FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پاسخ روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 22 مهر 1403 - 09:55
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: پاسخ روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد و شیوه‌های امتحان پس‌داده حوزه علمیه در قرن‌های متوالی در آن مراعات شود.
علميه،طلاب،مركب،عضو،فقهاي،متعال،تعالي،خداي،نگهبان،تاكيد،انسا ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم، به موضوع بایسته‌ها و لوازم مسیر رسیدن طلاب به خدای متعال پرداخت.
وی با اشاره به روایت «إنَّ الوُصولَ إلَی اللّه ِ عَزَّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ إلّا بامتِطاءِ اللَّیلِ» از امام حسن عسکری (ع) گفت: بالاترین هدف و والاترین صلاح و رستگاری برای انسان این است که می‌تواند به خدا برسد.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار اظهار کرد: پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) با عبارات مختلف این پیام را به بشریت داده‌اند که قدرت تعالی و پرواز انسان بسیار بالا است و آنچنان می‌تواند بالا برود که متصل به خدای متعال شود.
عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: مهم است که انسان به این علم آگاه باشد که خیلی می‌تواند اوج پیدا کند.
وقتی انسان بداند که ظرفیت رشد بسیار زیادی دارد، برای او انگیزه فعالیت ایجاد می‌شود.
وی بالا بردن همت‌ها و اهداف را اولین پیام روایت فوق برشمرد و گفت: انسان‌ها بخصوص طلاب باید هدف نهایی خود را رسیدن به معدن عظمت و لقای حق تعالی و وصول به او قرار بدهند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: پیام دوم این است که رسیدن به خدای متعال همانند هر سفر دیگری یک مبدا و منتها دارد تا بتوان مسیر را پیمود و به مقصد اعلا نائل شد.
وی گفت: مسیرها و اهدافی که به راحتی به آن می‌توان رسید نیازی به مرکب ندارد، اما مسیرهای طولانی و پرچالش قطعاً نیاز به مرکب دارد.
بر اساس روایت فوق، وصول به خدای متعال نیز نیاز به مرکب دارد و مرکب آن شب زنده داری است.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه وصول الی الله یک هدف بسیار متعالی است، گفت: مرکب این سفر، سحرخیزی و مناجات در دل شب با حق تعالی و خلوت نمودن و سجده‌های طولانی و انس گرفتن با او است.
وی با تاکید بر اینکه مقاصد دنیوی، انگیزه آمدن طلاب به حوزه‌های علمیه نیست، گفت: اولین گام طلبه از ورود به حوزه علمیه آدم‌شدن و تعالی نفس و پس از آن کمک‌کردن به دین خدا و پیامبر و ائمه معصومین (ع) در اهداف و آرمان‌های آنان است.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه «اعینونی» حضرت علی (ع) و «اعینونا» ی امام باقر (ع) به دلیل کمک خواستن برای امور شخصی و دنیوی‌شان نیست، گفت: این کمک خواستن در اهداف و آرمان‌های معصومین (ع) است که همان اصلاح جامعه و دستگیری انسان‌ها است تا بتوانند از حضیض ماده به اوج الی الله برسند.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: این هدفی است که برای طلبه و معمم شدن متصور است.
اما باید توجه داشت که نباید اجازه بدهیم این انگیزه خاموش شود بلکه باید پیوسته ارتقا یابد.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با تاکید بر اینکه ملبس نبودن به غیر زمان ضرورت، مناسب نیست، گفت: این لباس استناد به حضرت بقیة‌الله (عج) دارد پس باید آدابی را رعایت کرد.
قبل تعمم ممکن است آزادی‌هایی باشد اما بعد تعمم باید آنچه تناسب با این لباس ندارد انجام نشود.
وی با بیان اینکه حفظ شأن و وقار روحانیت به معنای غرور و تکبر نیست، معمم شدن را از زبان یکی از بزرگان به معنای استقرار در روحانیت توصیف کرد و افزود: این لباس و ملبس شدن علامت نوکری امام زمان (عج) و یک افتخار بسیار ارزشمند است.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به نیاز طلاب به دو سلاح علم و تقوا، اظهار کرد: رکن اصلی موفقیت یک عالم و انجام رسالتش این است که مردم تصدیق کنند او به دنیا دلبستگی ندارد و دلسوز مردم است.
عضو فقهای شورای نگهبان، دلبستگی نداشتن به دنیا و دلسوز مردم بودن را دو دلیل مهم دلبستگی فراوان امت اسلامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و شخصیت‌های بزرگی مثل شهید سیدحسن نصرالله دانست.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در پایان با اشاره به تاکید و توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله فقاهت در حوزه‌های علمیه گفت: پاسخ‌های روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد و شیوه‌های امتحان پس‌داده حوزه علمیه در قرن‌ها متوالی در آن مراعات شود و در کنارش آنچه علم جدید در این ابواب رسیده است، مد نظر قرار بگیرد.
گفتنی است در آغاز این مراسم، آئین عمامه‌گذاری ۱۹ نفر از طلاب مدرسه علمیه معصومیه (س) به دست آیت‌الله شب‌زنده‌دار انجام شد.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 22 مهر 1403 - 22:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0