FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روز قوه قضائیه


زلال وحی

یک جرعه آفتاب

اشاره

گفتار مجری

چراغ راه

کوتاه و گویا

زلال قلم

آورده­اند که...

نظر ما اینه...

کتابستان

 

 

 

 

 

 

 

زلال وحی

تهیه: امین عظیمی

جایگاه قضا و قضاوت در اسلام

1. ... وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ: ... و هر کس به احکامی که خدا نازل کرده حکم نکند، ستمگر است. (مائده: 45)

پیام­ها:

1. اگر حکم خدا جاری نشود، ظلم جامعه را فرا می­گیرد. «وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»

2. وَلاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَی الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُواْ فَرِیقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ: و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید و برای خوردن بخشی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالی که می­دانید (این کار، گناه است) (بقره: 188)

نکته: رشوه، یکی از گناهان بزرگی است که مفاسد اجتماعی متعدّدی را به دنبال دارد، از جمله: خذف عدالت، یأس و ناامیدی ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهی حاکم و قاضی، از بین رفتن اعتماد عمومی. با توجه به این آثار و عوارض منفی، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلمخطاب به حضرت علی(ع) فرمود: «یا علی ثمن المیته و الکلب و الخمر و مهر الزانیه و الرشوه فی الحکم»: ای علی! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یکسان و حرام است.

 

 

 

 

 

یک جرعه آفتاب

تهیه: امین عظیمی

پیامبر اکرم(ص): اگر یکی از شما به کار قضاوت میان مسلمانان گرفتار شد، باید به هنگام غضب از قضاوت خودداری کند و میان صاحبان دعوی در نگاه و محل نشستن و اشاره کردن تفاوتی نگذارد.[35]

پیامبر اکرم(ص): خداوند یاور قاضی است تا موقعی که ستم نکند، وقتی ستم کرد خدا او را رها می­کند و شیطان همراه او می­شود.[36]

پیامبر اکرم(ص): هر یک از قضات مسلمان دو فرشته موکل دارد که وی را مادام که جز حق نخواهد بر آن استوار کند و اگر غیرحق اراده کند و به عمد منحرف شود فرشتگان از او بری شوند و کا روی را به خودش واگذارند.[37]

 

 

 

 

 

اشاره

سید محمدصادق میرقیصری

جایگاه قضاوت در اسلام

دین اسلام، نسبت به امر قضاوت حساسیت زیادی قایل است؛ تا جایی که پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلممی­فرماید: [روز قیامت، قاضی عادل را می­آورند و با چنان حسابرسی سختی روبه­رو می­شود که آرزو می­کند ای کاش هرگز میان دو کس حتی درباره یک دانه خرما داوری نکرده بود.][38] این حساسیت، نشانه آن است که حقوق مظلومف نزد خداوند اهمیت فراوانی دارد؛ ازاین­رو پیامبر اعظم فرمود: [خدای متعال با قاضی است؛ تا زمانی که عمداً ستم و حق کُشی نکند.][39]

ویژگی قاضی از نظر اسلام

مهم­ترین ویژگی قاضی در کلام امام صادق(ع) است که می­فرماید: [کسی که فقه (مسائل حقوقی و احکام قضایی را) اندک می­داند، هرگز نباید به کار قضاوت، چشم طمع داشته باشد.][40]

نیز امیرالمؤمنین علی (ع ) در فرمان استان­داری مصر به مالک­اشتر، نسبت به انتخاب قاضی می­فرماید: [از میان مردم، برتین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن؛ کسانی که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد، و برخورد مخالفان با یکدیگر، او را خشمناک نسازد، در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به حق پس از آگاهی، برای او دشوار نباشد. طمع را از دل ریشه­کن کند و در شناخت مطالب، با تحقیقی اندک رضایت ندهد و در شُبهات، از همه با احتیاط­تر عمل کند و دریافتن دلیل، اصرار او از همه بیشتر باشد و در مراجعه پیاپی شاکیان خسته نشود، در کشف امور از همه شکیباتر و پس از آشکارشدن حقیقت در فصل خصومت از همه برنده­تر باشد؛ کسی که ستایش فراوان، او را فریب ندهد و چرب­زبانی او را منحرف نسازد و چنین کسانی بسیار اندکند!][41]

