FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 03 آذر 1403 - 10:40
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: جای رشته فقه مقاومت در حوزه‌های علمیه خالی است و باید به آن پرداخته شود.
مقاومت،فقه،حوزه،علميه،معرفتي،فكري،اسلامي،فقهي،معنوي،رشته،مسا ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد با گرامیداشت جایگاه و مقام شهدای مقاومت اظهار کرد: بزرگترین دغدغه سید مقاومت، مسائل مربوط به فرهنگ و معنویت و معرفت بود و در جلسات متعددی که با ایشان بودیم و حتی در محضر رهبر معظم انقلاب حضور یافتیم و یا بارها با ایشان گفتگوی مفصلی داشتیم این بود که نگران وضع فکری و معنوی و معرفتی و اخلاقی نیروها بودند.
وی گفت: حتی در سفر به لبنان و بیروت و مقر و منزل ایشان گفتگویی داشتیم و در مقطعی از بنده خواستند مدت کوتاهی را برای بحث‌های معرفتی حزب‌الله اختصاص دهیم؛ سید حسن نصرالله می‌گفت کار من جهادی و سیاسی و نظامی است و مجالی برای بحث‌های فکری و معنوی و معرفتی نداریم و نگران هستم روزی پشت جبهه مقاومت به لحاظ معنوی و معرفتی خالی شود.
عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانیِ پیشرفت افزود: ما طلاب و اصحاب حوزه اولین رسالت‌مان همین است که می‌خواهیم از مجموعه عظیم حوزه علمیه ایران و دیگر حوزه‌های علمیه شیعه و سایر مراکز علمی جهان اسلام اگر اندک تجربه‌ای در مسائل جهانی داریم، آن را عرضه کنیم.
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار کرد: در این راستا تقاضا داریم اقدام اساسی و بنیادین با هدف تقویت معنوی و معرفتی و فکری دنبال کنیم، در این زمینه با تلاش مدیر حوزه‌های علمیه کشور تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و متولیان حوزه در مسائل بین المللی صاحب بینش و تجربه هستند، ولی شاید توقع ما بیش از این است.
وی گفت: ما یک اقدام اساسی و وسیع‌تر از نظر کمی و کیفی باید انجام دهیم، یکی از کارهایی که وظیفه ماست به آن توجه داشته باشیم، کار در حوزه فقهی است، خوشبختانه حوزه قم به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان حوزه‌ای زنده و پویا و پر تلاش و پیشرویی در این حیطه فعال است و بسیاری از حوزه‌های جدید نیز به مباحث به روز پرداخته‌اند.
آیت‌الله رشاد ادامه داد: در این راستا در حوزه الهیات و فلسفه و سیاست و اخلاقیات و در حوزه فقه رشته‌های فراوانی را تأسیس کرده ایم و در آستانه تأسیس هستیم و این سیاست در حوزه‌های سطح کشور نیز دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه جای رشته فقه مقاومت در حوزه‌های علمیه خالی است و باید بدان پرداخته شود گفت: مقاومت یک عمل و تکلیف شرعی است که برای مقابله با کفر و ظلم و دفاع از عدالت و تحقق معنویت و ارتقای معرفت و برای صیانت از حریت انسان و صیانت از حقوق انسان‌ها وارد میدان می‌شویم و شهید می‌دهیم و اینها همه احکامی دارد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ما نیاز مند این هستیم که در عرض دیگر رشته‌های جدید و فراوانی که در فقه زنده و زاینده مکتب اهل بیت (ع) و مجموعه فقه اسلامی پدید آمده و روزافزون توسعه می‌یابد جای بزرگی را برای فقه المقاومه باز کنیم.
وی بیان کرد: مقاومت در مقابل معایشت و تتبیع است اما جریانی درصدد است روابط مسلمانان و آزادگان جهان را با کانون جنایت و جباریت و قداریت و اشغال گری و ضد بشریت صهیونی طبیعی کند و درصدد عادی سازی است.
آیت‌الله ارشاد اظهار کرد: داشتن روابط مسالمت‌آمیز به نفسه خوب است، اما صلح میان شکارچی و شکار به ضرر شکار تمام می‌شود، چرا که او می‌خواهد از فرصت استفاده کند و شکار را بدرد، چگونه می‌توانند در مسالمت زیست کنند.
وی تصریح کرد: مقاومت در مقابل معایشت ظالمانه است، وقتی غارتگر می‌گوید سکوت کنید و من زمین را اشتغال و خانه‌ها را ویران می‌کنم و جوانان را از میان می برم و نباید سخن بگویید وگرنه از نظر ما تروریست هستید، چگونه می‌توان با چنین جبهه‌ای، روابط مسالمت‌آمیز داشت.
مؤسس انجمن جهانی فلسفه دین اسلامی در مورد فقه مقاومت نیز گفت: فقه مقاومت عبارت از یک فقه جامع که گرانیگاه آن ایستادگی و مردانگی و حریت و تسلیم ناپذیری و آزادی خواهی در همه عرصه هاست، تصور نشود فقه مقاومت در عرصه بدن در معرض باشد، بلکه روح افراد و تمامیت جسمی و نفس نیز جزئی از آن است.
وی افزود: مقاومت در دفاع از عِرض و آبروی انسان‌ها و دفاع از فرهنگ و تمدن و حریت و حقوق و عقیده انسان‌ها و افکار و مدنیت و اقتصاد و منابع است؛ ما به عنوان حوزه موظف هستیم به تأسیس این رشته بپردازیم و در این باره از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه ایران تقاضا و اعضای شورای حوزه تهران و مدیریت محترم تقاضا داریم این رشته را در مؤسسه آموزش عالی امام رضا (ع) اجرا کنیم.
آیت الله رشاد اظهار کرد: در حوزه مقاومت، ابهام‌ها و مسائل زیادی وجود دارد برای نمونه عملیات شهادت طلبانه چه حکمی دارد و آیا جایز است و تقاوت آن عملیات انتحاری چیست و تروریسم کیست و تفاوت مقاومت با حوزه جهاد کدام است و دیگر پرسشهای فقهی و فکری که مبنای رفتار فکری و سلوک فقهی ماست.
وی گفت: فقه چارچوب زیست مومنانه است و قواعد فقهی فراوانی که در فقه مقاومت قابل بحث است باید در این چارچوب تهیه شود که به زودی ارائه می‌گردد، امید است با برنامه ریزی و مدیریت و اطلاع رسانی و و جذب افراد فاضل و خوش فکر و مستعد بتوانیم این رشته را به زودی ایجاد کنیم.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 03 آذر 1403 - 17:51 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0