FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آثار شوم درآمد حرام


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 04 مهر 1403 - 10:53
انسانی که به فکر سعادتمندی در دنیا و آخرت باشد، همیشه مراقب کسب و درآمد خودش است و حتی از مال شبهه ناک هم پرهیز می کند.
حرام،رزق،كسب،فرمود،درآمد،انسان،حلال،وَ،مال،پيامبر،امام،دست،لا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رزق حلال و حرام یعنی چطور و از چه راهی پول در بیاوریم و خرج کنیم.
رزق حلال یعنی درآمدی که از راه‌های درست و موافق با دین و اخلاق به دست بیاید.
اما رزق حرام یعنی پولی که از راه‌های نادرست، مثل کلاه‌برداری، ظلم، رشوه، دزدی، معاملات ناعادلانه و سرکیسه کردن دیگران به دست می‌آید.
انسانی که به فکر سعادتمندی در دنیا و آخرت باشد، همیشه مراقب کسب و درآمد خودش است و حتی از مال شبهه‌ناک هم پرهیز می‌کند.
کسی که از راه حلال، کسب در آمد می‌کند، آرامش درونی دارد و به کم راضی است.
منتها انسانِ دنیادوستِ طمع‌کار، برایش تفاوتی ندارد که درآمدش را از چه راهی کسب کند و گاهی ندانسته در ورطه‌ی حرام می‌افتد.
چنین فردی می‌تواند یک کاسب باشد و یا یک کارمد اداره‌ای که از کار خود می‌زند و یا کارمند شرکتی که فاکتورسازی می‌کند و یا حتی نماینده مجلسی که با لابی‌گری و صد تا حقه و نیرنگ درآمدش را افزایش می‌دهد.
از این جهت است که خداوند در آیات متعددی از قرآن درباره رزق حلال و حرام سخن گفته و پیامبر و امامان ما احادیث فراوانی را درباره روش کسب درآمد بیان کردند تا حدی که یکی از سرفصل‌های اصلی کتاب‌های فقهی فقها به بحث «مُکاسبات» اختصاص دارد؛‌ به عنوان نمونه خداوند در آیه 168 سوره بقره می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»؛‌ یعنی ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه بخورید و از پی گام‌های شیطان نروید که او برای شما دشمنی آشکار است.» در این آیه گرایش به سمت کسب حرام مساوی با پیروی از گام‌های شیطان معرفی می‌شود.
اما باید بدانیم روی آوردن به درآمد حرام چه آثار شومی را برای انسان به همراه دارد؟
این آثار منفی هم جنبه معنوی دارد و هم ظاهری.
1.
برکت می‌رود: در فرهنگ دینیِ جامعه‌ی ما این مسئله جا افتاده که درآمد حرام برکت ندارد و برای انسان شومی به بار می‌آورد.
2.
التهاب روحی: فردی که به سمت درآمد حرام می‌رود، آرامش روحی خود را از دست می‌دهد و روان او همواره در فشار است؛ چرا که گرایش به حرام، سبب رخت بستن روح ایمان از انسان می‌شود و زمینه را برای اذیت اجنه و شیاطین در هاله‌های روانی و فکری فراهم می‌کند.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود «أَکلُ الحرامِ یَطرُدُ الایمانَ؛ لقمة حرام، ایمان را از انسان سلب می‌کند.» (مواعظ عددیّه، ص153)
3.
عدم مقبولیت دعا: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمود: «کسب و درآمدت را پاک کن تا دعاهایت مستجاب شود؛ زیرا یک لقمه حرام باعث می‌شود که دعا تا چهل روز مستجاب نشود؛ اطِبْ کسْبَک تُسْتَجابُ دَعْوَتُک؛ فَانَّ الرَّجُلَ یرْفَعُ الی فیهِ حَراماً فَما تُسْتَجابُ لَهُ دَعْوَةٌ ارْبَعینَ یوْماً» (مکارم الاخلاق، ج 2، صفحه 20)
4.
عدم مقبولیت عمل: پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله فرمود «من اَکَلَ حراماً مّالم یَقْبَلِ اللهُ مِنهُ صَرفاً و لا عدلاً؛‌ کسی که مال حرامی را بخورد هر چند اندک باشد، خداوند هیچ عملی از او قبول نمی‌کند چه واجب باشد چه مستحب.
(بحار، ج 103، ص16)
5.
افزایش نمی‌یابد: امام کاظم علیه‌السلام فرمود: «اِنَّ الحَرامَ لا یُنمی، وَ اِن نَمی لا یُبارَکُ لَهُ فیهِ، وَ ما اَنفَقَهُ لَم یُوجَر عَلَیهِ وَ ما خَلَّفَهُ کانَ زادَهُ إلَی النّارِ؛ مال حرام رشد نمی‎کند، اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست.
آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است.» (مسند امام کاظم(ع)، ج2، ص379)
6.
عامل بیماری و ناجوری برای خانواده:‌
امام صادق علیه‌السلام یکی از تأثیرات رزق حرام را اثر منفی در نسل و اولاد فرد معرفی کرده و فرمود: «درآمد حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می‌شود؛ کَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی ‌الذُّرِّیَّةِ» (وسائل، ج12، ص53) بارها به تجربه دیدیم کسانی که درآمد حرام دارند، فرزندانی نا اهل نصیب‌شان می‌شود و یا یکی از خانواده‌های آنها دچار بیماری و چالشی جدی می‌شوند.
آثار شوم رزق حرام خیلی بیشتر از این موارد است.
یک مورد از این گزینه‌ها کافی است انسان دست از کسب حرام بردارد و بر مال خود نظارت داشته باشد تا دچار عقوبت نشود.
یکی از انواع حرام، ربا است که امام صادق علیه‌السلام فرمود گناه آن نزد خدا از هفتاد عمل شنیع زنای انسان با محارم عظیم‌تر است.
انسان وقتی به آنچه برایش از رزق و روزی مقدر شده، قانع باشد، به سمت کسب حرام نمی‌رود.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود «سوَفَ یأتیکَ ما قُدِّرَ لَک فَخَفِّضِ المُکْتَسب.» یعنی آنچه برایت مقدّر شده به تو خواهد رسید، در کار و کسبت حریص و افراطی نباش.
(شرح غُرر، ج ١، ص ٤٣٤) لذا طمع‌ورزی و زیاده‌خواهی ریشه خیلی از گرایش‌ها به سمت رزق حرام است.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 04 مهر 1403 - 18:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0