FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حضرت یوسف و سلیمان(ع)هرگز زندگی خویش را با بیت المال تأمین نکردند


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 21 مهر 1403 - 10:31
حضرت یوسف و سلیمان است، آنان به تخت و حشمت رسیدند اما هرگز زندگی خویش را با بیت المال تأمین نکردند بلکه با دست رنج خویش مخارج زندگی را تأمین می‌کردند .
صالح،زندگي،عمل،دنيا،قيامت،آخرت،انسان،مؤمن،تابع،خداوند،قرآن،ا ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ادای حق از نظر دیدگاه دین در دو مرتبه عمومی و خاص مطرح می‌شود، ادای حق مؤمن بالاترین عبادتی است که خداوند نسبت به آن پرستیده شده است.
زمانی که اهل بیت می‌فرمایند بالاترین؛ باید بدانیم که آنان اغراق نمی‌کنند و همه امور را محاسبه کرده و بعد مطلب را بیان می‌کنند.
مسأله فراموشی و غفلت در وجود مقدس امام معصوم وجود ندارد.
وی درباره جایگاه ادای حق امام زمان (عج) در شریعت اسلام گفت: انسان اگر می‌خواهد مقرب درگاه الهی شود باید حق مؤمن را ادا کند، کسی حق مؤمن را ادا می‌کند که خدا را بزرگ بپندارد.
اگر کسی نسب به این حقوق بی تفاوت است در اصل برای خداوند ارزشی قائل نیست.
از نظر بینش دینی آخرین جایی که انسان در آن زندگی می‌کند آخرت است و هرگز این زندگی به پایان نمی‌رسد.
دلیل این زندگی خلقت ابدی آن و ظرف این ابدیت قیامت است.
علوی تهرانی با بیان اینکه زندگی دنیا ابزار است عنوان کرد: انسان تنها در زندگی اخروی است که استقرار پیدا می‌کند، زندگی دنیا زودگذر است؛ دنیا برای کسی بد است که سالک است.
دنیا دشمن انسان سالک الی الله بوده در غیر این صورت دنیا مطلوب افراد خواهد بود.
کسی که همواره به پاکسازی نفس اقدام می‌کند دنیا دشمن او می‌شود و در قیامت به آرامش می‌رسد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زندگی واقعی براساس آیات قرآن اختصاص به قیامت دارد گفت: زندگی در عالم دنیا سرگرمی و بازی است.
آیات قرآن کریم همواره انسان را تشویق می‌کند تا بین دنیا و آخرت تنها آخرت را انتخاب کند.
کسی که آخرت را انتخاب کند و برای رسیدن به آخرتی نیکو تلاش کند مؤمن است و در قیامت از آن تقدیر می‌شود.
وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید کسی که به دنبال کشتزار آخرت است ما به آن اضافه می‌کنیم؛ در بین انبیای الهی دو پیامبر دنیای خوشی داشتند که اسامی آنان حضرت یوسف و سلیمان است، آنان به تخت و حشمت رسیدند اما هرگز زندگی خویش را با بیت المال تأمین نکردند بلکه با دست رنج خویش مخارج زندگی را تأمین می‌کردند برای مثال حضرت سلیمان با داشتن تاج و تخت حشمت الله بود اما زندگی خودش را با زنبیل بافی اداره می‌کرد.
این درحالی است که این دو پیامبر در میان همه پیامبران در روز قیامت آخرین نفر وارد بهشت می‌شوند.
علوی تهرانی با اشاره به اینکه تحولات دنیا تابع اتفاقات است اظهار داشت: آخرت به هیچ عنوان تابع اتفاقات نیست بلکه همه تحولات آخرت تابع شایستگی‌ها است.
این شایستگی‌ها بر اساس اعمال صالح کسب می‌شود.
انسان حتی به اندازه ذره‌ای عمل صالح داشته باشد نتیجه خوب آن را در قیامت خواهد دید و این امر در زمینه گناه و اعمال شرور نیز جاری است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید کسی که امید به ملاقات پروردگار دارد عمل صالح انجام می‌دهد؛ همچنین آمده عمل صالح را ذخیره کنید و کسی که عمل صالح دارد نزد خداوند اجر دارد.
کسی که عمل صالح دارد از قیامت ترسی ندارد.
عمل صالح سه ویژگی دارد نخست بر مبنای ایمان باشد، دوم عمل صالح تابع دستور پروردگار و ائمه اطهار باشد و دیگر اینکه عمل صالح از روی اخلاص باشد.
قیامت روزی است که کودکان پیر می‌شود برای همین نباید اعمال نیک انسان کم باشد.
عمل صالح تنها به انجام دادن نیست بلکه حفظ آن نیز مهم است.
معرفت نسبت به اهل بیت تنها راه بردن عمل صالح از عالم ملک به ملکوت است.


 
 

 

 

شنبه، 21 مهر 1403 - 22:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0