FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حسینی:گامهای بزرگی برای تعمیق دیپلماسی و روابط قرآنی برداشته شد


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 22 آبان 1403 - 08:40
رئیس مرکز قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت:هیئت قرآنی در دیپلماسی قرآنی به این موضوع پرداختند که چرا ایران از فلسطین، غزه و مقاومت دفاع می‌کند که همه مبتنی بر منطق قرآنی بود.
قرآني،قرآن،ديپلماسي،مالزي،اسلامي،اسلام،همايش،الله،روابط،جهان ...

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه-سمانه نوری زاده قصری: دیپلماسی قرآنی به مجموعه‌ای از خط مشی‌ها و سازوکارهای قرآنی گفته می‌شود که سبب برقراری روابط حسنه و صلح‌آمیز میان کشورها می‌شود.
اینگونه سازوکارها می‌تواند در انسجام بیشتر روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان دو گروه مسلمان و یا حتی حل اختلاف و برقراری روابط صلح‌آمیز میان مسلمانان با غیرمسلمانان کارساز باشد.
به نمایش گذاشتن آثار ادبی و هنری قرآن در نمایشگاه‌های قرآنی و اجرای ابتهال، إنشاد و تلاوت قرآن در مسابقات قرآنی می‌تواند از فعالیت‌های مفید در اجرای سازوکارهای قرآنی باشد.دیپلماسی قرآنی نوعی شیوه تبلیغاتی و ارتباطی از طریق راهبردهای قرآن است.
ضرورت استفاده از دیپلماسی قرآنی، حقانیت ناب تعالیم قرآنی است که در میان جهان اسلام یا برخی کشورهای غربی به اثبات رسیده است و مراکز مختلف سیاسی و فرهنگی جهان به تعالیم قرآن به مثابه مرجع مورد وثوق اعتماد دارند.
از این رو، به واسطه، اعتماد به تعالیم قرآنی سبب شده است که دو گرایش نسبت به دیپلماسی قرآنی شکل گیرد تا با توجه به آن قشرهای مختلف در بین‌المللی جذب اسلام شوند و روابط حسنه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با در نظر گرفتن استقلال کشورها شکل گیرد.
در همین راستا با حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی نیشابوری، رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای سفر اخیرش به مالزی و اندونزی ذیل همایش رسالات الله به گفتگو پرداختیم که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید:
* با توجه به سفر اخیر شما به مالزی و اندونزی دستاوردهای این سفر چه بود؟
و با چه هدفی انجام شد؟
از سال ۱۴۰۲ طرح جامع قرآنی رسالات الله برگرفته از پیام‌های قرآنی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیگیری شد.
این طرح بخش‌های مختلفی دارد.
معنای اسم این طرح این است که پیام‌های خدا و قرآن به گوش جهانیان برسد.
مخاطبان طرح در نتیجه مسلمانان نیستند و همه کسانی که در خارج از دایره اسلام حضور دارند را شامل می‌شود.
بخش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها دیپلماسی قرآنی است.
*دیپلماسی قرآنی در ابعادی مد نظر است؟
دیپلماسی قرآنی مراحلی دارد که بخشی از آن شناخت ظرفیت‌ها نام می‌گیرد.
شناخت ظرفیت‌های مردمی، حاکمیتی، داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.
ما هشت محور داریم روخوانی، روان‌خوانی، قرائت و تلاوت، حفظ، پژوهش، هنرهای قرآنی، رسانه‌های قرآنی و تولیدات نرم افزارهای قرآنی.
شناسایی ظرفیت‌های داخلی به ما کمک می‌کند بدانیم چه چیزی داریم و شناخت ظرفیت‌های خارجی به ما کمک می‌کند بدانیم چه چیزهایی را می‌توانیم از خارج از کشور کمک بگیریم.
در این خصوص چند قدم برداشتیم.
