FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حل معمای هستی از سوی امام رضا (ع)


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 13 شهریور 1403 - 21:53
برای کشف هر رمزی از رموز عالم باید دست به دامان اهل بیت(ع) شد که از میان آنها وجود مبارک امام رضا (ع) که به عنوان عالم آل محمد (ع) شناخته می شوند، بسیار کمک کننده و راهنمای اهل علم هستند.
امام،عالم،علم،درك،كمال،لقب،رضا،آل،محمد،عنوان،عليهم،السلام،مع ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در میان ائمه اطهار علیهم السلام، وجود مبارک امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد علیهم السلام شناخته می‌شوند.
این در حالی است که آن حضرت دارای محاسن و القاب بزرگ و پسندیده بسیاری هستند که نشان از عظمت روحی و معنوی ایشان دارد.
اما شناخته شدن و مشهور بودن به عنوان عالم آل محمد علیهم السلام دارای نکات و ظرایف بسیاری است که برای درک آن باید به سراغ اهل علم رفت و رمز این نکته را از آنها جویا شد.
خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با حجت الاسلام علی میعادی، استاد حوزه و محقق دینی، به بررسی جایگاه و اسرار لقب عالم آل محمد علیهم السلام برای امام رضا (ع) پرداخته است.
چرا عالم بودن این اندازه اهمیت دارد؟
امام رضا (ع) را به عنوان عالم آل محمد علیهم السلام می‌شناسیم.
برای درک این لقب لازم است بدانیم اصولاً چرا عالم بودن این اندازه اهمیت دارد که یک امام معصوم با داشتن بسیاری خصلت‌های برجسته و پسندیده، به طور خاص به عنوان عالم شناخته می‌شود؟
موضوعی که تمام بشریت شاید در تمام دوره‌ها و ادوار دنبالش بوده و آن معما که هنوز هم شاید می‌شود گفت که به دست جریان بشریت - نه جریان انبیا و اولیا- نتوانسته حل بشود، آن معما مسئله علم است که خیلی هم مهم است.
به این دلیل که هر کاری بخواهید انجام دهید باید بر مینای علمی باشد.
یعنی مملکت وجود ما را او اداره می‌کند.
همین حالا و همین هستی که ما روی زمین آن نشستیم که خداوند متعال آن را خلق کرده، بر مبنای علمی قرار گرفته است.
این تعداد انسان که اگر یک لحظه از بالا نگاه کنید انسان‌ها را ببینید که چقدر تابع قوانین و مقررات خاص هستند که همه تابع همان نکته علمی‌اند.
یک لحظه جهان را ساده کنید، یک معادل ریاضی می‌شود.
بعد می‌بینید که تمام مجهولات را وقتی ساده می‌کنید می‌رسد به یک مجهول اساسی که واقعاً این بشر دارد چه کار می‌کند؟
اولین معمایی که ما در عالم با آن مواجه هستیم مسئله علمی است.
این نکته مطرح است که علم چه هست؟
کجا است؟
می‌خواهد چه کار کند؟
متعلقش چه هست؟
معلوم چه هست؟
ما باید کدام مسیر را برویم؟
نکته جالب این است که دو میل قابل توجه در درون انسان وجود دارد.
هر دو هم فطری‌اند؛ یکی میل به راحتی و میل به سهولت، میل به کارهای آسان، آسایش و آرامش.
انسان آسایش را دوست دارد.
فکر نمی‌کنم هیچ آدم عاقلی باشد که این میل را در خودش نداشته باشد.
یعنی بین راه کوتاه و راه بلند قطعاً راه کوتاه انتخاب می‌کند.
بعد از طرف دیگر به شدت کمال‌خواه و طالب کمال است، یعنی میل کمال طلبی دارد.
این دو تا را شما بگذارید کنار هم، ببینید چطور می‌توانید در درون انسان جمع شود.
کمال خواهی و راحت‌طلبی هر دو در درون ما هستند.
هر دوی اینها هم از شئون لذت نفس ماست.
یعنی هم ما از کمال لذت می‌بریم و هم از راحت‌طلبی لذت می‌بریم.
اما یک وقت لذت می‌بریم با آن نفس دنی و پست و یک وقت لذت می‌بریم به آن نفس قدسی.
حال سؤال این هست که این فاصله راحتی و کمال را چگونه باید پر کرد؟
علم می‌آید این مسئله را حل می‌کند و فاصله بین راحت‌طلبی و کمال طلبی را درست می‌کند.
