FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«آئین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی» به چاپ پنجم رسید


«آئین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی» به چاپ پنجم رسید

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 24 مرداد 1403 - 12:24
چاپ پنجم کتاب «آئین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی» اثر محسن رجبی قدسی منتشر شد.
قرآن،عنوان،فصل،نزول،قرائت،آموزش،كتاب،كتابت،تدريجي،رسم،آيات،ز ...

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آئین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی» اثر محسن رجبی قدسی در ۳۷۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ پنجم رسید.
پیامبر اکرم (ص) پس از دریافتِ کاملِ تفصیلِ «کتاب مبین» به «قرآن عربیِ مبین» در شب قدر، با برنامه‌ریزی و راه‌اندازی یک نظام تعلیم و تعلّم عمومی و فراگیر و ایجاد محیط آموزشی پویا و زایا، قرائت و کتابت کلام الله را همزمان و موازی با هم در طول دوره ۲۳ ساله تنزیل تدریجی، بنیان نهادند؛ به طوری که آیات و سوره‌ها در قالب یک مجموعه منظّم و منسجمِ شفاهی به نام «قرآن» و متن نوشتاری آن با عنوان «مصحف» جمع و تدوین گردید.
رسول خدا (ص) برای ابلاغ، آموزش، ترویج و تثبیت قرآن از راهبردهای ذیل بهره بردند: آموزش شنیداری - گفتاری، آسان سازی آموزش و بستن راه هرگونه سخت‌گیری در آن،
ذاکره و مدارسه قرآن، ترغیب به نوشتن قرآن و استفاده از نسخه مکتوب، استقبال از عرضه قرائت در جهت تصحیح آن، املا و تعلیم رسم الخط قرآن به کاتبان وحی و نظارت دقیق بر کار ایشان، گسترشِ تصریفِ کلمات، آیات و سوره‌ها در جهت شناخت زبان قرآن و فهم آن.
ساختار اثر
این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «نزول قرآن» مشتمل بر دو فصل است.
فصل اول با عنوان «نزول دفعی و یکپارچه قرآن» زمان نزول، نزول قرآن با همه اوصاف قرآن قبل و بعد از نزول و کتاب مبین مجموعه منظّم و مدوّن از آیات و سوره‌ها را تبیین می‌کند.
فصل دوم با عنوان «تنزیل و ابلاغ تدریجی قرآن» حکمت‌های تنزیل تدریجی قرآن را مورد بررسی قرار داده است.
بخش دوم با عنوان «بنیان‌گذاری قرائت قرآن» مشتمل بر چهار فصل است؛ فصل اول با عنوان «آموزش قرآن» کیفیت اقرای خداوند بر پیامبر اکرم (ص)، اقرا؛ روش آموزش و ترتیل؛ شیوه اقرا و قرائت پیامبر اکرم (ص) در آموزش را بیان کرده و آموزش انفرادی، آموزش تدریجی در قالب دسته‌های پنج آیه‌ای و واحدهای موضوعی (رکوعات) و «عقد انامل» و یادگیری شماره آیات را به نگارش درآورده است.
فصل دوم با عنوان «ترویج قرآن» مبانی ترویج قرآن از جمله ترغیب به جای تحمیل، قرائت ساده و آسان، تکرار و استمرار اقرا و قرائت در حضور مسلمانان و تعلیم و تعلّم همزمان را شرح داده است.
نویسنده در فصل سوم با عنوان «تثبیت قرآن و مبانی فراگیری کامل آن» سازماندهی و تقسیم قرآن، آسان سازی آموزش، عرضه قرائت و عرضه مصحف را بررسی می‌کند.
چهارمین فصل با عنوان «زبان قرآن» نزول قرآن به لهجه قریش، نزول قرآن به زبان عربی فصیح (شمالی)، نزول قرآن به زبان «عربی مبین» و گسترش تصریف کلمات، آیات و سوره‌ها (فراگیری زبان قرآن) را به رشته تحریر درآورده است.
سومین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «آئین کتابت قرآن در سیره نبوی (ص)» مشتمل بر سه فصل است؛ فصل اول با عنوان «جمع و تدوین کامل متن قرآن کریم» رواج خط و ابزار کتابت در عصر نزول، کاتبان وحی و کیفیت تنزیل تدریجی سوره‌ها را بیان کرده و شیوه تدوین سوره‌های تألیفی، اختلاف ترتیب سوره‌ها در مصاحف برخی از صحابه و خلفای راشدین و جمع قرآن را مورد بررسی قرار داده است.
«رسم الخط قرآن (رسم المصحف)» عنوان دومین فصل از بخش سوم کتاب حاضر است که در آن پیدایش خط و سیر تحول آن، خط کوفی، خط قرآن و رابطه قرائت قرآن با رسم الخط آن تبیین شده و آئین نگارش، دیدگاه علما درباره ضبط المصحف و ویژگی‌های رسم الخط قرآن از منظر دانشمندان اسلامی مورد بحث قرار گرفته است.
فصل سوم با عنوان «آداب کتابت قرآن و تهیه مصحف» به تشریح نوشتن با رنگ سیاه بر روی صفحه سفید، تبیین کامل حروف و کلمات، رعایت فاصله لازم میان کلمات و سطرها و تجرید قرآن از غیر قرآن اختصاص دارد.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 27 مرداد 1403 - 02:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0