FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حضرت زینب (س) چه دید که جز زیبایی ندید؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 16 آبان 1403 - 16:53
صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه برخی خطبه های نهج البلاغه هوش از سر انسان می برد، گفت: امام علی(ع) فرمود یا کمیل العلم خیر من الماء؛ علم تو را حافظ است و باعث حفظ آبرو است ولی تو باید زحمت بکشی تا مالت را حفظ کنی.
فرمود،علم،قرآن،انسان،حرف،وَ،مفسر،كريم،كتاب،حضرت،تسنيم،خطبه،ما ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه، امروز 16 آبان‌ماه در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق در مسجد اعظم قم، گفت: حضرت علی(ع) در بیانی نورانی فرمود کسی به ما درسی نیاموخته است که بخواهیم آن را برای شما بیان کنیم بلکه من به عوالم دیگر سیر کرده‌ و رفته و آمده‌ام؛ بنابراین اگر ما حرف ایشان را گوش ندهیم حرف چه کسی را باید گوش بدهیم؟
صاحب تفسیر تسنیم افزود: وقتی خداوند تجلی می‌کند گاهی با یکی از اسماء خاص که در جوشن کبیر است تجلی می‌کند و گاهی با مسمی تجلی می‌کند و در آنجا هم علم وجود دارد و هم عمل؛ گاهی کسی متخصص در فقه و اصول و کلام و علوم تجربی و طب و فیزیک و شیمی و ...
است ولی گاهی ربانی است یعنی همه علوم و رشته‌های عملی و جمع بین علم و عمل را در خود دارد و متخصص است لذا فرمود من ربانی این عالم هستم و از آنجا هم آمده‌ام.
مفسر قرآن کریم بیان کرد: امام فرمودند من همانطور که از طرف مبدا و لقاءالله و ربوبیت و الوهیت و اولیت جهان خبر می‌دهم از برزخ و قیامت هم خبر می‌دهم؛ من خودم رفته‌ام دیده‌ام که در بهشت و جهنم چه خبر است و هیزم و نعمات آن چگونه تهیه می‌شود.
تجلیل از حضرت زینب (س)
این مرجع تقلید با بیان اینکه حضرت زینب(س) هم فرزند چنین انسانی است، تصریح کرد: زینب کبری که بود که آن تعبیر زیبا را به کار برد و فرمود: ما رایت الا جمیلا.
این چه شخصیتی است که این حرف را می‌زند؟
معاذالله آیا مبالغه کرده است؟
همه مورخان نقل کرده‌اند که وقتی عبیدالله بن زیاد ملعون از ایشان سؤال کرد کیف صنع الله باخیک، فرمود ما رایت الا جمیلا؛ به ما خیلی خوش گذشت.
مفسر قرآن کریم اضافه کرد: بعدها همان محققان نقل کرده‌اند که وقتی تنها شد اشک ریخت ولی در جایی که جای جلال و شکوه است حرف راست را زده است؛ به ما خوش گذشت و این «ما» حصر است و این رازی دارد که در برخی جلسات عرض خواهم کرد، او چه دید که جز زیبایی ندید.
شارح نهج‌البلاغه با بیان اینکه امیرمؤمنان(ع) در خطبه 108 فرمود: فَاسْتَمِعُوا مِنْ رَبَّانِیِّکُمْ وَ أَحْضِرُوهُ قُلُوبَکُمْ وَ اسْتَیْقِظُوا إِنْ هَتَفَ بِکُمْ، وَ لْیَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ وَ لْیَجْمَعْ شَمْلَهُ وَ لْیُحْضِرْ ذِهْنَهُ، فَلَقَدْ فَلَقَ لَکُمُ الْأَمْرَ فَلْقَ الْخَرَزَةِ وَ قَرَفَهُ قَرْفَ الصَّمْغَةِ، افزود: در این فرمایشات زیبا فرمودند؛ مردم!
به سخن عالم خداشناس خود گوش فرا دهید، دل‌هاى خود را در پیشگاه او حاضر کنید، و با فریادهاى او بیدار شوید رهبر جامعه باید با مردم به راستى سخن گوید و پراکندگى مردم را به وحدت تبدیل، و اندیشه خود را براى پذیرفتن حق آماده کند.
پیشواى شما چنان واقعیّت‌ها را براى شما شکافت چونان شکافتن مهره‌هاى ظریف و حقیقت را از باطل چون شیره درختى که از بدنه آن خارج شود، بیرون کشید.
