FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منابع معتبر شیعه و سنی شهادت حضرت زهرا(س) را تایید می‌کنند


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 15 آذر 1403 - 00:12
در منابع معتبر تاریخی اهل سنت به ماجرای حمله به خانه حضرت زهرا (س) اشاره شده و طبق روایات معتبر، شهادت حضرت زهرا (س) به دلیل ضربات شدیدی بود که ایشان در حادثه حمله به خانه شان دریافت کردند.
حضرت،شهادت،زهرا،تاريخي،اسلام،حقيقت،مطرح،دليل،علي،دفن،منابع،پ ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها یک حادثه تاریخی است، بلکه یک آموزه معنوی و فلسفی عمیق برای بشریت است.
او که در دوران حیات خود در کنار پیامبر اسلام (ص) چون شعله‌ای از نور می‌درخشید، پس از رحلت پدر، به عنوان نگهبان حقیقی ولایت و حقیقت، در برابر ظلم‌هایی که به اهل بیت و دین اسلام تحمیل می‌شد، مقاومت کرد.
اما این مقاومت با ظلمی که بر او و خاندانش روا داشتند، به نقطه‌ای رسید که در نهایت به شهادت مظلومانه او انجامید.
حضرت فاطمه (س) با دفاع از حقیقت و ولایت، به ویژه در خطبه‌های معروف خود در مسجد پیامبر (ص)، نه تنها مشروعیت سلطنت ظالمانه‌ای که پس از وفات پیامبر به سرکار آمد، بلکه بسیاری از اصول فقهی و حقوق اجتماعی اسلام را برملا کرد.
خطبه‌هایی که مملو از استدلال‌های عقلانی و قرآنی بودند و نشان‌دهنده عمق آگاهی و بصیرت او در فهم دین بود.
شهادت حضرت زهرا، اگرچه در دنیای مادی به دست کسانی که به خاطر موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی به سرکوب حقیقت پرداختند، به وقوع پیوست، اما از منظر معنوی و الهی او یک شهید راستین است که با جانفشانی خود نور حقیقت را در دل تاریخ روشن نگاه داشت.
شهادت حضرت، از این رو نه تنها یک پایان تراژیک نیست، بلکه آغاز یک تحول روحی و معنوی است که تا همیشه در دل مسلمانان و همه آزادی‌خواهان جهان باقی خواهد ماند.
آن بانوی مکرم و بزرگوار با خون خود به ما آموخت که برای حقیقت و عدالت باید فداکاری کرد، حتی اگر به قیمت از دست دادن جان باشد.
شهادت او به عنوان درسی بزرگ در تاریخ اسلام باقی خواهد ماند؛ درسی که به ویژه در این دوران ما را به پاسداری از ولایت و حقیقت دعوت می‌کند.
خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، به بررسی برخی شبهات و نکات در شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخته است.
شبهه در یک موضوع بدیهی!
یکی از قطعیات تاریخی، ماجرای شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) است.
با وجود تأکیدات و مستندات فراوانی که در این باره وجود دارد، آیا شهادت حضرت همچنان مورد تردید برخی قرار دارد؟
بله، برخی افراد تلاش می‌کنند که شهادت حضرت زهرا (س) را زیر سؤال ببرند و به نظر می‌آید که این شبهه‌ها به یک موضوع بدیهی اشاره می‌کنند.
اما باید توجه داشت که شهادت در دو معنا مطرح است: یکی اینکه فرد به یکباره در راه خدا کشته می‌شود و دیگری اینکه فرد به دلیل ضربات وارد شده در دفاع از دین خدا جان خود را از دست می‌دهد.
در مورد حضرت زهرا، شهادت به معنای دوم کاملاً مصداق دارد.
با این وجود، آیا منابع معتبر تاریخی شهادت حضرت زهرا (س) را تأیید می‌کنند؟
بله، در منابع معتبر تاریخی اهل سنت نیز به حمله به خانه حضرت زهرا (س) اشاره شده است.
طبق روایات معتبر، شهادت حضرت زهرا (س) به دلیل ضربات شدیدی بود که ایشان در حادثه حمله به خانه‌شان دریافت کردند.
این ضربات موجب سقط جنین فرزند حضرت زهرا (محسن) و در نهایت منجر به بیماری و شهادت ایشان شد.
بنابراین حضرت زهرا به شهادت رسیدند نه بر اثر مرگ طبیعی، بلکه به دلیل حملات و ضربات وارده در دفاع از ولایت و امامت.
اگرچه در منابع حکومتی و تحت تأثیر سیاست‌های حاکمان آن زمان به این مسائل پرداخته نمی‌شد، اما در منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت این موضوع ذکر شده است.
پس چرا برخی افراد در مورد شهادت حضرت زهرا (س) تردید دارند؟
این تردیدها بیشتر از سوی گروه‌هایی مانند وهابی‌ها مطرح می‌شود که هدفشان ایجاد اختلاف در میان مسلمانان است.
در حالی که این موضوع در تاریخ اسلامی به وضوح مشخص است و شهادت حضرت زهرا (س) یک حقیقت تاریخی است.
