FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دانشگاه‌ آزاد خود را موظف به خیزش علمی و پیشگیری از نفوذ می‌داند


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 25 مهر 1403 - 11:02
در بیانیه‌ای پایانی بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌ آزاد ‌اسلامی تاکید شد دانشگاه‌ در جهت خیزش علمی، تلاش خود را برای پیشگیری از نفوذ علمی و فرهنگی معطوف می‌دارد.
دانشگاه،اسلامي،علمي،نظام،آزاد،تحول،اجلاس،شبكه،اهتمام،عرصه،فر ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌ آزاد ‌اسلامی قرائت شد.
متن بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌آزاد ‌اسلامی
بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌آزاداسلامی در تاریخ ۲۲ و ۲۳ مهر ماه سال ۱۴۰۳ با هدف تبیین «دانشگاه نماد اقتدار آفرین» در مجتمع سی سرا برگزار شد.
در این اجلاس یاد شهیدان به ویژه شهید جمهور حضرت آیت الله رئیسی، شهید هنیه و شهید مقاومت شهید سید حسن نصرالله گرامی داشته شد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام مظم رهبری در دانشگاه‌آزاداسلامی با بیان آیات و روایات به تبیین تأثیر آرامش آفرینی در «نماز جمعه نصر» مبادرت ورزید.
ریاست هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه‌آزاداسلامی با ابلاغ پیام مکتوب به اجلاس با محکوم کردن و تقبیح جنایات رژیم کودک کش صهیونیست بر رسالت دانشگاهیان در شرایط حساس کنونی تأکید کرده و لیست بلندی از افتخارات دانشمندان، مخترعان و مکتشفان اسلامی و ایرانی را در حوزه های مختلف علوم و فنون در عصر طلایی تمدن اسلامی ارائه کرد و در پایان پیام خویش بر ضرورت بازنگری در سبک آموزش و پژوهشی متناسب با رسالت خطیر دانشگاه تأکید کرد.
در این اجلاس ریاست دانشگاه‌ آزاد اسلامی با گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهید جمهور، شهید هنیه و شهید سید حسن نصرالله، عملیات وعده صادق (۱) و (۲) را محصول ایمان و شجاعت و قدرت علم و فنآوری دانست.
وی دانشگاه را نماد «اقتدار آفرینی» و نماد «پیشرفت» و با استفاده از آیه شریفه "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ" ( حدید:۲۵) رسالت اصلی دانشگاه را خلق «قوت» و «بأس شدید» دانسته و با بهره گیری از آیه شریفه " أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا " (نساء:۸۲) و آیه شریفه " وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ " (انفال:۶۰) «عقل و دل» را لازمه تحقق تدبر و ایجاد وضعیت «بازدارندگی» در مواجهه با دشمنان و ایجاد ترس در دل دشمنان دانست.
وی ملاحظات زیر را برای ایجاد خیزش علمی دوم پس از فترت ایجاد شده در خیزش اول ضروری دانست:
۱.ملاحظه اینکه دانشگاه از منظر امام راحل (ر.ه) قوه متفکره ملت است.
و از منظر مقام معظم رهبری دانشگاه رسالت «تربیت قوه عاقله کشور» را برعهده دارد.
و در این مسیر توجه به عناصر سه گانه علم، عالم و جهت دهی علمی لازم و ضروری است.
۲.
با آیات قرآن کریم می توان استفاده کرد که برای توفیق در تحقق دو عنصر «قوت» و «بأس شدید» توجه به نکات زیر ضروری است:
الف) عقل نظری برای جهت دهی دانش و عقل عملی برای جهت دهی به تربیت عالم و نهاد علمی باید مورد اهتمام دانشگاه قرار گیرد.
ب) مودت و عدالت دو عنصر اساسی تحقق سازمان و نهاد پایدار و با ثبات است.
براین مبنا است که برخورداری از امکانات و دژهای محکم برای یهودیان مصونیت افزا نبوده؛ چرا که دارای قلوب پراکنده بودند و از مودت و هماهنگی برخوردار نبودند.
