FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پاسخ پیامبر(ص) به سوال جابر بن عبدالله انصاری در خصوص اولی الامر


 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 24 آبان 1403 - 14:18
جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید روزی به محضر پیامبر رسیدم و پرسیدم الله و رسول خدا را می‌شناسیم اما این اولوالامر که در آیات قرآن کریم آمده چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود آنان جانشینان من هستند.
امام،معرفت،السلام،شناخت،پيامبر،حضرت،وصفي،عليهم،انسان،امامت،ع ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در مسجد حضرت امیر علیه السلام اظهار داشت: یکی از حقوق‌های امام زمان (عج) که بستر همه حق‌ها است مربوط به مسأله معرفت می‌شود.
اینکه انسان نسبت به امام شناخت داشته باشد از زیربنایی‌ترین و پایه‌ای ترین حقوق امام معصوم علیه السلام است.
امام صادق علیه السلام برای کسب این معرفت دو مرحله را ذکر می‌کنند.
وی‌افزود: حضرت مرحله اول را معرفت اسمی می‌نامد؛ یعنی بهره بردن و استفاده کردن از ظاهر است که شامل اسم، کنیه، تعداد، نام پدر و مادر و … می‌شود برای همین وقتی می‌فهمیم ائمه اطهار علیهم السلام اسمشان چیست دیگر نباید چیزی به عنوان زیدیه و… به وجود بیاید چرا که امانی با عنوان زید بن علی نداریم که نقشی در امامت داشته باشد.
معرفت دوم نیز معرفت وصفی و معرفی کردن امام است.
علوی تهرانی با بیان روایتی گفت: یکی از روایاتی که نام اهل بیت علیهم السلام در آن برده شده است در آن جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید روزی به محضر پیامبر رسیدم و پرسیدم الله و رسول خدا را می‌شناسیم اما این اولوالامر که در آیات قرآن کریم آمده چه کسانی هستند؟
حضرت فرمود آنان جانشینان من و امامان جامعه اسلامی هستند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اسلام به دو فرقه دین اسلام و مذهب تشیع تقسیم نشده است اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و آن تشیع است و در قرآن و روایات هیچ حجیتی بر دیگر مذاهب وجود ندارد.
ایمان به امام زمان ( عج ) و ثبات بر این ایمان امتحان قلبی است که خداوند در دوران غیبت قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه شبهات بر اثر غفلت ایجاد می‌شود گفت: مساله اوصیا بحثی است که حتی در تورات هم به آن قید شده و اینکه پیامبر اوصیای خویش را برای بعد از خویش معرفی می‌کند و می‌فرماید اوصیای من بعد از من دوازده تن هستند را نمی‌توان انکار کرد.
پیامبر اسامی این دوازده نفر را بیان فرموده است.
در دوران غیبت انسان باید خودش را آماده ظهور کند.
طبق روایتی از پیامبر اکرم است که ایشان اهل بیت علیهم السلام را حزب الله نامیدند و فرمودند آنان از رستگاران هستند.
علوی تهرانی با تاکید بر اینکه راه رسیدن به توحید از مسیر امامت است اظهار داشت: گام دوم معرفت به فرمایش امام صادق علیه السلام وصفی است.
مراد از معرفت وصفی باطنی است یعنی بهره بردن از امور باطنی برای رسیدن و شناخت پیدا کردن از جانشینان پیامبر است و این امر با گفتن اسامی، ویژگی‌ها و صفات آنان میسر می‌شود.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: این سوال مطرح است که آدمی از کنار این معرفت وصفی باید به کجا برسد؟
گفته شد در معرفت اسمی انسان می‌تواند به مدعیان دروغین امامت پاسخ دهد.
مقصود از شناخت امام ( عج ) این است که آن حضرت را چنان که هست بشناسیم و این شناخت سبب در امان ماندن انسان از شبهات ملحدان و باعث نجات آدمی از اعمال گمراه کنندگان مدعیان دروغین باشد چنین شناختی جز به دو امر به دست نمی‌آید نخست شناخت حضرت به نام و دیگر شناخت ویژگی‌های حضرت است.
وی در پایان گفت: معرفت وصفی در خصوص اهل بیت علیهم السلام در دو سطح مرتبه عالی و مرتبه عموم مردم است اما شناخت حقیقی امام برای اوصیا است.
امام صادق علیه السلام فرمودند پایین‌ترین مرتبه شناخت امام معصوم آن است که فرد باور داشته باشد امام هم رتبه و برابر با پیامبر است؛ امام نبی نیست اما هر آنچه نبی دارد او نیز داراست، امام وارث نبوت است، اطاعت از امام اطاعت از پیامبر است، تسلیم بودن در برابر ایشان در هر امری واجب است.


پنجشنبه، 24 آبان 1403 - 19:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0