FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین به واسطه قرائت قرآن بود


 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 08 آذر 1403 - 22:52
حجت‌الاسلام حاجی‌ابوالقاسم در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، به ارائه مقاله ای با موضوع بایسته‌ها الزامات قاری ـ مبلغ در منابع اسلامی پرداخت.
قاري،قرآن،تبليغ،مبلغ،عنوان،قرائت،اشاره،محزون،حافظ،پيامبر،اله ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حاجی‌ابوالقاسم در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، که در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد به ارائه مقاله‌ای با موضوع بایسته‌ها الزامات قاری مبلغ در منابع اسلامی اشاره کرد و گفت: با استناد به آیه ۳۹ سوره احزاب، آیات نورانی قرآن بهترین ابزار سخن هستند و قاری قرآن باید با صوت خوش، رسالت خود را در امتداد رسالت الهی که همانا تبلیغ آن است، ایفا کند.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به مصعب بن عمیر به عنوان نمونه بارز از یک قاری مبلغ اشاره کرد و گفت: این فرد یک شاخص در امر تبلیغ دین به واسطه قرائت قرآن بود و زمانی که انصار از پیامبر فردی را خواستند که برای تبلیغ به جانب آنها بفرستد، پیامبر کسی را بهتر از مصعب سراغ نداشت.
حاجی‌ابوالقاسم تصریح کرد: درک عظمت نعمت قرآن از جمله خصوصیات یک قاری است به این معنی که او باید در ابتدا و پیش از آنکه از قابلیت‌هایی همچون صوت خوش بهره ببرد، به این امر وقوف پیدا کند که آنچه در امر تبلیغ آن کوشاست، خود نعمتی واسعه است؛ امری بزرگ که ضامن سعادت و سیادت جامعه مسلمین محسوب می‌شود.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خلوص نیت از جمله دیگر خصایص یک قاری مبلغ است؛ او باید خود را وقف در این راه مقدس کند و به دنبال تحصیل مال نباشد، همچنانکه پیامبران نیز در راه تبلیغ دین مزد و پاداشی از کسی طلب نمی‌کردند، البته نباید از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که به هر حال قاری نیز احتیاج به گذران زندگی دارد و لذا باید از بیت‌المال مقرری برای تأمین حوائج او منظور شود.
وی تأکید کرد: دیگر ویژگی یک قاری که خود را به عنوان یک مبلغ دینی مطرح می‌کند داشتن تقوای الهی است، چرا که مهم است یک قاری به آنچه به زبان جاری می‌کند خود نیز ایمان و باور داشته باشد و در عین حال او باید تواضع و فروتنی از خود نشان دهد و به واسطه محبوبیتی که در میان افراد پیدا کرده است، تفاخر و تفرعن نداشته باشد.
حاجی‌ابوالقاسم گفت: نکته دیگری که یک قاری به عنوان مبلغ قرآنی باید آن را در نظر داشته باشد، آراستگی ظاهر است، داشتن پوششی مناسب و درخور شأن یک قاری و پرهیز از مواردی که از عرفیات به دور است که همین جا باید این نکته را به مسئولان گوشزد کنم که زمانی قرار بود لباس رسمی برای قاریان طراحی و تهیه شود که برای حضور در همایش‌ها و محافل رسمی ضروری است که البته تاکنون جامه عمل به آن پوشیده نشده است.
این حافظ کل قرآن با اشاره به تأکید مرحوم شحات محمد انور که می‌گفت یک قاری حتماً باید حافظ قرآن نیز باشد، گفت: این امر تا به آنجا برای او اهمیت داشت که می‌گفت قبل از قاری بودن باید حافظ باشد و دلیل آن هم این بود که قاری از تمرکز بر روی قرائت صحیح واژگان و الفاظ قرآن فارغ شده و بیشتر به معنی و معارف قرآن و انتقال آن به مخاطب متوجه شود.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: هر چند که تأکید بر حفظ قرآن به عنوان یکی از الزامات قاری شدن است، اما خواندن قرآن از روی مصحف نیز توصیه شده است؛ مهمترین دلیل هم آن است که به این واسطه چشمان فرد قاری نیز عبادت کرده باشد و دیگر دلیل هم آن است که چون سر قاری پایین است نوعی خضوع و خاکساری او در نظر مخاطب تداعی می‌شود.
حاجی‌ابوالقاسم به ویژگی قاری به استفاده از لحن محزون در قرائت اشاره کرد و گفت: زمانی هم که جبرئیل قرآن را بر قلب پیامبر نازل کرد لحنی محزون داشت، چرا که ملائک قائل به این نکته بودند که قرآن در صورت نزول به زمین گرامی نگه داشته نمی‌شود و ممکن است مورد هتک حرمت قرار گیرد و لذا به کار بردن لحن محزون، در قرائت قرآن تأثیر بسیار بیشتری بر روی مخاطب خواهد داشت.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 10 آذر 1403 - 00:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0