FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تلاوت قرآن و خطرات غنا؛ بررسی نظر فقها و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 آذر 1403 - 21:12
رهبر معظم انقلاب، موضوع حرمت غنا را صوت «لهویِ مضل عن سبیل الله» می دانند که این اضلال، بر دو نوع اعتقادی و عملی است. اگر تعریف معظم له از اضلال اعتقادی را هم منظور کنیم، برخی از انواع تلاوت ها می تواند شبهه ناک باشد.
قرآن،تلاوت،صوت،قرائت،قاري،كلام،كريم،غنايي،لهوي،فقهاي،غنا،محق ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سومین روز از نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم که به مدت سه روز در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، برخی از اساتید و فعالان قرآنی به بررسی مسائل مختلف پیرامون تلاوت قرآن پرداختند.
این نشست تخصصی که به همت شورای عالی قرآن در روز جمعه 9 آذر برگزار شد، فرصتی بود تا دغدغه‌ها و دیدگاه‌های قاریان، حافظان و پژوهشگران قرآن مطرح شود.
در این روز، مباحث مختلفی از جمله تعریف غنا در فقه، نظرات فقهای مسلمان در خصوص غنا و انواع آن، و شاخص‌ها و معیارهای تلاوت صحیح در قرآن و روایات مورد بحث قرار گرفت.
همچنین توجه ویژه‌ای به موضوعاتی همچون آداب و احکام تلاوت، راه‌های جلوگیری از وقوع در الحان شبهه‌ناک، و بررسی تطبیقی غنا در تلاوت قراء شد.
تلاوت قرآن؛ از هنر دینی تا ابزار تقویت ارتباط با خدا
محمدحسین سعیدیان، قاری و محقق قرآن کریم، در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت قرآن به عنوان کلام خدا و تجلی پروردگار، اظهار داشت: قرآن کریم از آن جهت که کلام خداست، خود یک سروشی آسمانی و نماد تجلیات الهی است.
از این‌رو، تمسک به قرآن و تلاوت آن به‌عنوان یک هنر مقدس دینی مورد تأکید قرار گرفته است.
این محقق قرآنی تصریح کرد: قرائت قرآن کریم نیازمند رعایت اصول و ضوابط خاصی است که در آنها به کارگیری صدای خوش و تغنی در راستای شأن کلام الهی مطرح می‌شود.
بر اساس آموزه‌های قرآنی و نظرات فقها، رعایت حدود و ضوابط قرائت قرآن در دو بخش آداب ظاهری و باطنی اهمیت دارد.
قاری قرآن ادامه داد: از جمله مهم‌ترین اصول قرائت قرآن، پای‌بندی به احکام تجوید، استفاده از تنغیم مناسب با کلام خدا، و تلاوت معنامحور است.
قرآن تنها کتابی است که باید با توجه به معنای آن تلاوت شود تا بر روح و جان شنونده تأثیر بگذارد.
نکات کلیدی از نشست تخصصی استادان و قاریان قرآن
سعیدیان همچنین به اهمیت پرهیز از قرائت غنایی و آوازخوانی اشاره کرد و گفت: قرائت قرآن باید به گونه‌ای باشد که هیچ‌گونه شباهتی به آوازخوانی نداشته باشد.
بر اساس توصیه مقام معظم رهبری، باید از تلاوت‌های غنایی و ایجاد الحان شبهه‌ناک پرهیز شود.
این محقق قرآن در ادامه افزود: مراتب قرائت قرآن متفاوت است.
پایین‌ترین مرتبه آن، قرائت صحیح و زیبا با صدای خوش است، در حالی که بالاترین مرتبه، رسیدن به جایگاه مبلغین الهی است.
قاری قرآن برای دستیابی به این مرتبه عالی باید طهارت باطنی، تقوا، خضوع و خشوع را در نظر بگیرد و اخلاق حرفه‌ای و قرآنی را رعایت کند.
وی در پایان تأکید کرد: کسی که در مسیر تحقق معنای حق تلاوت قدم می‌گذارد، نه‌تنها به کلام الهی احترام می‌گذارد، بلکه بستری برای افزایش ارتباط و انس جامعه اسلامی با قرآن فراهم می‌آورد.
تلاوت قرآن و خطرات غنا
حمید ایماندار، پژوهشگر قرآن کریم، در سخنان خود در نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم، به تحلیل موضوع «غنای محرم در تلاوت قرآن» پرداخت و تأکید کرد که مسأله تحقق صوت غنایی در تلاوت قرآن از دیرباز محل بحث و نظر میان فقهای مختلف بوده است.
