FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


می‌پرسند: چرا نباید آرایش کنیم و به خود برسیم؟ مگر خوش‌لباس بودن گناه است؟!


 

در پاسخ گوییم: اسلام با خوش‌لباس بودن و حتی آرایش مخالف نیست، چنان که می‌فرماید:

﴿قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اَللّٰهِ اَلَّتِی أَخْرَجَ لِعِبٰادِهِ...﴾ (سوره اعراف، آیه 32)

... بگو زیورهایى را که خدا براى بندگانش پدید آورده چه کسى حرام گردانیده؟!...

 اما اصل مهم آن است که برای چه کسی؟ در کجا؟ و چگونه؟

اسلام نه تنها به پیراستگی و آشکار کردن زینت را جایز می‌شمرد، بلکه حتی به آن در برابر همسر ارزش و بهاء خاص می‌دهد؛ اما در مقابلِ غیر محارم این کار را غیرمجاز و ناپسند و گناه می‌داند. خداوند در آیه 31 سوره مبارکه نور می‌فرماید:

﴿... وَ لاٰ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّٰ لِبُعُولَتِهِنَّ...﴾ ( در پرسش «منظور از زینت مخصوص بانوان چیست؟» توضیح کامل این بخش از آیه آمده است.)

و پیامبر (ص) نیز می‌فرمایند:

اِنَّ خَیرَ نِسائُکُمُ... المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الحِصانُ عَلى غَیرِهِ ... ( کافى، کلینی، ج5، ص324، ح1؛ وسائل الشیعة (الإسلامیة)، حر عاملی، ج14، ص14؛ الفصول المهمة فی أصول الأئمة، حر عاملی،ج3، صص393-392)

بهترین زنانتان... آن زنی است که براى شوهرش خودآرایى مى‌کند و از غیر او خود را محفوظ نگه مى‌دارد ... .

نکته جالب این است که اسلام نه تنها آرایش زن برای همسرش را ستوده، بلکه نسبت به آن بسیار سفارش نموده است و آن را حقوق شوهر بر زن تلقی می‌نماید؛ نمونه آن روایت زیر است:

ابی عَبدِالله (ع) قَال: جَاءَت اِمرَاةٌ إلی رَسولِ اللّهِ (ص) فَقالَت: یَا رَسُول اللّه مَا حَقُّ الزوجِ عَلی المرأة؟ قَال اَکثَرُ مِن ذلک، فَقالَت فَخَبّرنی عَن شَیء مِنهَ فَقالَ: ... وَ عَلیها أن تَطَیب بِاطیبِ طَیبِها وَ تَلبَّسَ أحسَنَ ثیابِها وَ تَزَیَّنَ بأحسَنِ زینَتِها وَ تَعرِض نَفسَها عَلَیهِ غُدوَةٌ وَ عَشِیةٌ وَ... (الکافی، کلینی، ج5، ص508، ح7؛ جامع احادیث الشیعة، طباطبایی بروجردی، ج20، ص220؛ جامع المدارک، خوانساری، ج4، ص435-434)

بعضی از راویان حدیث از امام صادق (ع) نقل می‌کنند؛ زنی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! حق مرد بر همسرش چیست؟ فرمودند: زیاد است! عرض کرد: بخشی از آن را برایم بیان کنید. فرمودند:... زن باید برای همسرش خود را به خوش‌بوترین عطرهایی که دارد، خود را معطر کند و زیباترین لباس‌هایش را بپوشد و خود را به بهترین زینت‌هایش آراسته نماید و صبح و شام خود را بر او عرضه کند و... .

در روایت دیگر ابن محبوب از امام باقر (ع) نقل می‌کند که فرمودند:

لا یَنبغِی لِلمرَأةِ اَن تُعطِّلَ نَفسَها وَ لُو تُعَلِّقُ فِی عُنُقِها قِلادَةَ ( الکافی، کلینی، ج 5، ص 509، ح2؛ و با اندکی تفاوت در: بحار الانوار، مجلسی، ج100، ص260)

سزاوار نیست زنان خود را از آراستن در مقابل همسر محروم نماید، هر چند به آویختن گردنبندی باشد.

