FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جهاد تبیین در ویکی شیعه


جهاد تبیین

ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
 

جهاد تبیین اصطلاحی است که به دنبال سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ش، مورد اشاره قرار گرفته، و در آذرماه سال ۱۴۰۰ش، جهت روشن کردن افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های انجام شده در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. نوشتار پیش رو ضمن بیان واژه‌های «جهاد» و «تبیین» به اهمیّت و جایگاه آن و آثاری که تبیینِ حقایق در جامعه مانند جلوگیری از تحریف، ایجاد گفتمان، از بین رفتن مشکلات و ...، دارد، می‌پردازد. علاوه بر این، جهاد تبیین الگوها و الزامات اخلاقی‌ای دارد که در صورت رعایت آن‌ها، اثربخش خواهد بود.
 

فهرست مندرجات

۱ - مفهوم‌شناسی
۲ - اهمیت و جایگاه
۳ - ثمره و آثار تبیین
       ۳.۱ - جلوگیری از تحریف
       ۳.۲ - ایجاد گفتمان
       ۳.۳ - حفظ پشتوانه اجتماعی
       ۳.۴ - از بین رفتن مشکلات
۴ - مصادیق تبیین
       ۴.۱ - دستاوردهای انقلاب و کارآمدی نظام
       ۴.۲ - ظرفیت‌های نظام و انقلاب
       ۴.۳ - تاریخ معاصر و مشروطه
       ۴.۴ - دشمنی‌های استکبار
       ۴.۵ - خطر نفوذ
       ۴.۶ - حفظ وحدت
       ۴.۷ - اندیشه‌ی مقاومت
       ۴.۸ - تکیه بر توان داخلی
       ۴.۹ - سبک زندگی اسلامی
۵ - الگوهای تبیین
۶ - الزامات اخلاقی و محتوایی
       ۶.۱ - توکل و اخلاص
       ۶.۲ - تقوای قلم و زبان
       ۶.۳ - پرهیز از سیاه‌نمایی
       ۶.۴ - شجاعت و حرّیت در بیان
۷ - نتیجه‌گیری
۸ - فهرست منابع
۹ - پانویس
۱۰ - منبع
 

۱ - مفهوم‌شناسی

[ویرایش]

ترکیب دو واژه «جهاد» و «تبیین» از سوی رهبر معظم انقلاب، به‌صورت توأمان
[۱]
به‌ معنای تلاش جهت مقابله با اهداف دشمن، جهت غبار آلوده کردن ذهن جوانان و عموم مردم است. چراکه واژه‌ی «جهاد» عبارت است از مبارزه و تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدفی که با درگیریِ با دشمن همراه است.
[۲]
بر این اساس هر تلاش و کوششی جهاد نخواهد بود.
[۳]
زیرا از شرایط اصلی جهاد، مقابله با حرکت خصمانه و غرض‌آلود دشمن است.
[۴]

واژه‌ی «تبیین» به معنای روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از هیاهو و جنجال است.
[۵]
زیرا مساله «تبیین» و بیان حقیقت، از عمده اهداف انبیاء الهی بوده است. چراکه عدم شناخت حقیقت، عامل مهمِ گمراهی انسان است.
[۶]
به‌همین جهت بایستی حقیقت را آشکار کرده و گره‌های ذهنی را باز نمود.
[۷]
بر این اساس جهاد فکری نیز از انواع جهاد بوده و باید دشمنی را که ممکن است از طریق انحراف فکر و‌اندیشه‌ها، انسان را در ورطه‌ی خطا و اشتباه‌ انداخته و عنصر جوان و عموم مردم را غافل نماید؛ از آن جلوگیری نمود.
[۸]
 

۲ - اهمیت و جایگاه

[ویرایش]

مساله «جهاد تبیین» به تصریح قرآن کریم (لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّٰاسِ وَ لاٰ تَکْتُمُونَهُ‌.)
[۹]
اهمیّتی بسیار ژرف دارد، چراکه هم جنبه‌ی الهی دارد، هم جنبه‌ی انسانی دارد. بدین‌بیان که تبیین، دستگیری از دل‌ و ذهن‌ِ ِانسان‌هایی است که دچار عدم علم، شک و جهالتند.
[۱۰]
به‌همین جهت مواجهه با حرکتِ گمراه‌کننده‌ای که هدف دشمن بوده و فکر، ذهن جوان و عموم مردم را در ابهام و شک نگه می‌دارد؛ از مسیر جهاد تبیین، قابل جلوگیری و خنثی کردن است. زیرا بر اساس این آیه شریفه (اَلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ یَخْشَوْنَ اَحَداً اِلاَّ اللّٰهَ‌.)
[۱۱]
مهم‌ترین وظیفه تبلیغ و تبیین است.
[۱۲]
به‌گونه‌ای که آیت ‌الله خامنه‌ای در بیان اهمیّتِ این موضوع می‌فرماید:
«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.»
[۱۳]

