کنی کار درستی کردی.
خدمت به یک سلطان و حاکم جائر و غاصب بد است، حتی در مسجد ساختن، اما اگر مرزداری و جهاد دفاعی است اشکال ندارد.
خود امام سجاد (ع) هم سربازان بنی امیه که مرزداری می‌کردند را دعا می‌کرد، همان مرزدار اگر پلیس شهر می‌شد نفرین می‌کرد.
کشته شدگان در جهاد دفاعی از یاران اباعبدالله هستند
قنبریان با اشاره به شرایط امروز گفت: امروز که در شرایط دفاعی هستیم کاشف الغطا گفت کشته شده در دفاع همنشین اباعبدالله است.
الان مسئله فلسطین و لبنان همین است و کسی که آنان را کمک کند در جهاد دفاعی است و حتی اگر در ذیل خلیفه جور، بود کارش درست است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: گاهی این عمل توجه به حضور خداوند است و فرد به خاطر اینکه یادش نرود تسبیحی دست می‌گیرد و ذکری می‌گوید.
آدم‌هایی که از باورشان عمل می‌گیرند به دنبال عمل صالح گرفتن هستند.
آیه ۱۷۲ تا ۱۷۴ آل عمران می‌گوید کسانی که خدا و رسولش را اجابت کردند در حالی که سختی دیدند و زخمی شده بودند، عمل صالح انجام داده اند.
ماجرا از این قرار بود یک روز بعد از جنگ احد پیامبر پیغام فرستاد همه رزمنده‌های احد و حتی زخمی‌ها برای شناسایی دشمن بیایند، جبرئیل به پیامبر خبر داده بود که دشمن در حال آرایش دوباره است و باید به سمت دشمن بروی.
در این میان فقط یک قبیله ۴۰ زخمی داشت.
در ادامه آیه می‌گوید اجر عظیم برای کسانی است که «احسن منهم» و برای همه نیست.
وی ادامه داد: وقتی مسلمانان به آنجا رفتند و مشرکان هم در حال آمدن بودند، تهدیدهای نظامی شروع شد و ابوسفیان اطلاع داد نسل مسلمانان را منقرض می‌کنم.
آیه دیگری نازل شد و در آیه ۱۰۴ سوره نساء آمد که سستی نکنید و در تعقیب دشمن مأیوس نشوید و در تعقیب اینها ضعف نشان ندهید، اگر زخمی و دچار درد شدید آنها هم این اتفاق برایشان افتاده است.
شما رجوعی به خدا دارید که آنها این را هم ندارند.
خواندن آیات احد برای همه مسؤولان و تصمیم گیرندگان هر صبح واجب است.
احسن عمل اینجا برای کسانی است که نترسیدند و وقتی تهدید دیدند ایمانشان افزایش یافت.
وی در توضیح دیگری بیان کرد: نماز عمل صالح است ولی همه آن را احسن نمی‌خوانند، یکی انقدر خمیازه می‌کشد که ملائکه هم خسته می‌شوند، یکی هم نمازی می‌خواند که باید آن را دید.
در نماز وقتی خدا را حاضر می‌بینی می‌شکنی و در جنگ وقتی خدا را حاضر می‌بینی احساس می‌کنی خیلی مرد شدی و ایمانت فزونی یافته.
قنبریان در ادامه گفت: در سوره یونس خداوند می‌گوید کسانی که عمل احسن انجام می دهند از حسنی به آنان می‌دهیم، برخی گفته اند این حسنی یعنی بهشت، برخی گفته اند وجه پروردگار را می‌بینند، برخی گفته اند حتی در این دنیا هم خدا پاداش می‌دهد.
در روایات هست که اگر عمل صالح احسن انجام دادید هیچ گاه صورتتان گرسنگی و فقر و ذلت و سختی نمی بیند.
سه درجه تقوا برای انجام عمل احسن
این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: فرایند رسیدن عملی به عمل احسن در آیه ۹۳ سوره مائده آمده است.
سه تقوا می‌خواهد، اینکه علمت را تبدیل به تقوا کنی، به قلبت حرفی که درست است را بنشانی، اگر خدا و ولی ای هست، اگر امیرالمومنین (ع) امام بر حق است باید به قلبت برسانی، تقوای دوم به عمل برسانی و امتدادش را پاس بداری، فقط برای غدیر ریسه روشن نکنی که البته این کار خوب است، اما امتداد ولایت امیرالمومنین (ع) را با کنش‌های خود نشان دهی، در ادامه اگر ترسی از دلت داری این را به احسن تبدیل کن و از خدا بترس.
وی همچنین اشاره کرد: عزاداری برای سیدالشهدا احسن‌ترین مستحبات است.
آیت الله مطهری می‌گوید اگر دوره ات دوره تاسی نیست، دوره امام سجاد (ع) امام صادق (ع) است، بهترین راه انتقال فرهنگ اهل بیت همین نوحه‌ها و انتقال فرهنگ عاشورایی است اما اگر وقتی است که باید تاسی به حسین بن علی (ع) کنی اما فقط نشستی و گریه کردی، این انحراف است.
برخی تشییع را تهدید می‌کنند، فقط در کربلا قمه می‌زنند، اگر قمه زنی یا علی، جای دیگر هم نشان بده.
اینجا عمل احسن می‌شود که در معرکه روضه بخوانی و گریه کنی.
قنبریان همچنین بیان کرد: اولین روضه و نوحه‌ای که برای معصومی خوانده شده روضه‌های حضرت زهرا (س) برای پیامبر است که می‌گوید بعد از تو حزن و اشک مونس من شده اما من با این اشک در حال مبارزه هستم.


 
 

 

 

 


شنبه، 17 آذر 1403 - 21:54 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0