FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حکمت و فلسفه خمس


حکمت خمس

ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
 

کلید واژه: خمس، سادات فقیر
پرسش: حکمت خمس براي گذران زندگي سادات فقیر چیست؟
پاسخ:

 

فهرست مندرجات

۱ - فقر زدایی در اسلام
۲ - شرایط و خصوصیات احکام خمس
       ۲.۱ - مخصوص سادات فقیر
       ۲.۲ - محروم بودن سادات از زکات
       ۲.۳ - مصرف کردن خمس در بیت المال در صورت عدم نیاز سادات
۳ - عدم تفاوت مادی بین سادات و غیر سادات
۴ - تفاوت خمس و زکات
۵ - علت محروم بودن سادات از زکات
       ۵.۱ - وعده شفاعت به بنی هاشم
       ۵.۲ - حفظ مصالح عمومی
۶ - سیادت عنوان اعتباری نه تکوینی
۷ - شرایط تعلق خمس به سادات
۸ - پانویس
۹ - منبع
 

۱ - فقر زدایی در اسلام

[ویرایش]

اسلام به عنوان دین جامع و پویا در همه زمینه ‌ها، خصوصاً در مسائل اقتصادى داراى برنامه است. هر جامعه ضابطه‌ مند، نیازمند ساختار اقتصادى سالم است. یکى از اصول مهم در قوانین اقتصادى اسلام ، رفع محرومیّت و ایجاد جامعه عارى از فقر است. علی(ع) مدیران حکومتى خود را به حمایت از فقیران فرا خوانده است.
[۱]
[۲]
یکى از علل زهد خویش را همدردى با محرومان بیان کرده است.
[۳]
در سیستم قانونگذارى اسلام براى از بین بردن نظام طبقاتى و حمایت از محرومان، راهکارهاى مهم اقتصادى ارائه شده است. همچنین یکى از علل تشریع حکم « خمس » نیز فقرزدایى است.
 

۲ - شرایط و خصوصیات احکام خمس

[ویرایش]

بعضى تصور مى‌کنند این مالیات اسلامى که بیست درصد بسیارى از اموال را شامل مى‌شود و نیمى از آن اختصاص به سادات و فرزندان پیامبر دارد، یک نوع امتیاز نژادى محسوب مى‌شود و ملاحظات خویشاوندى و تبعیض در آن به چشم مى‌خورد و این موضوع با روح عدالت اجتماعى اسلام و جهانى بودن و همگانى بودن آن، سازگار نیست.
اما کسانى که چنین فکر مى‌کنند، شرایط و خصوصیات این حکم اسلامى را کاملاً بررسى نکرده ‌اند؛ زیرا جواب این اشکال به طور کامل در این شرایط نهفته شده است.


 

۲.۱ - مخصوص سادات فقیر

نیمى از خمس که مربوط به سادات و بنی هاشم است، باید به نیازمندان آنان داده شود؛ آن هم به اندازه احتیاجات یک سال و نه بیش تر. بنابراین، تنها کسانى از آن مى‌توانند استفاده کنند که یا از کار افتاده و بیمارند و یا کودک یتیم اند و یا کسان دیگرى که به علتى در بن‌بست از نظر هزینه زندگى قرار دارند.
پس کسانى که بالفعل یا بالقوه قادر به کار کردن هستند و مى‌توانند درآمدى که زندگى آن ها را بگرداند، داشته باشند، هرگز نمى‌توانند از این قسمت خمس استفاده کنند.
جمله‌ اى که میان بعضى معروف است که مى‌گویند: سادات مى‌توانند خمس بگیرند، هر چند ناودان خانه آن ها طلا باشد، گفتار عوامانه‌ اى بیش نیست و هیچ گونه پایه‌اى ندارد.

 

۲.۲ - محروم بودن سادات از زکات

مستمندان و نیازمندان سادات و بنى هاشم، حق ندارند چیزى از زکات مصرف کنند. به جاى آن مى‌توانند تنها از همین قسمت خمس استفاده نمایند. محروم بودن بنى هاشم از زکات، امرى مسلم است که در بسیارى از کتب حدیث و کتب فقهى آمده است. آیا مى‌توان باور کرد که اسلام براى از کار افتاده‌ها و ایتام و محرومان غیر بنى هاشم فکرى کرده باشد، اما نیازمندان بنى هاشم را بدون هیچ گونه تأمین رها ساخته باشد؟
 