علامه مرتضی مطهری می‌نویسند:

شرافت زن تقاضا می‌کند که هنگامی که از خانه بیرون می‌رود متین، سنگین و باوقار باشد؛ در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد؛ عملاً مرد را به سوی خود دعوت نکند؛ زباندار لباس نپوشد؛ زباندار راه نرود؛ زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد؛ چه آنکه گاهی اوقات ژست‌ها سخن می‌گویند؛ راه رفتن انسان سخن می‌گوید؛ طرز حرف زدنش یک حرف دیگری می‌زند. ( فلسفه حجاب، مطهری، ص93)

ما در اجتماع زندگی می‌کنیم. افراد جامعه همه نسبت به هم مسئولند. چنان‌که در روایت از رسول اکرم (ص) هم آمده است:«کُلکُم راعٌ وَ کُلکُم مَسئولٌ عَن رَعیَتِه (بحار الانوار، مجلسی، ج72، ص38؛ صحیح البخاری، ج1، ص215)، از این رو هیچ یک نمی‌توانیم بگوییم «من دلم می‌خواهد آرایش کنم»، «و با این مدل لباس خاص در جامعه حضور یابم! و یا... .»

قطعاً نحوه پوشش و پیرایش هر فرد در اجتماع روی افراد دیگر آن جامعه اثر می‌گذارد. این موضوع را می‌توان با مثالی روشن‌تر نمود:

فرض کنید اگر دو عدد شیرینی داشته باشیم که از نظر کیفیت و طمع و مزه یکسان باشند؛ اما یکی را با خامه و میوه‌های رنگی، شکلات و ترافل تزیین کرده‌ایم و دیگری را ساده و بدون تزیین عرضه کرده‌ایم. حال، افراد ظاهربین از دیدن کدام یک از دو شیرینی لذت می‌برند و کدامین را انتخاب خواهند کرد؟! به طور مسلم شیرینی تزیین شده توجه آنان را جلب می‌کند. پس چطور از بعضی مردان ظاهر بین خلاف این امر را انتظار داریم؟! به نظر شما اغلب مردان کدام خانم را نگاه می‌کنند؟ آن که خودش را مانند شیرینی خامه‌ای درست کرده، یا بانویی که ظاهری ساده و آراسته دارد؟! آیا این مرد به سمت زنان زیبا، آرایش کرده، طناز و خوش برخورد - که با عشوه و ناز حرف می‌زنند- و با لباس‌های زیبای محرک کشیده می‌شود، یا به سمت چهره تکراری و خسته همسرش که روزی سخت را در خانه با بچه‌ها و یا در محیط کار گذرانده است؟ آیا می‌تواند به همسرش وفادار باشد و پایبند یک زندگی و مشکلاتش گردد؟ و یا فرد مجرد آیا دیگر زیر بار ازدواج و قیودات آن می‌رود؟ و آیا این انگیزه ایجاد نخواهد شد که فرد وقت بیشتری را با زنان این‌چنانی بگذراند؟ آیا مرد متأهل همسر خود را با آنان مقایسه نمی‌کند؟ و آیا از زندگی خود دلسرد نمی‌شود؟آیا در این صورت زمینه انحراف و طلاق به وجود نخواهد آمد؟

 آیا ما بانوان چون عروسکیم؟ که برای بازی بعضی مردان بچه صفت، خود را آرایش کنیم؟ آیا ما مجازیم با استفاده بعضی مواد آرایشی به جسم وجان، چشم و آبرو، لب و ناخن و موی خود آسیب برسانیم؟! آیا همه آنانی که لوازم آرایشی برای ما فراهم می‌کنند، هدف و انگیزه خیرخواهانه دارند؟! به یقین بانوان متفکر هرگز نمی‌خواهند مورد بهره‌کشی و سوءِ افراد سودجو قرار گیرند.

