FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دانشیار دانشگاه شهید رجایی مطرح کرد: غدیر نباید به یک روز و رویداد تاریخی فروکاسته شود


 

غدیر نباید به یک روز و رویداد تاریخی فروکاسته شود

عبدالله صلواتی گفت: غدیر را نباید به یک روز خاص و رویداد تاریخی فروکاست چون غدیر، تجدید عهد با حقیقت است و یک نوع امکان وجودی برای انسان معاصر فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با فرا رسیدن عید غدیر خم، نشست «حکمت و غدیر» امکان غدیر برای انسان معاصر به همت گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار شد.

سخنران این نشست عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران بود که درباره موضوع «امتداد تمدنی غدیر مبتنی بر منظومه فکری شیعه» سخنرانی کرد. دبیری این نشست هم به عهده سعید حسن‌زاده دانش آموخته دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس بود.

حسن زاده در ابتدای جلسه گفت: یکی از مباحثی که در آثار برخی از فیلسوفان مورد توجه بوده بحث «نبوت» است که به آن هم از منظر حکمت نظری پرداخته می‌شده و هم از منظر حکمت عملی. در این مباحث درباره موضوعاتی چون ضرورت حضور نبی، اهمیت نبی و جایگاه آن در حکمت عملی و.. صحبت شده است. یکی دیگر از مباحثی که در سنت فلسفه اسلامی مورد توجه بوده بحث جانشین پیامبر بوده است که برخی به آن بیشتر پرداختند و برخی کمتر مثل علامه طباطبایی در برخی از آثارشان به این موضوع پرداختند.

وی افزود: مؤسسه حکمت و فلسفه در این راستا و با توجه به اهمیت این موضوع نشست‌ها و جلساتی با موضوع جانشین نبی در ماه‌های رمضان و محرم برگزار کرده است تا اندیشمندان و متفکران دیدگاه‌های فلسفی خودشان را پیرامون مباحث دینی مطرح کنند. نشست فعلی سومین نشست با موضوع حکمت و غدیر است. اولین نشست با این موضوع تیرماه سال ۱۴۰۱ با حضور دکتر صدر، دکتر مرتضی یوسفی راد و محمد سوری برگزار شد و نشست بعدی هم تیرماه سال ۱۴۰۲ در قم و تهران برگزار شد و در آن نشست‌ها افرادی چون حجت الاسلام امینی نژاد، عبدالله محمدی و سید احمد غفاری، قاسم پورحسن سخنرانی کردند.

غدیر در سال دهم هجرت باقی نمانده است

پس از این توضیحات، صلواتی سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: همانطور که از موضوع سخنرانی بنده که «امتداد تمدنی غدیر مبتنی بر منظومه فکری شیعه» است مشخص است در این ارائه من توضیح می‌دهم که غدیر در سال دهم هجرت باقی نمانده و ما شاهد استمرار آن هستیم و باید باشیم. هم در نگاه و حیات فردی هم در نگاه و حیات سازمانی و اجتماعی.

وی افزود: به واقعه غدیر می‌توان دو نوع نگاه داشت؛ نگاه تاریخی و نگاه وجودی. در نگاه تاریخی، به موضوعاتی همچون تاریخ این رخداد، تعداد مخاطبان حاضر در این واقعه، مکان رخداد و این چنین موارد پرداخته و در نگاه وجودی که موضوع بحث من است به این واقعه با یک نگاه انفسی، وجودی و تویلی پرداخته می‌شود. براساس این نگاه ادعا این است که غدیر، تجلی استمرار پیوند زمین با آسمان است و اگر جریان غدیر نبود تا ابد امکان دستیابی زمینی‌ها به آسمان به نحوی که شایسته که دوره خاتم است فراهم نمی‌شد.

صلواتی ادامه داد: درباره موضوع غدیر چند مدل نگاه تقلیل‌گرایانه وجود دارد؛ یکی از این دیدگاه‌ها مبتنی براین است که «غدیر» هم مثل خیلی از رویدادهای تاریخی دیگر در یک زمانی از تاریخ اتفاق افتاد و بعدش سه روز به طول انجامید و در کمتر از چند ماه هم به فراموشی سپرده شد و مبنای سیاستگذاری چیز دیگری غیر از غدیر شد. براساس یکی دیگر از این نگاه‌های تقلیل گرایانه، غدیر فقط یک رویداد تاریخی است و دانشمندان حوزه تاریخ اسلام باید در این حوزه کار کنند. در حالی که رویداد غدیر یک رویداد در خودماندگار نیست بلکه تا ابد باید با تاریخ و زندگی ما همراه و همگام باشد. نگاه تقلیل گرایانه دیگری که مطرح است فروکاست غدیر به یک شخص است. به این معنی که غدیر درباره یک پیمان با امام علی (ع) است و فقط هم در این حد قابل بررسی است در حالی که براساس خطبه غدیر، غدیر به یک شخص اختصاص ندارد بلکه یک جریان است. درست است که با شخص آغاز می‌شود اما با یک شخص نمی‌ماند و به همین دلیل بعد از رحلت امام علی (ع) هم غدیر ادامه دارد.

این دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ادامه به یک نوع نگاه تقلیل گرایانه دیگر پرداخت و توضیح داد: نگاه تقلیل گرایانه دیگر فروکاست غدیر به هویت و یک اصل تقویمی است که این نوع نگاه متأثر از دیدگاه کانت است چون در دیدگاه کانت دو اصل وجود دارد؛ تنظیمی و تقویمی. و غدیر هم یک اصل تنظیمی است هم یک اصل تقویمی. اینکه ما باید به عنوان یک شیعه به غدیر اعتقاد داشته و به آن پایبند باشیم ایمان را می‌سازد اما در کنار این اصل تقویمی، غدیر یک اصل تنظیمی است به این معنا که در خیلی از برنامه ریزی و سیاستگذاری ها، غدیر جهت بخش است به همین دلیل هم ما باید قدرت تنظیم‌گری غدیر را به رسمیت بشناسیم و مبنای کار فردی و اجتماعی قرار دهیم.

غدیر؛ یک امکان بزرگ برای بشریت

صلواتی اضافه کرد: الان ما موضوع انتخابات را در پیش داریم اینکه من باید چه انتخابی بکنم و در گروی انتخابم چه مسئولیتی دارم همگی به نوعی با همان اصل تنظیمی غدیر ارتباط دارد. پس غدیر فقط یک اصل اعتقادی و جشن تقویمی نیست. وقتی به اصل تنظیمی غدیر توجه داشته باشیم آن وقت در مباحث تمدن سازی، جامعه سازی، حکمرانی و....از آن استفاده می‌کنیم. آن را مبنای عمل قرار می‌دهیم.

وی در ادامه به موضوع خطبه غدیر پرداخت و گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: علی (ع) جنب الله است یا در سوره زمر آمده است: یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ. واژه «جنب» یعنی ناحیه، نزدیک و قرین. اگر هم «جنب» را به معنای امر بدانیم یعنی علی (ع) و سلاله پاکش تا حضرت حجت امر الهی هستند که باید از آنها اطاعت کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر فلسفه اسلامی افزود: دیدگاهی وجود دارد مبنی براینکه ما زمینی هستیم و تار و پودمان با زمین گره خورده است اما جریان غدیر این دیدگاه را نفی می‌کند و انسان را از اسارت در زمین نجات می‌دهد؛ از این جهت، غدیر یک امکان بزرگ برای بشریت است و انسان را از حصرگرایی و عُرفی گرایی نجات می‌دهد.

صلواتی تصریح کرد: با نگاهی به خطبه غدیر می‌توان گفت قرآن کریم از یک منظر جریان غدیر یعنی قرآنی است که قرار است تا ابد با ما باشد و این قرآن جدای از انسان کامل نیست. اما نکته فلسفی که در مورد جریان غدیر وجود دارد این است که نور از خدا به پیامبر (ص) و سپس در امام علی (ع) و نسل‌های بعدیش تا حضرت حجت جاری شده است. این آیه دلالت‌های فلسفی پنهان و آشکاری برای ارائه دارد. چیزی که می‌توان در حکمت به آن توجه داشت اینکه نور همان «وجود» و این «وجود» در نظام ملاصدرا مساوی با حق است و صراط مستقیم هم با این نور و وجود ارتباط دارد. هستی، صراط مستقیم و نور محض است بنابراین جریان غدیر به ما این نکته را می‌گوید که امام علی (ع) و خاندان پاکش «صراط مستقیم» هستند که ما به عنوان شیعه وظیفه داریم در این صراط حرکت کنیم. در پایان این نکته را هم بگویم در جریان غدیر یک دوره تاریخی تمام و یک دوره جدید آغاز می‌شود گویی یک عهد وجودی با عالم تمام می‌شود یک عهد جدید شروع می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: غدیر را نباید به یک روز خاص و رویداد تاریخی فروکاست چون غدیر، تجدید عهد با حقیقت و در واقع گشوده بودن آسمان برای بشر از طریق ولایت امام علی (ع) و امامان معصوم بعدش است. علاوه براینکه غدیر یک امکان وجودی برای انسان معاصر فراهم می‌کند پس ما اگر بخواهیم غدیری باشیم باید در همه رفتار فردی و سازمانی نسبت خودمان را با ولایت و حقیقت مشخص کنیم.

کد خبر 6147471
سارا فرجی
  •  
  •  
  •  
  •  
 
 
 

برچسب‌ها

  • عبدالله صلواتی
  • عید سعید غدیرخم
  • مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
  • https://www.mehrnews.com/news/6147471/%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%88-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF

یکشنبه، 20 آبان 1403 - 15:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0