بنابراین تبیینِ حقیقت و اطلّاع‌رسانی به افکار عمومی بسیار مهم است؛ زیرا در یکی از جریان‌های تاریخی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، خدای تعالی نیز از طریق آیه‌ی (وَ اِذْ تَقُولُ لِلَّذِی اَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَاَنْعَمْتَ عَلَیْهِ اَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَتَخْشَی النَّاسَ وَاللَّهُ اَحَقُّ اَنْ تَخْشَاهُ.)
[۱۴]
اطلّاع‌رسانی کرد و حقیقت قضیّه (دستور ازدواج حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) با همسر مطلّقه زید «پسرخوانده پیامبر اکرم»)
[۱۵]
را نشان داد.
[۱۶]
همچنین در ماجرای مجاهدت‌های حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)، این بزرگوار جهاد تبیین و جهاد روایت را، راه‌انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.
[۱۷]

با توجه به مطالبی که در اهمیّت جهاد تبیین، عنوان شد می‌توان به این مهم اشاره نمود که تفکّر اسلامی بر مبنای آیه‌ی شریفه (فَاِنَّما عَلَیْکَ الْبَلاغُ.)
[۱۸]
اهمیّت و جایگاه تبیین در روش‌ِ اندیشدن ِجامعه است.
[۱۹]
چراکه یکی از مهمترین حرکت‌های جهادی ائمه (علیهم‌السّلام) بر اساس حدیث شریف «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اَحْیَا اَمْرَنَا.»
[۲۰]
«جهاد تبیین» بوده و بر آن تاکید ورزیده‌اند.
[۲۱]
 

۳ - ثمره و آثار تبیین

[ویرایش]

تبیین به‌صورت مجاهدانه اگر در بستر فکر و‌ اندیشه‌ی اسلامی و رعایت شرایط، شاخصه‌ها و مؤلفه‌های آن، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد، صورت پذیرد آثاری ژرف در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ...، به‌دنبال خواهد داشت که برخی از آن‌ها عبارتند از:
 

۳.۱ - جلوگیری از تحریف

یکی از جلوه‌های مبارزه با تحریف «جهاد تبیین» است. به‌این بیان که امروز دشمن، به دنبال تحریف حقایق در چشم مردم است تا بتواند عمل و بازو و اراده‌ی مردم را به‌سمت گمراهی بکشاند؛
[۲۲]
که یکی از نمونه‌های آن تطهیر رژیم طاغوت (رژیم پهلوی) است.
[۲۳]
‌ در حالی که سم‌پاشی و تشویش اذهان و افکار جوانان و پوشاندن چهره‌ی تابناک اسلام و منحرف ساختن جوانان با عناوین فریبنده و رنگارنگ، از مهمترین آسیب‌های فکری بود که توسط رژیم پهلوی رقم می‌خورد.
[۲۴]

بر این اساس امروز همه‌ی افراد، ـ چه کسانی که بیاناتشان در حوزه‌های وسیع کاربُرد دارد، چه کسانی که در حوزه‌های کوچکتر سخنانشان مؤثّر واقع می‌شود ـ اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار می‌گیرد، وظیفه دارند تبیین کنند.
[۲۵]

امام ‌خمینی در تحلیل انحراف به سه حوزه فردی، اجتماعی و سیاسی توجه دارد؛ در تحلیل انحراف فردی طبق آموزه‌های قرآن کریم معتقد بود انسان مختار است که میان صراط مستقیم و راه کج، یکی را انتخاب کند و اگر از راه راست دور شود، منحرف است
[۲۶]
همچنین تخطی از دین و احکام دینی، اعمال خلاف اخلاق و هر کاری را که مورد رضایت خدا نباشد، عامل انحراف می‌دانست،
[۲۷]
[۲۸]
بنابر نظر ایشان، چنین انحرافی برخاسته از خودخواهی است که در حب دنیا تجلی کرده‌ است و انسان را به کج‌روی و خطا می‌کشاند به باور امام‌ خمینی تربیت نکردن نفس موجب بیماری‌های گوناگون روحی و فساد اخلاقی و انحراف می‌شود، در این راه علم و دانش، بدون توجه به خدا و معنویت و برای کسب مال و مقام، نیز موجب انحراف است.
[۲۹]
[۳۰]
[۳۱]
امام‌ خمینی در تحلیل انحراف اجتماعی نیز بر این باور است که جامعه متشکل از فرد فرد انسان‌هاست و چنان‌که انحرافات فردی برطرف شود، جامعه نیز از لغزش و کج‌روی در امان می‌ماند ازاین‌روی ایشان بر رعایت قانون در جامعه اسلامی توسط تمامی اعضای آن، اعم از مسئولان و مردم تاکید می‌کرد و اساس عامل کج‌روی را شکستن قوانین جامعه می‌دانست. از سوی‌ دیگر از نظر امام‌ خمینی انحراف فکری و فرهنگی، خطرناک‌ترین نوع انحراف است و فراموش کردن اهداف اصلی و مشغول شدن به مسائل فرعی و اختلاف بر سر آن را از مصادیق انحراف فکری می‌دانست. همچنین امام‌ خمینی در بعد سیاسی، ضمن تاکید بر حکومت عادل و صالح، انحراف ملت‌ها را برخاسته از انحراف حکومت‌ها می‌شمرد و ریشه انحراف حاکمان را گرفتاری در هواهای نفسانی، وابستگی به شرق و غرب و تلقی جدایی دین از سیاست ارزیابی می‌کرد از دیدگاه ایشان روی کار آمدن خاندان پهلوی و جایگزینی و ترویج فرهنگ غربی به ‌جای فرهنگ اسلامی ازجمله عوامل مؤثر در شکل‌گیری انحرافات و کج‌روی‌های سیاسی بوده‌ است.
[۳۲]
 

