FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شیوه نامه تشکیل شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی ابلاغ شد


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 07 آبان 1403 - 10:30
شیوه نامه تشکیل شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی تصویب و ابلاغ شد و برای دانشگاه های ملی مهارت و جامع علمی کاربردی از زمان ابلاغ لازم اجرا است.
دانشگاه،آموزشي،آموزش،برنامه،شورا،شوراي،گسترش،تصويب،نامه،مهار ...

به گزارش خبرنگار مهر، «شیوه نامه تشکیل شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی» تصویب شد و از زمان ابلاغ برای دانشگاه های ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی کاربردی لازم اجرا است.
در این شیوه نامه آمده است :
در راستای انسجام بخشی فعالیت های آموزشی دانشگاه های مهارتی شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی ذیل شورای عالی برنامه ریزی آموزشی و شورای گسترش آموزش عالی تشکیل می شود.
تصمیمات مرتبط با ارتقای کیفیت و تقویت یکپارچگی در سیاستگذاری و نهادینه کردن برنامه ریزی های آموزشی و آمایش در دانشگاه های جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای «دانشگاه ملی مهارت» در شورای تخصصی به تصویب می رسد و بنابر مورد در شورای عالی برنامه ریزی آموزشی یا شورای گسترش آموزش عالی مطرح می شود.
تسهیل اجرای آمایش و گسترش آموزش عالی مهارتی
از اهداف تصویب این شیوه نامه می توان به تسهیل اجرای آمایش و گسترش آموزش عالی مهارتی، بررسی ویژگی های خاص دانشگاه های مهارتی و در نظر گرفتن آن در تصمیمات آموزشی نظام آموزش عالی، انسجام بخشی به فعالیت های برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی در دانشگاه های مهارتی، و تقویت و حمایت ویژه از اقدامات تحولی آموزشی دانشگاه های مهارتی اشاره کرد.
ساختار و وظایف شورا
معاون آموزشی وزارت علوم، معاون پژوهشی وزارت، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای (دانشگاه ملی مهارت)، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی، مدیر کل دفتر آموزش عالی غیر دولتی، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای (دانشگاه ملی مهارت)، و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اعضاء شورا سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی را تشکیل می دهند که معاون آموزشی وزارت علوم رئیس شورا است.
حداکثر ۳ نفر از متخصصان آموزش مهارتی با تائید رئیس شورا می توانند درجلسه حضور داشته باشند.
احکام اعضاء توسط رئیس شورا برای مدت چهار سال صادر خواهد شد.
دبیر شورا با تائید و حکم رئیس شورا از میان مدیران کل معاونت آموزشی وزارت تعیین می شود.
نائب رئیس به تائید شورا و از میان روسای دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای (دانشگاه ملی مهارت) و با حکم رئیس شورا انتخاب خواهد شد.
جلسه شورا با حضور رئیس یا دبیر شورا و اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و به صورت حداقل یک بار در ماه تشکیل خواهد شد.
رئیس شورا می تواند دبیران شوراهای برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشگاه های مهارتی و دبیران کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه های مهارتی را حسب مورد با حق رای به جلسه دعوت کند.
تصمیم گیری وتصویب سیاست‌های آمایش، گسترش و اجرای رشته های تحصیلی در دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی و بنابر مورد پیشنهاد به شورای گسترش آموزش عالی.
تصمیم گیری و تصویب سیاست های برنامه ریزی آموزشی و درسی در دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی و بنابر مورد پیشنهاد به شورای عالی برنامه ریزی آموزشی.
تصمیم گیری در موارد ارائه شده از سمت دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی به شورا.
در دانشگاه فنی و حرفه ای(دانشگاه ملی مهارت) و دانشگاه جامع علمی کاربردی شوراها و کمیته های به شرح زیر تشکیل می شود:
شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی
کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی
شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی و کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی در هر یک از دانشگاه های مهارتی به ریاست رئیس آن دانشگاه تشکیل می شود اعضاء آنها در چارچوب آئین نامه تشکیل شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی و کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی مصوب دانشگاه منصوب می شوند.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی یا نماینده تام الاختیار آن و مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی یا نماینده تام الاختیار آن عضو شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی و کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی در دانشگاه فنی و حرفه ای(دانشگاه ملی مهارت) و دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند.