زینت آشکار و آرایش زن در جامعه همانند مردی است که از قدرت جسمانی‌اش به طرز ناصحیح استفاده نموده و در خیابان از کنار هر کسی که می‌گذرد سیلی‌ای به صورت او می‌زند! در این حالت چه می‌شود؟ قطعاً همه اعتراض می‌کنند و یا به پلیس خبر می‌دهند تا این آدم دیوانه و روانی را دستگیر کند. روزنامه‌ها و تلویزیون نیز از این مرد چنین شکوه می‌کنند «مردی دیوانه‌وار راه می‌رود و بی‌دلیل به صورت مردم سیلی می‌زند!» وقتی زنی از قدرت زیبایی و دلبریش سوء استفاده کند، از کنار هر مردی که رد می‌شود، در واقع سیلی محکمی به روح و روان او می‌زند. که شاید عوارض آن بسی بیشتر از آن سیلی بر صورت وی باشد؛ اما چرا هیج اعتراضی وجود ندارد؟! و آیا نباید چنین واکنشی وجود داشته باشد؟!

علّامه جوادی آملی به نکته‌ای جالب در این زمینه اشاره می‌کنند، ایشان می‌فرمایند:

زن باید این مسأله را درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‌نظر کردم. حجاب زن مربوط به مرد نیست تا بگوید من راضی هستم. حجاب زن مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت دهند. حجاب زن حقی است الهی. (زن در آیینه جلال و جمال الهی، جوادی آملی، ص42)

بله، حجاب زن حقی الهی است که رعایت آن ضروری بوده و زن در قبال آشکار نمودن زینت‌ها و آرایش خود در جامعه مسئول است به طوری که و در آخرت مورد کیفر و عقاب قرار خواهد گرفت.

جامعه اسلامی سفارشات بسیاری در باب زیبا نمودن و آراستن در برابر محارم دارد که نمونه‌ای از آن‌ها چنین است:

 

الف) چگونگی لباس و بوی خوش

امام صادق (ع) می‌فرمایند:

إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ... فَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ یَرَى عَلَیْهِ أَثَرَهَا قِیلَ کَیْفَ ذَلِکَ قَالَ یُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ یُطَیِّبُ رِیحَهُ...(وسائل الشیعة (آل البیت)، حر عاملی - ج5، ص7، ح 5746؛ بحار الانوار، مجلسی، ج73، ص141)

خداوند زیبایی و خودآرایی را دوست دارد... هرگاه خداوند به بنده ای نعمتی بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببیند. عرض شد: چگونه؟ فرمودند: لباس تمیز بپوشد و خود را خوشبو نماید...

 

ب) آراستن دست و گردن

امام صادق (ع) در جایی دیگر می‌فرمایند:

لا یَنبَغى لِلمَرأة أن تُعطِّل نَفسَها و لو أن تُعلقَ فِى عُنُقِها قَلادةٌ وَ لا یَنبَغى لَها أن تَدَعَ یَدَها مِن الخِضابِ وَلَو أن تمَسَّحها بِالحّناءِ مَسحاً وَ اِن کانَت مُسِّنه (وسائل الشیعة (آل البیت)، حر عاملی، ج2، ص97؛ من لا یحضره الفقیه، صدوق، ج1، ص123؛ و با اندکی تفاوت در: الکافی، کلینی، ج5، ص509؛ بحار الانوار، مجلسی، ج100، ص288)

سزاوار نیست که هیچ زنی خود را بدون زینت گذارد. اگر چه با آویزان کردن گردنبندى باشد، و سزاوار نیست که دست زن بدون رنگ بوده و لو با کمى حنا آراسته شود و اگر چه آن زن سالمند باشد.