۳.۲ - ایجاد گفتمان

ارائه تبیین صحیح و جامع، گفتمان جدیدی را در موضوعات و مسائل مختلف ایجاد می‌کند که عامل مهمی است جهت عملیاتی شدن ارزش‌های انقلاب که ریشه در مبانی محکم دین دارند. به این معنا که یکی از نتایج تبیین، باعث شکل‌گیری گفتمان در جامعه می‌شود که تاثیر ژرفی در تحقق پیدا کردن آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب دارد. به‌همین‌ جهت امام خمینی جهت به‌ثمر نشاندن نهضت و انقلاب مردمی، همه‌ی تاثیرگذاران در این جریان را به تبیین جنایت‌های شاه وا داشته و آن را به‌عنوان مساله‌ای عقلی، شرعی و جدانی تکلیف می‌نماید.
[۳۳]
زیرا ایجاد یک فکر، یک گفتمان، یک جریان فکری در جامعه، به دست خواص و‌اندیشمندان جامعه است؛ آن‌ها هستند که می‌توانند فکر ملت‌ها را به سمتی جهت داده و هدایت نمایند که مایه‌ی نجات ملت‌ها شود؛
[۳۴]
و این مهم با تبیینِ لازم ـ تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون ـ حاصل می‌شود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.
[۳۵]
 

۳.۳ - حفظ پشتوانه اجتماعی

از دیگر آثار تبیین با لحاظ شیوه‌ها و شرایط مطلوب آن، حفظ حضور مردم در صحنه‌های مهم اجتماعی است. زیرا اگر تبیین به‌هنگام و درست انجام پذیرد، اهداف دشمن جهت نا امیدسازی، شک و تردید و بدبینی به نظام اسلامی در بین جمعیّت جوان و عموم جامعه، از بین خواهد رفت. چراکه غفلت از حیله‌های دشمن، فرصت‌آفرین بوده و این مهم در توصیه‌های حضرت امیر (علیه‌السلام) مورد تاکید قرار گرفته است.
[۳۶]
زیرا آن حضرت (صلوات‌الله‌علیه) در این خصوص می‌فرماید: «مَن‌ نامَ‌ لَم‌ یُنَم عَنهُ؛ آن‌که به خواب رود، (بداند که‌) دشمنِ او نخوابیده است.»
[۳۷]
بر این اساس جهت حفظ پشتیبانی‌های مردمی بایستی روشنفکران، نویسندگان، شاعران علمای دین ـ که وظیفه‌ی سنگین‌تری دارند ـ این مهم را برای مردم تبیین کنند که در کجای راه قرار دارند و ایشان را آگاه و با بصیرت نگه دارند.
[۳۸]
 

۳.۴ - از بین رفتن مشکلات

هنر تبیین اگر به‌هنگام، توسط علما، اهل فرهنگ و ادب که با دل‌ها و افکار ملّت‌های مسلمان سر و کار دارند، درست و منطقی صورت پذیرد؛ اراده و توانمندی‌های مردم، مشکلات و سختی‌ها را مرتفع خواهد نمود.
[۳۹]
 

۴ - مصادیق تبیین

[ویرایش]

کارکردها و مصادیق جهاد تبیین اگر با تکیه بر اسناد و تاریخ واقعی و همچنین فعالیت‌های انجام گرفته نسبت به آن صورت پذیرد، بسیاری از گره‌هایی که در ذهن عموم مردم پدید خواهد آمد را، از بین خواهد برد. بدین‌جهت در این خصوص، می‌توان به برخی از مصادیق بسیار مهم که در جامعه به تبیین نیاز دارد، اشاره نمود:
 

۴.۱ - دستاوردهای انقلاب و کارآمدی نظام

دستاوردهای انقلاب حقیقتاً عظیم و شگفت‌آور است؛ البتّه متاسّفانه در تبیینِ این دستاوردها، کار کمی صورت پذیرفته است.
[۴۰]
زیرا دشمنان به‌شدت در تلاشند که ناکارآمدی نظام اسلامی را القا کنند.
[۴۱]
به‌همین جهت در تبلیغاتِ خود سعی می‌کنند دستاوردها را کوچک نشان داده و آنچه را که این ملت به‌دست آورده، از قلم بیندازند.
[۴۲]
بنابراین تبیین دقیق دستاوردهای انقلاب اسلامی و میزان کارآمدی و موفّقیّت آن، نقش بسیار مهمّی در جهت تحکیم پایه‌های مردمی نظام و حفظ و تداوم آن دارد.
[۴۳]
 

۴.۲ - ظرفیت‌های نظام و انقلاب

تبیین و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، نظیر اقتصاد مقاومتی،
[۴۴]
تولید ملّی ـ داخلی و اولویت دادن به آن،
[۴۵]
ظرفیّت نیروی انسانی جوان،
[۴۶]
که با جدّی گرفتن آن ـ در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی ـ و کمک مردم، کارها رو به اصلاح خواهد رفت.
[۴۷]
به‌همین جهت این مهم، مورد تاکید و تبیین امام خمینی (قدّس‌سره) نیز بوده است.
[۴۸]
چراکه قرآن کریم، در آیه‌ی (وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَاَنتُمُ الْاَعْلَوْنَ اِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ.)
[۴۹]
به این موضوع اشاره نموده است. بر این اساس، تبیین ضرورت نگاه به داخل کشور برای حلّ مشکلات، باید جزء واضحات و بیّنات فکری مردم بشود. باید این قدر گفته بشود، تبین بشود که به‌صورت یک گفتمان ِقطعی درآید.
[۵۰]
 

