FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نکات کلیدی از نشست تخصصی استادان و قاریان قرآن


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 آذر 1403 - 14:12
در دومین روز از نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، اساتید برجسته به بررسی اهمیت تلاوت قرآن، تأثیر آن بر جامعه و نیاز به آموزش صحیح پرداختند. آن ها به شبهات موجود، نقش قاریان و راهکارهای تقویت محافل قرآنی اشاره کردند.
قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در دومین روز از نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، که به همت شورای عالی قرآن و به مدت سه روز در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، شب گذشته پنجشنبه 8 آذر، برنامه‌ای تحت عنوان «تریبون آزاد» برگزار شد.
در این برنامه، برخی از اساتید، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.
تأکید بر اهمیت تلاوت قرآن و تأثیر آن بر جامعه
در این مراسم، بهروز یاریگل؛ استاد پیشکسوت قرآنی با اشاره به جایگاه ویژه قاریان قرآن اظهار داشت: قاریان قرآن با صدای دلنشین خود نه تنها در محافل قرآنی نشاط می‌آفرینند، بلکه می‌توانند حتی افراد غیرمسلمان یا غیر عرب‌زبان را تحت تأثیر قرار دهند.
وی افزود: نمونه‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که هیچ آشنایی با قرآن نداشته‌اند، صرفاً با شنیدن تلاوت زیبای قرآن، به اسلام گرویده‌اند.
یاریگل سپس به داستان سید قطب، عالم بزرگ اسلامی، اشاره و تصریح کرد: در سفر دریایی سید قطب، او با تلاوت قرآن و بیان آیات، تأثیرات عمیقی بر دیگران گذاشته بود.
وی به نمونه‌ای از یک زن غیرمسلمان اشاره کرد که بدون آشنایی با زبان عربی، با شنیدن یک آیه از قرآن، عمق معنای آن را درک کرده و از آن تأثیر پذیرفته بود.
این استاد پیشکسوت قرآن تأکید کرد: تلاوت قرآن باید در سطح گسترده‌تری برگزار شود تا مردم بیشتر با این امر آشنا شوند و محافل قرآنی بتوانند نقش آموزشی و تبلیغی خود را به‌طور مؤثر ایفا کنند.
او همچنین به نامه امام خمینی(ره) به مرحوم سید احمد خمینی اشاره کرد و گفت: امام خمینی در این نامه تأکید کرده‌اند که قرائت قرآن باید ادامه یابد که این نشان‌دهنده اهمیت تلاوت مستمر قرآن به‌عنوان ابزاری برای تبلیغ و هدایت است.
تأکید بر نحوه اجرای دستورات قرآن
سخنران بعدی این مراسم، محسن بادپا؛ پیشکسوت قرآنی به مسأله تنبیه بدنی زنان در آیه 34 سوره نساء اشاره کرد و گفت: متأسفانه این آیه از سوی گروه‌های معاند و فمینیستی به‌طور نادرست تفسیر شده و تلاش می‌شود قرآن را ضد زن معرفی کنند.
قرآن در هر جایی که دستوری صادر کرده، همواره نحوه و کیفیت اجرای آن را نیز مشخص کرده است.
بادپا سپس به آیه 44 سوره «ص» اشاره کرد و گفت: این آیه شرح حال حضرت ایوب (ع) را بیان می‌کند.
او در شرایط بیماری شدید و آزار از سوی همسرش، به او گفته بود که اگر از بستر بیماری برخیزد، او را صد ضربه خواهد زد.
با این حال، ندای آسمانی به او اعلام کرد که برای شکستن قسم خود نیاز به آسیب رساندن به همسرش نیست و می‌تواند از علفی در بیابان برای تنبیه استفاده کند.
این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: هدف من از ذکر این مثال این است که به افرادی که در پی ایراد گرفتن از قرآن هستند، یادآوری کنم که هرجا قرآن مطلبی را بیان کرده، خود نیز به نحوه اجرا و کیفیت آن اشاره کرده است، بنابراین هیچ جای بهانه‌جویی و ایرادگیری نیست.
