FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آرایش و زیبایی از منظر روایات


 

در این مطلب به بررسی مسئله آرایش و زیبایی از دیدگاه روایات می پردازیم.
آرایش و زیبایی از منظر روایات

آرایش و زیبایی از منظر روایات

آرایش امری فطری و طبیعی است و حسّ زیبایی دوستی، سرچشمه پیدایش انواع هنرها در زندگی بشر شمرده می شود علامه طباطبایی در تفسیر آیه 32 سوره اعراف می فرماید: «خدای متعال در این آیه، زینت هایی را معرفی می کند که برای بندگان ایجاد کرده و گرایش فطری انسان را به سوی آن قرار داده است و روشن است که فطرت جز به چیزهایی که وجود و بقای انسان نیازمند آن است، الهام نمی کند»[1].

این گرایش طبیعی، افزون بر آنکه آثار مثبت روانی در دیگران پدید می آورد، به تحقّق آثار گران بهای روانی در شخص آراسته نیز می انجامد.

آراستن خود و پرهیز از آشفتگی و پریشانی، در نظام فکری و ذوق سلیم انسان ریشه دارد. ظاهر ژولیده و آشفته و عدم مراعات تمیزی و نظافت ظاهری، خود به خود فرد را در نگاه دیگران خوار می سازد و زبان طعن و توهین را به سوی انسان می گشاید. بر این اساس، پوشیدن جامه زیبا[2]، بهره گیری از مسواک و شانه، معطّر بودن، انگشتر به دست کردن و آراستن خویش هنگام عبادت و معاشرت با مردم از مستحبات مؤکد و برنامه های روزانه مسلمانان است[3].

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بهترین جامه های خود را در نماز می پوشید و در پاسخ کسانی که سبب این کار را می پرسیدند، می فرمود: «انَّ اللّهَ جَمیلْ و یحبُّ الجَمالَ فَاتَجمّلُ لِرَبّی»[4]؛ «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. پس خود را برای پروردگارم زیبا می سازم».

چون انسان به طور فطری زیبایی را دوست دارد، طبیعی است که دنبال زیبایی باشد، چه زیبایی جسمانی و مادی و چه زیبایی معنوی و روحانی.

آنچه در اسلام سفارش شده آن است که:

اولًا، این تمایل، انسان را از حدود مقرّر در شریعت الهی خارج نکند و از این رو، دستور داده است که از نگاه خیره به نامحرم چشم بپوشند.

ثانیاً، این میل فقط در مادیات و زیبایی طلبی جسمانی و مادی منحصر نگردد، بلکه افق فکری خود را تعالی بخشند، به زیبایی های معنوی نیز توجه داشته باشند و هنگام تعارض، زیبایی معنوی مقدّم باشد؛ چنان که در روایات وارد شده است برای ازدواج و انتخاب همسر، همسر زیباروی برگزینید، ولی در عین حال، از ازدواج با «خضراء الدمن» زنان خوش صورت ولی بدسیرت، نهی شده است، بلکه در صورت تعارض صورت خوب (زیبایی ظاهری) با سیرت نیکو (زیبایی معنوی)، سیرت نیکو اولویت دارد.

قرآن کریم با صراحت تمام می فرماید:
وَ لا تُنْکحُوا الْمُشْرِکینَ حَتَّی یؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیرٌ مِنْ مُشْرِک وَ لَوْ أَعْجَبَکمْ أُولئِک یدْعُونَ إِلَی النَّارِ وَ اللَّهُ یدْعُوا إِلَی الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ یبَینُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَذَکرُونَ[5]؛
«و با زنان مشرک ازدواج مکنید، تا ایمان بیاورند. قطعاً کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است، هر چند [زیبایی ] او شما را به شگفت آورد. و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند. قطعاً برده با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرک است، هر چند شما را به شگفت آورد. آنان [شما را] به سوی آتش فرا می خوانند، و خدا به فرمان خود، [شما را] به سوی بهشت و آمرزش می خواند، و آیات خود را برای مردم روشن می گرداند، باشد که متذکر شوند».

در روایات نقل شده است که وقتی پیامبر اسلام برای باز کردن درب خانه می رفتند، موی خود را مرتب می کردند و خود حضرت در توضیح این کار می فرمودند: «مردم حق دارند ما را زیبا ببینند»[6].