۴.۳ - تاریخ معاصر و مشروطه

تاریخ‌نگاری مشروطه به صورت مستند و قوی، یکی از مسائلی است که باید درست تبیین شود و در سطوح مختلف ـ چه در سطوح دانش‌آموزی و دانشگاهی، چه در سطوح تحقیقی ـ پخش و منتشر شود.
[۵۱]
زیرا کشوری که دویست سال از جوانب گوناگون بر آن فشار آورده شده تا همه‌ی خصوصیات ممتاز یک ملت بزرگ را در آن بکوبند و ضعیف و سرکوبش کنند؛ حقایق آن نیاز به تبیین دارد.
[۵۲]
 

۴.۴ - دشمنی‌های استکبار

شناخت و شناساندن دشمن به جامعه و عموم مردم یکی از کارهای لازم و ضروری است. زیرا بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ساختار سیاسی، در نظمِ سیاسی حاکم بر دنیا، شکسته شد و انقلاب اسلامی این «ساختارشکنی» را پدید آورد. از همین رو دشمن در مقابل این ساختارشکنی بیکار ننشست و از طریق جنگ، تحریم، فحش و تهمت، نفوذ و توطئه و... به دنبال تضعیف نظام و ضربه زدن به آن بوده و هست؛ که این موضوع بایستی برای نسل نوپدید و جوان تبیین شود.
[۵۳]
بر این اساس شناخت آن که عبارت از آمریکا، رژیم صهیونیستی و دستگاه استکبار است؛ لازم است.
[۵۴]
زیرا هنگامی که فضای کشور، از ضدّیت با دولت متجاوز آمریکا ـ به صورت تبیین شده ـ پُر باشد، این دولت نمی‌تواند در سیاست اقتصاد و فرهنگِ جامعه دخالت داشته باشد.
[۵۵]
 

۴.۵ - خطر نفوذ

غالباً عموم مردم یا حتّی بسیاری از خواص مطّلع نمی‌شوند که برنامه‌ی نفوذ در کشور، یک برنامه‌ی جدّی استکبار است.
[۵۶]
این موضوع با دو هدف از سوی دشمن صورت می‌پذیرد؛ در مرحله اول محاسبات مسئولان را عوض و تغییر داده تا به این نتیجه برسد که فلان رابطه را قطع کند، فلان رابطه را ایجاد کند.
[۵۷]
هدف بعدی تغییر دادن باورهای مردم نسبت به اسلام سیاسی، انقلاب و وظایفی که مردم در قبال آن دارند. همچنین به فراموشی سپردن خیانت‌های غرب یکی دیگر از اهداف جریان نفوذ است.
[۵۸]
بنابراین این مسائل همچون جنگ، تحریم، نفوذ، و... بایستی تبیین بشود.
[۵۹]
 

۴.۶ - حفظ وحدت

سیاست تفرقه برای دشمنان اسلام، از هر جنگ نظامی یا حرکت سیاسی و چالش اقتصادی با صرفه‌تر است.
[۶۰]
به‌همین جهت سیاستمداران، نخبگان علمی و فرهنگی، نویسندگان، شعرا و هنرمندان بایستی روی این نقطه تکیه نموده و همه‌ی مسلمان‌ها با این شعار «حفظ وحدت» به هم نزدیک شوند.
[۶۱]
 

۴.۷ - اندیشه‌ی مقاومت

نظریه و‌ اندیشه‌ی مقاومت را در مقابلِ دشمنِ قوی‌پنجه تبلیغ (تبیین) کنید، ترویج کنید. بدین جهت که بعضی تصوّر نکنند که چون دشمن بمب دارد، موشک دارد، دستگاه‌های تبلیغاتی دارد و از این قبیل، ما عقب‌نشینی (کنیم)؛ نخیر، نظریّه‌ی مقاومت، یک نظریّه‌ی اصیل و درست است؛ هم در مقام نظر، هم در مقام عمل؛ از لحاظ نظری و از لحاظ عملی ـ از هر دو جهت ـ باید (ترویج شود).
[۶۲]
 

۴.۸ - تکیه بر توان داخلی

علاج تحریم‌ها، عقب‌نشینی و مذاکره با دشمن نیست! بلکه علاج واقعی آن، تکیه بر توانایی‌های ملی، وارد کردن جوانان به میدان و احیای ظرفیت‌های فراوان کشور، و در یک کلام عمل به ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی درون‌زایی و برون‌گرایی است.
[۶۳]
 