آداب قضاوت

دین اسلام، برای کسی که قاضی می­شود آداب خاصّی را تعیین کرده که عبارت است از: [1_ رعایت برابری میان طرفین دعوا. 2_ بالا نبردن صدا از صدای متهم. 3_ اظهار خستگی نکردن در محکمه. 4_ قضاوت نکردن پیش از شنیدن سخنان طرفین دعوا. 5_ قضاوت نکردن در حال خشم. 6_ قضاوت نکردن در حالت خواب آلودگی. 7_ قضاوت نکردن در حال گرسنگی یا تشنگی. 8_ میزبانِ یکی از طرفین دعوا نباشد. 9_ نجوا نکردن با کسی در محکمه. 10_ مقدم داشتن متخاصم طرف راست در سخن گفتن. 11_ تلقین نکردن به گواهان. 12_ تامّل و درنگ پیش][42]

قاضی حق کُش

[پیامبر خدا (ص ) هنگام عیادت از حضرت علی (ع ) که از درد چشم شکایت و ناله می­کرد فرمود: ای علی! ناشکیبایی می­کنی یا از درد می­نالی؟ عرض کرد: ای رسول خدا هرگز دردی به این سختی ندیده­ام، پیامبر اکرم فرمود: ای علی! زمانی که ملک الموت برای گرفتن جان آدم گنه­کار فرود آید، سیخی آتشین با خود می­آورد و به وسیله آن جان او را می­گیرد و دوزخ فریاد می­کشد. حضرت علی (ع ) راست ؟؟ و عرض کرد: ای رسول خدا سخن خود را برایم تکرار کنید زیرا از شدّت درد متوجه نشدم چه فرمودید. آیا این عذاب به کسی از امّت شما هم می­رسد؟ پیامبر اعظم فرمود: آری، قاضیان حق­کُش و خورنده مال یتیم و شهادت دهنده به دورغ.][43]

 

 

 

 

 

گفتار مجری

علی(ع) نماد اجرای عدالت

هنگام سخن گفتن از عدالت، نخست، نام مبارک امیرالمؤمنین، علی(ع) در ذهن­ها نقش می­بندد [هم او که نویسنده مسیحی، آقای جرج­جرداق در کتاب امام علی صدای عدالت انسانیت چنین می­نویسد: آیا در مهد عدالت، بزرگی را می­شناسی که همیشه بر حق و حقیقت بوده باشد؛ ولو آنکه همه مردم روی زمین بر ضد او متحد شوند و دشمنان او اگرچه کوه بیابان را پُر می­کردند بر باطل بودند.][44]

امیرالمؤمنین(ع) در طول حکومت کوتاه خود چنان در امر قضاوت و عدالت قاطعانه برخورد کرد که نماد حقیقی و ماندگار برای عدالت خواهی شد.

«او که به خدا سوگند یاد کرد که بیت­المال تاراج شده را هر کجا بیابم به صاحبان اصلی آن باز می­گردانم گرچه با آن ازدواج کرده یا کنیزانی خریده باشند.»[45]

«او که یکی از قضات خود را به خاطر بلندی صدایش از متهم، عزل کرد.»[46]

«یکی از قضات خود را برای خرید خانه­ی گران قیمت توبیخ می­کند.»[47]

«به خاطر درخواست یک مَن گندم زیادی از بیت­المال توسط برادر بزرگش عقیل، آتش گداخته نزدیک دست او می­کند.»[48]

آری علی نماد عدالت است و چه زیبا فرمود پیامبر اعظم:

«علی با حق است و حق با علی(ع).»[49]

 

 

 

 

 

 

گفتار مجری

علی سعادت شایسته

دانستنی

فصل یازدهم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قوه قضائیه و تشریح آن می­پردازد.

در اصل یکصدو پنجاه­و ششم آن آمده است: «قوه قضائیه قوه­ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده­دار وظایف زیر است:

1. رسیدگی و صدور حکم در مورد تضلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می­کند.

2. احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع.

3. قضاوت بر حسن اجرای قانون.

4. کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام.

5. اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین.»

