FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


او رضاست؛ امام گفت وگو و عالم آل محمد(ع)


 

مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 13 شهریور 1403 - 21:40
آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار عضو فقهای شورای نگهبان از وجوه عالم آل محمد(ع) بودن امام رضا(ع) و اعتراف ادیان به این حقیقت و اهتمام این امام همام در پالایش میراث روایی می‌گوید.
امام،رضا،علم،حضرت،عالم،ائمه،تفاوتي،محمد،حضرات،فرمود،موسي،ادي ...

به گزارش مشرق، به طور قطع، شکوه علم و معرفت در حضرات ائمه معصومین(ع) به دلیل «نور واحد» بودن، یکسان است و ایشان از این لحاظ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
اما بروز این وجه ذاتی حضرات معصومین(ع) به دلایل گوناگون از جمله شرایط و ادوار زیستی ایشان، گونه ها مختلفی یافته کرده است.
اما هجرت تمدن ساز حضرت رضا(ع) به خراسان که رویدادهای مهم تاریخی، سیاسی و اجتماعی متعددی را با خود رقم زد، زمینه متفاوتی از شناخت وجوه علم و معرفت امام علی ابن موسی الرضا(ع) را پدید آورد.
آیت ا...
محمد مهدی شب‌زنده‌دار از استادان دروس خارج فقه و اصول حوزۀ علمیۀ و عضو فقهای شورای نگهبان در این باره می گوید: «ائمه(ع) از نظر علم تفاوتی با هم ندارند و بیشتر علوم اسلامی هم از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به دست ما رسیده ‌است؛ اما تفاوتی که باعث می‌شود لقب «عالم آل‌محمد(ع)» به امام رضا(ع) اختصاص یابد این است که آشکارشدن علم آن دو امام بزرگوار منطقه‌ای بود و آشکارشدن علم امام رضا(ع)، جنبۀ جهانی پیدا کرد.»
علاوه بر آن چه آیت ا...
شب زنده دار به آن اشاره می کند، روایت معتبر حضرت امام موسی کاظم (ع) نیز درباره «عالم آل محمد» بودن امام هشتم(ع) قابل تامل است.
ایشان به فرزندشان، اسحاق فرمود: «برادر شما علی بن موسی عالم آل‌ محمد است، مسائل خود را از او بپرسید و آن را نگهداری کنید.
من از پدرم جعفر بن محمد مکرر شنیدم که فرمود: عالم آل ‌محمد در صلب و ذریه تو است، ای کاش من او را می‌دیدم، وی با امیرالمؤمنین هم نام است.»
در گفت وگوی پیش رو، ماجرای دیدار، گفت وگو و مناظره امام رضا(ع) با علما، اندیشمندان و بزرگان ادیان و موضوع مهم و کمتر شنیده شده اهتمام حضرت رضا(ع) در پالایش تراث روایی به روایت آیت ا...
شب زنده دار واکاوی و وجوه عالم آل محمد و امام گفت وگو بودن امام رضا(ع) بررسی می شود.
جناب استاد یکی از القاب امام رضا(ع)، «عالم آل‌محمد(ع)» است.
با عنایت به این‌که حضرات ائمه معصومین(ع) از منظر «علم» تفاوتی با یکدیگر ندارند و از طرفی، بخش مهم معارف و آموزه‌های دینی و تراث شیعی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به دست ما رسیده‌ است، توضیح بفرمایید که دلیل اختصاص این لقب به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) چیست؟