از لحاظ معنوی نیز قرآن در توصیف رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ[7].
بنابراین، خداوند زینت و خودآرایی را نهی نمی کند. آنچه در شرع مقدّس ممنوع شده، تبرّج و خودنمایی و تحریک و تهییج به وسیله آشکار ساختن زینت در محافل اجتماعی است؛ چنان که می فرماید:
وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولی[8].
«تبرّج» برگرفته از «برج» و مقصود از آن ابراز کردن زر و زیور و موارد زینت و زیبایی خود است[9].

مرحوم علّامه طباطبایی در تفسیر المیزان می نویسد: «کلمه تبرّج به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است؛ همان گونه که برج قلعه برای همه هویداست»[10].

از آنچه گفته شد، روشن می شود که خودآرایی جایز است اما خودنمایی و آشکار کردن زینت در برابر نامحرم ممنوع می باشد، چرا که قرآن از ظاهر ساختن زینت های پنهان مانند جواهرات سینه بند و گردن بند و لباس های نازک که معمولًا زیر چادر از آنها استفاده می شود، نهی کرده است:

وَ لا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها[11]؛
«زنان نباید زینت خود را آشکار کنند مگر آن مقدار که به طور متعارف پیداست».

زنی که خود را آرایش می کند و زینت خود را در معرض تماشای نامحرمان قرار می دهد، در واقع عفت اش را به مخاطره انداخته و بیگانگان را به تماشای خود دعوت می کند.

سقراط دانشمند معروف، به زنی که زینت می کرد که به تماشای شهر رود، گفت: «گمان من این است که تو به تماشای شهر نمی روی بلکه می روی که شهر تو را تماشا کند».[12] بدین ترتیب می بینیم که اسلام از طرفی با دستور الزامی زنان به رعایت حجاب و پوشش و از طرف دیگر با تشویق آنان به استفاده از زیورآلات و زینت ها به شرط عدم تبرح و نمایش زینت ها به نامحرمان، جلوی سوء استفاده را گرفته است تا از این طریق زمینه سلامت روحی و روانی افراد جامعه فراهم گردیده و نظام خانواده مستحکم و پایدار بماند.


پی نوشت ها:
[1] . سید محمدحسین طباطبایى، المیزان، ج 8، ص 79.
[2] . احمد صبور ارودبادى، آیین بهزیستى در اسلام، ج 1، جنس پوشاک، ص 57.
[3] . محمدباقر مجلسى، حلیةالمتقین، صص 91 و 107.
[4] . فضل بن حسن طبرسى، پیشین، ج 3 و 4، ص 673.
[5] . بقره( 2)، آیه 221.
[6] . مهدى مهریزى، آسیب‏شناسى حجاب، ص 19.
[7] . قلم( 68)، آیه 4.
[8] . فضل‏بن حسن طبرسى، پیشین، ج 3 و 4، ص 673.
[9] . همان، ج 7 و 8، ص 557.
[10] . سید محمدحسین طباطبایى، پیشین، ج 16، ص 335.
[11] . نور( 24)، آیه 31.
[12] . به نقل از: احمد محسنى گرگانى، زیباترین الگوى پوشش در اسلام، اراک، دفتر نماینده مقام معظم رهبرى، 1380، ص 162.

منبع: حوزه نت

 
ارسال نظر
يکشنبه، 7 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
 
 
نسخه چاپی موارد بیشتر برای شما
 
 
حکمت | به راحتی از یک مومن شکایت نکن! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | به راحتی از یک مومن شکایت نکن! / استاد کاشانی
حکمت | تا حالا کجا بودی؟ / استاد صراف
music_note
حکمت | تا حالا کجا بودی؟ / استاد صراف
حکمت | کمترین قدرشناسی از امام حسین! / استاد صراف
music_note
حکمت | کمترین قدرشناسی از امام حسین! / استاد صراف
حکمت | نماز جعفر طیار؛ اکسیر اعظم معنوی! / استاد صراف
music_note
حکمت | نماز جعفر طیار؛ اکسیر اعظم معنوی! / استاد صراف
حکمت | دستورالعمل خاص آیت الله قاضی! / استاد صراف
music_note
حکمت | دستورالعمل خاص آیت الله قاضی! / استاد صراف
سخن آوا | رضای خدا در گرو رضای والدین است! / استاد توکلی
music_note
سخن آوا | رضای خدا در گرو رضای والدین است! / استاد توکلی
ابـزار خوشنویسـی
 