برخی از تحلیلگران سعی می‌کنند این موضوع را زیر سؤال ببرند، اما این مسائل باید با روش تاریخی بررسی شوند و نه با تحلیل‌های سست و واهی.
واکنش امام علی (ع) در برابر شهادتی مظلومانه
پرسش دیگری که مطرح می‌شود مربوط به نوع واکنش امام علی (ع) در برابر این شهادت مظلومانه است.
آیا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در مواجهه با حمله به خانه حضرت زهرا (س) واکنشی نشان دادند؟
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام به دلیل حفظ اسلام و جلوگیری از جنگ داخلی در مدینه، از شمشیر کشیدن و مقابله نظامی با مهاجمین خودداری کردند.
آن زمان بسیاری از مناطق مسلمان نشین در حال ارتداد بودند و در صورتی که جنگ داخلی در مدینه شروع می‌شد، احتمال نابودی اسلام وجود داشت.
حضرت علی علیه‌السلام به خاطر حفظ اسلام صبر کردند، گرچه می‌توانستند با قدرت وارد میدان شوند و کسی جرات مقاومت در برابر ایشان نداشت.
درواقع امام علی علیه‌السلام از جنگ داخلی جلوگیری کردند و این کار برای حفظ وحدت اسلام و جلوگیری از فتنه‌های داخلی بود.
به ویژه که بسیاری از منافقان در آن زمان به دنبال ایجاد جنگ داخلی بودند تا اسلام را از بین ببرند.
حضرت با صبر و شجاعت خود از این فتنه‌ها جلوگیری کردند تا اسلام از خطر نابودی نجات یابد.
گروه‌هایی مانند وهابی‌ها در ترویج چنین شبهاتی نقش دارند
باید دقت داشت که گروه‌هایی مانند وهابی‌ها که فلسفه وجودی‌شان ایجاد اختلاف میان مسلمانان است، این شبهات را در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌کنند.
اما ما ناچاریم که از حق دفاع کنیم و این مطالب را به روش صحیح تاریخی بیان کنیم.
شهادت حضرت زهرا (س) یک حقیقت تاریخی است که در منابع معتبر آمده است.
این شهادت به دلیل ضربات وارد شده به ایشان پس از رحلت پیامبر و در دفاع از ولایت و امامت بوده است.
بنابراین تردید در این امر نه تنها بی‌پایه است، بلکه تحریف تاریخ اسلام است.
باید با روش‌های تاریخی صحیح به این مسئله پرداخته شود و از هرگونه تحریف و تحلیل‌های نادرست جلوگیری کرد.
اسرار دفن شبانه
شبهه دیگری که مطرح می‌شود مربوط به دفن شبانه حضرت فاطمه است.
چرا این بانوی مکرم که دختر پیامبر (ص) و همسر امام علی (ع) بودند، با آن همه شأن و مرتبه به صورت پنهانی دفن شدند؟
حضرت به دلایلی که بر اساس شواهد تاریخی وجود دارد، به صورت پنهانی دفن شد.
یکی از دلایل این پنهانی بودن دفن، ترس از واکنش‌های برخی از افراد در آن زمان بود که ممکن بود به دلیل اختلافات سیاسی و مذهبی، قصد توهین و بی‌احترامی به مقام حضرت را داشته باشند.
اگر مشکلی نبود، چرا باید دفن حضرت به صورت شبانه و مخفیانه انجام می‌شد؟
در تاریخ آمده که حتی برخی خواستند قبر ایشان را نبش کنند، که واکنش‌های حضرت علی (ع) مانع از آن شد.
حتی مزار حضرت زهرا (س) به دلیل شرایط خاص آن زمان و ترس از دشمنی‌های احتمالی، مخفی نگه داشته شد.
در حالی که قبر برخی از همسران پیامبر (ص) و دختران ایشان مشخص است، قبر حضرت زهرا همچنان مخفی باقی مانده است.
این مسئله خود یک شاهد تاریخی است که نشان می‌دهد در آن زمان برخی افراد از دفن علنی ایشان جلوگیری کرده و خواستند که همه چیز به طور مخفیانه انجام شود.
منظور این است که برخی افراد می‌خواهند در مورد تاریخ حضرت زهرا (س) اشتباهاتی را مطرح کنند؟
بله، برخی از افراد یا به طور عمدی یا به دلیل ناآگاهی، مطالب نادرستی را در مورد حضرت صدیقه طاهره (س) مطرح می‌کنند.
این افراد ممکن است بخواهند ذهن مردم را به اشتباه بیندازند و به همین دلیل این مطالب را در سطح عمومی مطرح می‌کنند.
اما حقیقت در منابع معتبر تاریخی و علمی به وضوح آمده است و نباید اجازه داد که این مسائل به دروغ و به قصد ایجاد تفرقه مطرح شوند.
باید مراقب باشیم که این مسائل تاریخی به سطح عمومی کشیده نشود؛ چون این مسائل می‌توانند باعث اختلاف و تفرقه میان مسلمانان شوند.
وقتی مباحث دینی و تاریخی به سطح عموم می‌آید و افراد بدون آگاهی و به طور سطحی در مورد آن نظر می‌دهند، ممکن است به جای ایجاد فهم صحیح، اختلاف و دشمنی ایجاد کنند.
برای جلوگیری از این تفرقه‌ها باید این مسائل را در محافل علمی و با دقت بررسی کرد.
انتهای پیام/


 
 

 

 

پنجشنبه، 15 آذر 1403 - 22:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0