FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رادیو نمایش صاحب بخش کودک شد


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 14 مهر 1403 - 14:53
با حضور مدیر رادیو نمایش و هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، از بخش کودک در شبکه رادیویی نمایش رونمایی شد.
نمايش،راديو،قصه،راديويي،ادامه،كودك،كودكان،برنامه،قرار،عمو،شن ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ابتدای این مراسم، محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش ضمن خیرمقدم به هنرمندان، در خصوص رونمایی از بخش کودک جدول پخش شبکه رادیویی نمایش گفت: به نظرم ما در زمینه نمایش به کودکان سرزمین‌مان بدهکار هستیم چراکه یکی از مهمترین کارکردهای نمایش، آموزش و فرهنگ‌سازی برای کودکان است و بزرگترین آسیب‌های اجتماعی ما به این برمی‌گردد که آنطور که باید در این زمینه کار نشده است.
وی ادامه داد: به گواه علم، شاکله شخصیتی از دوران کودکی با بازی‌ها و داستان‌های نمایشی شکل می‌گیرد؛ در واقع این تحول از لالایی‌های کودکانه شروع می‌شود چرا که همه اینها به واسطه تصویری که برای کودک خلق می‌کنند در آینده خلاقیت کودکان را پرورش داده و مسیر زندگی آنها را هموار می‌سازد.
مدیر رادیو نمایش افزود: ما در دوران کودکی‌مان، شانس این را داشتیم که شنونده کارهای بسیار خوبی در قالب کتاب و نوار قصه باشیم و امیدوارم با راه‌اندازی بخش کودک در شبکه رادیویی نمایش بتوانیم این مهم را احیا کنیم.
سوهانی تأکید کرد: به پیشنهاد آقای فریدون محرابی هنرمند رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون قرار شد از این پس، بخش ثابتی برای کودکان در جدول پخش رادیو نمایش داشته باشیم تا والدین بدانند این ساعت پخش برای فرزندان آنهاست و می‌توانند در سه بخش صبحگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی شنونده آن باشند و حتما با وجود هنرمندان خوب رادیو نمایش، اتفاق خوبی در این خصوص رقم خواهد خورد.
در ادامه مجتبی کاظمی، عمو قصه‌گوی رادیو نمایش و هنرمند پیشکسوت ضمن اجرای زنده‌ای برای کودکان در این باره گفت: من امروز به وجود همه شما عزیزان که به فکر چنین چیزی افتادید افتخار و تشکر می‌کنم که مرا در جمع خودتان پذیرفتید، همه تلاشمان این است که در این راه، مهارت بچه‌ها را در زندگی بالا ببریم.
در ادامه فریدون محرابی طراح و کارگردان بخش کودک رادیو نمایش گفت: گفت‌وگویی داشتیم با دکتر محسن سوهانی تا شرایطی را فراهم کنیم که شنونده نمایش رادیویی باشند و از ایده عمو قصه شروع کردیم و این ایده توسط دکتر سوهانی بسط و گسترش یافت به نام نوار قصه و قرار شد تا قبل از مدرسه عمو قصه را برای بچه‌ها داشته باشیم که شامل قصه‌ها و داستان‌های قدیمی و کودکانه است.
این نویسنده و کارگردان رادیویی ادامه داد: برای سنین بالای هشت سال قرار شد نمایش‌هایی طراحی کنیم که نمایش‌ها در قالب برنامه‌های نمایش شنیداری تقدیم این عزیزان شود، این برنامه را به دو بخش تقسیم کردیم که یک بخش آن برای قبل از مدرسه است که برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کنیم و در این برنامه قصه گویی و یا داستان تعریف کردن داریم، نمایش‌هایی که برای بچه‌ها و برای سنین مختلف تنظیم شده است و اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: این برنامه فعلا به صورت زنده پخش نمی‌شود ولی خیلی دوست داریم از بچه‌ها که شامل رده سنی 6 تا 14 سال می‌شود دعوت کنیم به استودیوی بزرگ رادیو نمایش بیایند و به طور زنده شاهد اجرای این برنامه باشند.
محرابی درباره ویژگی آثار رادیویی برای کودکان گفت: من کتابی به نام «خط فرضی شنیداری» برای دانشجویان نوشتم و تعریفی دارم که در درام شنیداری عناصر بصری تبدیل به عناصر شنیداری می‌شود و توسط تخیل و تصویر سازی تصاویر در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد.