لازم است مردم بدانند که در اصل یکصد و شصت­و پنجم از قانون اساسی آمده است: «محاکمات علنی انجام می­شود و حضور افراد بلامانع است؛ مگر آنکه به تشخیص دادگاه، علنی بودن آن منافی عفت عمومی یا نظم عمومی باشد یا در دعاوی خصوصی، طرفین دعوی تقاضا کنند محاکمه علنی نباشد.»

اصل یکصدو هفتادو یکم در خصوص اشتباه قضاوت می­گوید: «هرگاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد در صورت تقصیر، مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر اینصورت خسارت به وسیله دولت جبران می­شود و در هر صورت از متهم اعاده حیثیت می­گردد.»

 

 

 

 

 

 

چراغ راه

? سخن بزرگان

امام خمینی (رضوان الله علیه)

? «قوه قضائیه اگر از روی موازین اسلامی – انسانی رفتار کند، کشور را می­تواند نجات دهد.»

? «قوه قضائیه باید توجه بکند که سروکارش با جان و مال مردم است [و] نوامیس مردم، سروکار این با آنهاست، و باید افراد صالح در آن­جا باشند، سالم باشند و توجه بکنند که خطای قاضی بزرگ است، عَمدش مصیبت­بار است، خطایش هم بزرگ است.»

? «در صورتی که حکمی از قضات صادر شد... احدی حق دخالت در امر قضا را ندارد، و دخالت کردن خلاف شرع و جلوگیری از حکم قضا هم بر خلاف شرع است.»

? «قاضی اگر چنانچه در حال غضب باشد نباید حکم بدهد، برای اینکه حکم در حال غضب حکمی است که از منشأ عقلی و شرعی صادر نمی­شود.»[50]

مقام معظم رهبری

? «بنده از زحماتی که در همه سطوح قوه قضائیه، از سطوح عالی و هیأت رئیس قوه یا بخش­های کارگزار و مجری و عامل و دادگاه­ها و قضات محترم و دیگران کشیده می­شود و خدماتی که صورت می­گیرد، صمیمانه تشکر می­کنم.»

? «قوه قضائیه در پیشرفت کشور به سمت هدف­های اسلامی نقش تعیین کننده دارد.»

? «در واقع قوه قضائیه ضامن صحّت عمل مسؤلان نظام و آحاد مردم و تأمین حقوق آنها در نظام اسلامی است.»

? «هیچ کس از تضعیف قوه قضائیه در کشور سود نمی­برد، بله، دشمنان نظام سود می­برند آنهایی که می­خواهند هیچ کار نظام سامان پیدا نکند و نظام اسلامی به صورت مطلوب شکل نگیرد.»[51]

? «قوه قضائیه، با صلابت، با اقتدا با تصمیم­گیری درست و بهنگام می­تواند جلوی پیدایش و رشد جرایم و توسعه خلاف در دستگاههای مختلف را سد کند، از ظلم به مظلومان و مستضعفان جلوگیری کند، از قدرت نمایی کسانی که به زر و زور مسلّحند جلوگیری کند.»[52]

? کارهای خوب، کارهای برجسته، قضّات شریف انصافاً در قوه قضائیه خیلی هستند البته نقصهایی هم هست.»[53]

? قوه قضائیه باید جاذبه پیدا کند، یعنی واقعاً باید علما و فضلا و حقوقدانها و افراد خوشفکر و صاحب نظر در مسایل احساس کنند که برای همکاری با قوه قضائیه هیچ حالت منتظره پی ندارند.»[54]

? «اگر قوه قضائیه­یی سالم و دقیق و عامل به عدل و انصاف و مقررات اسلامی وجود داشته باشد به مرور تمام دستگاههای کشور و جامعه اسلامی اصلاح خواهند شد.»[55]

? «مسؤلان دستگاه قضا و کسانی که سرنوشت قضایای مشکل مردم در دست آنهاست باید از تضلّع در امور سیاسی و از دخالت دادن گرایش سیاسی در آن کار مهمی که ؟؟ است یعنی قضا بشدّت پرهیز کنند.»[56]

? «هر جا قوه قضائیه قاطعیت به خرج داد دشمن علیه آن به تبلیغات شدید رادیویی و روزنامه­یی در اطراف دنیا دست زد، هر جا قوه قضائیه در اجرای احکام اسلامی و قوانین پافشاری کرد دشمن همان­جا جنجال خودش را شروع کرد.»[57]

قوه قضائیه از نگاه امام خمینی[58]

1. قاضی امروز مسئول حیثیت اسلام است، مسئول حیثیت جمهوری اسلام است، و مثل قضات در طول تاریخ نیست که فقط مسئول باشد نسبت به قضاوتی که در مورد شخصی می­کرد.

