FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


طرح جامع تربیت اخلاقی و معنوی طلاب تدوین شد


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 13:23
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: طرح جامع تربیت اخلاقی و معنوی طلاب شامل ۵۰ برنامه را تدوین کرده‌ایم که به زودی عملیاتی می‌شود.
حوزه،طلاب،امام،طلبه،منشور،ره،رشاد،طب،معنويت،اهتمام،خميني،تصر ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد در آئین رسمی آغاز حوزه‌های علمیه استان تهران در حرم امام خمینی (ره) اظهار کرد: سعی ما بر این است که هر سال به حد امکان عید علم را در محضر نورانی حضرت امام (ره) برگزار کنیم.
در آغاز سال تحصیلی، فرزندان این مکتب و این مرد عظیم با آرمان‌های ایشان میثاق می‌بندند و از محضر مقدس ایشان الهام می‌گیرند و سال تحصیلی را آغاز می‌کنند.
وی تصریح کرد: در خصوص میراث معرفتی امام خمینی (ره) کوتاهی کرده‌ایم و حتماً قصور داریم و البته سایر اقشار نیز این گونه‌اند اما ما طلاب به ایشان نزدیک‌تر و مدیون‌تر هستیم و موظف‌تریم و باید اهتمام بیشتری داشته باشیم.
آیت‌الله رشاد افزود: ما با همه تلاش‌های علمی خود در زمینه میراث ایشان کوتاهی کرده‌ایم و باید اهتمام بیشتری داشته باشیم؛ در این راستا یکی از اسناد تاریخی که اساس حوزه است و باید اهتمام کنیم، توجه به سند منشور مبارک روحانیت است که امام عزیز در ارتباط با حوزه نقل کردند.
وی اظهار کرد: ایشان توجه خاصی به تحول حوزه داشتند، در دورانی که رژیم پهلوی پشتیبان جریان‌هایی بود که نمی‌خواستند حوزه اصلاح شود، از این رو یکی از دیدگاه‌های امام خمینی (ره) به ویژه در اواخر عمر شریفشان اهتمام نسبت به تحولات و اصلاح حوزه بود.
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: منشور روحانیت به شدت مظلوم است در حالی که سرشار از مضامین عمیق و حکمت و راهگشای تعالیمی است که باید تبدیل به اصول تحول حوزه شود.
وی گفت: چندین بار در سالروز صدور این منشور خدمت امام رفتیم و در حال حاضر تقاضا داریم از مجموعه مدیریتی حوزه و مدیران و متولیان به خصوص در تهران برای این مناسبت برنامه ریزی شود و با برگزاری یک همایش علمی، هر سال بخشی از منشور را برای طلاب و جوانان و اقشار جامعه تبیین کنند و کارکرد حوزه را به زبان امام توضیح دهند.
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه ما می‌توانیم با تبیین این منشور، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: بدون تردید یکی از فرصت‌های ارزشمند، این بیانیه است.
بنا داریم امسال نخستین همایش را برگزار کنیم و با امام خمینی (ره) پیمان ببندیم تا بتوانیم مسیر ایشان را ادامه دهیم.
وی بیان کرد: امسال توفیق داریم در افتتاح سال تحصیلی، نشان خادم طلاب بودن را با خود داشته باشیم.
این توفیق بزرگی است، ما دچار پاره‌ای کاستی‌ها و آسیب‌ها هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: ما در شرایط کرونایی گفتیم طلاب به اموری که ارتباطی با شئون ما ندارد کاری نداشته باشند و به امور ذاتی بپردازیم.
وظیفه ما انجام طب سنتی نیست و یا اینکه به نام طب اسلامی کارهای نسنجیده ای انجام دهیم.
وی تصریح کرد: کار ما طلاب، طب ادیان است نه طب ابدان.
ما روح مردم را درمان می‌کنیم و کار اساسی ما معنویت است.
برخی از علما البته متخصص این حوزه هستند چون دانش این حوزه را کسب کرده‌اند و اگر روزی علمای ما به اینجا رسیدند در این زمینه کار کرده‌اند مثلاً ابن سینا کار کرد تا کتاب قانون نوشته شد و این کتاب بیش از ۱۰۰۰ سال منبع اثر علمی فاخر است.
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه فاصله‌گرفتن از معنویت، حوزه و طلاب را تهدید می‌کند، اظهار کرد: معنویت، هویت طلبه و حوزه است.
ما عالم دینی و روحانی هستیم.
وجود ما باید برای ترویج دین باشد و وقتی مردم، روحانی و عالم را ببینند یاد خدا بیفتند.
زندگی ما باید خدایی باشد و بیش از هر چیز به معنویت طلاب بپردازیم.
وی گفت: اگر طلبه، معنوی باز نیاید خطرناک می‌شود، معمم بی‌سواد و بی‌تقوا می‌تواند خطرناک باشد اما معمم و طلبه بی‌سواد با تقوا می‌تواند مفید باشد، هر چند کم تاثیر در جامعه است و طلبه باسواد باتقوا اثرگذار است و در نهایت طلبه باسواد و بی‌تقوا موجودی خطرناک است.
مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: ما باید یک سلسله برنامه‌های عملیاتی را تنظیم کنیم، در این راستا طرح جامع تربیت اخلاقی و معنوی طلاب شامل ۵۰ برنامه است را تدوین کرده‌ایم که به زودی عملیاتی می‌شود.
وی تصریح کرد: باید طلبه بداند چه رسالتی دارد ما یک نظریه و میزان لازم داریم که اگر باشد می‌توانیم برنامه کلان تنظیم کنیم، البته فراموش نکنیم اخلاق، درس دادنی نیست.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 08 مهر 1403 - 21:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0