صاحب تفسیر تسنیم بیان کرد: فرمود کسی که علم نیاموخت و به فکر دنیا بود و از آخرت غافل شد آبرویش خواهد رفت و یا مشکل سیاسی و اجتماعی و روانی و طبی پیدا خواهد کرد.
اصل در قرآن کریم است که فرمود اینجا بوستان و باغ و شکوفه‌های فراوان و درختان سرسبز است ولی هیچ میوه‌ای نمی‌دهد یعنی درخت دنیا از آن جا که در دنیاست برای هیچ کسی میوه نمی‌دهد و میوه در آخرت است؛ اینجا فقط سرسبزی و شکوفه است که ظاهر زیبا دارد و انسان را جذب می‌کند.
علم با عمل حافظ انسان است
این مفسر قرآن اظهار کرد: این بیان قرآن در نهج‌البلاغه هم آمده است که دنیا این است و آخرت این و اینکه شما دنبال چه باید بروید و دنبال چه نباید بروید و دنیا به اندازه‌ای که ابزار کار انسان و مایه‌گذران زندگی است خوب است.
فرمود یا کمیل العلم خیر من الماء ...؛ علم تو را حافظ است و باعث حفظ آبرو است ولی تو باید زحمت بکشی تا مالت را حفظ کنی؛ هرقدر تدریس کنی و کتاب بنویسی و علم را به دیگری بیاموزی بیشتر خواهد شد ولی اگر مال را بخشیدی کم خواهد شد.
این مرجع تقلید افزود: با بخشش، مال کم و علم زیاد می‌شود؛ فرمود: آن چیزی که رهاورد مال است به فرض اینکه ترقی هم بکند به محض اینکه مال رفت حیثیت و آبروی اجتماعی انسان هم از بین خواهد رفت پس تا می‌توانی علم یاد بگیر.
خب کمیل از چه کسی باید علم را یاد بگیرد؟
او ادامه داد: بر همه ما فرض است که کتاب «تمام نهج‌البلاغه» را در کتابخانه خود داشته باشیم زیرا کتاب سیدرضی بخشی از نهج‌البلاغه است؛ حضرت در یک خطبه به اندازه سوره بقره، آن هم ایستاده حرف زده است که در کتاب سیدرضی نیست ولی در کتاب تمام نهج‌البلاغه داریم؛ اگر انسان عادی بخواهد این مقدار سخن بگوید یک ماه باید مطالعه کرده باشد و همانطور که هر آیه سوره بقره نیازمند مطالعه است هر عبارت این خطبه هم جای بحث و بررسی دارد.
مفسر قران کریم تصریح کرد: می‌گوییم نهج‌البلاغه تالی‌تلو قرآن است چون عقل از این مقدار علم متحیر است؛ این خطبه‌های نهج‌البلاغه که در کتاب تمام نهج‌الابلاغه آمده گویای این مطلب است؛ لذا ایشان ایستاد و فرمود احدی تاکنون مانند من نیامده است و بعد هم فرمود این‌ها را من از پیامبر(ص) آموخته‌ام و ربانی این امت هستم؛ من از آنجا آمده‌ام و حرف راست می‌زنم و از طرف شما هم به آنجا رفته‌ام زیرا اگر کسی امام است از طرف امت حرکت می‌کند.
خطبه‌های علی(ع) هوش از سر انسان می‌برد
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه این خطبه‌ها هوش از سر انسان می‌برد، تصریح کرد: گاهی انسان نصیحت می‌کند و مطالب تکراری است ولی ایشان در این خطبه طوری حرف زده است که همه آن شایسته درس و بحث است و ما لابد و ناگزیر هستیم در کنار قرآن کریم به این سرمایه علمی توجه کنیم و ائمه(ع) هم به ایشان ارجاع می‌دادند زیرا سرمایه علمی آنان هم از ایشان و حضرت زهرا(س) گرفته شده است.
صاحب تفسیر تسنیم خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمود یا کمیل دنبال کسب علم برو که مایه آبرو برای انسان است؛ الان بعد از گذشت هزار و 200 سال از وفات کلینی هنوز می‌گوییم کلینی نقل کرد و کلینی فلان روایت را نوشت؛ سایر محدثین ما هم اینطور هستند؛ الان دو قرن می‌گذرد و می‌گوییم شیخ انصاری و آخوند خراسانی و...
چنین گفت و چرا ما چنین نباشیم و طوری زندگی نکنیم که مانند این بزرگان باشیم.
پیشرفت علمی وقف آخوند خراسانی و شیخ انصاری و آیت‌الله بروجردی نیست لذا فرمود دنبال علم همراه با عمل برو.
انتهای پیام/


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 16 آبان 1403 - 20:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0