۲.۳ - مصرف کردن خمس در بیت المال در صورت عدم نیاز سادات

اگر سهم سادات که نیمى از خمس است، از نیازمندى سادات موجود بیش تر باشد، باید آن را به بیت المال ریخت و در مصارف دیگر مصرف نمود.
همان طور که اگر سهم سادات کفایت آن ها را ندهد، باید از بیت المال به آن ها داد.
[۴]
 

۳ - عدم تفاوت مادی بین سادات و غیر سادات

[ویرایش]

با توجه به جهات سه‌ گانه فوق، روشن مى‌شود که هیچ گونه تفاوتی از نظر مادى میان سادات و غیر سادات نیست.
نیازمندان غیر سادات مى‌توانند مخارج سال خود را از محل زکات بگیرند؛ ولى از خمس محروم اند. نیازمندان سادات تنها مى‌توانند از محل خمس استفاده کنند؛ اما حق استفاده از زکات را ندارند.
در حقیقت، دو صندوق وجود دارد: صندوق خمس و صندوق زکات. هر کدام از این دو دسته، تنها حق دارند از یکى از این دو صندوق استفاده کنند؛ آن هم به اندازه مساوى؛ یعنى به اندازه نیازمندى یک سال. اما کسانى که دقت در این شرایط و خصوصیات نکرده‌اند، مى‌پندارند که براى سادات سهم بیش ترى از بیت المال قرار داده شده است و یا از امتیاز ویژه‌اى برخوردارند.
اگر هیچ گونه تفاوتى از نظر نتیجه میان این دو نباشد، این برنامه چه ثمره‌اى دارد؟

 

۴ - تفاوت خمس و زکات

[ویرایش]

میان خمس و زکات، تفاوت مهمى وجود دارد و آن این که:
زکات، از مالیات هایى است که جزء اموال عمومى جامعه اسلامى محسوب مى‌شود و مصارف آن عموماً در همین قسمت مى‌باشد؛ ولى خمس، از مالیات هایى است که مربوط به حکومت اسلامى است؛ یعنى مخارج دستگاه حکومت اسلامى و گردانندگان این دستگاه از آن تأمین مى‌شود.
بنابراین، محروم بودن سادات از دست‌یابى به اموال عمومى (زکات)، براى دور نگهداشتن خویشاوندان پیامبر از این قسمت است تا بهانه‌ اى به دست مخالفان نیفتد که پیامبر خویشان خود را بر اموال عمومى مسلط ساخته است.
از سوى دیگر، نیازمندان سادات نیز باید از طریقى تأمین شوند. این موضوع در قوانین اسلام چنین پیش‌بینى شده که آن ها از بودجه حکومت اسلامی بهره‌مند گردند؛ نه از بودجه عمومى.
خمس، نه تنها یک امتیاز براى سادات نیست، بلکه کنار زدن آن ها، به جهت مصلحت عموم است و برای این است که هیچ گونه سوء ظنى تولید نشود.

 

۵ - علت محروم بودن سادات از زکات

[ویرایش]

اگر ملاحظه مى‌کنیم در بعضى از روایات این عنوان آمده: «کرامة لهم عن اوساخ الناس». هدف این است که سادات از زکات که چرک اموال مردم محسوب مى‌شود، دور بمانند؛ به جهت آن که به مردم بفهماند تا مى‌توانند سر بار بیت المال نشوند و زکات را براى آن ها که استحقاق شدید دارند، واگذارند.
به این موضوع در احادیث شیعه و سنى اشاره شده است.

 

۵.۱ - وعده شفاعت به بنی هاشم

در حدیثى از امام صادق(ع) مى‌خوانیم: «جمعى از بنی هاشم خدمت پیامبر رسیدند و تقاضا کردند که آن ها را مأمور جمع‌ آورى زکات چهارپایان کند. گفتند: سهمى را که خداوند براى جمع ‌آورى کنندگان زکات تعیین کرده است، ما به آن سزاوارتریم.
پیامبر فرمود: اى بنى عبد المطلب ! زکات نه براى من حلال است و نه براى شما؛ ولى به جاى این محرومیت، به شما وعده شفاعت مى‌دهم... به آنچه خداوند و پیامبر برایتان تعیین کرده، راضى باشید (و کار به زکات نداشته باشید). آن ها گفتند: راضى شدیم».
[۵]

از این حدیث به خوبى استفاده مى‌شود که بنى هاشم این را یک نوع محرومیت براى خود مى‌دیدند و پیامبر در مقابل به آن ها وعده شفاعت داد.
 