او همچنین تصریح کرد که با توجه به فضای عمومی جامعه اسلامی و اهمیت ویژه‌ای که این روزها به هنر تلاوت قرآن داده می‌شود، تذکرات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های ناشی از ورود صوت‌های غیر مشروع به تلاوت قرآن، ضرورت توجه به این مسأله را دوچندان کرده است.
ایماندار خاطرنشان کرد: اسلوب و ساختار ویژه تلاوت مرسوم، قواعد تجویدی و ساختار خط‌کشی شده‌ای که در تلاوت به اسلوب مصری وجود دارد ـ بر خلاف ماهیت نواهای مذهبی دیگر مثل مداحی‌های امروزی ـ امکان تحقق صوت غنایی را به حداقل ممکن می‌رساند.
او ادامه داد: در یک رویکرد جریان‌شناسی، اگر رأی برخی فقهای متقدم، مانند صاحب جواهر ـ یعنی صوت مطرب، فارغ از قید لهوی بودن ـ ملاک قرار گیرد، مشروعیت برخی فرازهای تلاوت‌های موجود با شبهه مواجه می شود.
مثلاً حس خلسه‌وار و گاه کف‌زدن مستمع، متأثر از نغمه‌پردازی افراطی در برخی تلاوت‌ها ـ که نمونه‌های عینی آن در کتاب قتلی القرآن ثعلبی یا روایتی از کتاب شریف کافی آمده ـ همان صوت مطربی است که موضوع حرمت شرعی قرار می‌گیرد.
این محقق قرائت قرآن، حالت خفت و سبکی شدید قاری و مستمع را در این رویکرد همان طربی عنوان کرد که از منظر برخی فقهای گذشته، موضوع حرمت تلقی شده و باید از باب احتیاط، از چنین فضای موسیقایی خصوصاً در تلاوت، فاصله گرفت.
ایماندار همچنین به تعریف عمده فقهای معاصر اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر این گروه، اگر صوت مطرب لهوی یا صوت لهوی ملاک حرمت‌ باشد، جمع شدن قید طرب‌انگیزی و تناسب با آواهای مختص مجالس لهوی در تلاوت یا هر کدام از این دو به تنهایی، احتمال کمی دارد.
امکان شبهه‌ناک بودن برخی تلاوت‌ها
این محقق به نظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این باره اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، موضوع حرمت غنا را صوت «لهویِ مضل عن سبیل‌الله» می‌دانند که این اضلال، بر دو نوع اعتقادی و عملی است.
او در این باره توضیح داد: اضلال عملی به صوت محرک و‌ شهوانی اطلاق می‌شود که در این فرض، امکان وقوع آن در تلاوت عادتاً محتمل نیست؛ اما اگر تعریف معظم له از اضلال اعتقادی را هم منظور کنیم، برخی از انواع تلاوت‌ها‌ می‌تواند شبهه‌ناک باشد.
ایماندار خاطرنشان کرد: اضلال اعتقادی در بیان ایشان، به معنای دور شدن از فضایل و سوق یافتن به سرگرمی و بی‌تفاوتی است.
او تصریح کرد: مصداق این نوع صوت مضل در تلاوت، می‌تواند با اصالت یافتن نغمه‌پردازیِ مفرط منطبق باشد؛ یعنی قاری صرفاً آیات قرآن را به میدانی برای تلحین و تنغیم‌‌ بدل نموده و به عبارتی، با آیات قرآن کریم، تلهی کند بدون اینکه کلام و قداست آن برای او موضوعیت داشته باشد!
از این رهگذر، تحذیر و شبهه نمودن رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی تلاوت‌ها که در بیانات ایشان مطرح شده، می‌تواند ناظر بر چنین تلاوت‌هایی باشد که قاری را به خط قرمزِ«صوت غنایی مضل» نزدیک می‌کند.
ایماندار همچنین به خط قرمزهای تلاوت که باید نسبت به آن‌ها حساسیت نشان داده و هشدار داد، اشاره کرد و گفت: این موارد عبارتند از فاصله گرفتن از آداب و الزامات ظاهری و باطنی تلاوت مؤثر و مشروع، استماع آواهای غنایی و لهوی خوانندگان به قصد تطبیق بر تلاوت، وهن قداست و حرمت کلام وحیانی و تخفیف و تقلیل شأن قرآن و تالی توسط قاری داخل و خارج از تلاوت، موضوعیت یافتن و تقدم نغمه‌پردازی و تلحین بر لفظ و معنا، ورود به دایره تشبه به فساق و بدعت‌های ناروا.
انتهای پیام/


 
 

 

قرآن،تلاوت،صوت،قرائت،قاري،كلام،كريم،غنايي،لهوي،فقهاي،غنا،محق ...

جمعه، 09 آذر 1403 - 23:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0