FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهبرد قرآن در تقویت عزت مسلمانان و حفظ امنیت مرزها


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 16 مهر 1403 - 10:53
آیات قرآن و سیره پیامبر و اهل بیت وحی بهترین نسخه را برای حفظ امنیت مرزها و عزت مسلمانان ارائه می دهند.
خدا،دشمنان،خداوند،آيه،دشمن،فضل،پيامبر،مؤمنان،مصر،اهل،برخورد، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دشمنان بشریت وقتی منافع‌شان را در خطر ببینند، به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند و به‌راحتی با قلدرمآبی، خون مردم را می‌ریزند و خود را در جایگاه حق می‌پندارند.
سازش با چنین موجوداتی نشان از بی‌عقلی است و تسلیم شدن در برابر خواسته‌هایشان اوج ذلت و خواری.
در مقابل، ایستادگی، قدرت‌نمایی و مقابله به‌مثل در برابر اقدامات خصمانه آنان، مایه عزت و افتخار است.
زندگی و مرگ فردی که در برابر ظلم مقاومت می‌کند، همواره با عزت همراه است و مطابق خواست خداوند است.
اگر زنده بماند، عزتمندانه زیسته و اگر در میدان نبرد به شهادت برسد، همچنان نزد خداوند و آزادگان جهان سربلند خواهد بود.
در میان مبارزان جبهه حق، پیامبران و اوصیای ایشان بی‌هیچ هراسی در برابر دشمنان خدا ایستادند و تا پای جان در برابر ظلم و فساد مبارزه کردند.
رسول خاتم صلی الله علیه و آله، به‌عنوان اسوه تمامی انبیاء و هادی امت اینگونه بود؛ او تا زمان نهادینه کردن دین خدا پس از دوره‌ای طولانی از انقطاع وحی، با تمام توان و آبرو ایستادگی کرد.
چه در مکه و چه در دوران حکومتش در مدینه، لحظه‌ای در برابر دشمنان تسلیم نشد.
در حالی که برای جهانیان مظهر رحمت بود، در برابر دشمنان دین خدا با قاطعیت و استواری ایستاد.
خداوند حداقل در دو آیه از این رفتار پیامبرش سخن به میان آورده است.
در آیه29 فتح می‌خوانیم:
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ...»؛ یعنی محمّد، رسول خداست و کسانی که با او هستند، بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود می بینی که پیوسته فضل و خشنودی خدا را می طلبند.
این آیه گویای آن است که نه تنها پیامبر بلکه همراهان و پیروان‌شان نسبت به کفار اهل مماشات نیستند بلکه سرسختانه با آنها برخورد می‌کنند و در عین حال نسبت به یکدیگر عطوفت و مهربانی دارند؛ اهل اطاعت خدایند و همواره فضل و رضایت خدا را طلب می‌کنند.
در اوج تابعان ایشان، امیر مؤمنان علیه‌السلام هستند که حکایت رشادت‌های ایشان در برابر دشمنان برای همگان عیان است.
همچنین در آیه54 سوره مائده می‌خوانیم:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا مَن یَرتَدَّ مِنکُم عَن دینِهِ فَسَوفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الکافِرینَ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ ذٰلِکَ فَضلُ اللَّهِ یُؤتیهِ مَن یَشاءُ ۚ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»؛ به این معنا که ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند.
این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.
در این آیه نیز خداوند یکی از ویژگی‌های مؤمنان حقیقی را سرسختی در برابر جبهه کفر و تواضع نسبت به هم‌کیشان معرفی می‌کند.
هرچند همواره در جامعه مسلمانان افرادی بودند که به‌عکس رفتار می‌کردند؛ با هم‌کیشان خود خشمگینانه برخورد می‌کردند و در مواجهه با دشمن، با لبخند و فروتنی ظاهر می‌شدند.
همان طور که اشاره شد، این شاخصه نه تنها جزو صفت پیامبر و اهل بیت وحی بود، بلکه در پیروان ایشان جریان داشت؛ از جمله آنها مالک اشتر، یار شجاع و با وفای امیرالمؤمنین علیه‌السلام و از فرماندهان ارشد ایشان بود.
امام وقتی ایشان را به فرمانداری مصر منسوب کردند، طی نامه‌ای، مردم مصر را تشویق به دفاع و آماده مبارزه با متجاوزان نموده و به آنها چنین نوشتند:
«قَدْ بَعَثْتُ إِلَیْکُمْ عَبْدًا مِنْ عِبَادِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ لَا یَنَامُ أَیَّامَ الْخَوْفِ، وَلَا یَتَّکِلُ عَنِ الْأَعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْعِ أَشَدُّ عَلَى الْفُجَّارِ مِنْ حَرِیقِ النَّارِ؛‌ من بنده‌ای از بندگان خدا را به سوی شما فرستادم که در روزهای وحشت نمی‌خوابد و در لحظه‌های ترس از دشمن روی نمی گرداند و بر بدکاران از شعله‌های آتش تندتر است.»
امام به پیروی از دستورات خداوند در قرآن و برای بیان فضائل پیامبر اسلام و پیروانشان، مهربانی بین مسلمانان و دوستان و شدت و سختگیری برای کفار و دشمنان را بر می‌شمارد، در ادامه نامه ضمن سفارش مردم به اطاعت و سرپیچی نکردن از فرامینش این چنین می‌فرمایند:
«قَدْ آثَرْتُکُم بِهِ عَلَى نَفْسِی لِنَصِیحَتِهِ لَکُمْ وَشِدَّةِ شَکِیمَتِهِ عَلَى عَدُوِّکُمْ؛ مردم مصر، من شما را بر خود برگزیدم که او را برای شما ،فرستادم زیرا او خیرخواه شما و نسبت به دشمنانتان سختگیر است.»
نتیجه آنکه باید در برابر دشمنان برخورد سخت، خشن و کینه‌توزانه داشت و همواره مترصد رفتارها و برنامه‌های او علیه جامعه مسلمین بود و نباید لحظه‌ای از آنها غفلت کرد.
اگر اقدامات خثمانه انجام داد، پاسخی به فراخور خسارت‌های آنان باید داد و در صورت داشتن تجهیزاتی برتر از دشمن،‌ به آنها تاخت و در مرحله‌ی بعد آنها را تار و مارشان کرد،‌ همان طور که وقتی یهودیان علیه پیامبر صلی الله علیه و آله توطئه کردند، ایشان به دژهای آنان هجوم برد و بزرگانشان را از دم تیغ گذراند.
باید دانست صفت دشمن زالو صفتی است و او مانند میوه‌ای کرم‌زده در بین میوه‌های سالم عمل می‌کند که اگر آن را نچنید، تمام میوه‌ها را به فساد می‌کشانند.
تصور سازش با دشمن یعنی پذیرش ذلت و زبونی و پذیرش طرح‌ها و لوایحی که با هدف فسادافکنی در جوامع بشری تصویب می‌شوند.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

 


دوشنبه، 16 مهر 1403 - 22:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0