ابـزار خوشنویسـی
حکمت | تواضع در برابر والدین! / استاد توکلی
music_note
حکمت | تواضع در برابر والدین! / استاد توکلی
حکمت | اوج احترام به والدین! / استاد توکلی
music_note
حکمت | اوج احترام به والدین! / استاد توکلی
لحظهٔ دستگیری زورگیران "پارک‌ وی"
play_arrow
لحظهٔ دستگیری زورگیران "پارک‌ وی"
مهمات جنگی کشف شده از اراذل و اوباش!
play_arrow
مهمات جنگی کشف شده از اراذل و اوباش!
پزشکیان: ما مقصریم اگر نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم
play_arrow
پزشکیان: ما مقصریم اگر نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم
پزشکیان: با کارشناس‌های فعلی کار پیش نمی‌رود
play_arrow
پزشکیان: با کارشناس‌های فعلی کار پیش نمی‌رود
اگر دولت بگذارد گوشت را ۴۵۰ تومان می‌کنیم!
play_arrow
اگر دولت بگذارد گوشت را ۴۵۰ تومان می‌کنیم!
پیام عالیشاه برای پرسپولیسی‌ها با صورت زخمی و دندان شکسته
play_arrow
پیام عالیشاه برای پرسپولیسی‌ها با صورت زخمی و دندان شکسته
بازگشت شهید مفقود الاثر به آغوش خانواده
play_arrow
بازگشت شهید مفقود الاثر به آغوش خانواده
قدرت باور نکردنی صدای هوتن شکیبا در دوبله شیرشاه!
play_arrow
قدرت باور نکردنی صدای هوتن شکیبا در دوبله شیرشاه!
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در منزل دانشمند هسته‌ای شهید شهریاری
play_arrow
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در منزل دانشمند هسته‌ای شهید شهریاری
این زن، دو سال بالای درخت زندگی کرد!
play_arrow
این زن، دو سال بالای درخت زندگی کرد!
برخی از بزرگ‌ترین کهکشان‌های کشف شده
play_arrow
برخی از بزرگ‌ترین کهکشان‌های کشف شده
عموپورنگ کار حرفه‌ای خود را از کجا شروع کرد؟
play_arrow
عموپورنگ کار حرفه‌ای خود را از کجا شروع کرد؟
سوپرگل تماشایی سردار آزمون به الحسین
play_arrow
سوپرگل تماشایی سردار آزمون به الحسین
تصویرسازی اعدام نتانیاهو توسط هوش مصنوعی!
play_arrow
تصویرسازی اعدام نتانیاهو توسط هوش مصنوعی!
ورود یگان های ارتش لبنان به منطقه مرجعیون در جنوب لبنان
play_arrow
ورود یگان های ارتش لبنان به منطقه مرجعیون در جنوب لبنان
فرمانده نیروی دریایی ارتش: دشمنان با تحریم ایران خودشان را سرکار گذاشته‌اند
play_arrow
فرمانده نیروی دریایی ارتش: دشمنان با تحریم ایران خودشان را سرکار گذاشته‌اند
صداپیشه پوآرو: نزدیک به ۸۰ هزار ساعت فیلم دوبله کرده‌ام
play_arrow
صداپیشه پوآرو: نزدیک به ۸۰ هزار ساعت فیلم دوبله کرده‌ام
اجرای موسیقی تیتراژ خاطره‌انگیز سریال امام علی (ع) در مقابل رئیس جمهور
play_arrow
اجرای موسیقی تیتراژ خاطره‌انگیز سریال امام علی (ع) در مقابل رئیس جمهور

راهنمای عضویت
لطفاْ قبل از عضویت مطالعه کنید
اخبار پرتال فرهنگی راسخون
 

تمامی حقوق این پایگاه متعلق به معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد.
سخن مدیر مسئول ارتباط با ما درباره ما عضویت ورود به محیط کاربری العربیة English
 
https://rasekhoon.net/article/show/1464270

شنبه، 10 آذر 1403 - 00:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0