۴.۹ - سبک زندگی اسلامی

مسئله‌ی سبک زندگی اسلامی ایرانی که مطرح شده است، یکی از موضوعاتی است که باید مورد تبیین و بررسی قرار گیرد؛ چراکه نیازمند تبیین است.
[۶۴]
زیرا وجود سبک زندگی غلط، ناشی از مشکلات فرهنگی است و این فرهنگِ حاکم بر ذهن‌ها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. چراکه زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشا و ریشه‌ی فرهنگی دارد.
[۶۵]
یکی دیگر از جلوه‌های سبک زندگی غلط، نگاه و منطق غرب و روش آن‌ها در مورد زن است که بر اساس مبانی دینی آنان به زن ظلم می‌کنند. زیرا بر اساس منطق قرآن (اِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُؤمِنٰتِ وَالقٰنِتینَ وَالقانِتٰتِ وَالصٰدِقینَ وَالصّادِقٰتِ وَالصٰبِرینَ وَالصّابِرٰت.)
[۶۶]
زن و مرد از لحاظ ارزش‌های انسانی برابرند.
[۶۷]
 

۵ - الگوهای تبیین

[ویرایش]

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم و ضروری شناخت الگوهای «جهاد تبیین» است. زیرا اساسِ تبیین، برای حرکت کردن و جهت پیدا کردن در مسیر حقیقی و واقعیِ اسلامی است. بر ‌همین اساس بایستی ضمن آشنایی با مفاهیم آن، موضوعاتی که به تبیین نیاز دارد را، «تبیین» نمود؛ و این مهم هنگامی صورت می‌پذیرد که با الگوهایی که می‌تواند تبیین را در مدار صحیح و منطقی قرار دهد، همراه شود.
با توجه به این موضوع، می‌توان انبیای الهی را از سرسلسه‌داران تبیین یاد نمود؛ چراکه امیر‌المؤمنین (علیه‌السلام) در خصوص علّت بعثت پیامبران فرموده است: «یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِه وِ یَحتَجّوا عَلَیهِم بِالتّبلِیغِ؛ حجّت را بر مردم تمام کنند، سخن حق را به گوش آنها برسانند، حقیقت را برای آنها آشکار کنند.»
[۶۸]
زیرا تبیین و بیان از مهمترین وظایف پیغمبران است.
[۶۹]

رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) که مهمترین کار او دعوت به حقّ و حقیقت، و جهاد در راه این دعوت بود؛ او با همین مدل موفق شد در میدان‌های نبرد و دعوت، جامعه‌ی اسلامی را پیش بَرَد تا به اوج عزّت و اقتدار رسانده و به قدرت اول دنیا تبدیل کند.
[۷۰]
پس از ایشان (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) حضرت علی (علیه‌السلام) عهده‌دار موضوع «تبیین حقایق اسلامی» بود که یکی از خصوصیات حکومت او، همین مساله است که در خطبه‌ها و نامه‌های نهج البلاغه، تبلور یافته است.
[۷۱]

این رشته، یعنی خط جهاد و مبارزه توسط ائمه (علیهم‌السّلام) در تمام دوران ۲۵۰ ساله در شکلهای گوناگون استمرار داشته است و هدف از آن تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و مساله‌ی امامت بوده است؛ که در پی آن جامعه اسلامی که هدف پیامبر معظّم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) بوده، تشکیل شود.
[۷۲]
در همین خصوص می‌توان به الگوهای تبیینی دیگری در صدر اسلام، نظیر جناب عمار یاسر در آوردگاه صفیّن،
[۷۳]
بازماندگان نهضت عاشورا در کوفه و شام،
[۷۴]
اشاره نمود. چراکه امام خمینی نیز با الگو گرفتن از همین جریان وارد صحنه شد و اصول خود را برای مردم تبیین نمود و آنان را به ایمان روشن‌بینانه و آگاهانه رساند.
[۷۵]
همچنین شهدایی مانند مدنی،
[۷۶]
بهشتی و مطهّری‌،
[۷۷]
با پیروی از همین الگو اهداف و حقایق دینی را مورد تبیین قرار دادند و در همین مسیر جان سپردند.
 

۶ - الزامات اخلاقی و محتوایی

[ویرایش]

آشکارکردن حقایق و واقعیت‌ها با تبیینِ منطقی و با پشتوانه‌ی اسنادِ مُتقَن، همراه با اخلاق اسلامی قابل تحقق و اجرا است. زیرا جهاد تبیین، در مقابل حرکت دشمن قرار دارد و مورد وصیت و تاکید امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیز قرار گرفته است.
[۷۸]
چراکه آن حضرت در وصیتی خطاب به حسنین (علیهماالسلام) فرموده است: «اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه؛ خدا را خدا را در باره جهاد با اموال و جانها و زبان‌های خویش در راه خدا.»
[۷۹]
بر همین اساس تبیین مجاهدانه هنگامی صورت خواهد پذیرفت که با الزامات اخلاقی مبتنی بر دین، همراه باشد.
پس از شناخت ضرورت جهاد تبیین، به‌عنوان یک الگوی دینی که در سیره‌ی انبیاء و اولیاء الهی ریشه دارد، اشاره کردن به برخی از الزامات اخلاقی آن ضرورت دارد؛ که در این بین می‌توان به این امور اشاره نمود:

 

