FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انتظار از حوزه بعد از انقلاب اسلامی چند برابر شده است


 

مهر | دین و اندیشه، دین و اندیشه، استان‌ها | یکشنبه، 20 آبان 1403 - 12:12
قم- مرجع تقلید شیعیان گفت: من بارها گفتم بعد از انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چند برابر شده؛ عده‌ای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز به‌وقوع پیوست.
حوزه،فقيه،الله،مرحوم،روز،بنده،اثرگذار،جور،آيت،فقه،فرمودند،مر ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله نوری همدانی مرجع عالیقدر جهان تشیع در جلسه‌ای که با عده‌ای از فضلای حوزه برگزار شد با اشاره به وضعیت حوزه علمیه اظهار کرد: امروز فضای حوزه متفاوت است، تفکرات و سلایق مختلفی هم در آن حاکم است و در بعضی جاها قدرت تحمل افراد نیز کم شده‌، باید قدرت تحمل مخالف بالا رود، باید شأن و جایگاه حوزه به سمت استدلال برود.
متأسفانه گاهی انسان می‌بیند یا می‌شنود که افراد خیلی زود قضاوت می‌کنند و عده‌ای هم سریع تخریب می‌کنند و برچسب‌هایی هم می‌زنند و فرقی هم نمی‌کند اگر در موضوعات سیاسی اختلاف نظر داشته باشند می‌گویند ضد فلان شده یا تندرو است، اگر اختلاف علمی داشته باشند می‌گویند سواد نداره، توقع از حوزه این است که کار با ارزش را ارج بگذارند و انصاف را در نوشتار یا گفتار رعایت کنند.
وی با تأکید بر حفظ دستاوردهای علمی علمای گذاشته خاطرنشان کرد: بنده معتقد هستم باید فقه سنتی ما، فقه جواهری ما و تراث گذشتگان حفظ شود و می‌توانم بگویم بر همان اساس اما با نگاه نو می‌توانیم اثرگذار باشیم.
اخیراً در بعضی از مقالات می‌خوانیم که دوران گذر است و دیگر فقه سنتی پاسخگو نیست، به نظرم این حرف نباید درست باشد.
مرجع تقلید شیعیان گفت: البته در مسائل روز باید از مشاوران متخصص در آن حوزه استفاده کرد، خصوصاً در این زمان که بحث روز، ارز دیجیتال و عناوین مانند رمزارزها مطرح است، یا موضوع هوش مصنوعی که دنیای جدیدی را باز خواهد کرد، یا موضوع بورس که حوزه باید ورود پیدا کند و از مشاوران که در این امر متخصص هستند استفاده کنند.
آیت الله نوری همدانی با مهم توصیف کردن آموزش علوم جدید در حوزه افزود: در اوایل دهه ۳۰ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) یک روز بعد از درس فرمودند: بیاید منزل؛ بنده خدمت شأن رسیدم.
ایشان فرمودند: یکی از محترمین تهران از من خواستند که در زمان تعطیلی حوزه عده‌ای از شاگردان خود را بفرستید تهران تا بعضی از علوم روز را بیاموزند، عرض کردم چه علومی فرمودند: مثل نجوم، ریاضیات، فیزیک و شیمی و زبان انگلیسی، در دوره‌ای که ما بودیم حدود ۱۰ نفر انتخاب شدیم، دو سال تابستان رفتیم، هر روز هفته به غیر از جمعه که درس داشتیم و اساتید مهمی می‌آمدند و به ما این چند درس را می‌گفتند.
شاید آن روز کسی این ضرورت را نمی‌دانست لذا عده‌ای نیامدند، عده‌ای هم تا نیمه رها کردند ولی بعدها معلوم شد چقدر مؤثر است، به‌عنوان مثال در بحث ارث چقدر دانستن ریاضیات در فهم مطلب مؤثر است و یا در موضوع رؤیت هلال در اول ماه بحث نجوم و محاسبه طول و عرض بلاد اثرگذار است.
بنده چند سالی به اروپا رفت و آمد داشتم؛ آنجا متوجه شدم دانستن زبان چقدر می‌تواند کمک کند، به‌نظر بنده، حوزه‌ای زنده است که ۵۰ سال و ۱۰۰ سال آینده را ببیند.
پاسخگویی به شبهات یکی از وظایف مهم حوزه است
وی پاسخگویی به شبهات را یکی از وظایف مهم حوزه دانست و گفت: حوزه باید پاسخگو شبهات در سطوح مختلف باشد حالا گاهی این شبهه از خود حوزه باشد یا بیرون حوزه؛ انسان باید آماده پاسخگویی باشد.