2. در اجرای حدود نباید از آن حدودی که حق تعالی فرموده است پایینتر عمل بشود و نباید زیادتر.

3. قوه قضائیه اگر از روی موازین اسلامی – انسانی رفتار کند، کشور را می­تواند نجات دهد.

 

 

 

 

 

 

کوتاه و گویا

? قوه قضائیه اگر از روی موازین اسلامی – انسانی رفتار کند. کشور را می­تواند نجات دهد. [امام خمینی][59]

? قاضی و قوه قضائیه مستقل است و هیچ کس نباید در آن دخالت بکند. [امام خمینی]

? در تمام دنیا قوه قضائیه ملاک و معیار سلامت جامعه است. [مقام معظم رهبری]

? اگر دستگاه قضایی سالم نباشد دستگاههای دیگر هم به تدریج به فساد خواهند گرایید. [مقام معظم رهبری]

? حقیقتاً دستگاه قضایی باید ملجا و مأمن مردم به حساب آید. [مقام معظم رهبری]

? دستگاه قضایی ما در حقیقت دستگاه جدیدی است. [مقام معظم رهبری]

? قوه قضائیه نبض دستگاه اداری و وضعیت عمومی کشور است. [مقام معظم رهبری]

? به اعتقاد من مسأله قوه قضائیه از مسایل بسیار مهم است. [مقام معظم رهبری]

? تکلیف اصلی قوه قضائیه عبارت از اقامه قسط و عدل است. [مقام معظم رهبری]

? مسأله این است که در قوه قضائیه افراد باید اصلاح بشوند و ملاکها در نظر گرفته بشود. [مقام معظم رهبری]

? کسی که احیاناً فاسد و بدخواه و کج­دست باشد نمی­تواند در این قوه {قضائیه} باشد. [مقام معظم رهبری]

? روال کلی بایستی بر این باشد که استقلال قوه قضائیه به معنای حقیقی کلمه حفظ شود. [مقام معظم رهبری]

? متحرک و تلاش قوه قضائیه بحمدالله خوب و محسوس است اما شما الگو را دستگاه امیرالمؤمنین(ع) قرار بدهید. [مقام معظم رهبری]

? اگر قوه قضائیه نباشد، عدالت، میزان و مبنایی نخواهد داشت. [مقام معظم رهبری]

? ق از ارکان کشور است تضعیف این قوه جایز است. [مقام معظم رهبری]

? هر چه ممکن است سعی کنید دستگاه قضا را اسلامی­تر کنید. [مقام معظم رهبری]

? ق می­تواند مظهر عدالت در نظام اسلامی باشد. [مقام معظم رهبری]

? بنده به آینده قوه قضائیه امیدوار هستم. [مقام معظم رهبری]

? نباید قوه قضائیه را تضعیف کرد این به ضرر همه است. [مقام معظم رهبری]

? دفاع شجاعانه و قدرتمندانه از عدالت در جامعه وظیفه قوه قضائیه است. [مقام معظم رهبری]

 

 

 

 

 

کوتاه و گویا

عدالت، چون فانوسی در تمام چشم­های فروریخته روشن می­شود.

امروز، روز عدالت است؛ روز جوانی جهان!

در روز عدالت، فرشته­های مهربان عدالت سرود می­خوانند.

امروز، روز عدالت است؛ روزی که دیو تبعیض را در تمام فرازها و فرودها، حد می­زنند.

امروز، روز عدالت است و باران مهر، دشت­های عطر لبخند را فراخ­تر می­سازد.

عدالت اسلامی را تقوای قضات و علم آنها به عرصه ظهور می­رساند.

 

 

 

 

 

 

زلال قلم

ترازوی عدالت اسلامی

ما را با هر میزان می­سنجیدند، ارزشی نداشتیم!

ترازوی دموکراسی، با حمله به عراق، خراب بودنش ثابت شد.

ترازوی حقوق بشر، فقط اسرائیل را دارای ارزش می­داند!