در روایت است:

قالَ رَسول الله (ص) لِلرِجالِ قَصُّوا أظافیرَکُم و للنساءِ اُترِکنَ مِن أظفارَ کُنَّ فَاَّنَهُ أزیَن لَکُنَّ. (الکافی، کلینی، ج6، صص492-491؛ وسائل الشیعة (آل البیت)، حر عاملی، ج2، ص134؛ این روایت در منبع دیگر به نقل از امام صادق (ع) نیز آمده است: بحار الانوار، مجلسی،ج73، ص123)

رسول خدا (ص) به مردان فرمودند: ناخن‌هاى خود را از بیخ بگیرید و به زنان فرمودند: قدرى از ناخن‌هاى خود را باقى گذارید که بر زینت شما مى‌افزاید. (دقت در این که تزیین ناخن و زیر ناخن‌های بلند مانع صحت وضو نگردد، ضروری است.)

 

ج) رنگ کردن موی سفید

امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند:

رَخَصَ رَسولُ اللهِ (ص) لِلمرأةِ أَن تَخضَبَ رَأسَها بالسَّواد، قال: وَ أمر رسولُ الله (ص) النِّساءَ بِالخِضابِ ذاتَ البَعلِ وَ غَیرَ ذاتِ البَعل، اما ذات البَعل فَتَزیّن لِزوجِها وَ اما غَیرَ ذاتِ البَعل فَلا تُشَبَّهُ یَدَها یَدَالرّجال. (وسائل الشیعة (آل البیت) ، حر عاملی، ج2،ص97)

پیامبر (ص) به خانمی سیاه کردن موی خود را اجازه دادند و امر فرمودند به زنان شوهردار و غیر شوهردار موی خود را حنا بگذارند. زن شوهردار برای شوهرش خود را تزیین کند و زنی که همسر ندارد سعی کند انگشتانش مانند انگشتان مردان، خالی از زینت نماند.

اسلام آنقدر تاکید در زینت و آراستن بانوان (برای همسر و محارم) دارد که بدون زینت و آراستگی را نمی‌پسندد. به طوری که حتی کتاب «وسائل الشیعه» بابی را به عنوان «باب کراهه ترک المراه للحلی و خضاب الید و ان کانت مسنه و ان کانت غیر ذات البعل» اختصاص داده است.

آری! در اسلام به پیرایش و آرایش سفارش شده است؛ اما با رعایت حدّ و مرزها، یعنی برای همسر و محارم، نه برای خروج از خانه!

در خیابان چـــهره آرایش مـکن

از جوانان سلب آســایش مـکن

زلف خود از روسری بیرون مریز

در مســیر چشم‌ها افســون مریز

یاد کـن از آتـــش روز معـــاد

طره گیـــسو منه در دسـت بــاد

خواهـرم دیگر تو کودک نیســتـی

فاش‌تــر گویم، عروســک نیستی

ایــن لبـــاس تنــگ چیـــست؟

پوشش چسبان رنگارنگ چیست؟

خواهــرم، این قدر طنازی مــکن

بـا اصــول شــرع بازی مــکن

در امور خویـش سرگردان مشــو

نوعــروس چشم نامردان مشو! (محمدرضا آقاسی)

 

 

 

 

منبع: کتاب پنجاه پرسش و پاسخ در مورد چرایی حجاب، خانم شکرانی، ص212

 

 

 

کلید واژه ها: حجاب حجاب در سوره نور زینت برای نامحرم زینت زن برای شوهر خودآرایی زن آرایش در اسلام پوشش در اجتماع

 
 
 

