FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ورود حوزویان به حوزه هوش مصنوعی ضروری است


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | شنبه، 10 آذر 1403 - 10:52
عضو هیئت مدیره مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی گفت: طلاب باید با ورود به این حوزه و نقش فعال در آن، در جهت‌دهی حرکت علمی و استفاده از ظرفیت‌های آن برای سرمایه‌گذاری فرهنگی ویژه استفاده کنند.
هوش،مصنوعي،كاربرد،جامعه،صفايي،گوشي،دين،ورود،انسان،همراه،دانش ...

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حمید صفایی در سومین گردهمایی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران در قم با اشاره به سخنان رهبری درباره هوش مصنوعی گفت: حضرت آقا در جایی می‌فرمایند: «امروز هوش مصنوعی با یک شتاب حیرت دهنده‌ای (دارد پیش می‌رود)؛ یعنی انسان متحیّر می‌شود از شتابی که این فناوری عجیب در دنیا پیدا کرده و دارد پیش می رود… در مسئله هوش مصنوعی، بهره بردار بودن امتیاز نیست؛ این فناوری لایه‌های عمیقی دارد که باید بر آن لایه‌ها مسلط شد؛ آن لایه‌ها دست دیگران است» و در سخنی دیگر می‌فرمایند «جهت گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معین کنند، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم جهت می‌دهد.»
وی گفت: مردم ما با گفتگوگرهایی چون چت جی بی تی با هوش مصنوعی آشنا شدند که امروزه انواع گوناگونی دارد.
البته بسیاری از مردم کشور ما با مدل‌های مختلف هوش مصنوعی آشنا نیستند و در کشور ما هنوز استفاده نمی‌شوند.
وی افزود: مسئله این است که هوش مصنوعی به زودی تمام ابعاد زندگی ما و جامعه ما را به طور مستقیم و غیرمستقیم متحول خواهد کرد.
با نگاهی به ورود گوشی همراه در این ۲۰ سال و اتفاق‌هایی که از حضور آن در زندگی‌ها می‌بینیم، متوجه این امر خواهیم شد، البته این مسیری که گوشی همراه در طی ٢٠ سال طی کرد، هوش مصنوعی در طی ۵ سال و حتی کمتر طی خواهد کرد.
حجت الاسلام صفایی در ادامه سخنان خود به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در زندگی پرداخت و گفت: درباره کاربردهای هوش مصنوعی می‌توان از کاربرد آن در آینده، در حکمرانی، در خطرات امنیت و ظرفیت‌هایش نام برد، همچنان که دیدیم چگونه در اغتشاش‌ها و یا تحریم‌ها از آن استفاده کردند.
وی درباره اثر هوش مصنوعی بر شغل‌ها، گفت: در بحث بحران بیکاری و اثرات اقتصادی، به زودی هوش مصنوعی به گونه‌ای عمل خواهد کرد که بسیاری از شغل‌ها از بین خواهد رفت و هوش مصنوعی ارزان‌تر و جذاب‌تر بسیاری از کارهایی را که ما در جامعه انجام می‌دهیم، انجام می‌دهد.
وی درباره رتبه ایران در هوش مصنوعی، گفت: در چند سال گذشته، رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی ۷۵ بود و از نظر کاربرد هوش مصنوعی به ۹۰ و خورده‌ای رسیده است، یعنی هنوز هوش مصنوعی وارد ایران نشده و مانند پنج- ده سال پیش که گوشی و شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام تازه وارد شدند، هنوز وارد نشده و نتوانسته در جاهای مختلف جامعه و کشور کاربرد داشته باشد.
حجت‌الاسلام صفایی به بیان چند اصل مهم هوش مصنوعی پرداخت و گفت: علوم رایانه، حیطه اصلی، شبیه‌سازی، تقلیدگر و بدون روح بودن از اصول اساسی هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی از رشته‌های نرم‌افزار و رایانه است و حیطه اصلی کاربرد هوش مصنوعی این است که وظایفی را که انسان انجام می‌دهد انجام دهد.
وی افزود: هوش مصنوعی تقلیدگر است، تقلید و شبیه‌سازی می‌کند.
اگر مؤدب با ما حرف می‌زند، پشت آن ادب نیست، ادای ادب را در می‌آورد.
این چیزی که الان در اختیار است روحی ندارد، ریاضیات الگوریتم‌های برنامه‌نویسی است، جهش‌هایی از برنامه نویسی که بشر توانسته در هوش مصنوعی، به جایی برسد که دانشِ تولید دانش را پیدا کند.
انسان قبل تر تنها می‌توانست دانش را نشر دهد، اما امروزه بشر به دانشی دست یافته که می‌تواند تولید دانش کند.
وی درباره تفاوت هوش مصنوعی و جستجو، گفت: جستجو از پشت به شما جواب می‌دهد اما هوش مصنوعی از چیزی که از قبل یاد گرفته، علم جدید برای شما تولید می‌کند.
برای همین ما به ماشین حساب هوش مصنوعی نمی‌گوییم، چرا که ماشین حساب ۱۰۰ سال هم بگذرد همان کارها را انجام می‌دهد.
وی درباره ضرورت ورود حوزویان در حوزه هوش مصنوعی گفت: طلاب باید با ورود به این حوزه و حضور نقش فعال در آن، همانگونه که رهبری فرموده در جهت‌دهی حرکت علمی و استفاده از ظرفیت‌های آن برای سرمایه‌گذاری فرهنگی ویژه استفاده کنند تا مانع اجرای برنامه‌های تمدن غرب برای تغییر سبک زندگی اسلامی با هوش مصنوعی شوند، چرا که اگر آسیب‌ها و قدرت آن را نشناسند و با آن رودررو نباشند، خطرات بسیاری برای تحقق دین در جامعه به همراه دارد، همان گونه که فرصت‌های بسیاری را نیز با خود برای ما خواهد داشت و باید از آن در جهت انتشار تفکر ناب اسلامی استفاده کنیم.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 11 آذر 1403 - 01:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0