۶.۱ - توکل و اخلاص

تبیین حقایق، با توجه به ضرورت انکار ناپذیر آن باید در مرتبه‌ی نخست با توکل به خدای تعالی و امداد جستن از او آغاز شود؛ زیرا یکی از راه‌های پایداری در مقابل توطئه‌های دشمن، ایمان به خدا و اعتماد به وعده‌های الهی است. به این بیان که بر اساس وعده‌ی خداوند (وَ لَیَنْصُرَنَّ اللّٰهُ مَنْ یَنْصُرُهُ‌.)
[۸۰]
کسی که دین خدا را نصرت و یاری کند، خدای متعال او را تنها نخواهد گذاشت و او را موفّق و پیروز خواهد کرد.
[۸۱]
چراکه این جهاد، جهادی است که اخلاص لازم دارد؛ زیرا رفتار و افعال انسان هرگاه با «اخلاص‌» توامان شود، (حجم معنوی پیدا می‌کند) و یکی از ویژگی‌های آن، این است که به منزله‌ی روح‌ عمل است.
[۸۲]
 

۶.۲ - تقوای قلم و زبان

یکی از موضوعاتی که باید در جامعه گسترده شود، «ادب اسلامی» است، بویژه ادب در سخن گفتن؛ که مورد اهتمام جدّی ائمه (علیهم‌السّلام) قرار داشته است.
[۸۳]
زیرا حضرت امیر (علیه‌السلام) در بیانی خطاب به یاران خود فرموده است: «اِنِّی اَکْرَهُ لَکُمْ اَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ وَ لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ اَعْمَالَهُمْ وَ ذَکَرْتُمْ حَالَهُمْ کَانَ اَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ اَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ؛ من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید؛ ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آنها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیک‌تر و برای اتمام حجّت رساتر است.»
[۸۴]
بنابراین در اظهارات، در صحبتها، قول به غیر علم، غیبت، تهمت و بدگویی و بدزبانی نباید باشد.
[۸۵]
از طرفی رعایت اخلاق و ادب اسلامی در نوشته‌ها نیز امری لازم است؛ به این بیان که مطبوعات و رسانه‌ها بایستی از اختلافات جزئی و غیر اصولی پرهیز نموده و به شایعه‌سازی، شایعه‌پراکنی تهمت، دامن نزنند.
[۸۶]
 

۶.۳ - پرهیز از سیاه‌نمایی

انتقاد از تصمیم‌های مدیران و عملکرد آنان، باید منصفانه و به‌دور از مبالغه و سیاه‌نمایی باشد.
[۸۷]
زیرا به نسل جوان باید بیشتر امید داده شود؛ چراکه سیاه‌نمایی و ناامیدسازی و آینده را تاریک نشان دادن سمّی مُهلک است.
[۸۸]
بنابراین نقد باید منصفانه، عاقلانه و مسئولانه باشد.
[۸۹]
 

۶.۴ - شجاعت و حرّیت در بیان

افرادی که به دنبال تبیین حقایق و واقعیت‌های جامعه هستند بایستی با بکارگیری الزامات اخلاقی بیان شده در خصوص «جهاد تبیین»، مطالب خود را با روشن‌بینی، بلندنظری و همراه با عمق و با شجاعت کامل در بیان ارائه نمایند؛
[۹۰]
و این مهم بدین جهت است که نباید هیچ‌گونه تقیه‌ای در بیان ِاهداف، ارزش‌ها و مبانی کرد. زیرا باید حقایق را بیان نموده و در روشهای خود تجدید نظر کنیم و ببینیم چه کاری باید انجام داده می‌شده که نشده، و چه کاری نباید انجام می‌گرفته که انجام گرفته است.
[۹۱]
 

۷ - نتیجه‌گیری

[ویرایش]

جهاد تبیین به‌عنوان یک مسأله‌ی امید بخش و وحدت آفرین می‌تواند حوزه‌های گوناگون فکری در میان اقشار مختلف جامعه را به یکدیگر پیوند داده و بخش زیادی از تحریف‌هایی که در اثر جهل و نفوذ فکری دشمن بوجود آمده است را از میان بردارد. چراکه این مهم با توجه به مطالبی که پیشتر به آن اشاره شده است، ریشه در سیره‌ی فردی، اجتماعی و سیاسی تمام انبیاء و اولیاء الهی دارد. به این بیان که به تصریح آیات وحیانی قرآن ازمهمترین وظایف همه‌ی انبیاء مبارزه با جهل و نادانی و آشنا کردن بشر با حقایق آفرینش و قرار دادن آنان در مسیر عبودیت و بندگی بوده است؛ و این هدف همواره با مخالفهای دشمنان رو به رو بوده است که پیامبران و اولیاء الهی در این راه با مبارزه مستمر در جهت آگاه ساختن همه‌ی افراد بشر برآمده‌اند.
بنابراین «جهاد تبیین» به‌عنوان یک فریضه‌ی قطعی، ضمن آنکه بر همگان لازم و ضروری است می‌تواند تحریف‌های پدید آمده توسط رسانه‌های دشمن را بزداید و گفتمانی درست، منطقی و مستدل با حفظ پشتوانه اجتماعی در مسیر از بین بردن مشکلات، رقم بزند؛ و این مهم در صورتی تحقق خواهد یافت که مصادیق عنوان شده در جهاد تبیین با رعایت الزامات اخلاقی آن به جامعه تزریق شود.