این قاعده در مورد بچه‌ها هم مصداق پیدا می‌کند، علاوه بر آن ما کار حساس‌تر و ویژه تری داریم، چون بچه‌ها یک ریز بینی ویژه و خاصی دارند، دنیای جذابی که بی آلایش دریافت می‌کنند و با توجه به ناخوداگاه پاکی که دارند خیلی سلامت با پدیده‌های اجتماعی برخورد می‌کنند در نمایش هم ما باید مراقب باشیم که این سادگی، سلامت و بی پیرایگی و صمیمیت را داشته باشیم همراه با در نظر گرفتن ظرفیت، الان باید متناسب با ظرفیت بچه‌ها درام شنیداری و تصویرسازی کنیم و بچه‌ها تخیل کنند تا بتوانیم به خوبی محتوا را به بچه‌ها منتقل کنیم.
وی درباره استفاده از موسیقی در آثار کودکان گفت: موسیقی می‌تواند برای نمایش‌ها تزئین باشد که خیلی هم جذاب است، ترانه‌هایی که در ذهن حک می‌شود حتی در دوران کهن سالی هم از ذهن پاک نمی‌شود چرا که از کودکی در گوش بچه‌ها زمزمه شده است و خود ما سرشار از قصه و موسیقی و ترانه هستیم.
این کارگردان رادیویی افزود: در نظر داریم که از بچه‌ها دعوت کنیم به استودیوهشت که استودیوی بزرگ و پر از خاطره‌های جذاب و دیدنی است، بیایند (مهدکودک و کلاس‌های اول و دوم ابتدایی) و با عمو قصه ما و عروسک‌های بی شمار همراه باشندو بچه‌ها در نمایش‌ها به صورت زنده شرکت کنند و ما باید شرایط را آماده کنیم که بچه‌ها احساس کنند که اینجا جای جذابی­ برای مطرح کردن ایده‌ها و تعریف کردن قصه‌های خودشان است.
وی تأکید کرد: این برنامه رادیویی است و خیلی‌ها ممکن است بگویند وجود عروسک چه اهمیتی دارد که باشد یا نباشد، چون کسی که عروسک‌ها را نمی‌بیند باید بگویم بچه‌هایی که قرار است به استودیو بیایند عروسک‌ها را می‌بینند و از آنها تاثیر و الهام می‌گیرند، بچه‌هایی که نمی‌بینند و فقط می‌شنوند تخیل می‌کنند حالا بچه‌هایی که قرار است در استودیو حضور یابند آنها می‌بینند و می‌توانند تاثیر بگیرند و آن تاثیر را در حضورشان انتقال دهند با عمو قصه و شرایطی که ما قرار است برایشان طراحی کنیم یعنی ما از قبل می‌دانیم که چه شرایطی برای بچه‌ها فراهم کردیم که آنجا یک فضایی باشد که بتوانند خلاقیت خود را بروز دهند.
محرابی ادامه داد: حضور استاد پیشکسوتم مجتبی کاظمی در این برنامه اتفاق ارزشمندی است همچنین از هنرمندان عزیز مجید حمزه، فرشاد آذرنیا و امین رهبر تشکر ویژه دارم، این برنامه متعلق به تمام هنرمندان شبکه رادیویی نمایش است که در ادامه تبدیل به جریان باارزشی شده و روز به روز گسترش پیدا خواهد کرد.
در این مراسم فرشاد آذرنیا، تهیه‌کننده و افکتور پیشکسوت بر اینکه سخت‌ترین کار در رادیو نمایش کار کودک است تأکید کرد و افزود: چون مخاطب ما بسیار ریزبین و جزییات برای اومهم است باید دقت بسیار زیادی در تولید آن داشته باشیم.
مجید حمزه، کارگردان و بازیگر پیشکسوت رادیو نمایش نیز در پایان این مراسم گفت: مسئله کودک سالهاست که دغدغه من بوده و امیدوارم آنچه که قرار است در ادامه اتفاق بیفتد تبدیل به برنامه‌ای جامع شود تا بچه ها در گروه‌های سنی مختلف بتوانند از آن بهره ببرند و با مقوله ی رادیو بیشتر آشنا شوند و از این جعبه جادویی تصورات درست تری داشته باشند.
پرده کودک رادیو نمایش از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7صبح از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت 14:30 و 20:30 تکرار آن است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

شنبه، 14 مهر 1403 - 22:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0