FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تلاوت قرآن


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 آذر 1403 - 22:12
در سومین روز از نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم، موضوع «غنا در تلاوت قرآن» بررسی شد.
قرآن،غنا،قرائت،غناي،فقها،يوسفي،مقدم،اشاره،حرام،معارف،مفاهيم، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سومین روز از نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم، که به مدت سه روز در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) به همت شورای عالی قرآن برگزار می‌شود، امروز جمعه 9 آذر، برخی از اساتید، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.
حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، محمدحسین سعیدیان و حمید ایماندار مقاله‌ای با عنوان «مفهوم‌شناسی غنا در فقه اسلامی و بررسی آن در تلاوت قرآن کریم» در این نشست تخصصی ارائه دادند.
این مقاله به موضوعاتی همچون تعریف غنا در فقه، بررسی آراء فقهای مسلمان در خصوص غنا و انواع آن، و شاخصه‌ها و معیارهای تلاوت مقبول در قرآن و روایات پرداخته است.
تأثیر قرائت قرآن با صدای زیبا بر درک مفاهیم
حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که قرائت قرآن کریم به دلیل اعجاز در فصاحت، مفاهیم و نظام موسیقائی طبیعی، اگر با صدای موزون و زیبا همراه شود، تأثیر شگرفی در انبساط خاطر انسان و تعمیق مفاهیم قرآن دارد.
او تصریح کرد: قرائت قرآن کریم با صدای زیبا می‌تواند در ارتقاء فهم قرآن و لذت بردن از مفاهیم آن بسیار مؤثر باشد.
یوسفی مقدم با استناد به روایات اسلامی در خصوص اهمیت زیباسازی صدا در قرائت قرآن گفت: روایات زیادی در این زمینه وجود دارد.
برای مثال در حدیثی از امام باقر(ع) آمده است: «و رجّع بالقرآن صوتک، فإنّ الله عزّ و جلّ یحبّ الصوت الحسن یرجّع فیه ترجیعاً» این حدیث به زیبایی صدای انسان در قرائت قرآن اشاره دارد و بر اهمیت تحریر و رجّع در صدا تأکید می‌کند.
او همچنین به این نکته اشاره کرد که بسیاری از فقها به استحباب قرائت قرآن با صدای زیبا و تحریر در تلاوت فتوا داده‌اند و اضافه کرد: هرچند، تأکید شده است که این قرائت نباید به غنا و یا غنای مضلّ تبدیل شود، چرا که غنا در برخی مواقع می‌تواند باعث سلب بردباری و کاهش درک انسان از مفاهیم قرآن شود.
نکات کلیدی از نشست تخصصی استادان و قاریان قرآن
استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف غنا پرداخت و گفت: غنا به معنای صدای با معنا، نیکو، دارای ترجیع و طرب‌آوری است که می‌تواند تأثیر زیادی بر روان انسان بگذارد.
اما در برخی موارد غنای طرب‌آور ممکن است به سلب بردباری و کاهش درک انسان از مفاهیم قرآن منجر شود.
او در ادامه به دیدگاه‌های مختلف فقها در خصوص حرمت غنا اشاره کرد و اظهار داشت: فقهای مختلف در این زمینه نظرات متفاوتی دارند.
برخی از فقها به‌طور ذاتی غنا را حرام می‌دانند، در حالی که برخی دیگر این حرمت را ناشی از ترکیب آن با سایر محرمات می‌دانند.
یوسفی مقدم در خصوص جواز یا عدم جواز قرائت غنائی نیز گفت: برخی از روایات بر حرمت قرائت غنائی تأکید دارند.
به‌عنوان مثال حدیثی از حضرت رسول(ص) آمده است که می‌فرمایند: »إِنِّی أَخَافُ عَلَیْكُمُ اسْتِخْفَافاً بِالدِّینِ وَ بَیْعَ الْحُكْمِ وَ قَطِیعَةَ الرَّحِمِ وَ أَنْ تَتَّخِذُوا الْقُرْآنَ مَزَامِیرَ» در مقابل، برخی نیز تغنّی به قرآن را جایز دانسته‌اند، همان‌طور که در صحیح بخاری آمده است: «لیس منّا من لم یتغنّ بالقرآن».