 

۸ - فهرست منابع

[ویرایش]

(۱) قرآن کریم.
(۲) خامنه‌ای، سیدعلی، ارمغان، تحقیق موسی هلودی، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، ۱۳۹۸ش.
(۳) خامنه‌ای، سیدعلی، انتخاب صالحان، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، ۱۳۹۸ش.
(۴) خامنه‌ای، سیدعلی، جهاد تبیین، تحقیق سعید صلح میرزایی، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، ۱۴۰۰ش.
(۵) خامنه‌ای، سیدعلی، همرزمان حسین (علیه‌السلام)،تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، ۱۳۹۷ش.
(۶) خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، ۱۳۸۹ش.
(۷) صبحی‌، صالح، نهج البلاغه، تحقیق جمعی از راویان، قم، مركز البحوث الاسلاميه، ۱۳۷۴ش.
(۸) طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان، بی‌تا.
(۹) کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دار الكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ق.
(۱۰) نرم افزار حدیث ولایت، قم، تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری نور. ۱۳۹۹ش.

 

۹ - پانویس

[ویرایش]

۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، ۲۱/۰۹/۱۴۰۰.    
۲. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، همرزمان حسین (علیه‌السلام)، ص۱۰۵.
۳. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، همرزمان حسین (علیه‌السلام)، ص۱۰۷.
۴. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، جهاد تبیین، ص۲۹.
۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران، ۱۳/۰۴/۱۳۹۰.    
۶. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار ائمّه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور، ۱۴/۱۰/۱۳۹۴.    
۷. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار جمعی از شعرا، ۱۴/۰۶/۱۳۸۸.    
۸. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، جهاد تبیین، ص۳۳.
۹. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۷.    
۱۰. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار علما و روحانیون در آستانه‌ی ماه محرّم، ۰۲/۰۲/۱۳۷۷.    
۱۱. ↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۳۹.    
۱۲. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، انتخاب صالحان، ص۳۷۹.
۱۳. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، ۲۱/۰۹/۱۴۰۰.    
۱۴. ↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.    
۱۵. ↑ طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۶، ص۳۲۲.    
۱۶. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار مسئولان دستگاه قضایی، ۰۷/۰۴/۱۳۸۲.    
۱۷. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، ۲۱/۰۹/۱۴۰۰.    
۱۸. ↑ رعد/سوره۱۳، آیه۴۰.    
۱۹. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱۲/۰۴/۱۳۹۵.    
۲۰. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۲، ص۱۷۶.    
۲۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، ۰۳/۱۱/۱۴۰۰.    
۲۲. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) ۱۴/۰۳/۱۳۸۰.    
۲۳. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۰۷/۰۳/۱۳۹۷.    
۲۴. ↑ خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۲، ص۴۳۶.    
۲۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) ۱۴/۰۳/۱۳۸۰.    
۲۶. ↑ خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۸، ص۳۲۶-۳۲۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹.    
۲۷. ↑ خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۴، ص۴۱۳-۴۱۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹.    
۲۸. ↑ خمینی، روح‌الله، تفسیر سوره حمد، ص۲۴۰-۲۴۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.
۲۹. ↑ خمینی، روح‌الله، شرح چهل حدیث، ص۲۰۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.    
۳۰. ↑ خمینی، روح‌الله، جهاد اکبر، ص۱۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۷.    
۳۱. ↑ خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۸، ص۳۲۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹.    
۳۲. ↑ خمینی، روح‌الله، دانشنامه امام خمینی، ج۲، ص۳۵۰-۳۵۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.
۳۳. ↑ خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۳، ص۴۹۲.    
۳۴. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام و بیداری اسلامی، ۲۱/۰۹/۱۳۹۱.    
۳۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۱۵/۱۲/۱۳۹۲.    
۳۶. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی، ۰۹/۰۲/۱۳۹۲.    
۳۷. ↑ صبحی‌صالح، نهج البلاغه،ص۴۵۲، نامه۶۲.    
۳۸. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام و بیداری اسلامی، ۲۱/۰۹/۱۳۹۱.    
۳۹. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار با چند تن از شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی و علمی جهان اسلام، ۲۰/۰۹/۱۳۷۶.    
۴۰. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی، ۲۹/۱۱/۱۳۹۹.    
۴۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۳۱/۰۶/۱۳۸۶.    
۴۲. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در مراسم پانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی، ۱۴/۰۳/۱۳۸۳.    
۴۳. ↑ خامنه‌ای، علی، ارمغان، تحقیق موسی هلودی، ص۴.
۴۴. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حضور جمعی از مسئولان...، ۲۰/۱۲/۱۳۹۲.    
۴۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، ۲۲/۰۳/۱۳۹۶.    
۴۶. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، ۲۲/۰۳/۱۳۹۶.    
۴۷. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در ابتدای درس خارج فقه، ۲۶/۰۶/۱۳۹۸.    
۴۸. ↑ خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۱۳، ص۳۳۶.    
۴۹. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۳۹.    
۵۰. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۳۰/۰۶/۱۳۹۶.    
۵۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در شورای مرکزی و کمیته‌های علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت، ۰۹/۰۲/۱۳۸۵.    
۵۲. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران، ۰۹/۰۷/۱۳۷۸.    
۵۳. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در مردم قم، ۱۸/۱۰/۱۳۹۸.    
۵۴. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در مردم قم، ۱۸/۱۰/۱۳۹۸.    
۵۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهانی، ۰۹/۰۸/۱۳۷۵.    
۵۶. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۲۰/۱۲/۱۳۹۴.    
۵۷. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۲۰/۱۲/۱۳۹۴.    
۵۸. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۲۰/۱۲/۱۳۹۴.    
۵۹. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور، ۰۶/۱۰/۱۳۹۶.    
۶۰. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار کارگزاران حج، ۲۳/۰۸/۱۳۸۶.    
۶۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۲۷/۰۱/۱۳۸۵.    
۶۲. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان، ۱۰/۰۵/۱۳۹۹.    
۶۳. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان، ۱۰/۰۵/۱۳۹۹.    
۶۴. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور و نمایندگان تشکّل‌های دانشجویی، ۱۲/۰۴/۱۳۹۵.    
۶۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم، ۰۶/۰۶/۱۴۰۰.    
۶۶. ↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۳۵.    
۶۷. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در ارتباط تصویری با مداحان، ۱۵/۱۱/۱۳۹۹.    
۶۸. ↑ صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۴۳، خطبه۱.    
۶۹. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار مسؤلان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، ۱۶/۰۲/۱۳۹۵.    
۷۰. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در خطبه‌های نماز جمعه، ۰۵/۰۷/۱۳۷۰.    
۷۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر، ۳۰/۰۶/۱۳۹۵.    
۷۲. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، پیام به سومین کنگره‌ی جهانی امام رضا (علیه‌السلام)، ۲۶/۰۷/۱۳۶۸.    
۷۳. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام نوزده دی، ۱۹/۱۰/۱۳۸۸.    
۷۴. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ۲۹/۰۶/۱۳۶۸.    
۷۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در مراسم چهاردهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه)، ۱۴/۰۳/۱۳۸۲.    
۷۶. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت شهید مدنی، ۱۲/۰۶/۱۳۸۰.    
۷۷. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار جمعی از روحانیون، ۲۳/۰۱/۱۳۷۸.    
۷۸. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۱۹/۱۲/۱۴۰۰.    
۷۹. ↑ صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۴۲۲، نامه۴۷.    
۸۰. ↑ حج/سوره۲۲، آیه۴۰.    
۸۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار مسئولان نظام به مناسبت عید سعید فطر، ۰۵/۰۹/۱۳۸۲.    
۸۲. ↑ خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۱۰، ص۲۴۵.    
۸۳. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در ارتباط تصویری با مداحان در خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)، ۱۵/۱۱/۱۳۹۹.    
۸۴. ↑ صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۳۲۳، خطبه۲۰۶.    
۸۵. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در ارتباط تصویری با مداحان در خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) ۱۵/۱۱/۱۳۹۹.    
۸۶. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار جمع کثیری از بسیجیان کشور، ۰۴/۰۹/۱۳۸۸.    
۸۷. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم به‌مناسبت سالروز قیام نوزدهم دی، ۱۹/۱۰/۱۳۹۶.    
۸۸. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار صدها تن از نخبگان و فرهیختگان استان فارس، ۱۷/۰۲/۱۳۸۷.    
۸۹. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور، ۰۶/۱۰/۱۳۹۶.    
۹۰. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار با مدیر مسئول، سردبیر و اعضای هیئت تحریریه‌ی مجله‌ی حوزه، ۲۸/۱۱/۱۳۷۰.    
۹۱. ↑ خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۳۱/۰۶/۱۳۸۳.    
 

