FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هوش مصنوعی از انجام پژوهش‌های تکراری جلوگیری می‌کند


 

مهر | دانش و فناوری | دوشنبه، 05 آذر 1403 - 14:58
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با بیان این‌که هوش مصنوعی می‌تواند روندهای پژوهشی نوظهور را شناسایی کند، گفت: شناسایی موضوعات نوظهور از پژوهش‌های تکراری جلوگیری می‌کند.
هوش،مصنوعي،شناسايي،تحليل،علمي،مقالات،نوظهور،موضوعات،استنادي، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رویا پورنقی امروز در نشست «کاربست هوش مصنوعی در ارزیابی علم، فناوری و نوآوری» از سری پیش‌نشست‌های هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، در مورد کاربرد هوش مصنوعی در علم‌سنجی گفت: یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در علم‌سنجی تحلیل داده‌های استنادی است که می‌تواند مقالات پر استناد را شناسایی کند، شبکه‌های استنادی را برای ارزیابی تاثیر پژوهش‌ها تحلیل کند و روندهای علمی را از طریق بررسی روابط میان مقالات و نویسندگان شناسایی کند.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس معیارهای چندگانه از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای رتبه‌بندی پژوهشگران، مجلات و دانشگاه‌ها استفاده کرد.
کشف موضوعات نوظهور و شناسایی همکاران پژوهشی بالقوه نیز دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در علم‌سنجی است که می تواند با تحلیل شبکه‌های علمی از جمله ریسرچ گیت و لینکدین، پژوهشگران با علایق مشترک و همکاران احتمالی را شناسایی کند.
چرا هوش مصنوعی برای علم سنجی مناسب است؟
وی در پاسخ به این سوال که چرا هوش مصنوعی برای علم‌سنجی مناسب است، توضیح داد: هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی وارد شده در علم‌سنجی نیز به چند دلیل مناسب است.
دلیل اول؛ حجم عظیم داده‌های علم‌سنجی است.
دستاوردها، مقالات، مجلات و استنادات بسیاری وجود دارد و این داده‌ها امروزه به شکل نمایی افزایش یافته است.
هوش مصنوعی به خاطر این‌که توانایی تحلیل بیگ‌دیتا دارد بینش‌های جدیدی ارائه می‌کند.
پورنقی خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی همچنین دقت و سرعت بالایی دارد؛ به علاوه می‌تواند الگوها را شناسایی کند و روندهای آینده را پیش‌بینی کند.
به گفته عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی آینده از طریق شناسایی روندها و تاثیرات علمی آینده کمک کند و یک مدیر تحقیقاتی از این طریق می‌تواند در سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه بر پژوهش‌ها تصمیم‌گیری کند.
پورنقی در مورد چگونگی تحلیل داده‌های استنادی توسط هوش مصنوعی توضیح داد: هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی مقالات پر استناد و تحلیل شبکه‌های استنادی از طریق شناسایی مراکز اصلی تاثیر و رصد جریان دانش و همچنین تشخیص استنادهای متقابل و تاثیر همکاری‌ها داده‌ها را تحلیل کند.
می‌تواند تحلیل کند که کدام پژوهشگران به یکدیگر استناد کرده‌اند و آیا این استناد هم‌راستا و در جهت تایید بوده و یا یکدیگر را نقض کرده‌اند.
هوش مصنوعی می‌تواند روندهای پژوهشی نوظهور را شناسایی کند
وی در مورد نحوه شناسایی روندهای علمی و کشف موضوعات نوظهور گفت: یکی از شیوه‌های شناسایی روندهای علمی، تحلیل کلان داده‌هاست.
هوش مصنوعی با در اختیار داشتن داده‌های زیادی که از منابع مختلف گردآوری می‌کند امکان تحلیل کلان‌داده دارد.
همچنین می‌تواند از مقالات، ثبت اختراعات و منابع مختلف کمک بگیرند و از طریق کلمات کلیدی و ...
موضوعات نوظهور را شناسایی کنند.
این پژوهشگر در مورد امکان پیش‌بینی استنادها توسط هوش مصنوعی توضیح داد: این امکان می‌تواند برای پژوهشگران جوان مفید باشد و می‌تواند پیش‌بینی کند مقالات اخیر بر اساس یادگیری استنادی مقالات قبلی چقدر می‌تواند اثر گذار باشند و چقدر می‌توانند استناد بگیرند و پژوهشگران جوان باید در کدام موضوعات بیشتر کار کنند تا دیده شوند؟
وی با اشاره به اهمیت شناسایی موضوعات نوظهور گفت: موضوعات نوظهور می‌تواند پژوهش‌ها را به سمت حوزه‌های پر پتانسیل هدایت کند، از رقابت پر هزینه در حوزه‌های پر اشباع پیشگیری می‌کند و از پژوهش‌های تکراری جلوگیری می‌کند و می‌تواند از این طریق به سیاست‌گذاری علمی و سرمایه‌گذاری هدفمند کمک کند.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در مورد مزایا و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابی پژوهش‌ها اظهار کرد: سرعت بالا، پیش‌بینی دقیق و تحلیل همزمان داده‌های چندمنبعی از جمله مزایای هوش مصنوعی است ولی در عین حال چالش‌هایی از جمله در کیفیت داده‌ها، مسائل اخلاقی و حریم خصوصی و سوگیری و همچنین تفسیرپذیری نتایج و فرآیند تفسیر و تحلل وجود دارد که البته این چالش‌ها راهکارهایی دارد که در دنیا در حال بررسی است.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 06 آذر 1403 - 21:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0