FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فعالیت ۱۰۰ تحصیلکرده حوزوی و دانشگاهی در پروژه کلان هوش مصنوعی


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 24 مهر 1403 - 08:40
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حدود ۱۰۰ نفر از حوزویان و دانشگاهیان تحصیلکرده در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری در یک پروژه کلان هوش مصنوعی زیر نظر بنده به صورت شخصی در حال فعالیت هستند.
فقه،علوم،آغاز،اسلامي،محور،ادامه،احتياج،اصول،مراكز،اظهار،جهان ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری با بیان تحولات جهان معاصر و محورهایی که باید در برنامه مراکز علمی دیده شود، پرداخت و اظهار کرد: در قرن اخیر به ویژه پس از تأسیس حوزه علمیه قم با پیشوایی بزرگ مرد تاریخ حوزه‌های علمیه مرحوم آیت‌الله حائری و اتفاق‌هایی که در نیم قرن اخیر در ایران رقم خورد و پیروزی انقلاب اسلامی به پیروزی و اتفاقاتی که در نجف رقم خورد و با حضور شخصیتی مثل سید محمد باقر صدر و اتفاق‌های جهانی و مواجهه‌هایی که بین شرق و غرب ایجاد شد، خواه ناخواه نیاز جدی تری به بازنگری و تحول در علوم اسلامی احتیاج است.
وی ادامه داد: گرچه علوم اسلامی و معارفی که در اختیار ما است از سبقه چند صد ساله برخوردار است و مراکز علمی ما از یک تاریخ کهنی برخوردارند و در قلمرو های گوناگون مثل فلسفه و عرفان و کلام و… قله‌های بلندی را فتح کرده اند و این علوم امروز نیز زنده است که با یک بازخوانی و عرضه جدید می‌توان به جهان عرضه کرد، ولی با این اوصاف برای تبیین و ارائه این میراث کهن احتیاج به یک خوانش جدید با توجه به مسائل نو احساس می‌شود.
وی افزود: به علت اتفاق‌های جدیدی که در سطح جهانی رقم خورد احتیاج به یک بازخوانی جدید از این تراث چند صد ساله وجود داشته و یک جنبش بزرگی را با نگاه جهانی احتیاج دارد.
در حال حاضر باید علوم اسلامی را در محورهای مختلف جستجو کرد و یکی از این محورها، توسعه و گسترش قلمروها و مرزهای علوم اسلامی است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با ارائه گزارشی کوتاه از محورهای پیش روی علوم اسلامی اظهار کرد: محور اول که پیش روی علوم اسلامی است بحث فقه و اصول است.
با اینکه فقه اکبر را بسیار بزرگ می‌دانیم اما فقه به علت اینکه آئین زیست مسلمانی است و با عمل و اقدامات انسان‌ها ارتباط دارد از یک جذابیت ویژه ای برخوردار شده است.
وی ابراز داشت: در قلمرو فقه به معنای خاص تحولاتی را می‌توان مشاهده کرد.
تحولاتی که در نیمه راه آن هستیم و باید ادامه پیدا کند.
مناسبت فقه و نظامات جدید که در جهان ایجاد شده است.
نظامات حقوقی دنیای معاصر با قوانین متفاوت، دنیای وسیع و جهان بزرگی را به خود اختصاص داده است.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقه ما باید دنیای دیگری را آغاز کند و این راه آغاز شده است، تصریح کرد: اساتیدی در این جلسه حضور دارند که این راه را آغاز کرده اند و تا حدی هم در نجف و تا حدی بیشتر در قم آغاز شده است.
ولی در آغاز راه قرار داریم و باید این مسیر را ادامه پیدا کند.
وی با بیان محور دوم از بحث خود گفت: محور دوم فقه مقارن و یا فقه مقایسه‌ای و تطبیقی است.
در واقع مقایسه و تطبیق فقه شیعه با سایر مذاهب است.
البته از سابقه‌ای دیرینه برخوردار است و در دوره معاصر هم مورد توجه قرار گرفته است.
نایب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری با توضیح محور سوم اظهار کرد: محور سوم، فقه و نظامات اجتماعی است.
این کار را مرحوم شهید صدر در کتاب اقتصادنا آغاز کرده اند و کم و بیش هم در نظام سازی های فقهی امتداد پیدا کرد ولی این هم آغاز یک راه است.
اصلاً منطق نظام سازی احتیاج به کار بیشتری دارد.
وی ادامه داد: محور چهارمی که باید توضیح داده شود، مسائل پیرامونی فقه است.
علم اصول یک دانش عمیق ریشه دار بسیار مهم است.
اصول ما یک منبع بسیار غنی است و منبع جوشان علوم و معارف اسلامی است.
در واقع علم اصول بسیار فراتر از بحث‌های فرعی فقهی است.
ولی فقه یک سری علوم پیرامونی فقه از قبیل تاریخ فقه و فلسفه فقه است که باید استمرار پیدا کند.
وی در ادامه با بیان محور دیگری که اختصاص به فقه القرآن دارد ابراز داشت: حوزه دیگری که لازم و با اهمیت است، حوزه فقه و قرآن است که سابقه دیرینه ای نیز دارد که در سال‌های اخیر نیز کارهایی انجام شده است که باید گفت آفاق بلندی در زمینه پیش روی ما است.
آیت الله اعرافی در ادامه توضیح محوری هفتم از بیانات خود اظهار داشت: مورد دیگر بحث فناوری‌های نوین و فقه است.
مرکز تحقیقات کامپیوتری و مراکز دیگر اقدامات و نرم افزارهای جدیدی است که به جامعه هدف طراحی و ارائه داده اند و همه این اقدامات محترم و قابل تقدیر است.
اما آنچه که پیش روی ما است هوش مصنوعی و فقه است.
در حال حاضر قریب ۱۰۰ نفر از حوزویان و دانشگاهیان تحصیل کرده در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری در یک پروژه کلان هوش مصنوعی زیر نظر بنده به صورت شخصی در حال فعالیت هستند که این یک قلمرو جدیدی است.
وی در پایان تاکید داشت: برخی از مراکز حوزوی و دانشگاهی به موضوع هوش مصنوعی ورود کرده اند که در برخی از این محورها خوب پیش رفته اند و در برخی دیگر ضعیف عمل شده است و همه اینها نیاز به کار است.
از این مرکز هم انتظار می‌رود با توجه به موضوعات فقهی حقوقی که با آن سر و کار دارند با جدیت بیشتری کار شود.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 24 مهر 1403 - 22:41 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0