رئیس دانشگاه در بیان چرایی تشبیه «قوت» و «یأس شدید» در جامعه به «آهن» در آیات قرآن کریم با بهره گیری از یافته های علمی «ساختار مستحکم» و «هماهنگی درونی بین اتم ها» را دو ویژگی عنصر آهن دانست، بر این اساس راهبرد اساسی قوام بخش نهاد عبارت است از ساختار و روابط و مناسبات که عدالت را تضمین کرده و مودت که بقاء و پایداری و رضایت مندی را تضمین می کند.
بر این اساس دانشگاه همچون نهادهای دیگر نیازمند ساختار و عناصر گفتمانی و فکری و عملی هماهنگ و منسجم است.
۳.
سند تحول و تعالی دانشگاه زمینه ساز خیزش دوم را فراهم کرده است بر این اساس در برنامه های دانشگاه بازآفرینی در ساختارهای ذیل مورد توجه قرار گرفته است:
الف) بازآفرینی ساختاری با شکل گیری دانشکدگان و دانشکده های موضوعی
ب) بازآفرینی سیاستی اداری با ملاحظه شبکه محوری نه نقطه زنی و استقرائی
ج) اهتمام به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها
د) بازآفرینی مأموریت ها از جمله مأموریت هماهنگی واحدها
ه) بازآفرینی مأموریت دانشگاه در عرصه اخلاق پردازی و جامعه پردازی
ه) اهتمام به اقداماتی چون خانه های گفتگو و تضارب آراء
در این اجلاس موضوع محوری تحول «نظام اداری»، «جهش و خیزش علمی و تحول در پژوهش و فناوری»، «فرهنگی دانشجویی»، «امور بانوان و تحکیم خانواده» و «رسالت دانشگاه در تبیین بیانیه گام دوم» برای تحول دانشگاه مورد بحث و بررسی و تصویب خواهی قرار گرفت.
بر این اساس نکات زیر مورد تاکید قرار گرفت:
۱.
در عرصه تحول در نظام اداری با بهره گیری از سند تحول و تعالی دانشگاه و با هدف کاهش سطوح سازمانی، تاکید بر سرعت پاسخگویی و افزایش شایسته سالاری و با ملاحظه آسیب شناسی نظام اداری اقدامات زیر صورت می پذیرد:
الف) توزیع متوازن نیروهای انسانی مبتنی بر کارسنجی و عدالت شغلی و گرایش به ساختار ارتقای افقی به جای عمودی مورد توجه قرار می گیرد.
ب) به خود ارزیابی سالیانه کارکنان در نظام ارتقاء افقی و عمودی اهتمام ورزیده می شود.
ج) نظام هوشمند ارتباطی از طریق سامانه ها به جای ارتباط فیزیکی جایگزین می‌شود.
د) تحول در نظام اداری، نظام مکاتباتی و نظام پاسخگویی مورد اهتمام قرار می گیرد.
ه) سطوح اداری مبتنی بر نظام سنجش و سوابق و کارسنجی و شایسته سالاری کاهش می یابد.
۲.
در عرصه جهش‌ علمی و تحول در نظام فناوری و پژوهشی بیش از هر چیز اصلاح رویکرد فلسفی و نقطه عزیمت مبتنی بر مبانی مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی ضروری است و در این عرصه در اجلاس بر رفتار شبکه ای و یکپارچه سازی سامانه ها و اقدامات هم افزای واحدهای دانشگاهی و ایجاد شبکه های سرای نوآوری زنجیره ای همچون شبکه کسب و کار، صنعت ساختمان، شبکه غذا و فراسودها، شبکه سرای نوآوری هنر و رسانه، شبکه انیمیشن، علوم انسانی اسلامی، فنآوری های اجتماعی و هوش مصنوعی تاکید و اقدامات زیر ضروری دانسته‌ شد:
الف) تخصیص بودجه مناسب به دور از ضوابط دست و پاگیر
ب) بهره گیری از بخش خصوصی و اصلاح ساختارهای آموزشی، پژوهشی و محتوایی
د) افزایش اعتبار و منزلت محققان
ه) سرمایه گذاری در زیرساخت های موجود پژوهشی
و) دسترسی آسان به منابع علمی و پایگاه های داده
ز) توانمندسازی اساتید و دانشجویان
ح) قرار مغزها و جذب و حفظ استعدادها
ط) ارتباطات بین المللی دانشگاهی و دیپلماسی علمی هدفمند
ی) بسترهای فراهم شده توسط هوش مصنوعی
ک) ایجاد شبکه نوآوری باز( OIN)
ل) کاربست مدل های نوین حکمرانی علمی
م) علم شهروندی و جهش علمی
ن) ایجاد زیرساخت اقتصاد توکنیزه شده پژوهشی
س) ایجاد شورای نوآوری پژوهشگاه مرکزی دانشگاه‌ آزاد اسلامی
۳.
دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه فرهنگی- دانشجویی، فعالیت های هویتی- فرهنگی را باغبانی فرهنگی دانسته و بر اهتمام به بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی با محوریت و اولویت استادان و بهره گیری از یافته های پیمایش سیمای دانشجو و تحلیل امور فرهنگی در شورای فرهنگی برای صیانت از هویت جامعه هدف دانشگاه اقتدار آفرین تأکید کرده و در بازه شش ماهه بسته های مداخله ای در خصوص یافته های پیمایش سیمای دانشجو در هر استان تدوین می شود و این پیمایش دوسالانه به روز می شود.
۴.
در عرصه اهتمام به فعالیت های بانوان و تحکیم خانواده، تأسیس شبکه بانوان نقش آفرین جامعه هدف (استادان، کارکنان و دانشجویان) و پیگیری دانشگاه حامی مادر و بهره گیری بیشتر از ظرفیت بانوان فرهیخته در عرصه های مدیریتی و آموزشی و تربیتی مورد تأکید قرار گرفت.
۵.
در عرصه رسالت دانشگاه در تبیین بیانیه گام دوم با تأکید بر امیدآفرینی، اهتمام ریاست نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به ترویج اخلاق و معنویت و معاونت امور مجلس دانشگاه به جهت دهی طرح اعتلا به فرهنگ استکبار ستیزی و غرب شناسی و معاونت فرهنگی – دانشجویی و مشاور امور بانوان ریاست دانشگاه به جهت دهی فعالیت های تبیینی خویش به سبک زندگی اسلامی- ایرانی به صورت کشوری ضروری دانسته شد.
در این اجلاس به اتفاق آراء امور زیر نیز مورد تأکید قرار گرفت:
۱.
دانشگاه‌ آزاد اسلامی با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونی، از اقدامات جبهه مقاومت در مواجهه فعال در مقابل این رژیم کودک کش و اقدامات نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران در حمایت از جبهه مقاومت تقدیر کرده و آمادگی خویش را در عرصه‌های مختلف حمایتی اعلام می‌دارد.
۲.
دانشگاه‌ آزاد اسلامی از امت اسلامی و مردم همیشه در صحنه و شهیدپرور در حضور حماسی در نماز جمعه نصر و ارائه کمک های مادی و معنوی به جبهه مقاومت تقدیر و سپاسگزاری می‌کند.
۳.
دانشگاه‌ آزاد اسلامی خود را موظف به ایفای نقش خویش در تحقق منویات مقام‌معظم رهبری و توقعات از دانشگاه می‌داند و با اقدامات متناسب با سند تحول و تعالی خویش و اصلاحات ساختاری و رویکردی برای خیزش علمی، تلاش خود را برای پیشگیری از نفوذ علمی و فرهنگی معطوف می‌دارد.
۴.
دانشگاه‌ آزاد اسلامی برای تحقق رسالت دانشگاهی به عنوان نماد اقتدار ملی بازآفرینی ساختاری و کنشگری را وظیفه خود دانسته و با بهره گیری از داشته های خود و آسیب شناسی وضعیت موجود ساختار مبتنی بر عدالت و مودت را پیگیری خواهد کرد.
و آخر دعواتنا ان الحمدلله رب العالمین


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 25 مهر 1403 - 23:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0