FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


یک دوره امام شناسی در زیارت جامعه کبیره وجود دارد


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 04 مهر 1403 - 15:58
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: مهم‌ترین خصیصه شیعه اعتقادی، تبرّی است و تبرّی یعنی حقیقت تشیع و به این معنا است که مقام و جایگاه امامت شایسته هیچ‌کس به جز وجود نازنین معصومین نیست.
كوفه،شيعيان،امام،جامعه،اعتقادي،امامت،امت،شيعه،بيت،اهل،اسلام، ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی در جلسات هفتگی روز سه شنبه خود در مسجد امیر (ع) چندیست به موضوع جریان‌شناسی مردم کوفه پرداخته است و جامعه کوفه در زمان‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده.
وی در یکی از این جلسات به منطقه کوفه سابقه پیش از اسلام پرداخت و گفت: بحثی را که پیرامون جامعه شناسی مردم کوفه مطرح کرده‌ایم، از زمان تأسیس کوفه در سال هفدهم هجری است، اما منطقه کوفه سابقه پیش از اسلام هم دارد و اولین کسی‌که در منطقه کوفه مسجدی را بنا کرد، حضرت آدم بوده است بنابراین این محدوده مقدس است و محل عبادت حضرات نوح، ابراهیم، خضر، ادریس و یونس بوده است.
به مرور زمان و به فاصله کمی از این محدوده یک مسجد بنام مسجد سهله بنا می‌شود که این مسجد در بین سال‌های ۳۶ تا ۴۰ هجری توسط مسلمانان احداث شد.
هیچ‌کس از کوفه بهره نبرده است
وی افزود: کوفه محل تجمع ملل است و اعراب با حدود چهل قبیله دارای بیشترین جمعیت در آن هستند که اتفاقاً بیشترین صدمه‌ای که به دین خدا وارد شده از قبیله‌گرایی بوده است.
اسلام به دنبال ایجاد وحدت در جامعه و تشکیل امت واحده است اما سیاستمداران به دنبال تحزب در جامعه هستند.
پس وقتی راجع به کوفه صحبت می‌کنیم راجع به این طیف از ملیت‌ها صحبت می‌کنیم.
از نظر اعتقادی هم بین این ترکیب نژادی وحدت وجود ندارد: مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و مجوسیان.
مسلمان‌ها که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند از نظر ثروت در اقلیت قرار می‌گیرند، چرا که ثروت در دست یهودیان و مسیحیان است.
همه این عوامل تأثیرگذار در فرآیندهایی است که همواره در کوفه ابتر می‌ماند.
نه تنها امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بلکه مختار هم از این عوامل بهره نبرده است.
تنها یک نفر از کوفه بهره می‌برد آن هم وجود نازنین امام عصر است، چون حضرت جامعه را به وحدت می‌کشاند.
توصیف شیعیان چهارگانه در کوفه
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با اشاره به اینکه حتی تشیع هم در کوفه دارای پراکندگی بود ادامه داد: یک گروه از شیعیان کوفه شیعیان سیاسی بودند، کسانی‌که امیرالمؤمنین را از آن سه نفر برتر می‌دانستند؛ البته نه اینکه بر حق هم بدانند، بلکه تنها ظلم‌ستیزی امیرالمؤمنین (ع) برای آن‌ها اهمیت داشته است.
گروه دیگر شیعیان حبیکسانی بودند که به واسطه سفارش رسول اکرم دوستدار اهل بیت بودند اما از آن‌ها تبعیت نمی‌کردند.
گروه سوم شیعیان دینی بودند که اهل بیت را در مباحث دینی اعلم از دیگران می‌دانستند.
در بین شیعیان کوفه تنها گروهی که به منزلت اهل بیت و امامت آن‌ها اعتقاد داشتند شیعیان اعتقادی بودند که بخش کوچکی از جمعیت شیعیان را تشکیل می‌دادند.
وجه تمایز شیعیان اعتقادی زیارت جامعه کبیره است که باور به امامت و یک دوره امام شناسی در آن وجود دارد.
امامت، مایه ایمنی از تفرقه
حجت الاسلام و المسلمین تصریح کرد: این فراز از زیارت جامعه کبیره که می‌فرماید «هر کس به سوی شما آمد نجات یافت» دلالت بر این معنا دارد که ما باید سراغ امام برویم و امام هرگز سراغ ما نمی‌آید.
شأن امام، شأن کعبه است که باید به سوی آن بروند نه آنکه او به سوی آن‌ها بیاید.
در جای دیگری از این دعا می‌فرماید «هر کس سراغ شما نیاید هلاک است، چون شما آزمون امت اسلام هستید» در معارف دینی مکرر گفته شده هر آنچه که نسبت به امت‌های گذشته اتفاق افتاده است نسبت به امت اسلامی هم اتفاق می‌افتد.
اگر ناقه صالح آزمون امت ثمود است امامت هم آزمون امت اسلامی است.
وی با تاکید بر اینکه اعتقاد به این دوازده وجود استثنایی بسیار کار سختی است بیان کرد: خیلی‌ها اهل بیت را دوست دارند اما پای آن‌ها نمی‌ایستند.
مهم‌ترین خصیصه شیعه اعتقادی، تبرّی است.
هر کس طمع مقام این خاندان را داشته باشد ولو جسارت رایج اصحاب سقیفه به ایشان را نداشته باشد مورد تبرّی شیعه اعتقادی است، خواه ابوحنیفه باشد خواه امام شافعی.حضرت زهرا فرمودند: خداوند امامت ما را مایه ایمنی از تفرقه قرار داده است یعنی تبرّی حقیقت تشیع و به این معنا است که مقام و جایگاه امامت شایسته هیچ‌کس به جز وجود نازنین معصومین نیست.
نوع بهشت شیعه اعتقادی، با سایرین متفاوت است
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی مطرح کرد: بهشت را من و شما با اعمال خود می‌سازیم، آن هم نه با انجام عمل بلکه به‌واسطۀ بردن عمل.
رسول خدا فرمودند: هرکس دوست دارد که در بهشت عدن که پروردگارم آن را آماده ساخته ساکن شود باید پس از من ولایت علی را بپذیرد و از امامان پس از او نیز پیروی کند.
متأسفانه در هر دوره از تاریخ اسلام، تعداد شیعیان اعتقادی بسیار کم بوده است.
خود این شیعیان به دو دسته شیعه عادی و شیعه ممتاز تقسیم می‌شوند.
این‌که من در صحبت‌های خودم دائماً اصرار دارم که یک کاری بکنید به این دلیل است که می‌خواهیم از این کلاس به کلاس شیعیان ممتاز ارتقاء پیدا کنیم.
این گروه قلبا و عملاً پای ائمه می‌ایستند اما شیعیان عادی که قلبا علاقۀ وافری به ائمه دارند در بزنگاه امتحان، پای اهل بیت نمی‌ایستند.


 
 

 

 

چهارشنبه، 04 مهر 1403 - 18:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0