FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بازجست آزادگی و عدالت حقیقی می‌تواند ضامن کنونی وحدت عمومی باشد


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 30 آبان 1403 - 16:26
آنچه موجب حفظ وحدت و پیروزی انقلاب ۵۷ شد، نتیجه اقبال به بازجست اصالت‌های فراموش شده آزادگی و عدالت ایرانی و اسلامی در گذشته و حرکت در طریق رستگاری و آمادگی برای عدالت موعود بوده است.
ايران،داوري،وطن،استاد،آزادگي،تاريخي،وحدت،ريشه،باطن،قوم،كهن،ظ ...

به گزارش خبرنگار مهر چندی پیش در خانه اندیشمندان علوم انسانی نشستی با عنوان «ایرانشناسی «ایرانی» و دلالت‌های فکری آن برای امروز» برگزار شد که رضا داوری اردکانی، چهره ماندگار فلسفه برای این مراسم یادداشتی نگاشته بود؛ بهروز فرنو، عضو هیئت مدیره بنیاد فردید به بهانه سخنان استاد خود یادداشتی نگاشته و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده که در ادامه می‌خوانید؛
گنج علم ما ظهر مع ما بطن
گفت از ایمان بود حب الوطن
این وطن مصر و عراق و شام نیست
این وطن شهری است کان را نام نیست
ای خوش آن کو یابد از توفیق بهر
کو رود رو سوی آن بی‌نام شهر
آن قدر در شهر تن ماندی اسیر
کان وطن یکباره رفتت از ضمیر
تا به چند ای شاهباز پر فتوح
باز مانی دور، از اقلیم روح
تا به کی ای هدهد شهر سبا
در غریبی مانده باشی بسته پا؟
جهد کن!
این بند از پا باز کن
بر فراز لامکان پرواز کن
«شیخ بهایی»
برای افتتاح نشست دلالت‌های فکری ایران‌شناسی، در مسائل روز، آقای دکتر داوری، استاد صاحب نظر حکمت و فلسفه، پیامی فرستاده بودند که با توجه به مسائل سیاسی حاد کشور، جای توجه، تأمل و گفتگوی ویژه دارد.
قبل از آغاز بحث، لازم میدانم از اهتمام حضرت استاد داوری و زحمات گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و نیز آقای دکتر مالک شجاعی، نسبت به برگزاری این نشست، در هفته گذشته، تشکر کنم.
اما جناب استاد، مطلب را با پرسش از آنچه ایران بدان ایران است، آغاز کرد!
و از وصف وجه جغرافیایی سیاسی ایران به سابقه اعتلای تاریخی و فرهنگی کشور رسید و از آنجا به وطن دوستی و حقیقت آن!
با شنیدن این سخن، یاد ابیات فوق از شیخ بهایی افتادم که گر چه شیخ در آن ابیات به وطن ظاهر، توجهی ندارد و نظرش معطوف به باطن است، اما تلقّی من این است که از ظاهر دوستی زادبوم ایران هم می‌توان به آن باطن رسید!
چه بسا که این تلقی به نظر استاد داوری نزدیکتر باشد؛ از آنجا که تأمل در خود لفظ ایران و ریشه آن هم موید این معنای جمع ظاهر و باطن است.
چنانچه گفته شده است که لفظ ایران با شرافت و آزادگی نسبت دارد و ریشه آن از "ایرن ویجه" به معنای "سرزمین آزادگان" گرفته شده است.
همچنین این ریشه رجوعی دارد به خاستگاه مقدس قوم آریا، در قصص و روایات آئینی کهن.
می‌دانیم که اصولاً در روایات کهن، استقرار و یکجا نشینی هر قوم به منزله ریشه در خاک داشتن و از آنجا سر به آسمان برداشتن بوده است.
یعنی در آن ادوار، توطّن در سرزمینی که حیات، ثمره بهره‌مندی از برکات آن بود، وجهی آئینی، اعتقادی و ایمانی نیز داشته است.
لذا آزادگی در ایران زمین نیز به معنی آزادی از بندگی غیر و مطامع، ستایش اهورمزدا و شکر رحمت و برکات ایران‌زمین بوده است.
پس ایمان و وطن دوستی، نه تنها طبق قول رسول اکرم (ص) در دوره اسلامی، ارتباطی باطنی دارند، بلکه در ایران کهن هم نسبتی کامل با یک‌دیگر داشته اند.
