FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ترفند قدرت‌های جهانی برای تسلط بر ملت‌ها


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 07 آذر 1403 - 08:52
یکی از روش های همیشگی قدرت های مستکبر برای سلطه بر جوامع، تضعیف روحیه، تحقیر مردم، و بهره گیری از جهل و بی خبری آنان است. رهبر معظم انقلاب طی سخنانی به این راهبرد استکبار جهانی اشاره کردند.
آيه،عزت،فرعون،ظلم،ظالمان،جهل،اطاعت،انكار،تسلط،الهي،ايجاد،مست ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از روش‌های همیشگی قدرت‌های مستکبر برای سلطه بر جوامع، تضعیف روحیه، تحقیر مردم، و بهره‌گیری از جهل و بی‌خبری آنان است.
این سلطه‌گران با ایجاد ترس، بزرگ‌نمایی قدرت خود، و کاشتن بذر ناتوانی در دل ملت‌ها، سعی می‌کنند اراده و افکار جوامع را تحت کنترل درآورند.
هدف آنها، نه تنها تسلط بر منابع مادی، بلکه تغییر سبک زندگی، تضعیف ارزش‌های اصیل فرهنگی و دینی، و تبدیل ملت‌ها به ابزارهایی برای پیشبرد منافع خود است.
این روش‌ها، همواره بر پایه بهره‌برداری از ضعف‌های درونی و غفلت جوامع طراحی می‌شوند، و تنها راه مقابله با آنها، تقویت آگاهی، ایمان، و عزت نفس است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با بسیجیان به مناسبت روز بسیج به این راهبرد استکبار جهانی اشاره کردند و فرمودند: «یکی از اوّلین کارهای استکبار جهانی، یعنی سلطه‌های جهانی، قدرت‌های سلطه‌ی عالم برای تسلّط بر ملّت‌ها این است که توانایی‌های آن ملّت‌ها را انکار کنند، آن ملّت‌ها را تحقیر کنند» ایشان با استناد به آیه شریفه ««فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ»1»، تأکید کردند که حالا «فرعون نجیب‌تر از سلاطین امروز دنیا بود؛ سلطانِ آمریکا، سلطانِ اروپا ــ اینها سلطانند دیگر ــ او نجیب‌تر از اینها بود.
او فقط روی مردم خودش این کار را می‌کرد؛ اینها روی ملّتهای دیگر این کار را می‌کنند.»
این آیه شریفه در سوره زُخرف، آیه 54 از رویدادی مهم پرده برمی‌دارد که در آن فرعون با به‌کارگیری روش‌های فریب‌کارانه و ایجاد ترس و ضعف در میان مردم، آنان را به اطاعت از خود واداشت.
آیه به ما می‌آموزد که یکی از ابزارهای قدرت‌های ظالم برای تسلط بر مردم، ایجاد خودکم‌بینی و خوار کردن روحیه آنهاست.
وقتی جامعه‌ای خود را ناتوان و بی‌ارزش احساس کند، به سادگی تحت سلطه قرار می‌گیرد.
این آیه به ما هشدار می‌دهد که نباید به قدرت‌های فریب‌کار اجازه دهیم با تضعیف عزت نفس ما، از ما سوءاستفاده کنند.
فرعون با «استخفاف» مردم، آنان را چنان تحت تأثیر قرار داد که به جای ایستادگی در برابر ظلم، او را اطاعت کردند.
این مسئله نشان‌دهنده این است که انسان‌ها زمانی که ارزش‌های انسانی و الهی خود را فراموش کنند، به فسق و فساد کشیده می‌شوند و به جای مبارزه با ظلم، خود به تقویت آن کمک می‌کنند.
این آیه ما را به تفکر در این مسئله دعوت می‌کند که وقتی جامعه‌ای فاسد و بی‌تقوا باشد، به راحتی ابزار دست ظالمان قرار می‌گیرد.
بنابراین، تقوا و پایبندی به ارزش‌های الهی سپری قوی در برابر تسلط ظالمان است.
درسی دیگر از این آیه، تأکید بر اهمیت شناخت حقایق و آگاهی‌بخشی به جامعه است.
فرعون با ایجاد جهل و تحقیر مردم، توانست آنان را مطیع خود کند.
در نتیجه، جهل و بی‌خبری، بزرگ‌ترین خطر برای جامعه‌ای است که می‌خواهد آزاد و سربلند زندگی کند.
قدرت‌های فاسد همواره از جهل مردم برای سلطه‌گری استفاده می‌کنند.
بنابراین، وظیفه همه ماست که با ترویج علم، آگاهی و بصیرت، زمینه‌های سوءاستفاده قدرت‌های ظالم را از میان برداریم.
همچنین این آیه بر اهمیت حفظ عزت و کرامت انسانی تأکید دارد.
جامعه‌ای که کرامت خود را حفظ کند، هیچ‌گاه تسلیم قدرت‌های مستکبر نمی‌شود.
فرعون توانست قوم خود را مطیع کند زیرا آنها عزت خود را از دست داده بودند.
به همین دلیل، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در تفسیر آیات سوره زخرف فرمودند: «نتیجه‌اش این شد که این قوم دیدند که خب او بالاتر است، لذا از او اطاعت کردند.
نقشه‌ی استعمار این است: تاریخ شما را انکار کنند، هویّت شما را انکار کنند، توانایی‌های شما را انکار کنند ...
می‌گویند ایرانی مگر می‌تواند پالایشگاه آبادان را اداره کند؟
ایرانی آفتابه‌ی گلی هم نمی‌تواند بسازد.» این مسئله برای ما درس بزرگی است که نباید اجازه دهیم هیچ قدرتی، چه مادی و چه فکری، عزت و کرامت ما را خدشه‌دار کند.
حفظ عزت، رمز ایستادگی در برابر ظالمان است.
از دیگر سو این آیه یادآور می‌شود که طغیان و ظلم قدرت‌ها زمانی ممکن می‌شود که مردم به وظایف الهی خود عمل نکنند.
اگر جامعه‌ای اهل فسق و گناه باشد، نه تنها در برابر ظلم ایستادگی نمی‌کند، بلکه خود به یاری ظالمان برمی‌خیزد.
بنابراین، اصلاح فرد و جامعه، تقویت ایمان و تقوا، و بازگشت به ارزش‌های الهی، مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از تسلط قدرت‌های مستکبر است.
این درس‌ها، ما را به هوشیاری و استقامت در برابر فریب و ظلم دعوت می‌کند.
---------------------------
پاورقی:
1.
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ / 54 زخرف
پس او قومش را سبک شمرد [و آنان را با وسوسه و اغواگری فریفت و خوارشان کرد] در نتیجه از او اطاعت کردند؛ زیرا آنان مردمی فاسق و نافرمان بودند.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

پنجشنبه، 08 آذر 1403 - 01:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0