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در ادامه به دیدگاه‌های برخی فقها که با جواز غنا در قرائت مخالف هستند نیز اشاره کرد و گفت: برخی از فقها مانند مرتضی انصاری، جواز تغنّی به قرآن را با روایات مخالف دانسته و آن را غیرمجاز می‌دانند.
یوسفی مقدم در خصوص تعریف غنای مجاز به نقل از برخی دیگر از فقها اظهار داشت: غنای مجاز در قرائت قرآن به معنای خواندن قرآن با لحن و آهنگ‌های متناسب با شأن قدسی قرآن است، به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه خللی در تجوید و قواعد قرائت ایجاد نشود.
دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص غنا و معیارهای تشخیص آن
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در ادامه به دیدگاه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در خصوص غنا اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب غنا را به دو دسته تقسیم کرده‌اند: «لهویِ مضلّ عن سبیل الله و حرام» و «لهوی غیرمضلّ و حلال».
بنا بر این تعریف، لهو غیر مضلّی که مصیبت زده و نگران را‌، با آواز یا با تماشای فیلمی، سرگرم و از ناراحتی غافل ‌کند، حرام نیست.
او در این باره توضیح داد: در دیدگاه ایشان، شرایط و مناسبات در تشخیص غنای مضلّ تأثیر زیادی دارد.
به‌طور مثال اگر کسی در یک مجلس دینی غزلی از حافظ بخواند، غنا لهوی مضلّ نخواهد بود، اما همان غزل در مجلس فسق ممکن است به عنوان غنای لهوی مضلّ شناخته شود.
یوسفی مقدم در ادامه با اشاره به تشخیص مصداق غنای حرام گفت: امام خامنه‌ای معیار تشخیص غنای حرام را عرف عمومی می‌دانند و اگر عرف، نوعی از موسیقی یا خوانندگی را به عنوان لهو مضلّ شناسایی کند، آن غنا حرام خواهد بود.
همچنین ایشان با تقسیم «إضلال عن سبیل الله» به «إضلال در عقیده» و «إضلال در عمل» تأکید دارند که سرگرمی به ملاهی مضلّ می‌تواند عقاید انسان را تغییر دهد و او را از عمل به تکالیف دینی منحرف کند.
این محقق قرآنی در پایان سخنان خود بر لزوم ترک تلاوتی که با حرمت قرآن منافات دارد تأکید کرد و گفت: قاری قرآن باید از قرائتی که با حرمت قرآن منافات دارد، پرهیز کند.
پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «الْقُرْآنُ أَفْضَلُ مِنْ کلِّ شَی‏ءٍ دُونَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ وَقَّرَ الْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اللَّهَ وَ مَنْ لَمْ یوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَةِ اللَّهِ.»
استاد حوزه علمیه همچنین تأکید کرد: قاری باید برای درک معارف قرآن و انتقال آن به دیگران، موانع درونی و ظاهری فهم قرآن را از خود دور کند و در این مسیر، موازین شرعی و نظر فقها را رعایت کند.
به گفته او، قرائت قرآن باید با هدف درک و فهم معارف الهی و در راستای کسب رضای خداوند باشد تا ثواب آن برابر با پاداشی باشد که به فرشتگان و پیامبران عطا می‌شود.
یوسفی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی، قاری باید تنها برای کسب رضای خدا و درک معارف قرآن تلاوت کند.
در این صورت ثوابی که به او داده می‌شود برابر است با ثوابی که به فرشتگان، پیامبران و رسولان اعطا می‌شود.
انتهای پیام/


 
 

 

 

جمعه، 09 آذر 1403 - 23:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0