FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سیره حضرت زهرا(س) در مبارزه با نابرابری‌های اجتماعی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 14 آذر 1403 - 18:52
رفتارهای حضرت فاطمه (س) نه فقط نمایانگر فضائل انسانی و اخلاقی، بلکه نشان دهنده آگاهی ژرف اجتماعی و تعهد بالای آن حضرت به قسط و عدالت است.
اجتماعي،حضرت،جامعه،زهرا،سيره،فاطمه،درك،رفتارها،فقير،عدالت،تح ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر گرامی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، نه تنها از نظر معنوی و دینی به عنوان الگویی عالی برای مسلمانان مطرح است، بلکه در مواجهه با نابرابری‌های اجتماعی و مشکلات اجتماعی نیز رفتاری شجاعانه و آگاهانه از خود نشان داده است.
حضرت زهرا در طول زندگی‌اش بارها بر عدالت اجتماعی تأکید کرده و در راستای تحقق حقوق زنان، مستضعفان و نیازمندان جامعه، جهاد کرده است.
محمدرضا آتشین صدف، استاد حوزه علمیه قم، طی یادداشتی به موضوع «مواجهه حضرت زهرا (س) با نابرابری‌های اجتماعی» پرداخته است.
ضرورت درک درست کنش‌های حضرت زهرا (س)
بسیاری از ما غالباً به شیوه‌ای سهل‌انگارانه کنش‌های اهل‌بیت را تفسیر می‌کنیم و آنها را نشانه‌هایی از نیک‌خویی و فداکاری‌هایی فردی‌ تلقی می‌کنیم؛ این نگرش سطحی و محدود به رفتارهای حضرت زهرا (س) ما را از درک عمیق‌تری از معانی اجتماعی این کنش‌ها و تأثیراتشان بر جامعه غافل می‌سازد.
یکی از چالش‌های بررسی سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و از آن میان حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها اسیرشدن در کلیشه‌ها برای فهم رفتارها و موضع‌گیری‌های آنان است.
بسیاری از ما غالباً به شیوه‌ای سهل‌انگارانه کنش‌های آن بزرگان و بزرگواران را تفسیر می‌کنیم و برخی رفتارها را صرفاً نشانه‌هایی از نیک‌خویی و فداکاری‌هایی فردی‌ تلقی می‌کنیم؛ برای مثال، بخشیدن لباس نو به فقیر در شب عروسی و پوشیدن لباس کهنه یا بخشیدن افطاری خود به مسکین و یتیم و اسیر و… در نظر ما چه‌بسا تنها جلوه‌هایی از دلسوزی و انسانیت به شمار آید.
این نگرش سطحی و محدود به رفتارهای حضرت فاطمه(س) ما را از درک عمیق‌تری از معانی اجتماعی این کنش‌ها و تأثیراتشان بر جامعه غافل می‌سازد؛ بنابراین بایسته است که به‌جای آنکه این اقدامات را صرفاً در قالب فضائل فردی اهل‌بیت‌(ع) مشاهده کنیم، آنها را کنش‌هایی اجتماعی در نظر بگیریم که به‌طور مستقیم رفع نابرابری‌های اجتماعی و ایجاد تغییرات مثبت در جامعه را نشانه گرفته است.
این‌گونه رفتارهای حضرت فاطمه‌(س) نه فقط نمایانگر فضائل انسانی و اخلاقی، بلکه نشان‌دهنده آگاهی ژرف اجتماعی و تعهد بالای آن حضرت به قسط و عدالت است.
در واقع این رفتارها تجلی احساس مسئولیت عمیقی است نسبت به قشرهای فقیر جامعه؛ تعهد و احساس مسئولیتی که به موازات فضائل فردی، به تحقق اهداف انسانی و الهی در سطح کلان یاری می‌رساند.
از این رو، در تحلیل سیرت و سیره ایشان، باید به اغراض و ابعاد اجتماعی و نیز تأثیرهای گسترده آنها در جامعه توجه بیشتری کرد و در جستجوی تعبیر و تفسیری باشیم که بتواند پیوند میان این کنش‌ها و تحقق عدالت اجتماعی را بر ما آشکار سازد؛ وگرنه به بیراهه رفته‌ایم.
لزوم توجه به چالش‌های اجتماعی در درک سیره فاطمی
چند سؤال اساسی می‌تواند ما را در درک عمیق‌تر وضعیت اجتماعی و رفتاری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها یاری دهد؛ اساساً چرا باید در جامعه نیازمندانی وجود داشته باشند که حتی در شب عروسیِ دختری جوان، ناچار به درخواست لباسی از او شود؟
آیا آن فقیر به راستی فردی وقیح و بی‌شرم بوده یا از سر اضطرار؟
چرا حضرت زهرا(س) و خانواده‌اش باید غذای افطاری خود را به سائلان ببخشند؟
آیا ایشان نمی‌توانستند بگویند برو خدا روزی‌ات را جای دیگری حواله کند؟
این سؤال‌ها و مشابه آنها نه تنها ما را به تأملی عمیق‌تر در سیره اهل‌بیت‌(ع) فرامی‌خواند، بلکه شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر آن روز جامعه و نیز جامعه امروز را نیز در معرض نقد و بررسی قرار می‌دهد.
پاسخ سؤال اول، وجود نابرابری‌های اجتماعی و به بیان دیگر، بی‌عدالتی اجتماعی در جامعه است.
به یاد داشته باشیم که هر نوعی از فقر و نیازمندی، همیشه نتیجه ندانم‌کاری‌ها و ناکامی‌های فردی نیست؛ بلکه در بسیاری از موارد بازتابی از ساختارهای نادرست اقتصادی و اجتماعی است.
پاسخ به سؤال دوم این است که حضرت فاطمه زهرا‌(س)، دختر بنیان‌گذار حکومت اسلامی این جامعه است؛ و لذا احساس مسئولیت بیشتری نسبت به نابرابری‌های اجتماعی دارد؛ در واقع ایشان در برابر این مشکلات بیش از سایر مؤمنان، احساس مسئولیت می‌کند؛ همچنین است امام علی(ع) که حتی در حین نماز نیز در جهت کاستن از نابرابری‌ها، بی‌درنگ انگشتر خود را به فقیر می‌بخشد.
با توجه به این نگرش، اگر دوباره ماجرای مجاهدت‌های حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را در دوران پیامبر اکرم(ص) و نیز در وقایع پس از رحلت آن حضرت مرور کنیم، لایه‌های ژرف‌تری از چرایی و چگونگی آن رفتارها بر ما آشکار می‌شود؛ ناگفته پیداست که این نگاه، هرگز نافی جنبه‌های اخلاقی و عرفانی سیره اهل‌بیت‌(ع) نیست؛ بلکه تأکیدی است بر این معناست که سیره اهل‌بیت‌(ع) مانند قرآن کریم لایه‌ها و بطون متعددی در طول هم دارد.
نکته پایانی اینکه با توجه به نابرابری‌ها و اختلافات طبقاتی موجود در جامعه امروزمان به‌شدت به این نوع نگاه به سیره اهل‌بیت‌(ع) نیاز داریم؛ باشد که همگان مخصوصاً دولت‌مردان‌مان به روش اهل‌بیت‌(ع) در این زمینه تأسی کنیم برای اصلاح ساختارهای اجتماعی و اقتصادی در راستای تحقق عدالت اجتماعی یا دست‌کم دامن نزنیم به این نابرابری‌ها و اکتفا نکنیم مطالعه داستان‌وار زندگی آنها و خواندن طوطی‌وار قرآن و نهج البلاغه.
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 14 آذر 1403 - 23:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0