وظائف شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه های مهارتی به شرح زیر است :
اجرای سیاست های کلی شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت و تطبیق آن با معیارهای آموزشهای مورد اجرا در دانشگاه
تهیه و تصویب مقررات معیارها و اصول حاکم بر برنامه های آموزشی و درسی دوره های مختلف رسمی و غیر رسمی مطابق ضوابط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت؛
تدوین و تصویب نظام نامه ها، درس نامه ها و آیین نامه های آموزشی متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه مطابق ضوابط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی
تصویب دستورالعمل های اجرایی برنامه ریزی درسی در مقاطع؛ رشته ها و گرایش های مختلف متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه
تأیید ضرورت ایجاد رشته ها، گرایش ها و دوره های جدید آموزشی در مقاطع مختلف متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه و ارائه آن به شورا
تدوین و بازنگری برنامه های درسی طبق ضوابط و مقررات و ارائه آن به شورا جهت تصویب نهایی
تصویب دوره های آموزشی عالی غیر رسمی و کوتاه مدت متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه و بنابر مورد ارائه آن به شورا جهت تصویب نهایی
تدوین و تصویب ضوابط ارزیابی برنامه های درسی و نظارت بر حسن اجرای آنها و ارائه گزارش دوره ای آن به وزارت
موارد ارجاعی از سمت شورا و معاونت آموزشی وزارت به دانشگاه
طرح توجیهی رشته تحصیلی جدید برنامه درسی رشته تحصیلی جدید و بازنگری برنامه های درسی موجود پس از تصویب در شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه مهارتی توسط دبیر شورای تخصصی به مدت دو هفته در اختیار اعضاء شورا جهت ارائه نقطه نظرات اصلاحی قرار می گیرد.
در صورت عدم درخواست بررسی موارد فوق الذکر توسط اعضاء در شورا، مصوبات شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه جهت تصویب نهایی در شورای عالی برنامه ریزی آموزشی توسط شورا تائید شده قلمداد می شود.
وظایف کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه های مهارتی
تدوین طرح آمایش دانشگاه و ارائه آن به شورا جهت تصویب نهایی
ارائه پیشنهاد پیرامون گسترش و انحلال واحدها و مراکز دانشگاه مطابق ضوابط و سیاستهای شورای گسترش
آموزش عالی و پیشنهاد به شورا جهت تصویب نهایی
ارائه گزارش اجرای آمایش آموزش عالی در دانشگاه به شورا؛
موارد ارجاعی از سمت شورا و معاونت آموزشی وزارت به دانشگاه
فهرست کد رشته محل های هر دوره پذیرش به تفکیک پس از تصویب در کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه به مدت دو هفته توسط دبیر شورای تخصصی در اختیار اعضاء شورا جهت ارائه نقطه نظرات اصلاحی قرارمیگیرد.
در صورت عدم درخواست بررسی موارد فوق الذکر توسط اعضاء در شورا مصوبات کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه جهت تصویب نهایی در شورای گسترش آموزش عالی توسط شورا تائید شده قلمداد می شود.
دانشگاه جامع علمی کاربردی آیین نامه نحوه تأسیس و فعالیت مراکز آموزش عالی علمی کاربردی و صدور مجوز دوره های آموزشی علمی کاربردی مصوب جلسه ۹۴۴ شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی مورخ ۱۴۰۰٫۰۴٫۰۶ را در چارچوب ضوابط این شیوه نامه اجرایی می کند و در مواردی که آیین نامه فوق الذکر با این شیوه نامه اختلاف دارد موارد مصوب در این شیوه نامه ملاک عمل است.
نظارت بر اجرای این شیوه نامه و تفسیر آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت است و از تاریخ ابلاغ این شیوه نامه جانشین کلیه آیین نامه ها شیوه نامه ها و ضوابط پیشین در زمینه برنامه ریزی آموزشی و درسی و گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی می شود.
این شیوه نامه در ۶ ماده و ۴ تبصره در تاریخ ۱۴۰۳٫۵٫۱۵ مطابق با مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی به تاریخ ۱۴۰۱٫۷٫۱۷ و مصوبه جلسه ۹۷۶ شورای گسترش آموزش عالی به تاریخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۳۱ به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ برای دانشگاه فنی و حرفه ای(دانشگاه ملی مهارت) و دانشگاه جامع علمی کاربردی لازم الاجراست.


 
 

دوشنبه، 07 آبان 1403 - 23:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0