۱۰ - منبع

[ویرایش]

• سایت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای، برگرفته از بیانات «رهبر معظم انقلاب»، تاریخ بازیابی:۱۴۰۱/۰۵/۰۲.    
• پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، برگرفته از بیانات «رهبر معظم انقلاب»، تاریخ بازیابی:۱۴۰۱/۰۵/۰۲    
• خامنه‌ای، سیدعلی، جهاد تبیین، تحقیق سعید صلح میرزایی، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، ۱۴۰۰ش.
• گروه پژوهشی ویکی فقه.
• دانشنامه امام خمینی، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰ شمسی.


 
رده‌های این صفحه : تبیین | جهاد | جهاد تبیین | دیدگاه های اخلاقی امام خمینی | سید علی خامنه‌ای



 
 
  • ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربری
  • العربیة | اردو | Türkçe
  • آخرین مطالب اضافه شده
  • بحث
  • مقاله
پیشرفته‌
  • نمایش تاریخچه
  • ویرایش
  • خواندن
 
  • صفحه نخست
  • درج مطلب
  • آخرین مطالب اضافه شده
  • اشتراک‌گذاری

  • مدرسه فقاهت
  • کتابخانه
  • ویکی پرسش
 
جعبه‌ابزار
  • صفحه تصادفی
  • فهرست الفبایی
  • راهنمای ویکی‌فقه
  • راهنمای تصویری
 
  • سیاست و ضوابط: تلاش ویکی‌فقه تدوین دانشنامه‌ایی در حوزه علوم اسلامی است. یکی از سیاست‌های اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاست‌هاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزه‌های علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام می‌شود.
  •  
  • صدای بهار
  • https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF_%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86

یکشنبه، 27 آبان 1403 - 00:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0