۵.۲ - حفظ مصالح عمومى

در صحیح مسلم که از معروف‌ترین کتب اهل تسنن است، حدیثى مى‌خوانیم که خلاصه ‌اش این است:
عباس و ربیعة ابن حارث خدمت پیامبر رسیدند و تقاضا کردند که فرزندان آن ها، یعنى عبد المطلب ابن ربیعة و فضل بن عباس که دو جوان بودند، مأمور جمع ‌آورى زکات شوند و همانند دیگران سهمى بگیرند تا بتوانند هزینه ازدواج خود را از این راه فراهم کنند.
پیامبر از این موضوع امتناع ورزید و دستور داد از راه دیگر، وسایل ازدواج آن ها فراهم گردد و از محل خمس مهریه همسران آن ها پرداخته شود.
[۶]

از این حدیث نیز استفاده مى‌شود که پیامبر اصرار داشت خویشاوندان خود را از دست یافتن به زکات (اموال عمومى مردم) دور نگهدارد.
از مجموع آنچه گفتیم، روشن شد که خمس نه تنها امتیازى براى سادات محسوب نمى‌شود، بلکه یک نوع محرومیت براى حفظ مصالح عمومى است.
[۷]
 

۶ - سیادت عنوان اعتباری نه تکوینی

[ویرایش]

سیادت، عنوانی است اعتباری، نه تکوینی که بر مردان و زنانی که نسب شان به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) می‌رسد، اطلاق می‌شود. بنابراین، هر کس که سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‌ شود.
[۸]

در عرف جامعه ما نیز به همین افراد سید می گویند و کسانی که از طرف مادر سید هستند، اگرچه از جهت شرافت و مقام در حکم سادات پدری می باشند، ولی خمس به آن ها تعلق نمی گیرد.
[۹]
 

۷ - شرایط تعلق خمس به سادات

[ویرایش]

شرط تعلق خمس به سادات، این است که فقیر باشند و شیعه باشند؛ ولی لازم نیست که عادل باشند. اما دادن خمس به سیدی که خمس را در راه معصیت خرج می کند، جایز نیست و همچنین دادن خمس به سیدی که آشکارا معصیت می کند، بنا بر احتیاط، جایز نیست.
[۱۰]
 

۸ - پانویس

[ویرایش]

۱. ↑ نهج البلاغه، شریف رضی، نامه ۵۳    
۲. ↑ نهج البلاغه، شریف رضی، نامه۴۵    
۳. ↑ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید،ج ۱۵ و ۱۶، ص ۲۰۵ به بعد
۴. ↑ تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج۷، ص۱۸۲ و ۱۸۳    
۵. ↑ وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج۶، ص۱۸۶    
۶. ↑ صحیح مسلم، ج ۲، ص ۷۵۲
۷. ↑ تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج۷، ص۱۸۵    
۸. ↑ سید محمد کاظم طباطبائی یزدی، عروة الوثقی، ج ۲، کتاب الخمس، فصل ۲، مسئله ۳
۹. ↑ آیت الله خامنه ای، رساله اجوبة الاستفتائات، س ۱۰۰۹
۱۰. ↑ امام خمینی، توضیح المسائل، م ۱۸۳۵ تا م ۱۸۴۵    
 

۹ - منبع

[ویرایش]

سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی    

 
رده‌های این صفحه : خمس | فقه | فلسفه احکام



 
 
  • ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربری
  • العربیة | اردو | Türkçe
  • آخرین مطالب اضافه شده
  • بحث
  • مقاله
  • نمایش تاریخچه
  • ویرایش
  • خواندن
 
  • صفحه نخست
  • درج مطلب
  • آخرین مطالب اضافه شده
  • اشتراک‌گذاری

  • مدرسه فقاهت
  • کتابخانه
  • ویکی فقه
 
جعبه‌ابزار
  • صفحه تصادفی
  • فهرست الفبایی
  • راهنمای ویکی‌پرسش
  • راهنمای تصویری
 
  • سیاست و ضوابط: تلاش ویکی‌پرسش تدوین دانشنامه‌ایی در حوزه علوم اسلامی است. یکی از سیاست‌های اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاست‌هاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزه‌های علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام می‌شود.
  •  
  • صدای بهار

یکشنبه، 20 آبان 1403 - 15:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0