FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عبرتی قرآنی برای جنایتکاران معاصر


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 06 آبان 1403 - 11:52
اکنون یهودیت صهیونیست با توهم «قوم برگزیده»، مسیر تکبر و خودبزرگ بینی اقوام هلاکت شده گذشته را انتخاب کرده تا حدی که به خود اجازه می دهد کودکان و زنان بی گناه را به خاطر منافع خود از میان بردارد.
قوم،خداوند،آيات،تكبر،الهي،قدرت،عاد،نيرومندتر،عذاب،قرآن،آيه،ا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بخشی از قرآن اختصاص به سرنوشت اقوامی دارد که به واسطه‌ی نافرمانی از خداوند و پیامبران و نیز به دلیل تکبر و سرکشی و فسادشان، موجبات هلاکت خود را فراهم آوردند و دچار عذاب الهی شدند.
این اقوام شامل بسیاری از ملل گذشته هستند که خداوند در آیات متعدد قرآن به سرنوشت تلخ آنان اشاره کرده است.
به عنوان مثال، قوم نوح که با نافرمانی و تهدید پیامبر خود سرانجام با طوفان عظیم نابود شدند و یا قوم لوط که به دلیل ارتکاب گناهان و اعمال ناشایست مثل لواط به عذاب الهی گرفتار و شهرهایشان وارونه و نابود شد و یا قوم بنی‌اسرائیل که قرآن بارها به نافرمانی‌ها و سرکشی‌های آنان اشاره کرده است.
آنان پس از رهایی از ظلم فرعون و مشاهده معجزات الهی، همچنان به نافرمانی خود ادامه دادند.
یکی از این اقوام، قوم عاد است که با تکبر و ظلم خود، در برابر هدایت‌ پیامبرشان حضرت هود مقاومت کردند و به واسطه طوفان شن هلاک شدند.
آنها مردمانی قوی‌هیکل بودند که ساختمان‌های محکم و بزرگ می‌ساختند و دارای سرزمینهای حاصلخیزی بودند.
خداوند تمدن آنها را بی‌مثال معرفی می‌کند.
طبق قرآن، این قوم کافر و بت پرست بودند و طاغیان مستکبر خود را اطاعت می‌کردند.
خداوند در آیه15 سوره صافات درباره آنها می‌فرماید: «فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ قَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً ۖ أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِی خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً ۖ وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ»؛ یعنی اما قوم عاد به ناحق در زمین تکبّر کردند و گفتند: نیرومندتر از ما کیست؟
آیا ندانستند خدایی که آنان را آفرید از آنان نیرومندتر است؟
و [به گمان اینکه نیرومندتر از آنان وجود ندارد] همواره آیات ما را انکار می کردند.
سرانجام تندبادی سخت و سرد در روزهایی شوم بر آنان فرستادیم تا در زندگی دنیا عذاب خواری و رسوایی را به آنان بچشانیم، و بی تردید عذاب آخرت رسوا کننده تر است و آنان [در آن روز] یاری نخواهند شد.
یورش به چادر آوارگان فلسطینی، نسخه مدرن اصحاب اُخدود این آیه به برخی از ویژگی‌های این قوم اشاره می‌کند که عبارتند از:
1.
استکبار: قوم عاد به دلیل قدرت مادی و جسمانی خود، به ناحق در زمین برتری‌جویی و گردن‌کشی داشتند.
این تکبر ناشی از خودبزرگ‌بینی و نادیده گرفتن حقیقت و عدالت بود.
2.
قدرت‌طلبی بی‌پایه: آنان با فخرفروشی و خودستایی می‌گفتند: «نیرومندتر از ما کیست؟» این روحیه نمایانگر غرور و بی‌اعتنایی به قدرت الهی بود که آنان را آفریده است.
3.غفلت از قدرت خدا: قرآن می‌پرسد، آیا این قوم توجه نداشتند که خالق آنها، خداوندی که آنان را آفریده است، از آنان نیرومندتر است؟
این سؤال، نکته‌ای را برجسته می‌کند که نادیده گرفتن قدرت خدا و دیدن خود به عنوان نهایت قدرت، نشان از غفلت و جهل عمیق دارد.
4.
انکار آیات الهی: قوم عاد نشانه‌ها و آیات الهی را انکار می‌کردند.
انکار آیات نشان‌دهنده عدم پذیرش پیامبران و نشانه‌های روشن از سوی خداوند بود که برای هدایت آنان فرستاده شده بود.
اما تطبیق این دست از آیات بر قدرت‌های امروز جهانی بی‌منطق نیست.
اگرچه این آیه به قوم خاصی اشاره دارد، اما می‌توان از آن به عنوان یک قاعده کلی درباره تکبر، قلدری، و پیامدهای آن در نزد خداوند استفاده کرد؛ یعنی مشابه این نوع تفکر در برخی رژیم‌های کنونی، از جمله رژیم منحوس صهیونیستی مشاهده می‌شود.
آنها با انگیزه‌های سیاسی و نظامی به دیگر ملل و اقوام ظلم می‌کنند و ویژگی مشترکشان خودبرتربینی و نادیده گرفتن قدرت بی‌منتهای خداوند است.
اکنون یهودیت صهیونیست با توهم «قوم برگزیده» مسیر تکبر و خودبزرگ‌بینی را برگزیده تا حدی که به خود اجازه می‌دهد کودکان و زنان بی‌گناه را به خاطر منافع خود از میان بردارد و تبدیل به جنایت‌کارترین قوم تاریخ بشریت شود.
بنابراین این بخش از آیه که خداوند در توصیف قوم عاد فرمود «فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ قَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً»، دقیقاً منطبق بر این جنایتکاران است؛ یعنی آنها در زمین به ناحق تکبر می‌ورزند و معتقدند کسی از ما برتر نیست.
اما ادامه‌ی این آیات گویای آن است: کسانی که در زمین قدرت‌طلبی می‌کنند و مسیر فساد را پیش می‌گیرند، در نهایت با پیامدهای بدی مواجه خواهند شد و عذاب خداوند به زودی دامن آنها را در دنیا و آخرت خواهد گرفت.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

یکشنبه، 06 آبان 1403 - 21:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0