ترازوی سازمان ملل، خِلل ایجاد می­کند!

ترازوی شورای امنیت، با وتوی آمریکا دارای اعتبار است!

ترازوی اتحادیه عرب هنوز نتوانسته مظلومیت فلسطین را وزن کند!

ترازوی پاپ هم هنگام توهین به اسلام و پیامبر اعظم(ص) کار نمی­کند!

همه ترازوها فقط سیاهی از وزن می­کنند!

فقط برای سیاهی ارزش قائلند!

به جز ترازوی عدالت اسلامی.

سفید با سیاه، تلخ با شیرین در این ترازو یکی نیست.

در ترازوی عدالت اسلامی هر کس روشن­تر است بهتر است.

 

 

 

 

 

 

آورده­اند که...

کاش قاضی نمی­شد!

تقصیر خودم بود. شانزده سال است که زیر مشت و لگدهایش سیاه و کبود می­شوم؛ اما باز هم کوتاه می­آیم. اگر آن موقع که با ضربه­های سنگینش به سرم، مرا بیهوش کرد اساسی برخورد می­کردم، الان دوباره مرا با کتک­کاری از خانه بیرونم نمی­کرد؛ ولی باز هم امید داشتم تا دوباره حقّم را بگیرم، وقتی خودم را به سالن دادسرا رساندم خیالم راحت بود که پرونده­ام زیر دست هر قاضی برود مثل همان قاضی قبلی یعنی حاج آقا فقیهی منصفانه قضاوت می­کند؛ اما وقتی روی صندلی دادگاه نشستم، قاضی بی­درنگ مرا توبیخ کرد و گفت: خانم مگر می­شود مردی زنش را از خانه بیرون کند، حتما شاید اذیتش کردید؛ اگر به شما کتک می­زند حتماً خسته است، شما یک لیوان آب بده بخورد تا آرام شود، در این حال شوهرم که شیر شده بود به قاضی گفت: آقای قاضی وسط دعوا که حلوا پخش نمی­کنند حتماً عصبانیم کرده که زدمش و دَری وری بهش گفتم. گیج شده بودم؛ نمی­دانستم چه­کار کنم، این قاضی با حاج آقا فقیهی از زمین تا آسمان فرق داشت. با ناراحتی به قاضی گفتم: آقای قاضی مثل اینکه من متهم شدم؟!

قاضی گفت: باید کوتاه بیایی، من هم محکم گفتم: شانزده سال کوتاه آمدم این وضعم هست، دوباره قاضی گفت: کوتاه نمی­آیی؟

گفتم: نه

تا قاضی نَه را از من شنید با خشم و صدای بلند به شوهرم گفت: این چه زَنیه داری، اول برو دادگاه خانواده درخواست عدم تمکین بده، بعد برو درخواست طلاق کن.

با شنیدن این حرف دیگه نمی­توانستم خودم را کنترل کنم، با عصبانیت به قاضی گفتم: آقای قاضی خیلی راحت داری حق مرا می­خوری و کار یاد شوهرم می­دی، اما یادت باشه خدا در کمینه، خودت، هم دختر داری، هم خواهر.

چند روز بعد شوهر نامردم با معرفی تلفنی قاضی قبلی به یکی از قضّات دادگاه خانواده توانست حکم عدم تمکین را بگیرد و با این حکم شکایت من را هم باطل کرد. من هیچ کاری نمی­توانستم بکنم جز اینکه فقط به قضاوت­های حاج آقا فقیهی فکر کنم.

 

 

 

 

 

آورده­اند که...

تهیه: علی سعادت شایسته

شاهدی داری؟

روزی علی ابن ابیطالب از بازار کوفه می­گذشت. زرهی را در دست یک مسیحی دید. آن مرد قصد داشت زره را بفروشد. امیرالمومنین که در آن زمان پیشوای مومنان بود نزدیک رفت و زره را دقیق نگریست. آن­گاه خطاب به مرد مسیحی گفت: این زره من است مدتی پیش گم شده و حالا در دست توست آن را به من پس بده، مرد مسیحی پاسخ داد: این زره من است و پس زره را با تندی از امیرمومنان گرفت. امیرالمومنین در کمال ملایمت و خوشرویی به مرد مسیحی فرمود: من یقین دارم که این زره مال من است که آن را به من بده، در غیر اینصورت بیا تا با هم نزد قاضی برویم. اسلام دین حق و عدل است. دادگاه و قانون دارد. و من دربرابر قانون و رای دادگاه تسلیم هستم.