بادپا در پایان تأکید کرد که قرآن نه تنها راهکارهای مشخصی برای رفتارهای انسانی ارائه می‌دهد، بلکه نحوه اجرای آن را نیز به گونه‌ای روشن و دقیق بیان می‌کند، به طوری که هیچ ابهامی در آن باقی نمی‌ماند.
ضرورت آموزش صحیح و نقش رسانه ملی
فاطمه شیرازی، حافظ کل قرآن کریم، دیگر سخنران این نشست با تأکید بر اهمیت تربیت درست و اصولی قاریان گفت: بسیاری از علاقه‌مندان به قرائت و حفظ قرآن باید از منابع آموزشی مناسب بهره‌مند شوند و در این زمینه، رسانه ملی باید نقش مؤثری ایفا کند.
وی در این راستا از شبکه قرآن سیما یاد کرد که اخیراً با تولید کلیپ‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف قرائت، روخوانی، حفظ و تجوید قرآن سعی کرده است به ارتقاء سطح آموزشی این حوزه کمک کند.
با این حال، شیرازی به برخی مشکلات موجود در محتوای آموزشی این برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: رسانه ملی باید در تولید این نوع محتوا دقت بیشتری به‌کار برده و با مشورت با متخصصان، کیفیت این آموزش‌ها را ارتقاء دهد.
برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهتر از قاریان قرآن
منصور آقامحمدی؛ پیشکسوت دیگر قرآنی، در این جلسه به اهمیت بهره‌برداری مناسب از قاریان قرآن اشاره کرد و از تجربه‌های خود در معرفی قاریان برای محافل مختلف سخن گفت.
وی بر لزوم اعطای زمان کافی به قاریان در محافل تأکید کرد و گفت: در برخی محافل فقط از قاریان برای تلاوت چند دقیقه‌ای قرآن استفاده می‌شود، در حالی که اگر هدف از برگزاری این مجالس رسمی‌تر باشد، باید از حضور قاریان به‌طور بهینه‌تری بهره‌برداری شود.
آقامحمدی همچنین به انتقاد از برخی قاریان پرداخت که برای اعزام به مراسم، شروط ویژه‌ای از جمله تأمین امکانات خاص برای ایاب و ذهاب یا اقامت می‌گذارند.
وی تأکید کرد که قاریان نباید از مسئولیت خود در قبال این موهبت الهی شانه خالی کنند.
مهدی علم‌خواه، پیشکسوت قرآنی دیگر، در سخنان خود به جایگاه ویژه قاریان قرآن اشاره کرد و گفت: قاریان قرآن به‌عنوان معلمان کلام وحی نقش مهمی در انتقال مفاهیم قرآن به عموم مردم دارند.
وی پیشنهاد داد که پسوندی برای عنوان «شورای عالی قرآن» در نظر گرفته شود تا این شورا به نام «شورای عالی قرآن کریم» شناخته شود و علاوه بر بیان جایگاه والای قرآن، هویت و رسالت آن نیز برجسته‌تر شود.
بیان دغدغه‌های قرآنی توسط دیگر فعالان
در ادامه این نشست، تعداد دیگری از پیشکسوتان و فعالان قرآنی به بیان دغدغه‌های خود در زمینه مسائل مختلف قرآنی پرداختند.
این نشست تخصصی فرصتی برای تبادل نظر و بیان دیدگاه‌های مختلف در زمینه تلاوت، حفظ، و آموزش قرآن بود و از سوی اساتید قرآنی به‌عنوان گامی مهم در ارتقاء فرهنگ قرآنی کشور مورد تأکید قرار گرفت.
انتهای پیام/


 
 

 

قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ... قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ... قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ... قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ... قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ... قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ... قرآن،قاريان،قرآني،اشاره،تأكيد،تلاوت،پيشكسوت،آيه،محافل،آموزشي ...

 

 

جمعه، 09 آذر 1403 - 23:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0