FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم


 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 08 آذر 1403 - 23:12
مفتاح در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»،به ارائه مقاله ای تحت عنوان«اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره­ گیری از هنر قرائت قرآن»پرداخت.
الهي،قرآن،تلاوت،كريم،اصول،رسالات،قاريان،آيات،الله،فراهم،ادام ...

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مفتاح در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»،که در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد به ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن» گفت: در قرآن کریم، خداوند متعال گروه‌ها و اصناف مختلفی را معرفی نموده است.
از جمله افرادی که به ویژگی‌های نیک معرفی شده‌اند، مؤمنانی هستند که خداوند از ایشان، در سوره مبارکه فرقان، به وصف «عبادالرحمن» ستوده است؛ کسانی که نه تنها به دنبال صلاح و اصلاح خویش هستند، که از خدای متعال می‌خواهند آن‌ها را پیشوای متقیان قرار دهد.
وی ادامه داد: از دیگر افرادی که دامنه اثرگذاری آنان، از سطح محدود فردی بالاتر رفته و دارای فضیلت اجتماعی می‌باشند، کسانی هستند که پروردگار، ایشان را "مبلّغ رسالات الله" معرفی می‌کند.
اگر کسی بخواهد در جرگه این افراد درآید، اولاً باید نسبت به رسالت‌های الهی واقف باشد و ثانیاً ویژگی‌هایی داشته باشد که با داشتن آن‌ها، توفیق این امر برای او فراهم شود.
مفتاح با تاکید بر اینکه قاریان قرآن کریم و تالیان کتاب وحی از جمله افرادی اند که این زمینه، جهت رساندن پیام‌های الهی برای‌شان فراهم آمده است، تصریح کرد: رهبر معظّم انقلاب، در دیدار رمضانی‌شان با قرآنیان، این شأن را برای ایشان قائل شدند که: قاریان و قرآنیان، باید مصداق «الّذین یبلّغون رسالات الله» باشند.
اما این سوال ایجاد می‌شود که با چه اصول و روش‌هایی، می‌توان مصداقی حقیقی برای این عبارت شریفه قرآن کریم بود؟
این پژوهشگر قرآنی گفت: در ادامه، برای گامی هرچند کوچک در راستای رسیدن به وظیفه مهم تبلیغ رسالات الله، به برخی از اصول و روش‌هایی که برای تحقق این امر حائز اهمیت هستند، پرداخته شده است.
وی با برشمردن این اصول ادامه داد: نخست خلوص نیت و خضوع در تلاوت، شناخت قلب به عنوان بستر تحقق خشیت، آگاهی و شناخت عمیق نسبت به آیات و تفسیر آن‌ها، متأثّر شدن مقدمه مؤثر بودن، اصالت دادن به معنا (و معنا محوری) و تبعی دانستن هنر تلاوت، استفاده از هنر تلاوت برای اثر گذاری بیشتر بر مخاطب، مخاطب شناسی (توجه به سن، صنف و…)، موقعیت‌شناسی و توجه به مناسبت‌ها، عمل به آیات در زندگی شخصی و اجتماعی اصولی است که برای تحقق این امر حائز اهمیت است.
مفتاح ادامه داد: در مقام عمل نیز این اصول، با روش‌هایی محقق می‌شود، از جمله تمرین اخلاص در عمل قبل از شروع جلسه یا کلاس، تعیین نکردن مبلغ برای حضور در محافل، مطالعه کتب تفسیری و بازتاب آن در تلاوت، بهره‌گیری از الحان قرآن کریم متناسب با آیات، تمرین داشتن در خلوت‌ها و سپس حاضر شدن در جمع و ارائه تلاوت، مطالعه و کسب تجربه در زمینه مخاطب‌شناسی و اقتضائات هر سن و صنف، به‌کارگیریِ به اندازه صوت و لحن برای رساندن پیغام الهی نه به رخ کشیدن صدا و توانمندی‌های صوتی، مطالعات مربوط به معرفت خدا یا شرکت در جلسات اخلاقی معرفتی با هدف ایجاد زمینه برای خشیت الهی، داشتن برنامه‌های فرادرسی و فراجلسه‌ای (به عنوان نمونه، رفتن به اماکن زیارتی، سیاحتی و…، به همراه اهل جلسه).
وی اظهار داشت: با این مقدمات، اگر استاد جلسه یا قاری قرآن کریم، قبل از تلاوت خود یا قرآن‌آموزان، نکاتی هرچند مختصر مطرح کند، اثر دوچندانی بر مخاطبان خواهد داشت، هم فهم وی از آیات بهتر می‌شود و هم در حین تلاوت، با توجه و تأمّل بیشتری، کلام وحی را استماع و إسماع خواهد کرد.
این امر، به صورت تدریجی، زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که افراد قرآنی تربیت شوند و به اذن الهی، با داشتن ویژگی‌های یاد شده، با الهی شدن قاریان و مستمعان، موفقیت قابل قبولی در تبلیغ رسالات الله و اثر شایانی در جامعه ایجاد شود.
این فعال قرآنی در پایان گفت: استمرار این فرآیند، چرخه‌ای منطقی جهت تربیت مبلّغان رسالت‌های الهی فراهم می‌آورد و در پرتو تلاش این مبلّغان، آثاری هم‌چون: آشنایی با معارف دینی، تربیت قاریان و قرآنیان تراز، عامل شدن به دستورات قرآن کریم و در یک کلمه حرکت به سمت توحیدی شدن فرد و جامعه که غایت ارسال رسل و انزال کتب بوده است؛ در جامعه هویدا می‌شود.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 10 آذر 1403 - 00:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0