FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


صادرات نوشت‌افزار ایرانی؛ واقعیتی در دسترس یا رؤیایی شیرین؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 21 مهر 1403 - 08:34
فعالان بازار نوشت افزار معتقدند علی رغم افزایش کیفیت محصولات در این زمینه و ظرفیت صادرات، رسیدن به این امر بدون همراهی دولت تنها یک رؤیای شیرین خواهد بود.
صادرات،محصولات،ايراني،دولت،اقلام،توليد،خودكار،كيفيت،منطقه،گذ ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در بیش از یک دهه گذشته،‌ با جان گرفتن تولید در عرصه نوشت‌افزار شاهد خودکفایی در برخی از اقلام لوازم‌التحریر هستیم که از این میان می‌توان به خودکار اشاره کرد.
براساس آمار منتشر شده، میزان تولید خودکار و مداد از بین دیگر اقلام تحریری، دارای فرآیند تصاعدی است.
آمارها نشان می‌دهد که سهم خودکار ایرانی از بازار کشور، طی یک دهه گذشته 9 برابر شده و از 10 درصد در سال 1391 به 90 درصد در سال 1399 رسیده است.
در حالی که میزان مصرف سالانه خودکار در کشور، 500 میلیون عدد برآورد شده، تولید سالانه خودکار ایرانی به رقم 450 میلیون عدد رسیده است.
در این میان میزان اشتغال مستقیم از تولید خودکار در داخل کشور نیز هزار نفر عنوان شده که سهم اشتغال خانگی از اشتغال کل نیز 20 درصد برآورد شده است.
از دیگر اقلامی که در این دسته می‌توان از آنها یاد کرد، دفتر تحریر است که بنا به گفته فعالان این حوزه،‌ بیش از 90 درصد نیازهای بازار داخلی را تأمین می‌کند.
با توجه به ظرفیت تولید اقلام مختلف نوشت‌افزار در کشور، تولیدکنندگان و فعالان این صنعت در دهه دوم فعالیت خود،‌ صادرات را سرفصل فعالیت‌های خود تعریف کرده‌اند.
اما صادرات محصولات نوشت‌افزار ایرانی با همه مزیت‌هایی که اقلام دارند، چندان کار ساده‌ای نیست.
ثقفی، نماینده شرکت پارسی کار، در همین رابطه به تسنیم گفت: اولین قدمی که تولیدکنندگان باید در این مسیر بردارند، ارتقای کیفیت کالاهاست.
اگر کیفیت بالا نباشد، نمی‌توان به صادرات اقلام مختلف فکر کرد.
او با بیان اینکه مجموعه پارسی کار صادرات را از سال گذشته آغاز کرده و در حال حاضر به کشورهای حاشیه خلیج، افغانستان، عراق و مالزی به صورت محدود صادرات دارد، به تجربه‌های یک ساله گذشته در این مسیر اشاره و اضافه کرد: برای رسیدن به مرحله صادرات باید راه‌های آن باز شود.
بخشی از این کار برعهده دولت است و وزارت صمت باید این امر را برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر و در دسترس کند.
ثقفی با بیان اینکه نوشت‌افزار ایرانی در حال حاضر از نظر کیفیت حرف برای گفتن در منطقه دارد، یادآور شد: بازار منطقه محلی برای عرضه محصولات هندی و چینی است.
در قیاس با محصولات این کشورها، ما از نظر کیفیت در مرحله خوبی قرار داریم اما هزینه تمام شده برای تولیدکننده سبب می‌شود قیمت کالایی که عرضه می‌کند، افزایش یابد.
نوسانات دلار نمی‌گذارد تولیدات داخل از نظر قیمت با محصولات چین و هند رقابت کند.