که نخستین گام آن، سال گذشته در تهران بود و این همایش برگزار شد.
هشت کمیسیون تشکیل شد و طرف‌های ایرانی ظرفیت‌های خارجی را شناسایی کرده و تبادل اطلاعات کرده و به امضای تفاهم نامه هم رسیدند.
در نخستین همایش رسالات الله برادران اهل سنت شرکت کردند و از دو تفسیر بزرگ عالم شیعه و اهل سنت، تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی و تفسیر التحریر و التنویر اثر ابن‌عاشور هم قدرشناسی و رونمایی شد.
۲۴ تفاهم نامه بین مؤسسات داخلی و خارجی امضا شد و این اتصال را حفظ کردیم.
ثمرات شبکه سازی قرآنی را در سال ۱۴۰۲ در مسابقات بین‌المللی قرآن از لحاظ تعداد کشورهای حاضر مشاهده کردیم و همچنین باعث رونق بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم شد.
اینها نشان دهنده این بود که امت اسلام و مسلمانان خارج از مرزهای جغرافیایی با هم یک فعالیت تقریبی کنند یعنی اخوت اسلامی بر مدار قرآن کریم داشته باشند.
*حوزه این فعالیت قرآنی در این مرحله کدام یک از کشورهای جهان را شامل می‌شد؟
در سال ۱۴۰۳ این کار را به صورت منطقه‌ای انجام دادیم.
منطقه آ.
سه.
آن اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد.
مراکز زیادی در آن منطقه داریم از جمله بنیاد مرکزی رستو در مالزی که سال گذشته فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی را مشاهده کردند.
با اندیشمندان قرآنی صحبت شد.
همایش رسالات الله را امسال در مالزی و اندونزی برگزار کردیم و تمرکز دیپلماسی قرآنی را نیز همان جا نگه داشتیم این کار بسیار فراتر از انتظار با استقبال روبرو شد.
جدای از برگزاری با شکوه این همایش بسیاری از شخصیت‌ها و دانشگاه و مراکز مطالعات اسلامی دعوت کردند تا با هم گفتگو کنیم و بر پایه دیپلماسی قرآنی به شوق آمده بودند.
در مؤسسه جاکیم به عنوان مهمترین مؤسسه متولی امور دینی مالزی را که با رئیس آن ملاقات داشتیم ایشان هم از دیپلماسی قرآنی تمجید کردند.
همچنین گسترش این فعالیت‌های قرآنی و همچنین عضویت در پارلمان قرآنی جهان اسلام با استقبال روبرو شد و در کشور مالزی از مجموع دیدارها و جلسات توانستیم یک قدم بزرگ برای تعمیق و گسترش روابط قرآنی د ر بخش مردمی برداریم.
در قالب پیش نویس تفاهم نامه‌ها در حال پیگیری است و در آینده نزدیک اساسنامه پارلمان قرآنی جهان اسلام را برای مالزی و اندونزی خواهیم فرستاد.
مقدمات تأسیس دبیر خانه پارلمان قرآنی را رقم می‌زنیم و عضویت کشورهای مختلف در دستور کار این پارلمان قرآنی قرار دارد.
*در مذاکرات مطرح شده چه مواردی بیشتر مورد توجه بود؟
بیشترین چیزی که مورد توجه بود ارائه منطق قرآنی مقاومت بود.
هیئت قرآنی به تبیین این موضوع پرداختند که چرا جمهوری اسلامی ایران از فلسطین، غزه و مقاومت دفاع می‌کند که همه مبتنی بر منطق قرآنی بود.
این جلسات منجر به وفاق در اهالی قرآن شد آنچه که جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد بر اساس منطق قرآنی است که چرا از مستضعفان حمایت می‌کند.
از خود من سوال می‌کردند که ورود به این مسئله آیا می‌تواند کار درستی باشد؟
وقتی از آیات قرآن استدلال می‌کردیم در فضایی که قرآن وعده پیروزی داده به روشنی بیان کردیم و اساتیدی که در این هیئت بودند بیاناتی کردند که قرآن می‌فرمایند که اگر در فضای مقاومت ثابت قدم باشیم خداوند خودش نصرتش را فرو می‌آورد.
ادامه دارد…


 

 


سه شنبه، 22 آبان 1403 - 23:21 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0