صفحات مرتبط

  • - چرا حجاب
  • - ۱- گویند: چرا حجاب؟! مگر اجباری است؟! آن هم در دینی که به صراحت گوید: ﴿لاٰ إِکْرٰاهَ فِی اَلدِّینِ...
  • - ۲-برترین و کاملترین حجاب و پوشش برای بانوان چیست؟
  • - ۳-حکم حجاب برای بانوان سالخورده چگونه است؟
  • - ۴- چرا اسلام زنان سالمند را نیز به نوعی پوشش و عفاف توصیه و مقید می‌نماید؟!
  • - ۵- آیا حکم حجاب زنان پیامبر(ص) با سایر زنان متفاوت است؟
  • - ۶- با توجه به آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب ؛ ﴿وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ...﴾ آیا باید نتیجه گرفت که زنان پیامبر و همسران پیشوایان دینی و هر زن معروف و نامی دیگر نباید از خانه خود خارج شوند؟ واین بدان معناست که همواره باید در خانه زندانی گردند؟!
  • - ۷- حجاب به چه معناست؟ آیا حکم حجاب در قرآن کریم با لفظ حجاب ذکر شده است؟
  • - ۸- آیا پوشش و میل به آن، ذاتی است یا اکتسابی، فطری است یا عَرَضی؟
  • - ۹- آیا پوشش و حجاب از ابداعات اسلام است؟
  • - ۱۰- حجاب در ایران باستان چگونه بود؟
  • - ۱۱- آیا پوشش و حجاب مختص به دین اسلام است یا در ادیان گذشته نیز بوده است؟
  • - ۱۲- با توجه به تقسیم موضوعات اسلامی در سه دسته عقاید، احکام و اخلاق حجاب جزء کدامین دسته است؟
  • - ۱۳- اگر حجاب یک حکم الهی است، سؤال این است که احکام الهی به چه منظور وضع شده است؟
  • - ۱۴- کجای قرآن کریم حجاب را واجب و حدود آن را بیان کرده است؟
  • - ۱۵- منظور از «غض بصر» یا «کنترل نگاه» و «چشم‌پوشی» و «صرف نظر از نگاه» چیست و حدود آن تا کجاست؟
  • - ۱۶- برگزیدگان الهی درباره آثار نگریستن و نگاه چه می‌گویند؟
  • - ۱۷- حق چشمان بر ما و وظیفه ما نسبت به دیدگانمان چیست؟
  • - ۱۸- نگاه و نگریستن در منظر فقها چگونه است؟
  • - ۱۹- چرا انسانِ آزاد و مختار، باید طبق دستورات الهی منافذ (چشم، گوش و دهان...) خود را کنترل نماید؟
  • - ۲۰- حدّ پوشش و حجاب بانوان نزد فقهاء چیست؟
  • - ۲۱- می‌گویند چرا ما بانوان باید به خاطر نگاه مردان و به گناه نیفتادن آنان حجاب داشته باشیم؟
  • - ۲۲– گویند: با وجود آنکه لفظ مؤمنین شامل مرد و زن هر دو می‌شود، چرا بعد از ﴿... قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ...﴾، عبارت ﴿... قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ...﴾ آورده شده است؟
  • - ۲۳- منظور از زینت مخصوص بانوان در عبارت ﴿...وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا...﴾ از آیه ۳۱ سوره مبارکه نور چیست؟
  • - ۲۴- منظور از ﴿... مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا...﴾ در آیه ۳۱ از سوره مبارکه نور چیست؟
  • - ۲۵- آیا مو برای بانوان زینت است و باید پوشیده شود؟!
  • - ۲۶- آیا فردی که به اصطلاح خواجه نامیده می‌شود، جزء «غَیْرِ أُولِی اَلْإِرْبَةِ» محسوب می‌شود و محرم به بانوان است؟
  • - ۲۷- آیا مستخدم، کارگر منزل و سرایدار، در حکم ﴿... مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ...﴾ است؛ یعنی مثل کنیز و غلام به آقا و خانم خود محرم است؟
  • - ۲۸- منظور از ﴿... أَوِ اَلطِّفْلِ اَلَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا...﴾ در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور چیست؟
  • - ۲۹- اگر پوشش عورت در زن و مرد، هر دو لازم است چرا در آیه تنها عبارت ﴿...عَوْرَاتِ النِّسَاء...﴾ ذکر شده است؟
