FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


توسعه اخلاقی هوش مصنوعی در گرو به کارگیری روحیه مردم سالاری است


 

مهر | دین و اندیشه، دانش و فناوری | چهارشنبه، 25 مهر 1403 - 11:52
دانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه بوهمیای جنوبی گفت: اگر تکنوکراسی و سپردن امور منحصراً به متخصصان وجود داشته باشد، همه چالش‌های عدم توسعه اخلاقی پایاپای توسعه هوش مصنوعی باقی خواهد ماند
هوش،مصنوعي،پژوهشگر،شهروندان،خصوصي،قدرت،حريم،اخلاق،اخلاقي،نمو ...

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست روایت‌های فرامرزی با عنوان «درآمدی بر نسبت اخلاق هوش مصنوعی و سیاست‌گذاری عمومی: مطالعهٔ موردی شفافیت و حریم خصوصی» با ارائه دکتر احسان ارضروم‌چیلر، دانش‌آموخته دکتری فلسفه دانشگاه بوهمیای جنوبی و پژوهشگر اخلاق تکنولوژی به صورت برخط در اسکای‌روم مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی ریاست‌جمهوری برگزار شد.
ارضروم‌چیلر از هوش مصنوعی به مثابه انقلاب صنعتی چهارم یاد کرد و افزود اصولی مانند شفافیت، عدالت و انصاف، اعتماد و کرامت انسانی اصولی اخلاقی‌اند که در مواجهه با اجزا و لوازم پدیده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید به آن توجه کنیم.
این پژوهشگر اخلاق تکنولوژی با ورود به بحث حریم خصوصی و تلازم آن با مفهوم قدرت از سه درک راجع به قدرت صحبت کرد که عبارت از تحمیل فشار به صورت دفعی و موردی، اعمال زور به صورت سازمانی و تحمیل هنجار به مثابه خلق سوژه و نیروی پیش‌برنده هستند.
او با گرته‌برداری از استعاره زندان طراحی‌شده توسط جرمی بنتام یعنی پناپتیکن (panoptican) گفت: اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به همین اندازه تسلط و کنترل بر شهروندان را اعمال کنند.
در قدرت به صورت سازمانی و نیروی پیش‌برنده تبعات ناهنجارانه زیادی بر هوش مصنوعی مترتب می‌شود.
برای نمونه از منظر پلتفرم‌هایی که دیتافیکیشن یا داده‌وارسازی شهروندان را بدون رضایت آنان و از طرق غیرمستقیم و باواسطه انجام می‌دهند شهروندان را شیء‌انگاری می‌کنند و به همین خاطر مجوز نقض حریم خصوصی آن‌ها را می‌دهند.
ارضروم‎‌چیلر گفت: هوش مصنوعی عدم توازن به بهانه نقض حریم خصوصی را در تمام ابعاد اعمال می‌کند.
حتی حکمرانی داده‌محور با کمک هوش مصنوعی گوگل در جست‌وجوی مقالات و ژورنال‌ها برنامه‌ریزی می‌کند که چه مقاله‌ای را نشان دهد که به پژوهشگر حس دستیابی به دانش را القا کند.
این موضوع در ابعاد ایدئولوژیک هم دیده می‌شود؛ مثلاً با داده‎محوری و داده وارسازی هوش مصنوعی یک گروه اقلیت می‌تواند اکثریت مخالف یا متفاوت را به سویه‌های فکری و فرهنگی مورد نظر خود هدایت کند و نمونه‌های موردنظر آنان را محو کند.
هوش مصنوعی در اینستاگرام و پینترست و توئیتر می‌تواند راحت‌تر از گذشته الگوهای زندگی خصوصی و تجربه‌های زیسته را استخراج کند و می‌تواند داده‌های در تملک شهروندان را به نهادهای سیاسی بدهد تا آن‌ها را در راستای تک‌صدای مطلوب خود تجمیع کنند.
این پژوهشگر با تبیین شیءانگاری انسان در رویارویی با هوش مصنوعی به نمونه ساعت‌های هوشمند با هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: هرچند این ساعت‌ها فواید و منافع زیادی برای سلامتی جسمی را تأمین می‌کنند اما در زمانی که به دلیل مشکلات اقتصادی اوضاع و احوال روحی مناسبی وجود ندارد، راه‌حل ساعت هوشمند در مراجعه به روانشناس و روانپزشک است.
در اینجا یک سوژه سیاسی تبدیل به سوژه‌ای غیرسیاسی می‌شود.
این نمونه‌ها با قدرت در معنای سوم که آشکارگی کمتری از معنای اول و دوم دارد خود را بیشتر نشان می‌دهد.
خیلی واضح است اگر کنترل‌های بصری هوش مصنوعی ما را رصد کنند ناراحت می‌شویم، ولی به معنای سوم آنقدر پنهان و فردی است که باید با گفت‌وگوی عمومی و انتقادی در بستر آزاد و شفاف به این بحث بپردازیم که چه تبعات اخلاقی مترتب بر سازه‌های هوش مصنوعی می‌شود.
ارضروم‌چیلر نمونه دیگری از ملاحظات اخلاقی ناظر به پلتفرم‌های هوش مصنوعی را به تحلیل قدرت به مثابه نیروی سازنده سوژه مطرح کرد.
او به سراغ نمونه اتاق پژواک رفت که افراد در شبکه ارتباطی محدود به خود هستند و هوش مصنوعی فقط بر همان اساس به آن‌ها پیشنهاد استفاده و مصرف می‌دهد که باعث ایجاد اتاق پژواک و دور شدن از نگاه انتقادی به مسائل می‌شود.
بخش آخر نشست به این اختصاص پیدا کرد که در این اوضاع و احوال چه باید کرد؟
ایده‌ها و توصیه‌هایی برای طراحی اپلیکیشن هوشمند با هوش مصنوعی هست که سویه‌گیری کمتری داشته باشند مثلاً طراحان از گونه‌های مختلف جغرافیای و جنسیتی و دینی و نژادی باشند.
به باور این پژوهشگر اخلاق تکنولوژی اگر تکنوکراسی و سپردن امور منحصراً به متخصصان وجود داشته باشد، همه چالش‌های عدم توسعه اخلاقی پایاپای توسعه هوش مصنوعی باقی خواهد ماند ولی باید از ابتدا روحیه مردم‌سالاری و مشارکت سیاسی و حقوقی و فرهنگی و اقتصادی و همه‌جانبه و پایدار شهروندان را انتظار داشته باشیم که اصول اخلاقی بر هوش مصنوعی مستقر و مستولی شود.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 25 مهر 1403 - 23:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0