به ما می‌گوید چطور با ساده‌ترین مسیر و با ساده‌ترین راه به بیشترین و پرکمال‌ترین برسیم.
علم این وسط قرار می‌گیرد.
تمام بشر را نگاه کنید در هر حرکت فکری این کار را می‌کنند، یعنی در حقیقت یک تجزیه تحلیلی برای اینکه ساده‌ترین چیز برای آن کمال چیست.
البته حالا مصداق کمال چیست و مصداق راحتی چیست، هر فردی هم بر اساس انگیزه‌های خودش به تعریفی می‌رسدو
حل معمای هستی چگونه ممکن است؟
معمای این فاصله و سهولت و کمال را چه چیزی می‌تواند حل کند؟
معمای این فاصله و سهولت و کمال را چیزی نمی‌تواند پر بکند جز علم صحیح.
اگر شما عالم صحیح شدی می‌توانی بفهمی چگونه به جواب برسی.
حالا شما این‌ها را ضرب کنید در مسائل حقوقی، در مسائل هیجانی، در مسائل عاطفی، در جهان‌بینی، ایدئولوژی و...
همین پیچیدگی در جهان معاصر ادامه داد تا اینکه بشر دائماً به خود می‌پیچد و کلافه می‌شود.
تا اینکه یک جایی سر باز می‌کند، جنگ می‌شود، تا یک جای دیگر سرباز می‌کند فقر می‌شود، یک جای دیگر بی‌معرفتی نسبت به خالق سبحانه و تعالی می‌شود، یک جای دیگر بی‌معرفتی به اهل بیت می‌شود.
درک این موضوعات همان طور که اشاره کردید بسیار سخت است.
برای کشف رمز از علم مخفی عالم هستی چه باید کرد؟
تمام این علم و رمز و رازها را تنها وجودی می‌تواند درک کند و برای اهل علم تبیین بفرماید که معصوم به اراده خدا باشد و دارای علم الهی باشد تا رمزی را درک کند که خدای متعال در هستی به ودیعه گذاشته است.
این درک را عالم از خاندان پیامبران و اولیا می‌تواند درک کند.
در میان ائمه اطهار علیهم السلام هم عنوان علم در لقب دو معصوم به کاررفته است؛‌ امام باقر (ع) که به باقرالعلوم مشهور هستند و امام رضا (ع) که به عنوان عالم آل محمد (ع) شناخته می‌شوند.
صفت امام باقر (ع) و صفت امام رضا (ع) هر دو لقب در حقیقت متضمن علم هستند.
عالم بودن در خاندان پیامبر (ص)
نکته قابل توجه این است که هر دو لقب را معصوم به ایشان داده‌اند.
همین طور است.
لقب باقرالعلوم را که معروف است رسول خدا (ص) فرمودند.
چنانکه جابر سلام می‌داد به امام باقر (ع) و می‌گفت پیامبر (ص) پنجمین امام را به این عنوان خوانده‌اند.
پس این لقب از زبان مبارک رسول خدا (ص) به امام باقر (ع) داده شده است.
درباره لقب امام رضا (ع) هم پدرشان، امام کاظم (ع)، نقل می‌کنند از پدرشان امام جعفر صادق (ع) که امام کاظم (ع) می‌گویند پدرم زیاد می‌فرمود که در نسل تو عالم آل محمد (ع) است.
سپس امام صادق (ع) می‌فرمودند: ای کاش من درک می‌کردم فرزند تو را.
درک این موضوع بسیار سخت است که یک معصوم آرزو می‌کند که درک کند امام رضا (ع) را.
این شبیه همان نکته‌ای است که امام صادق (ع) در مورد امام زمان (ع) می‌فرمایند که ای کاش او را درک می‌کردم.
یعنی مشخص است که آن حضرت یک امتیازاتی دارد، یک کمالاتی دارد که چنین درباره او گفته می‌شود.
در مجموع لقب عالم آل محمد (ع) از زبان دو معصوم، هم از زمان امام صادق (ع) و هم از زبان امام کاظم (ع)، بر امام رضا (ع) اطلاق شده است.
بنابراین برای کشف هر رمزی از رموز عالم باید دست به دامان اهل بیت علیهم السلام شد که از میان آنها وجود مبارک امام رضا (ع) که به عنوان عالم آل محمد (ع) شناخته می‌شوند، بسیار کمک‌کننده و راهنمای راه اهل علم هستند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

سه شنبه، 13 شهریور 1403 - 22:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0