FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تربیت عرفانی کودکان با اصول توحیدی در قصه‌ها


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 20 آبان 1403 - 16:12
نقش عرفان در موضوع سازی، ساختار سازی و شخصیت سازی در ادبیات کودک از موضوعات بسیار مهم در شکل دهی به ساختار ذهنی و سبک زندگی نسل آینده است.
كودك،ادبيات،عرفان،سخنران،كودكان،اشاره،عرفاني،حوزه،عارفانه،كو ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی علمی «بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان» توسط گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی با حضور صاحب‌نظران این حوزه و نویسندگان آثار کودک و نوجوان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام علی فضلی، دبیر علمی هم‌اندیشی و مدیر گروه عرفان پژوهشگاه، با اشاره به هدف از برگزاری جلسه اظهار داشت: این نشست به منظور برقراری ارتباط بین ادبیات کودک و عرفان اسلامی برگزار شده است.
او با اشاره به حضور کارشناسان حوزه در این مراسم گفت: در این جلسه میزبان اساتیدی هستیم که هر یک در حوزه ادبیات کودک آثار فراوانی دارند و از نظرات ایشان در بررسی بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان بهره خواهیم برد.
گرمارودی، نخستین سخنران این هم‌اندیشی، با تأکید بر لزوم همراهی جذابیت ساختاری و آموزش در ادبیات کودک، گفت: باید میان موضوع و مضمون تفاوت قائل شد و توجه ویژه‌ای به منابع اصلی معنویت و عرفان یعنی کتاب و سنت داشت تا حقایق نهفته در آنها به‌درستی به کودکان منتقل شود.
سخنران بعدی نشست حجت‌الاسلام دانشمند بود پس از قرائت یک شعر کودکانه به امام زمان (عج)، پیشنهاد تأسیس موسسه‌ای با نام «عِبک» (عرفان برای کودک) را مطرح کرد و گفت: گزاره‌های دینی مانند آیه وجه‌الله و آیه الست می‌توانند مبنای بحث در ادبیات کودک قرار گیرند.
او همچنین به این پرسش پرداخت که آیا ذهن کودک مانند لوحی سفید است یا توانایی تفکر و اندیشه‌ورزی دارد؟
پوروهاب، سخنران بعدی، بحث را به حوزه شعر کودک معطوف کرده و از سه رکن اصلی شعر یعنی عشق، خرد و ادبیت سخن گفت.
پوروهاب بر این باور بود که بازآفرینی اشعار عارفانه باید با رعایت قوانین منطقی و شرایط اجتماعی انجام شود و همچنین از امکان رمزگویی در اشعار کودکانه و عارفانه سخن گفت.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب، سخنران چهارم، با طرح پرسش‌هایی درباره مختصات عرفان برای کودکان، خویشتن‌شناسی و خداشناسی را از مهمترین مسایل عارفانه در ادبیات کودک دانست و به اصولی اشاره کرد که ویژگی‌های قصه‌های عرفانی را مشخص می‌کند.
حجت‌الاسلام مهاجرانی، پنجمین سخنران، ورود به بحث ادبیات کودک و عرفان را مبارک دانست و دو فایده مهم آن را برشمرد: نخست، گسترش عرفان در میان مخاطبان کودک و نوجوان و دوم، طراوت‌بخشی به ادبیات کودکانه با درون‌مایه عرفانی.
او در ادامه به نقش عرفان در موضوع‌سازی، ساختار‌سازی و شخصیت‌سازی در ادبیات کودک اشاره کرد.
حجت‌الاسلام سیدی، سخنران ششم، با نگاهی آسیب‌شناسانه به این حوزه، پرسید: «کارکرد عرفان برای نوجوانان چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد؟»
سیدی همچنین به لزوم انتقال معنای زندگی از طریق نگاه عرفانی به نوجوانان و راهکارهای عارفانه برای ایجاد زیست معنوی اشاره کرد.
منفرد، هفتمین سخنران، با تأکید بر نیاز مبرم کودکان به معنویت دینی، گفت: «گسترش میراث معنوی در ادبیات کودک ضروری است.»
او همچنین بر ضرورت پرهیز از استفاده سطحی از مفاهیم دینی و معنوی در آثار کودکانه تأکید کرد و خواستار توزیع مناسب آثار ادبیات معنوی کودک در سراسر کشور شد.
میرزایی، آخرین سخنران، در پیامی کوتاه به اهمیت تربیت عرفانی در ادبیات کودک اشاره کرد و گفت: تربیت عرفانی اصول و قواعد خاص خود را دارد که مهمترین آنها، اصول توحیدی است و باید در قصه‌ها برای کودکان به‌عنوان بذری کاشته شود تا زیست توحیدی در آنان رشد کند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

یکشنبه، 20 آبان 1403 - 22:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0