این وحدت آئینی ظاهر و باطن که موجب استقرار و توطن قوم در زادبومی مقدس بوده است، به تعبیر مرحوم فردید حکایت از احوال پریروزی قوم و جامعه‌ای قریب به معنای امت واحده اولیه، به معنای قرآنی لفظ، دارد.
لذا می‌توان پذیرفت که حکمت، فضیلت و آزادگی که در ایران کهن و باستان ریشه داشته، بعد اسلام هم در دوره‌های اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی، موجبات این تعالی را فراهم آورده و بعد به نهضت‌های شیعی در ایران‌زمین، مدد رسانده است.
اما این احوال آزادگی در فراز و فرود روزگار ایران زمین، بر یک وضع نمانده است و همانطور که آقای دکتر داوری متذکر آن است، صورت‌های تاریخی قدیم و جدید تفکر، فرهنگ و تمدن بر وضع دیروزی و امروزی و بعضاً فردایی ایران زمین، غالب شده است.
صورت‌های تاریخی مختلف و حوادثی گوناگون که به تصریح آقای دکتر داوری شاید کمتر قومی موارد گوناگون آن را تجربه کرده باشد!
چنانچه ایران در عصر جدید با مدرنیته و عالم تجدد خودبنیاد، مواجه شده است؛ مواجهه‌ای که بخصوص در دوره قاجار و پهلوی، ایران را به طور کامل دستخوش اقدامات استعماری بیگانگان و حوادث عالم کرده بود؛ استعماری که مقابله با آن، زمینه ساز انقلاب اسلامی شد.
البته که به این صورت‌های تاریخی غالب، چه قبل و چه بعد از اسلام، چه دوره غلبه تشیع به بعد و دوران جدید، باید فکر کرد.
تأمل در صورت‌های تاریخی گذشته که اکنون موادی از صورت غالب تاریخ جدید و کنونی هستند.
لذا بدیهی است که باید مطابق با امکانات و بضاعت و خودآگاهی به ابتلائات تاریخی، این مرز و بوم، قدم برداشت؛ نه بر اساس غرور کاذب احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها در دفاع از تحجر یا تجدد!
چه در اوضاع پر مخاطره کنونی، برداشتن بی ملاحظه هر قدمی می‌تواند به افزایش بحران و تفرقه بیانجامد.
همچنین به تصریح استاد داوری، با لحاظ این شرایط و اجتناب از غرور کاذب، باید راهی برای مقابله و مدارا با دشمنان و نجات از تفرقه و تشتت اجتماعی جست!
حالا اگر در نظر بیاوریم آنچه موجب حفظ وحدت و پیروزی انقلاب ۵۷ شد، نتیجه اقبال به بازجست اصالت‌های فراموش شده آزادگی و عدالت ایرانی و اسلامی در گذشته و حرکت در طریق رستگاری و آمادگی برای عدالت موعود، ظهور منجی و تحقق امت واحده پس فردای تاریخ بوده است، پس حرکت در طریق تحقق انتظارات ایجاد شده در عرصه مقاصد اصلی انقلاب، می‌تواند ضامن کنونی وحدت عمومی نیز باشد.
یعنی باز جست آزادگی و عدالت حقیقی.
لذا اگر تورم قیمت‌ها، فساد، رانت و انحصار امکانات و سمت‌ها در مراکز قدرت، مانع تحقق مقاصد اصلی انقلاب باشد، بدیهی است که وحدت حاصل مخدوش می‌گردد و تفرقه مانع لحاظ عمومی مخاطرات پیش روی و و علاقه و وحدت در تأمین مصالح عمومی کشور و تأمین مقاصد میهنی می‌شود.
اینجا است که استاد داوری نگران سست شدن پیوستگی عمومی با وطن است.
لذا اگر او اکنون ایران را دردمند و تنها می‌بیند، نه فقط تهدید سیاست‌های استکباری آمریکا و اسرائیل، در جهان و منطقه، این نگرانی را ایجاد کرده است، بلکه مشکلات تحقق وفاق ملی در داخل کشور هم بر این نگرانی افزوده است!
آنجا که او می‌گوید: اکنون ایران دردمند و تنها است.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 30 آبان 1403 - 20:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0