  • - ۳۰- چرا در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور ﴿... یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ...﴾ دوبار تکرار شده است؟
  • - ۳۱- چرا در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور از نوه و پدر بزرگ به عنوان محارم نامی برده نشده است؟
  • - ۳۲- چرا در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور داماد، عروس، عمو و دایی جزء محارم ذکر نشده است؟
  • - ۳۳- چرا باید در مقابل زنان غیر هم‌کیش (غیر مسلمان) حجاب داشت ؟!
  • - ۳۴- آیا پای زن زینت است و باید پوشیده شود؟!
  • - ۳۵- بانوان چگونه رفتار کنند که مورد آزار و اذیت قرار نگیرند؟
  • - ۳۶- آیا حجاب در صدر اسلام بین زنان پیامبر (ص) و زنان مسلمان و کنیزان متفاوت بوده است؟
  • - ۳۷- چرا درآیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب از زنان و دختران پیامبر (ص) به طور خاص نامبرده است؟ مگر کلمه مؤمنات شامل آنان نمی‌شد؟
  • - ۳۸- گویند چرا باید مقدار پوشش بدن، سر و گردن زنان بیش‌تر از مردان باشد؟ آیا اسلام در پوشش زن و مرد تبعیض قائل شده است؟
  • - ۳۹- حجاب در منظر فرهیختگان چگونه است؟
  • - ۴۰- برخی می‌گویند: «بی‌حجابی بی‌دینی نیست، بلکه دل باید پاک باشد!» آیا این گفته و عقیده صحیح است؟
  • - ۴۱- گویند: «آیا حجاب، کنجکاوی مردان و التهاب آنان را افزایش نمی‌دهد و بیشتر جلب توجه نمی‌کند؟!»
  • - ۴۲- برخی گویند: خود چادری‌ها در بسیار مسائل از بقیه بدترند! آیا چنین است؟!
  • - ۴۳- می‌پرسند: چرا نباید آرایش کنیم و به خود برسیم؟ مگر خوش‌لباس بودن گناه است؟!
  • - ۴۴- گویند: قرآن کریم تنها می‌فرماید: حجاب برای زنان نیکوست، بنابراین حجاب واجب و اجباری نیست!
  • - ۴۵- گویند: در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب حکم پوشش معلل است به جمله ﴿... ذٰلِکَ أَدْنىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاٰ یُؤْذَیْنَ وَ کٰانَ اَللّٰهُ غَفُوراً رَحِیماً...﴾ بنابراین آیا در عصر حاضر که بردگی از میان رفته این حکم منتفی نمی‌شود؟
  • - ۴۶- گویند: بانوان محجبه اُمُل تلقی می‌شوند و مورد تمسخر قرار می‌گیرند! و می‌پرسند آیا با این وضعیت باز هم حجاب لازم است و مانع ترقی و تعالی در دنیای پیشرفته امروز نمی‌شود؟
  • - ۴۷- می‌گویند: اجبار زنان به داشتن حجاب و محدود ساختن آنان، اهانت به حیثیت انسانی و سلب آزادی آنان است! زن را نباید اسیر و زندانی کرد و این ظلم است و باید از میان برود!
  • - ۴۸- گویند: با همه توضیحاتی که در مورد وجوب حجاب بانوان (از زمان نزول آیه مربوط تاکنون) بیان شده، چرا امروزه در بین زنان مسلمان بدحجاب و بی حجاب دیده می‌شود؟
  • - ۴۹- فایده این همه تحمل و درگیر کردن خود به حجاب چیست؟
  • - ۵۰- گویند: آیا خدای رحیم و مهربان که خود را بارها به ارحم الراحمینی ستوده است ممکن است بانوان را به خاطر عدم حجاب به دوزخ ببرد! و عذاب کند؟!
  • https://pmpo.ir/fa/page/266/%DB%B4%DB%B3-%D9%85%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AF-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%85%DA%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B4-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-

شنبه، 10 آذر 1403 - 00:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0