FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد


 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 08 آذر 1403 - 22:52
نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اختصاص به طرح موضوعی با عنوان «وظایف مجموعه ­های ذی­ربط، در تبلیغ دین با بهره ­گیری از هنر قرائت قرآن » داشت.
قرآن،دين،قرآني،تبليغ،قرائت،وظايف،هنر،نقش،بررسي،تلاوت،نهادهاي ...

به گزارش خبرنگار مهر، مقاله سوم روز دوم نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اختصاص به موضوعی با عنوان «وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط، در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن» داشت که ولی یاراحمدی، مجتبی ایزدی، علی اصغر شعاعی از کارشناسان و استادان علوم و فنون قرآنی با بیان سرفصل‌هایی به توضیح آن پرداختند.
در ابتدای ولی یار احمدی؛ پیشکسوت قرآنی درباره بررسی موضوع در نهادهای دولتی و مردمی در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن مطالبی را ارائه داد و گفت: قرآن سند هدایت و هدیه خداوند به بشریت برای بهره‌مندی از مفاهیم هدایت‌گر آن که در سیره و رفتار ائمه اطهار تجسم یافته و به عنوان الگوی عملی برای حیات طیّبه بشر در این دنیا و سعادتمندی او در آخرت است.
وی ادامه داد: قاریان قرآن با به‌کارگیری هنر مقدس تلاوت قرآن (اگر شرایط لازم را مراعات کنند)، می‌توانند مبلّغی اثرگذار در مسیر تبلیغ دین اسلام باشند.
در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی در جهت زمینه‌سازی برای گسترش آن دارد، لذا مجموعه دستگاه‌ها و مراکز قرآنی در بخش دولتی و مؤسسات، اساتید و فعّالان قرآنی در بخش مردمی، در مسیر تربیت مبلّغان قرآنیِ جامع الشرایط و نیز بسترسازی جهت به‌کارگیری آن‌ها، نقش جدی در بهره‌گیری از ظرفیت هنر مقدس تلاوت در تبلیغ دین دارند.
یاراحمدی در پایان گفت: در این مجال، با تقسیم بندی دستگاه‌های قرآنی براساس وظایف و نقشی که در این زمینه دارند، ضمن پرداختن به چالش‌های موجود در حوزه عملکردی آن‌ها، پیشنهادات راهبردی و اجرایی جهت برون رفت از این چالش‌ها و بهبود عملکرد و اثر بخشی نهادهای قرآنی و مردمی می‌تواند راهگشا باشد.
نقش محوری جدول پخش تلاوت قرآن در شبکه‌های صدا و سیما مهم است
در ادامه این نشست مجتبی ایزدی به بررسی «وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط، در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن» معطوف به بررسی موضوع در رسانه ملّی صدا و سیما و فضای مجازی پرداخت و گفت: از گذشته های دور، قرائت قرآن به عنوان دریچه انس با قرآن کریم و زمینه‌ساز ارتقا رفتار و گفتار مردم، مورد تأکید دین مبین اسلام بوده است.
اما باید توجه کرد که قرائت قرآن، سه گروه از مخاطبان غیر مسلمانان، مسلمانان و مؤمنان را می‌تواند هدف قرار دهد.
وی با بیان اینکه هر کدام دارای نقش‌ها و کارکردهای خاص خود بوده و جداگانه، سزاوار مداقّه و بررسی هستند، اظهار داشت: برای پرداختن به وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط در تبلیغ دین با بهره‌گیری از هنر قرائت قرآن و البته با محوریت صدا و سیما و فضای مجازی توجه به چند امر ضروری است.
نخست با تفاوت نقش قرائت قرآن در شبکه‌های عمومی و تخصصی با شبکه‌های قرآنی سازمان صدا و سیما مشخص شود.دوم توجه به نوع طبقه‌بندی در انواع تلاوت و سوم توجه به نقش محوری جدول پخش تلاوت قرآن در شبکه‌ها بسیار حائز اهمیت است.
ایزدی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت مجموعه‌های رسانه‌ای، به ویژه صدا و سیما و فضای مجازی، در تبلیغ دین با بهره‌گیری از هنر قرائت قرآن، سه نقش و وظیفه کلی که شامل موتور محرک رشد و پیشرفت امر تلاوت قرآن در کشور؛ ارتقا عشق و علاقه آحاد مردم به ساحت مقدس قرآن کریم؛ قرآنی شدن گفتار و رفتار مردم را عهده دار هستند.
مدیر سابق رادیو قرآن اضافه کرد: برخی از متغیرهای مؤثر برای تشخیص این وظایف، شامل نوع شبکه یا رسانه، نوع تلاوت، تنوع مخاطب و سلایق و زمینه‌های بینشی و نگرشی او هستند.
بر این مبنا، وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط رسانه‌ای کشور را می‌توان در سه سرفصل: هدایت، حمایت و نظارت خلاصه نمود.این وظایف با مأموریت‌های نهادهای قرآنی کشور، رابطه دوسویه دارد.
صدا و سیما برای تحقق وظایف و نقش‌های سه گانه خود، نیازمند مشارکت جدی و البته مسئولانه نهادهای مرتبط به‌ویژه شورای عالی قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.
آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نقش مهمی در تبلیغ دین دارند
در ادامه این نشست علی اصغر شعاعی به بررسی «وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط، در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن» معطوف به بررسی موضوع در دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مدارس پرداخت و گفت: قرآن، پیام روشن الهی است که همه انسان‌ها را به فلاح و رستگاری دعوت می‌کند.
از صدر اسلام تاکنون، قرائت این کتاب الهی، به عنوان یکی از مراتب انس با قرآن کریم، مورد توجه مسلمانان و از عوامل مهم تبلیغ دین بوده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر نهادهای علمی کشور، نظیر وزارت آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نقش مهمی در تبلیغ دین دارند.
در این تحقیق، سعی بر این است که پس از بررسی اهداف، سیاست‌ها و شرح وظایف و نیز اسناد بالا دستی نهادهای یاد شده و نیز بهره‌گیری از نقطه نظرات کارشناسان و صاحب نظران هر حوزه، میزان اهتمام و بهره‌گیری از قرائت قرآن کریم، جهت تبلیغ دین در این نهادها، مورد بررسی قرار گیرد و پس از تبیین عوامل تأثیرگذار، نظیر: اولویت داشتن برنامه‌های قرآنی، توجه کافی به بحث فرهنگ‌سازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های قرآنی هر نهاد، راهکارهایی از قبیل: کیفیت بخشی برنامه‌ها و محتواهای آموزشی، انتخاب مدیران و مدرّسان شایسته قرآنی، به‌کارگیری شیوه‌های نوین و آسان آموزشی و نیز تعامل هر چه بیشتر با سایر نهادهای قرآنی با هدف ارتقا نقش نهادها در تبلیغ دین با استفاده از قرائت قرآن کریم ارائه شود.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 10 آذر 1403 - 01:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0