FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب و کتابخوانی بنیادی‌ترین ارکان توسعه فرهنگی جامعه است


 

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 30 آبان 1403 - 18:41
معاونت حقوقی امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنیادی‌ترین ارکان توسعه فرهنگی جامعه، کتاب و کتابخوانی است.
كتاب،فرهنگي،ترويج،برگزاري،ايجاد،توسعه،ديجيتال،دسترسي،سطح،اجت ...

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی محمدی معاونت حقوقی امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، پیامی صادر کرد.
مشروح متن این پیام در ادامه می‌آید؛
هوالحکیم
بنیادی‌ترین ارکان توسعه فرهنگی جامعه، کتاب و کتابخوانی است، زیرا کتاب به‌عنوان میراث‌دار اندیشه‌های بشری و ابزار انتقال دانش، مهم‌ترین راه برای ارتقای آگاهی و شعور اجتماعی به شمار می‌رود.
کتاب‌ به‌عنوان میراث‌دار اندیشه‌ها، تجربه‌ها و دانش بشری، نقشی بی‌بدیل در رشد فردی و اجتماعی دارند.
اگر بخواهیم جامعه‌ای فرهیخته، پویا و پیشرو بسازیم، باید به جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
کتاب‌ نه‌تنها ابزارهای انتقال علم و فرهنگ هستند، بلکه به عنوان عامل‌های اصلی شکل‌دهنده به هویت فردی و جمعی نیز عمل می‌کنند.
به همین دلیل، ترویج کتاب‌خوانی از اهمیتی ویژه برخوردار است.
مطالعه کتاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت تفکر انتقادی، خلاقیت، و توسعه مهارت‌های حل مسئله شناخته می‌شود.
از سوی دیگر، کتاب‌ این امکان را می‌دهد که در گستره‌ای وسیع از زمان و مکان، به اندیشه‌ها و تجربیات دیگران دست یابیم و از آن بهره‌مند شویم.
اهمیت کتاب‌خوانی در سطوح مختلف جامعه
کتاب‌خوانی تنها مختص به گروه‌های خاصی از جامعه نیست.
بلکه در تمام اقشار، از کودکان و نوجوانان گرفته تا بزرگسالان و متخصصین، باید ترویج یابد.
در دنیای امروز که با سرعتی بی‌نظیر در حال تغییر است، کتاب‌خوانی می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم در هم‌سطح‌سازی دسترسی به دانش، ایجاد فرصت‌های برابر و افزایش آگاهی عمومی عمل کند.
در این راستا، استان‌های مختلف کشور هرکدام ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌توانند به‌عنوان بستری مناسب برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی عمل کنند.
برای نمونه، استان‌هایی با جمعیت جوان و علاقه‌مند به فناوری، می‌توانند با استفاده از ابزارهای دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین، فعالیت‌های کتاب‌خوانی را تسهیل کنند.
در این استان‌ها، برگزاری مسابقات آنلاین کتاب‌خوانی یا تشویق به عضویت در اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان می‌تواند موجب گسترش دسترسی به منابع علمی و ادبی شود.
از سوی دیگر، استان‌هایی با تاریخ فرهنگی غنی و جمعیت سنتی‌تر، می‌توانند از طریق برگزاری جشنواره‌های کتاب، نشست‌های نقد و بررسی کتاب، و برنامه‌های فرهنگی محلی، ترویج کتاب‌خوانی را در سطح جامعه تقویت کنند.
در این مناطق، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها و مدارس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر با اهمیت کتاب و تشویق به مطالعه شود.
فعالیت‌های لازم در استان‌ها برای توسعه کتاب‌خوانی
۱.
ایجاد کتابخانه‌های عمومی و تخصصی در مناطق مختلف:
۲.
⁠یکی از نیازهای اساسی در توسعه کتاب‌خوانی، فراهم کردن دسترسی آسان به منابع کتابی است.
بنابراین، راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار، امری ضروری است.
پشتیبانی از نویسندگان محلی: به‌منظور ایجاد انگیزه برای تولید محتوای کتابی و فرهنگی در سطح استان‌ها، لازم است حمایت‌های ویژه‌ای از نویسندگان و مولفان محلی صورت گیرد.
برگزاری مسابقات نوشتاری و اعطای جوایز به آثار برتر می‌تواند مشوقی برای تولید محتوای بومی باشد.
3.
ارتقاء برنامه‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها:ترویج کتاب‌خوانی باید از سنین پایین آغاز شود.
در این راستا، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای معلمان، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، و ایجاد کتابخانه‌های کوچک در مدارس می‌تواند پایه‌گذار آینده‌ای روشن برای فرهنگ کتاب‌خوانی باشد.
۴.
برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کتاب در سطح استان‌ها:این رویدادها نه تنها فرصتی برای دسترسی به کتاب‌های جدید فراهم می‌آورد، بلکه موجب برقراری تعاملات فرهنگی و علمی در سطح استانی می‌شود.
ظرفیت‌های موجود در استان‌ها برای ترویج کتاب‌خوانی
۱.
همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد :بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های فرهنگی فعال هستند و می‌توانند در راستای ترویج کتاب‌خوانی و ایجاد برنامه‌های آموزشی موثر مشارکت داشته باشند.
۲.
استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی:با گسترش فضای دیجیتال، استان‌ها می‌توانند از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج کتاب‌خوانی استفاده کنند.
ایجاد کمپین‌های دیجیتال و برگزاری جلسات آنلاین با نویسندگان و محققان می‌تواند مخاطبان جدیدی را جذب کند.
۳.
توسعه پلتفرم‌های دیجیتال کتاب‌خوانی:ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی و اشتراک‌گذاری دیجیتال کتاب‌ها، به‌ویژه در مناطق دورافتاده، می‌تواند گامی موثر در دسترسی به منابع علمی و فرهنگی باشد.
بنابراین به عنوان نتیجه گیری؛ کتاب و کتاب‌خوانی باید در قلب سیاست‌گذاری‌های فرهنگی ما قرار گیرد، زیرا تنها از این طریق می‌توانیم به ارتقای سطح فرهنگی جامعه، افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی، و در نهایت، توسعه پایدار کشور دست یابیم.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 30 آبان 1403 - 19:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0