FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات ورهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با تخم مرغ


 

 

مستفاد از روایات این است که تخم مرغ همانند گوشت است، تخم مرغ در حد گوشت است و اثرات گوشت را دارد و در حکم گوشت است،

البته مستفاد از روایات این است که ضرر تخم مرغ از گوشت کمتر است.

در روایت آمده است:
ذُكِرَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْبَيْضُ فَقَالَ: أَمَا إِنَّهُ‌ خَفِيفٌ‌ يَذْهَبُ بِقَرَمِ اللَّحْم ‌[1]

یعنی نزد امام صادق عليه السلام از تخم مرغ یاد شد حضرت فرمود: تخم مرغ سبک است و اشتهای به گوشت را از بین می‌برد .

کسی که به گوشت اشتهای زیادی دارد اگر تخم مرغ مصرف کند اشتهايش کم می‌شود .

در روایت دیگر آمده است :
وَ لَيْسَتْ لَهُ غَائِلَةُ اللَّحْم‌ [2]

یعنی تخم مرغ سنگینی و آسیب گوشت را ندارد .

«بیض» در عربی تخم مرغ است ولی تمام تخم ها را شامل می‌شود .

روایات بر تخم مرغ به عنوان درمان نازایی تاکید دارند .

در روایت آمده است :
إِنَّ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ شَكَا إِلَى اللَّهِ قِلَّةَ النَّسْلِ‌ فِي‌ أُمَّتِهِ فَأَمَرَهُ أَنْ يَأْمُرَهُمْ بِأَكْلِ الْبَيْضِ فَفَعَلُوا فَكَثُرَ النَّسْلُ فِيهِم‌ [3]

یعنی یکی از پیامبران به خداوند از کم بودن نسل امتش شکایت کرد خداوند فرمود: به آن ها بگو تخم مرغ بخورند، این کار را انجام دادند و نسل آن ها زیاد شد .

امروزه در طب می‌گویند زردی تخم مرغ را نخورید زیرا سنگین است و کلسترول دارد ولی روایات ما درست عکس این مطلب است و می‌فرمایند: زردی تخم مرغ سبک تر است .

در روایت آمده است :
مُخُّ الْبَيْضِ خَفِيفٌ وَ الْبَيَاضُ ثَقِيل‌ [4]

یعنی مغز تخم مرغ (زردی) سبک و سفیدی آن سنگین است .

در روایت آمده است :
شَكَوْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع قِلَّةَ الْوَلَدِ فَقَالَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ كُلِ الْبَيْضَ بِالْبَصَل‌ [5]

یعنی به امام کاظم(ع) از کم بودن فرزند شکایت کردم، حضرت فرمود: استغفار کن و تخم مرغ را با پیاز بخور .

شاید پیاز ضرر تخم مرغ را برطرف کند .

در روایت سفارش شده است که برای ناباروری تخم مرغ با گوشت خورده بشود .

در روایت آمده است :
إِنَّ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ شَكَا إِلَى اللَّهِ قِلَّةَ النَّسْلِ فَقَالَ لَهُ كُلِ‌ اللّحْمَ‌ بِالْبَيْض‌ [6]

یعنی یکی از پیامبران به خداوند در مورد کم بودن فرزندان شکایت کرد خداوند فرمود: گوشت را به همراه تخم مرغ بخور .

شاید گوشت عوارض تخم مرغ را مهار کند .

زیاد خوردن تخم مرغ خوب نیست و عوارض آن زیاد است .

در روایت آمده است :
مداومة اكل‌ البيض‌ يعرض منه الكلف في الوجه‌ [7]

یعنی خوردن مداوم تخم مرغ سبب لکه های سیاه رنگ و تیره رنگ در صورت می‌شود .

«کَلَف» به معنای لکه های سیاه در صورت است .