مدتی پیش از یکی از آقایان اهل علم که در سطح بالایی هم هست و من با آثار و کار او آشنایی دارم مسائلی مطرح شد، دیدم جناب آقای فاضل؛ آقازاده محترم مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (رحمت الله علیه) یک جواب متین و خوب و محترمانه و انصافاً عالمانه داد یا همین مناظره جناب آقای علیدوست که اصل این کار چقدر قابل تحسین است که حوزه چنین آمادگی داشته باشد.
ما باید افرادی تربیت کنیم که در فن مناظره ورود پیدا کنند و الحمدلله در حوزه داریم این چنین افرادی را، خدا رحمت کند مرحوم آیت‌اللّه مصباح یزدی را انصافاً در این موضوع با آن دانش بالا ممتاز بود؛ اصلاً یکی از کارهای اهل‌بیت (علیهم السلام) هم تربیت افرادی برای مناظره بوده است.
مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: خلاصه امروز حوزه وظایف سنگینی دارد و این را عرض کنم تا انسان فقیه نباشد در این مسائلی که عرض کردم نمی‌تواند اثرگذار باشد؛ فقیه هم درست شدنی و ساختنی نیست که با تبلیغات این و آن درست شود.
یادم نمی‌رود اواخر عمر استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله آقای سلطانی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) بود، بحث مرجعیت مطرح شد به گمانم بعد فوت مرحوم آقای آیت الله اراکی بود، ایشان یک روز صبح زود آمدند منزل ما، بنده خیلی از لطف ایشان شرمنده شدم، چون استاد ما بود و خود بنده مقید بودم خدمت ایشان برسم؛ خوب ایشان یک شخص فقیه پرور بود و خیلی از آقایان بزرگوار به درس ایشان می‌آمدند.
در آن گرماگرم تعیین مرجعیت ایشان به من فرمودند: «فلانی این منصب متعلق به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و تنها منصبی که نمی‌شود کاری کرد همین است، شاید چند صباحی بشود ولی معلوم نیست آخر کار چه می‌شود، در طول تاریخ بعضی‌ها کسی را نداشتند و خودشان هم به دنبالش نرفتند ولی مرجعیت به سراغ ایشان آمد.
فقاهت اول اخلاص می‌خواهد
آیت‌الله نوری همدانی گفت: باید توجه داشت فقاهت اول اخلاص می‌خواهد.
فقیه مهم؛ درسش، تألیفاتش و تربیت شاگردانش معرِّف او هستند؛ این فقیه برای رسیدن به این مقام استاد می‌خواهد، پشتکار می‌خواهد، مطلب می‌خواهد نه اینکه جوری برنامه ریزی کنیم کتب فنی و اصلی را حذف کنیم آن هم بدون جایگزین مناسب و بعد هم امتیاز قائل شویم؛ بله اصلاح خوب است اما با جایگزین بهتر، اینکه در انتخاب استاد از طرق مختلف دخالت کنیم؛ این‌جور حوزه فقیه‌پرور نخواهد شد.
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: من بارها گفتم بعد از انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چند برابر شده است؛ عده‌ای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز به‌وقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است؛ پس بدانیم که یکی از طرف‌ها حوزه است، عده‌ای هم می‌خواهند اینگونه القا کنند که یک فقیه سیاسی نمی‌تواند در فقه موفق یا اثرگذار باشد و می‌خواهند از این طریق علما را منزوی کنند؛ این هم حرف غلطی است، چون اتفاقاً فقهای بزرگ ما یک سیاستمدار کامل بودند اما روش همان روش برگرفته از سیره اهل بیت (علیهم السلام) است، هر کدام به طریقی به اقتضای شرایطی که در آن واقع شده‌اند با تدبیر و نگرش خود به این مسئله مهم پرداختند.
وی عنوان کرد: امام راحل یک جور، مرحوم آقای خویی که یک فقیه ممتاز بود یک جور، مرحوم آقای صدر یک جور، مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یک جور و در واقع پس از تذکرات و عدم تأثیر از طرف حکومت، حوزه را حفظ کرد که خروجی آن امام شد که هر کدام یک جور وارد این میدان شدند.
امروز آقای سیستانی در عراق چقدر با آن متانت به عنوان یک فقیه اثرگذار است، لذا فقهات با سیاست منافات ندارد منتهی تشخیص در مصادیق متفاوت است.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 20 آبان 1403 - 14:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0