مرد مسیحی پیشنهاد امام را پذیرفت. قاضی وقتی امیرالمومنین را دید برای ادای احترام از جا برخاست. حضرت علی به او فرمود: ما برای داوری به این­جا آمده­ایم. قاضی باید با هر دو طرف دعوا برخوردی یکسان داشته باشد. وقتی در نگاه کردن و توجه به هر دو طرف دعوا نیز عدالت و مساوات را رعایت کند. قاضی پرسید: اختلاف شما در چیست؟

امام علی فرمود: این زره که اکنون در دست این مرد است. مال من است، نه آن را فروخته­ام و نه به کسی بخشیده­ام. مدتی قبل گم شده و حالا در دست این مرد است. قاضی خطاب به امیرالمومنین پرسید: آیا شما شاهدی هم دارید؟

امیرالمومنین که قاضی را خوب می­شناخت وی دانست که قبول شهادت چه شرایطی لازم دارد. تبسمی کرد و فرمود: نه... چنین شاهدی ندارم.

قاضی گفت: در صورتی که شاهدی نداری بنابر قوانین شرع حق شما ثابت نمی­شود زره باید در دست همین فرد باشد.

مرد مسیحی با خود اندیشید: چه دین خوبی و چه حکومت عادلانه­ای که یک مرد مسیحی را با پیشوای مسلمین در حضور قاضی و دربرابر قانون، برابر می­داند. چه دادگاه عادلی بدون دلیل به سود هیچ کس حتی به سود پیشوا و رهبر مسلمان­ها حکمی نمی­کند. و سپس زره­ای را که امیرالمومنین در یکی از سفرها گم کرده بود و وی آنرا برداشته بود به امیرالمومنین بازگردانید.

 

 

 

 

 

نظر ما اینه...

علی سعادت شایسته

چند پیشنهاد

1. مردم همواره در حرکت دادگاه­ها به سوی عدالت قضایی نقش مهمی داشته­اند نوع برخورد آنها با مقوله قضاوت تعیین کننده سرنوشت قضاوت در یک جامعه خواهد بود. فلذا یکی از محورهای مهم می­تواند نقش مردم در حرکت دادگاه­ها به سوی عدالت قضایی است.

2. با عنایت به نقش بسیار مهم نیروی انتظامی در کشف و تعقیب جرم و مجرمان و همچنین در اجرای دستورات دادگاه­ها پرداختن به نیروی انتظامی بعنوان ؟؟ قوه قضائیه و رابطه فی­مابین این دو لازم و ضروری می­باشد.

3. از آنجا که مطابق اسناد و مدارک ؟؟ قضاوت در ایران باستان پیشینه بسیار درخشانی دارد و در این خصوص حیرت بسیاری از شرق شناسان را سبب شده است تامّلی در مقوله قضاوت در ایران باستان خالی از لطف نمی­باشد.

4. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل یازدهم بخوبی قوه قضائیه را معرفی کرده و حقوق افراد را در مقابل آن بازگو می­کند با توجه به اینکه قانون اساسی در راس قوانین هر کشوری بوده و میثاق جامعه محسوب می­شود پرداختن به قوه قضائیه از دید قانون اساسی نیز مهم می­باشد.

5. اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود، در سال 1948، و ایران نیز به آن پیوسته است و در مواردی از آن منجمله ماده 7، 8، 9، 10 و 11 به قوه قضائیه اشاره گردیده است لذا محور مناسبی جهت موضوع حاضر می­باشد.

 

 

 

 

 

کتابستان

1. محمدتقی مصباح یزدی، نظریه حقوق اسلام؛ قم، مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی، 1380.

2. شهید بهشتی، مبانی نظری­تان اساسی؛ تهران، مؤسسه آثار شهید بهشتی، 1378.

3. محمد خالد مسعود، فلسفه حقوق اسلامی؛ ترجمه محمدرضا مظفری، فخرالدین اصغری، قم، بوستان کتاب، 1382.

4. محمدمهدی کریمی­نیا، حقوق بشر و قانون اساسی؛ قم، جلوه کمال، 1385.