در روایت آمده است :

و احذر أن تجمع بين البيض‌ و السمك‌ في المعدة في وقت واحد فإنهما متى اجتمعا في جوف الانسان ولد عليه النقرس و القولنج و البواسير و وجع الاضراس‌ [8]

یعنی بپرهیز از اینکه تخم مرغ و ماهی را در معده با هم در یک زمان جمع کنی، زیرا هرگاه این دو در درون جمع بشوند از آن نقرس و ورم روده و بواسیر و دندان درد متولد می‌شود .

بنابراین نباید تخم مرغ و ماهی در درون انسان جمع بشوند، یعنی صلاح نیست که انسان در یک روز این دو را مصرف کنند وحتى ممكن است موجب پیسى ميشود .

[1] المحاسن ج2، ص481 .
[2] المحاسن ج2، ص481 .
[3] المحاسن ج2، ص481 .
[4] المحاسن ج2، ص481 .
[5] المحاسن ج2، ص481 .
[6] موسوعة الأحاديث الطّبيّة ج2، ‌ص518 .
[7] موسوعة الأحاديث الطّبيّة ج2، ‌ص518 .
[8] طب الرضا ص63 .

 

مطابق روایات منقول از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تخم مرغ با تمام خواصی که دارد لیکن افراط و زیاده روی در خوردن آن ضرر دارد و عوارضی را برای بدن ایجاد میکند.
از جمله: لاغری (شاید دلیلش تولید صفرا در بدن باشد)، ایجاد کک و مک در صورت و بیماری طحال ، ایجاد باد در سر معده و نفس تنگی و نفس بریدگی.


 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : سه چیز است که چاق میکند و سه چیز است که لاغر میکند... اما سه چیزی که لاغر میکند: اعتیاد به خوردن تخم مرغ، ماهی و شکوفه خرما.
الخصال، صفحه ۱۵۵

 امام رضا علیه السلام : خوردن همیشگی تخم مرغ باعث کک و مک در صورت می شود.
 بحارالانوار، جلد ۶۲

در روایت دیگری حضرت فرمودند: زیاد تخم مرغ خوردن و اعتیاد به آن بیماری طحال را می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است و زیاد خوردن تخم مرغ آبپز نفس تنگی و نفس بریدگی می آورد.
 طب الإمام الرضا ع، صفحه ۲۸


 تمام این بحث ها در مورد مرغی است که در فضای باز و در زیر نور آفتاب پرورش می یابد و معمولا غذای آن دانه های مرسوم به عنوان غذای مرغ مثل گندم است اما چنانچه قبلا هم متذکر شدیم مرغ های صنعتی متأسفانه بخاطر پرورش در محیط بسته و زیر نور مصنوعی و در فضای بسیار کم ( در یک متر مربع ۱۵ الی ۲۰ مرغ) و همچنین تغذیه از مواد مضر مانند دانه های تراریخته و همچنین مواد غذایی وارداتی و... حتی کم خوردن آن نیز ضرر دارد.

 چه خوب است که مردم عزیزمان در هر منطقه ای که زندگی می کنند چه در شهر و چه روستا خصوصا روستاییان اگر منزلشان حیاط و یا فضای بازی برای نگهداری مرغ دارند تعدادی مرغ برای تهیه تخم مرغ خودشان نگهداری کنند که خود نگه داشتن مرغ و سایر پرندگان مانند کبوتر در منزل مورد سفارش ائمه معصومین علیهم السلام است و برای اهل خانه فوائدی از جمله دور کردن اجنه از کودکان و اهل خانه را دارد و این شیوه زندگی، سبک زندگی اسلامی است ولی متاسفانه زندگی به سبک غربی امروزی نگهداری حیواناتی که از نظر اسلام نجس هستند و وجود آنها برای انسان ضرر دارد را ترویج می کند. اگر انسان میخواهد با حیوانات انس بگیرد بهتر است پرندگان و حیواناتی که وجود آنها فایده دارد و مورد سفارش ائمه معصومین علیهم السلام هستند را انتخاب کند.

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
  • مرغ صنعتی
 
کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد.
طراحی سایت مشهد توسط فراتک
استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
 
Copyright © 2024, All Rights Reserved.
https://www.daroo100.com/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA/7990/%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA

چهارشنبه، 07 آذر 1403 - 11:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0