این فعال بازار نوشت‌افزار نبود بسته‌بندی مناسب را از دیگر نقاط ضعف نوشت‌افزار ایرانی در قیاس با رقبای خارجی دانست و افزود: ما در بحث بسته‌بندی و تولید اقلام فانتزی از رقبای خارجی عقب‌تر هستیم.
تولیدکننده میل به فعالیت در این زمینه دارد، اما این بخش هزینه‌بردار است و نیازمند تجهیزات لازم است.
ثقفی در پایان نقش دولت در تقویت خط صادرات نوشت‌افزار را اساسی و غیر قابل انکار دانست و یادآور شد: تولیدکننده هرچقدر هم که قوی و با سرمایه باشد، نمی‌تواند بدون حمایت دولت وارد این فضا شود.
صادرات اقلام نوشت‌افزار در چند سال گذشته به صورت مجموعه‌های فردی آغاز شده است.
مجموعه‌هایی که تاکنون در این زمینه تجربیاتی اندوخته‌اند، همگی بر کیفیت محصولات ایرانی اذعان دارند و دلیل شکل نگرفتن خط صادرات را موانعی می‌دانند که حل آنها تنها از عهده دولت برمی‌آید.
موانع صادرات صنعت نوشت‌افزار همچون دیگر صنایع است، نوسانات ارز، مشخص نبودن شیوه تبادلات مالی و چالش‌های ابتدایی.
گودرزی، از دیگر فعالان بازار نوشت‌افزار از مجموعه آریاست.
او معتقد است پیمودن این مسیر بدون همراهی دولت امکان‌پذیر نیست.
به گفته او، کشورهایی مانند ترکیه در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با در نظر گرفتن حمایت‌ها از تولیدکننده، میزان صادرات محصولات خود در منطقه را افزایش دهند.
گودرزی با بیان اینکه این دولت‌ها میزان قابل توجهی از ضررکرد را برعهده می‌گیرند تا فقط در منطقه حضور داشته باشند، افزود: برپایی غرفه به صورت رایگان و تسهیل در خروج محصولات، از جمله بسته‌های حمایتی است که کشورهایی مانند ترکیه برای تولیدکنندگان خود در نظر گرفته‌اند.
او به تجربه حضورش در نمایشگاه نوشت‌افزار دبی اشاره و اضافه کرد: در این نمایشگاه در قیاس با محصولات چینی و هندی باید بگویم که کیفیت محصولات ایرانی، محسوس و قابل تأمل بود و حتی می‌توان گفت در بخش‌هایی قابل رقابت با محصولات اروپایی است.
اما از نظر تنوع، ما چندان موقعیت خوبی نداشتیم.
او نیز قیمت تمام‌شده محصولات را از جمله نقطه ضعف نوشت‌افزار ایرانی در منطقه برشمرد و گفت: تولیدکننده برای رساندن محصولات خود به بازارهای منطقه‌ای، هزینه‌ای را متقبل می‌شود.
این امر، هزینه تمام شده محصول را افزایش می‌دهد.
برای کاهش قیمت‌ها و حضور مؤثرتر در منطقه، ما نیازمند حمایت دولت هستیم.
گودرزی افزود: لازم هم نیست که دولت همیشه این حمایت و پشتیبانی را داشته باشد.
تا مدتی که شرکت‌ها پا بگیرند، این حمایت‌ها برقرار باشد و پس از آن، امور به خود شرکت‌ها و مجموعه‌های خصوصی واگذار شود.
در نظر گرفتن صادرات به عنوان مهمترین هدف در دهه دوم فعالیت صنعت نوشت‌افزار، نشان‌دهنده بالندگی این صنعت است.
هرچند گروه‌های خصوصی در حال ارزیابی بازارهای منطقه‌ای و تولید براساس نیاز و ذائقه مصرف‌کنند هستند، اما به نظر می‌رسد رسیدن به مقصد بدون همراهی دولت با این مجموعه‌ها، صادرات را تنها به یک رؤیای شیرین دوست‌داشتنی تبدیل خواهد کرد.
انتهای پیام/


 
 

 

 

 

 

شنبه، 21 مهر 1403 - 22:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0