همان‌طور که اشاره کردید، حضرات ائمه(ع) از نظر علم تفاوتی با هم ندارند و بخش بیشتر علوم اسلامی نیز از حضرات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به دست ما رسیده ‌است؛ اما تفاوتی که باعث می‌شود لقب «عالم آل‌محمد(ع)» به امام رضا(ع) اختصاص یابد این است که آشکار شدن علم آن دو امام بزرگوار منطقه‌ای بود اما آشکارشدن علم حضرت ثامن الحجج (ع)، جنبۀ جهانی پیدا کرد و تمامی گروه‌ها، فِرق و ادیان نیز به این امر معترف شدند.
می‌دانید که مأمون، مجلسی با حضور بزرگان ادیان و نحله‌های فکری برپا کرده ‌بود که بنا بر روایتی حدود چهار هزار نفر در آن شرکت کردند.
هدف از برگزاری این نشستِ به‌ظاهر علمی، تخریب شخصیت امام رضا(ع) نزد مردم و شرکت‌کنندگان بود.
حتی گزارشی داریم مبنی بر این که مأمون به شرکت‌کنندگان دستور داد که بعد از ورود امام(ع) به مجلس که ظاهراً در باغی بزرگ برپا شده‌ بود، به آن‌ حضرت اعتنا نکنند و احترام نگذارند، اما قضیه برعکس شد.
بعد از ورود امام رضا(ع)، نه‌ فقط همۀ جمعیت به احترام حضرت رضا(ع) از جا برخاستند، بلکه ناگاه سکوت فراگیری در آنجا حاکم شد و حتی پرندگان نیز از خواندن و تولید صدا بازماندند.
در پی این اتفاق، جلسه بحث و مناظره برپا شد و امام رضا(ع) به سوالات پیروان ادیان با استفاده از منابع علمی خود آن‌ها پاسخ فرمود؛ برای یهودی، تورات خواند، برای مسیحی انجیل و همین‌طور بقیه حاضران در مجلس که سوالاتی طرح و پاسخش را دریافت کردند.
این اتفاق باعث شد که علم امام رضا(ع) برای همه روشن شود و همۀ عالَم معترف به علم امام(ع) شوند.
البته اگر دیگر امامان(ع) هم در آن جلسه بودند، این اتفاق می‌افتاد، چون همان‌طور که اشاره شد، علم ائمه(ع) یکی است.
علاقه‌مندیم با یکی از ویژگی‌های کمتر شنیده‌شدۀ حضرت عالم آل محمد(ع) بیشتر آشنا شویم که آن تصحیح کتاب‌های روایی توسط امام رضا(ع) است.
لطفاً در این‌باره توضیحاتی ارائه بفرمایید.
یکی از خدمات ارزشمند و مهم امام رضا(ع) به علوم اسلامی، پالایش کتب راوی ها است.
رسم روّات این بود که محضر حضرت ائمه(ع) می‌رسیدند، چه در جلسات خصوصی و چه عمومی و بعد مطالبی را که در آن مجلس می‌شنیدند، ثبت و ضبط می‌کردند.
گاهی پیش می‌آمد که امام(ع)، خود فرمان کتابت صادر می‌فرمود.
مثلاً دربارۀ کتاب «توحید مفضل» داریم که وجود مقدس امام صادق(ع)، به مفضل امر فرمود که قلم و دوات بیاور و آنچه را می‌گویم ثبت کن.
خیلی از روّات این‌طور عمل می‌کردند و به این ترتیب، کتاب‌هایی تولید شد که به آن‌ها «اصول اربعمائه» می‌گوییم که برای طلاب حوزه های علمیه آشناست.
گاهی پیش می‌آمد که فردی در یکی از جلسات درس ائمه(ع) حاضر نبود.
روز بعد می‌آمد و به یکی از حاضران روز قبل مثلاً به زراره می‌گفت که یادداشت‌هایش را بدهد تا او هم بتواند نسخه‌برداری کند.
این افراد که درصدد نسخه‌برداری برمی‌آمدند، گاهی افراد درستی نبودند و گاه از خودشان چیزی به آن دفتر اضافه یا از آن کم می‌کردند.
یکی از اقدامات بسیار مهم حضرت ثامن‌الائمه(ع) این بود که کتاب‌های روّات را از چنین تحریفاتی پالاش فرمود و این از خدمات بسیار بزرگ آن حضرت به جهان اسلام است.
منبع: روزنامه خراسان


 
 

 

 

سه شنبه، 13 شهریور 1403 - 22:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0