5. نورمن اندرسون، تحولات حقوی جهان اسلام؛ ترجمه محمدرضا مظفری، فخر الدین اصغری، قم، بوستان کتاب، 1376.

6. مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام؛ تهران، صدرا، چاپ 26، 1378.

7. قدرت­الله خسروشاهی، فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام؛ قم، بوستان کتاب، 1380.

8. زهرا عظیمی، نگاهی به حقوق زن در اسلام؛ قم، مرکز پژوهش­های اسلامی صداوسیما، 1386.

9. روح­الله شریعتی، حقوق و وظایف غیرمسلمانان در جامعه اسلامی؛ قم، بوستان کتاب، 1381.

10. قدرت­الله خسروشاهی، فلسفه حقوق؛ مصطفی دانش­پژوه، قم، مؤسسه امام خمینی، 1383.

11. جلیل قنواتی، نظام حقوقی اسلامی؛ قم، مرکز جهانی علوم اسلامی، 1377.

 

 

 

کتابستان

1. کتاب قانون و دادگستری در شاهنشاهی ایران باستان نوشته اشرف احمدی، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر؛ در این کتاب امور دادرسی ایران باستان به نحوی به تصویر کشیده و مستند به اسناد مهم و متقن تشکیلات قضایی ایران باستان را بیان کرده است.

2. مرحوم مرتضی راوند در کتاب سیر قانون و دادگستری در ایران که در تهران، انتشارات چشمه و در سال 1368 به چاپ رسید، تشکیلات قضایی ایران را بررسی می­کند که از نظر تاریخی نیز برای کتابی که علاقه­مند می­باشند بسیار اهمیت دارد.

3. کتاب از زبان داریوش نوشته خانم پرفسور هایدی ماری کخ ترجمه دکتر پرویز رجبی توسط انتشارات ؟؟کارنگ در تهران به چاپ رسیده است که در آن، تشکیلات قضایی زمان داریوش به تصویر کشیده شده است.

4. جلد اول کتاب آئین دادرسی مدنی نوشته استاد دکتر عبدالله شمس که توسط انتشارات میزان به چاپ رسیده در بخش سازمان قضاوتی ایران دقیقاً تشکیلات دادرسی ایران از زمان هخامنشیان تا امروز را مورد بررسی قرار داده است.

5. کتاب ارزشمند دادگستری از صدر اسلام تا آغاز مشروطیت نوشته استاد محمد محیط طباطبایی نیز در زمینه تشکیلات قضاوتی ایران بسیار باارزش می­باشد.

 

 

پی نوشت ها:

[35]. نهج الفصاحه (تنظیم موضوعی)، ص 407.

[36]. نهج الفصاحه (تنظیم موضوعی)، ص 407.

[37]. نهج الفصاحه (تنظیم موضوعی)، ص 407.

[38]. میزان الحکمه، ج 10، ص 4955.

[39]. همان، ص 4963.

[40] همان، ص 4957.

[41]. نهج البلاغه، نامه 53، ص 577، ترجمه محمد دشتی.

[42]. میزان الحکمه، ج 10، ص 4957-4961.

[43]. همان، ص4953.

[44]. ویژه نامه عدالت، روزنامه رسالت، تیرماه 1385.

[45]. نهج البلاغه، خطبه 15، ص 59، ترجمه محمد دشتی.

[46]. میزان الحکمه، ج 10، ص 4957.

[47]. نهج البلاغه، نامه 3، ص 481، ترجمه محمد دشتی.

[48]. نهج البلاغه، خطبه 224، ص 461، ترجمه محمد دشتی.

[49]. میزان الحکمه، ج 1، ص 259.

[50]. کلمات قصار امام خمینی، ص 137.

[51]. سخنرانی 5/4/1381.

[52]. سخنرانی 7/4/1379.

[53]. سخنرانی 12/6/1377.

[54]. سخنرانی 20/6/1368.

[55]. سخنرانی 7/4/1368.

[56]. سخنرانی 4/4/1368.

[57]. سخنرانی 7/4/1378.

[58]. کلمات قصار، امام خمینی(ره)، ص 137 و 138.

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3872/6267/68478


یکشنبه، 08 تیر 1399 - 18:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0